کمپانی نیسان برای اینکه علاقهمندان به خودرو را راضی نگه دارد همیشه یک یا دو خودروی اسپرت خوب در بازار دارد. هرکسی که با دنیای خودرو آشنا باشد با خودروهای سری Z، SXs و GT-R کمپانی نیسان آشناست.
کمپانی نیسان سابقهی خوبی از تولید خودروهای اسپرت دارد و محدود کردن لیست به ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بود، بنابراین لیست خودروها را طولانیتر کردیم و ۱۵ خودروی اسپرت برتر تاریخ نیسان را انتخاب کردیم. به نظر شما جای خالی چه خودرویی در این لیست احساس میشود؟۱۵. نیسان میکرا سوپرتوربو
میکرا همواره بهعنوان یک خودروی کوچک جمعوجور شناخته میشد؛ اما در سال ۱۹۸۹ نیسان از میکرا سوپرتوربو پرده برداشت. همانطور که از اسم آن پیداست موتور چهار سیلندر ۰.۹ لیتری این خودرو مجهز به توربوشارژر شد. زیر کاپوت میکرا سوپرتوربو در کنار موتور توربوشارژ یک سوپرشارژر قرار گرفته بود تا قدرت تولیدی را بیشازپیش افزایش دهد.
۱۴. داتسون اسپرتز
قبل از ظهور سری Z افسانهای نیسان/داتسون، مدلهای اسپرت دیگری در دههی ۶۰ میلادی وجود داشت. اسپرتز ۱۰۰۰ که در ژاپن با نام فرلیدی شناخته میشد آغازگر یک مسیر بود که با اسپرتز ۱۲۰۰، اسپرتز ۱۵۰۰، اسپرتز ۱۶۰۰ و درنهایت اسپرتز ۲۰۰۰ دنبال شد. اسپرتز ۱۰۰۰ که یک خودروی رودستر بود موتوری چهار سیلندر و ۱.۰ لیتری داشت که ۳۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
۱۳. نیسان سیلویا 240RS
در سال ۱۹۸۳ نیسان برای مسابقات رالی به یک خودروی جدید نیاز داشت؛ بنابراین این خودروساز S110 سیلویا یا همان 200SX را مدنظر قرار داد. نیسان بدنهی این خودرو را عریضتر کرد، مکانیک خودرو را بهبود بخشید و موتور چهار سیلندر و ۲.۴ لیتری FJ را زیر کاپوت آن قرار داد.240RS با چنین موتوری میتوانست ۲۳۷ اسب بخار نیرو و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
۱۲. نیسان پالسار GTI-R
پالسار GTI-R یکی دیگر از خودروهای نیسان بود که برای مسابقات رالی در نظر گرفته شده بود. این خودرو بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ با موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ و سیستم انتقال قدرت AWD عرضه شد. موتور پالسار GTI-R هم قادر به تولید ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۴ نیوتن متر گشتاور بود.
۱۱. نیسان سیلویا نیسمو 270R
270R درست مثل 240RS یک نسخهی ویژه از پلت فرم سیلویا بود؛ اما این خودرو برخلاف 240RS نه برای مسابقات رالی بلکه برای جاده طراحی شده بود. این خودرو که بر اساس S14 سیلویا طراحی شده بود در آمریکا 240SX هم نامیده میشد. درواقع 270R سال ۱۹۹۴ توسط برند تیونینگ نیسمو نیسان ساخته شده بود.
۱۰. نیسان 350Z/370Z
پس از یک وقفهی کوتاه، سری Z نیسان در سال ۲۰۰۲ با خودروی 350Z دوباره مطرح شد. این خودرو با موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری میتوانست ۲۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند. درواقع این خودروی دو سرنشینه در زمان خود هم جذاب بود و هم مدرن. در سال ۲۰۰۸ موتور 350Z بهبود پیدا کرد و با ۳۰۶ اسب بخار نیرو جدیتر از قبل وارد صحنهی رقابت شد.
۹. نیسان سیلویا Spec R آیرو
کمپانی نیسان بهترین مدل ویژهی خود را برای مدل نهایی سیلویا نگه داشته بود. این خودرو که سیلویا Spec-R نامیده میشد از همان موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخاری استفاده میکرد اما قطعات زیادی از این خودرو تغییر یافته بود.
۸. نیسان جوک-R
چگونه جوک، کراس اور عجیبوغریب نیسان میتواند تبدیل به قاتلی برای سوپراسپرت ها شود؟ بهسادگی و تنها با نصب مکانیک GT-R-ها! تریم R نیسان جوک با بهرهگیری از موتوری شش سیلندر، ۳.۸ لیتری و توربوشارژ میتواند ۵۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند. این مشخصات فنی بهعلاوهی سیستم انتقال قدرت AWD و گیربکس دوکلاچه این خودرو را به یک کانسپت دیوانهوار تبدیل میکند؛ اما این قضیه وقتی جالبتر میشود که بدانید این خودرو واقعاً ساخته شده است.
۷. نیسان اسکای لاین 2000GT-R 1969-1973
اسکای لاین GT-R-های اصلی شروعکننده عصر خودروهای اسپرت نیسان بودند. در ادامهی این سری، نیسان در چهار دهه خودروهای اسپرت فوقالعادهای به تولید رساند همین موفقیت باعث شد که اسکای لاین و GT-R ها نماد این شرکت باشند.
۶. نیسان 280ZX/300ZX توربو
در سال ۱۹۷۸ سری خودروهای ZX نیسان جایگزین سری اصلی Z شدند. اولین مدل این سری 280ZX نام داشت که با موتوری شش سیلندر و ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. در سال ۱۹۸۱ نیسان توربوشارژر را بهصورت آپشن برای این خودرو در نظر گرفت. این توربوشارژر نیروی تولیدی 280ZX را به ۱۸۰ اسب بخار رساند.
سرانجام در سال ۱۹۸۹ مدل نهایی 300ZX به تولید رسید. خودرویی دو سرنشینه که با استایل ۲+۲ هم دیده میشد. این خودرو با موتور شش سیلندر، ۳.۰ لیتری و ۳۰۰ اسب بخار نیرو تبدیل به یکی از نمادهای خودروهای اسپرت ژاپنی دههی نود میلادی شد. دورهای که بسیاری آن را دههی طلایی صنعت خودروی ژاپن میدانند.
۵. نیسان استجا اوتک 260RS
درست مثل تفکر پشت نیسان جوک-R، در دههی نود میلادی نیسان مکانیک اسکای لاین GT-R را روی یک خودروی واگن پیاده کرد. این خودرو که استجا اوتک 260RS نامیده میشد در زمان خود بسیار منطقیتر و مقرونبهصرفه تر از جوک-R فعلی بود.
۴. نیسان 240Z/260Z/280Z
کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد که بهاندازهی سری Z نیسان نمادین باشد. در سال ۱۹۷۰ زمانی که 240Z یا همان فرلیدی وارد بازار شد. نشانههایی از یک جگوار قدیمی را به دوش میکشید که تغییرات زیادی به خود دیده بود.
بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری سری Z اصلی یکی از بهترین طراحیهای تاریخ در میان خودروهای اسپرت است.
۳. نیسان GT-R
پس از توقف تولید سری اسکای لاین GT-R، شکافی در مجموعه خودروهای نیسان پدیدار شد. نیسان برای پر کردن این خلأ با هدفی مشخص خودروی اسپرت GT-R را تولید کرد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهای شش سیلندر، ۳.۸ لیتری توربوشارژی قرار داشت. قدرتمند بودن GT-R هزینهای داشت و این هزینه قیمت بالای خودرو بود.
۲. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
اگر اسکای لاین های GT-R R32، R33 و R34 وجود نداشتند GT-R امروزی به تولید نمیرسید. درواقع R32، R33 و R34 کدهایی بودند که نسلهای مختلف اسکای لاین GT-R ها را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ مشخص میکردند. مدلهای کوپه و سدان این اسکای لاین ها با سیستم انتقال قدرت AWD بسیاری از خودروها را در خیابان و جاده شکست میدادند.
۱. نیسان R390 GT1
اگر خودروسازی در اواسط دههی نود میلادی مقامهای سطح بالای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را هدفگذاری میکرد. باید خودروی مسابقهای خود را بر اساس یک خودروی جادهای تولید میکرد. همین امر باعث خلقت خودروهای شگفتانگیزی مثل مرسدس بنز CLK-GTR، پورشه ۹۱۱ GT1 و نیسان R390 GT1 شد.
R390 GT1 با نهایت سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت و ثبت زمان ۱۱ ثانیه در تست یکچهارم مایل یکی از سریعترین خودروهای زمان خود محسوب می شد.
منبع: autoguide
فورد
۲۰ مهر ۱۳۹۴نیسان عجب شاهکار هایی داشت ما نمی دونستیم ولی اون نیسان سیلویا نیسمو خیلی خفنه اون سیلویا زرده هم قشنگه
آرمااااان
۲۱ مهر ۱۳۹۴R390 GT1 یه لحظه دیدمش فکر کردم کونیخ زگه،حیــــــــــــــــــــــــف که همچین هیولایی تولید نشد
احمد باقري
۲۰ مهر ۱۳۹۴ماشینهای خیلی خوبی تولید کرده.
shahryar
۲۰ مهر ۱۳۹۴نیسان کمپانی قابل احترامی هسش.من که خلی دوسش دارم
Danial
۲۰ مهر ۱۳۹۴2. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
من هنوز هم دلم میخواد یدونه ازش داشته باشم شاخ شکنیه واسه خودش … :* :)
datsun
۲۰ مهر ۱۳۹۴با سپاس از آقایی نیک سیرت
نیسان r390 هنوز هم سریعترین سوپر اسپورت ساخت ژاپنه شتاب صفر تا صدش هم اگه اشتباه نکنم 3.5 ثانیه است
vincent price
۲۰ مهر ۱۳۹۴تشکر فراوان از آقای مهدی نیک سیرت
جای چهارصد آر و میکرا آر خیلی خالیه
عکس اول مربوط به چه زمانیه ؟؟ متعلق به گردهمایی هست یا …. ؟؟
ali ayat
۲۰ مهر ۱۳۹۴با این که طرفدار آلمانم تو زمینه ماشین ولی این نیسان اسکای لاین از دنیای دیگریه
محمد
۲۰ مهر ۱۳۹۴نیسان….محشره…کلا زاپنی جماعت عالی هست پسر حرف نداره
محمدرضا
۲۰ مهر ۱۳۹۴کسانی که Need For Speed Underground2 رو بازی کردن خوب 350Z رو می شناسن.به نظرم هنوزم ظاهر خیلی مدرن و خوشگلی داره
Archi KHAN
۲۰ مهر ۱۳۹۴نیسان و هوندا از بهترین های ژاپن و کلا دنیای خودروسازی هستن .
اینفینیتی واقعا محشره ، حتی کیفیت اش فراتر از خودروهای ژاپنی هستش …
احسان
۲۰ مهر ۱۳۹۴عاشق اسکای لاین هستم جون میده واسه دریفت
سروش
۲۰ مهر ۱۳۹۴واسه ما که قسمت نشد هیچکدامشو ببینیم چ برسه به رانندگی ولی آسکای لاین محشر بود تو پلی وان وبازی GTR
Ali Reza
۲۰ مهر ۱۳۹۴اسکایلان R34 خیلی خوبه
پرهام -R
۲۴ آبان ۱۳۹۴نیسان ماشینه بد نداره همشون شاهکارن تو رنج خودشون !!!!!
ايليا
۲۱ آذر ۱۳۹۴عشق من فقط nissan skyline r34 اوج ابهت و اون زیبایى که داره به خاطر همین تو فیلماى سریع و خشن استفادش میکردن واقعا ماشین قشنگیه اى کاش من یدونه داشتم
DNA
۲۹ آذر ۱۳۹۴جای نیسان RP S13تو این لیست خالی بود.
behrooz
۱۲ مرداد ۱۳۹۵یدونه z280 تو خیابون مطهری هست از نزدیک دیدمش خیلی باحاله
reza
۲۲ شهریور ۱۳۹۵فقط سیلویا
mohammad fm480
۲۷ شهریور ۱۳۹۵اسکای لاین ماشین خیلی باحالیه هر وقت میبینم یاد برایان (پل واکر) میافتم