موتور ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی VR38 نیسان هرچند بهطور اختصاصی برای GT-R طراحی شد ولی در خودروهای دیگری هم مورداستفاده قرار گرفته است.
پیشرانهٔ VR38 نیسان هرچند شاید شهرت افسانهای 2JZ تویوتا را نداشته باشد اما این موتور هم بدون شک یکی از بهترین مهندسیهای ژاپن محسوب میشود. این پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو که برای GT-R طراحی شد، به دلیل قابلیت تیونینگ بالا، امکان اعمال اصلاحات و تغییرات زیادی را دارد. این موتور هرچند بهطور اختصاصی برای GT-R طراحی شد ولی در طول سالها در خودروهای دیگری هم مورداستفاده قرار گرفته است.
پراگا بوهما
هرچند GT-R به کابوس سوپرکارهای موتور وسط تبدیل شد ولی نمیدانیم اگر نیسان پیشرانهٔ VR38 را در وسط قرار میداد چه میشد. بااینحال، به لطف یک شرکت کوچک از جمهوری چک، میتوانیم ایدهای از GT-R موتور وسط داشته باشیم. این خودرو که پراگا بوهما نام دارد، یک خودروی پیست جادهای با وزن زیر یک تن و قیمت یک میلیون پوند است که هماکنون در حال تولید است و پراگا قصد دارد ۸۹ دستگاه از آن تولید کند. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی GT-R در این خودرو ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این افزایش قدرت به لطف تغییراتی حاصل شده که توسط تیونر بریتانیایی لیچفیلد روی موتور نیسان صورت گرفته است.
اینفینیتی Q50 Eau Rouge
هرچند اینفینیتی در دنیای خودروهای پرفورمنس برند چندان مطرحی نیست ولی در سال ۲۰۱۴، این شرکت تصمیم به ساخت قاتلی برای بامو M3 گرفت. بدین منظور، مردان اینفینیتی پیشرانهٔ GT-R را در سینهٔ Q50 قرار دادند و محصول نهایی را در قالب کانسپتی با نام Eau Rouge در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ رونمایی کردند. موتور VR38 در اینجا ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که حتی از M3 CS کنونی هم بیشتر است. برای انتقال نیرو هم گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک از سدان برگتر Q70 قرض گرفته شد. Q50 Eau Rouge حتی از تجربهٔ سباستین فتل، قهرمان چهار دورهٔ فرمول یک هم بهرهمند شده بود. متأسفانه اما علیرغم بازخوردهای بسیار مثبت از سوی رسانههای خودرویی، این سدان اسپرت هرگز از مرحلهٔ پروتوتایپ فراتر نرفت زیرا توسعهٔ این پروژه بسیار پرهزینه بود و نهایتاً برنامهٔ تولید Q50 Eau Rouge در ژانویهٔ ۲۰۱۵ لغو شد.
رنو اسپرت RS 01
اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی حقیقتاً برای ما علاقهمندان به خودرو هیجان چندانی به دنبال نداشته است. این اتحاد بیشتر منجر به ساخت کراساوورهای کسلکنندهٔ مشترک توسط سه برند شده است. بااینحال، یکی از معدود خودروهای هیجانانگیز حاصل از این اتحاد، رنو اسپرت RS 01 بود که در سال ۲۰۱۴ برای مسابقات سری تک ساخت رنو اسپرت معرفی شد. این خودرو که روی یک مونوکوک فیبر کربنی اختصاصی شکل گرفته بود، از پیشرانهٔ VR38 نیسان استفاده میکرد. این موتور که در خودروی مسابقهای رنو بهصورت طولی در وسط نصب شده بود، ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس سکوئنشال به چرخهای عقب تحویل میداد. RS 01 که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را داشت، قویترین خودروی مسابقهای تاریخ رنو اسپرت محسوب میشد. این ماشین غیر از مسابقات خود رنو، حضور کوتاهی هم در مسابقات GT3 داشت.
نیسان جوک R
وقتی نیسان جوک برای اولین بار بهعنوان یک کراساوور کوچک با طراحی بحثبرانگیز معرفی شد، هیچکس فکر نمیکرد زمانی به قلب قدرتمند GT-R مجهز شود. خوشبختانه نیسان این کار را انجام داد که منجر به خلق جوک R شد. هرچند این خودرو ظاهری مشابه جوک معمولی داشت ولی زیر این بدنه داستانی کاملاً متفاوت جریان داشت. موتور VR38 در این خودرو ۴۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و خودرو را ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند ولی نیسان حتی این را هم کافی نمیدانست و به همین دلیل در سال ۲۰۱۵، نسخهٔ جدید جوک R 2.0 را با ۶۰۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد. چنین قدرتی نه با استفاده از پیشرانهٔ GT-R نیسمو بلکه با تقویت موتور GT-R معمولی مدل ۲۰۱۲ حاصل شده بود. به لطف این نیروی عظیم، جوک ظرف تنها سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. نیسان قصد تولید حدود ۲۰ دستگاه از جوک R را داشت ولی نهایتاً تنها پنج دستگاه از این کراساوور آتشین ساخته شد که از این تعداد، دو دستگاه در اختیار خود نیسان است و فقط سه نمونه از آن فروخته شد.
نیسان فیرلیدی GT300
هرچند موتور VR38 با دنیای مسابقات غریبه نیست ولی جذابترین استفادهٔ پیست این موتور هنوز هم در حال مسابقه دادن است. در مسابقات سری GT ژاپن، یک نیسان فیرلیدی Z توسط تیم خصوصی گاینر با موتور VR38 بجای موتور استاندارد ۳ لیتری VR30 خود در کلاس GT300 حضور دارد. جالب اینکه نیسان GT-R که در کلاس بالاتر GT500 این مسابقات شرکت میکند، در تمام سالهای حضور خود هیچگاه از موتور VR38 استفاده نکرده است. این خودرو در ابتدا در مسابقات موردبحث با یک پیشرانهٔ V8 شرکت میکرد و بعداً از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر استفاده کرد.
hosen
۲۰ آبان ۱۴۰۳600 اسب بخار رو نیسان جوک واقعا دیوانگیه
علی Shelby
۲۰ آبان ۱۴۰۳من طراحی نیسان جوک رو نمی تونم درک کنم
اینا به این دلیل موتور جی تی ار رو دارن که رنو و نیسان میتسوبیشی با هم مذاکره کردن و اتحاد نیسان رنو میتسوبیشی رو تشکیل دادن
اینفینیتی هم مال نیسانه
پراگا بوهما هم موتورش رو مستقیم از ژاپن میگیره
۲۰ آبان ۱۴۰۳مقایسه نیسان جوک R و کوییک R
کوییک R نسبت به کوییک معمولی هیچ تغییری جز یه برچسب کراس و آینه های قرمز و یه مه شکن کوشولو پایین سپر ندارد و حتی موتورش تغییر نکرده متاسفانه
اما نیسان جوک R هم فیسش عوض شده هم کاملا موتورش تغییر کرده و خودروخاصی بوده
حسین
۲۰ آبان ۱۴۰۳کلا سه تا ازش فروخته شده ، اگر مقایسه هم بخوای کنی بهتره با سیویک تایپ R در مقابل مدل های دیگه سیویک مقایسه بشه با این مدل اسم گذاری سایپا
۲۰ آبان ۱۴۰۳بله ولی یه چرخ هوندا و نیسان میرزه به کل سایپا
mmd@
۲۰ آبان ۱۴۰۳آقای هیچی🤪🤣 سایپا قدرت ساختن ماشین 200 اسبی رو نداره و نخواهد داشت نیسان با جوک چی ساخت🤪🇫🇷🇫🇷🇫🇷💀💀💀☠️☠️☠️😈😈😈❤️🔥❤️🔥❤️🔥🎖️🎖️🎖️☣️☣️☣️
علی Shelby
۲۰ آبان ۱۴۰۳دلت خوشه
موتورشو تغییر بدن
شرکت های خودرو سازی فقط به فکر چا. پید.ن جیب مردمن
فقط کافیه یه تغییر بسیار کوچک انجام بدن ، مردم سا.ده هم فکر کنن که دیگه چه اتفاقی افتاده سریع با قیمت بسیار گرون تر بخرن
بعد برای کارخونه شاید یک میلیون تموم شه اون اپشن رو اضافه کنه
.
۲۱ آبان ۱۴۰۳من منطق اسم گذاری کارخونه های خودرو سازی رو درک نمی کنم واقعا.
آخه کوئیک به معنای سریعه این کجاش سریعه؟!🤣
nima.jdm
۲۱ آبان ۱۴۰۳قشنگ بود کوییک R😂
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳اینفینیتی Q50 Eau Rouge
تبدیل شد به سدان مورد علاقم آخه قدرتو بین
مازیار
۲۰ آبان ۱۴۰۳چقدر خوبه تیپ اون رنو
𝐀𝐥𝐢
۲۰ آبان ۱۴۰۳پراگا چه طراحی مخوفی داره
Siyavash
۲۰ آبان ۱۴۰۳عاشق اون اینفینیتی شدم عجب هیولایی بود..حیف که نیسان خیلی محافظ کار عمل میکنه و اهل ریسک نیست حتی ریسکی که به احتمال ۹۰درصد به موفقیت ختم بشه هم انجام نمید و از اون ۱۰ درصد منفی میترسه….
RAM1500TRX
۲۰ آبان ۱۴۰۳اوف
فقط اینفینیتی
عجب چیزی شده…
مومنی
۲۰ آبان ۱۴۰۳بین موتور gtr و tu5 plus ایرانخودرو، کدوم بهتره؟
حسین خوانساری
۲۰ آبان ۱۴۰۳اشتباه نکنید اتفاقا ما هم میتونیم خودروهای اسپرت با قدرت بالا بسازیم نمی گم در حد غول های خودرو سازی دنیا ، ولی مطمئن باشید نهایت ساخت خودرو در ایران این نیست ولی خب بخاطر مسائلی این پیشرفت وجود نداره یا خیلی کم وجود داره . چون دو کمپانی سایپا و ایران خودرو دولتی هستن و بخاطر این دو شرکت تمام شرکتها محکوم به شکست هستن یا در سایه قدم میزنن اگر صنعت خودرو در ایران کاملا خصوصی سازی بشه منظورم همه کمپانی هاست اونوقت شاهد پیشرفت هستیم چون یک شرکت برای بقا راهی جز تلاش و پیشرفت نداره اما وقتی دولتی باشن و بودجه پشتش باشه هیچ کسی دلسوزی نمیکنه و نتیجه میشه این همه بدهی کلان
علی منصوری
۲۱ آبان ۱۴۰۳موتور آبروداریه، تو gtr ک خودشو ثابت کرده، هورس پاوری خوبی میشه ازش درآورد ، از اون موتورهای تیون خوره، ولی عاشق طراحی پراگا با اون آینه بغلاش شدم
همایون
۲۱ آبان ۱۴۰۳نیسان همینکارارو کرد که انقدر سطح برندش افت کرده دیگه آخه لعنتی وقتی تو ده سال پیش خودرویی ساختی که بیام و m3cs سال ۲۰۲۴رو میزاره تو جیبش چرا حتی شده به تعداد محدود تولیدش نکردی تا هم اعتبار اینفینیتی رو بالا ببریو هم نیسان رو به عنوان یه برند مادر احیا کنی واقعا اینفینیتی محصول غولی ساخته بود که همکلاس m3 بود ولی از لحاظ قدرت با m5 زمان خودص یکی بود و با کمی دستکاری حتی m5 روهم شرمنده میکرد.واقعا که کسی که قدر موقعیت رو ندونه ناچار به شکسته و این سرنوشت مدیر نیسان تو اون دوره بوده.اونا تو اون دوره یه موتور فوق العاده داشتن که میتونستن تو انواع بدون توربو و دو توربو تو محصولات پرفورمنسشون استفاده کنن حتی به راحتی میشد قدرت خود Gtr رو هم بدون دستکاری بزرگی حداقل تا مرز ۸۰۰ اسب بالا ببرن ولی اینکارو نکردن