تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان در چند وقت اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این نوشتار میخواهیم نگاهی داشته باشیم به طرز کار این سیستم پس با ما همراه باشید.
فروش خودروهای هیبریدی با سرعت زیادی در استرالیا افزایش مییابد و نیسان جدیدترین برندی است که میخواهد خریداران شرکتهایی همچون تویوتا، سوبارو و کیا را برباید. سیستم ارائه شده توسط این خودروساز با نام e-Power شناخته میشود و اولین بار در بازار استرالیا روی خودروهای قشقایی و ایکس تریل بکار رفته است. انتظار میرود هر دو خودرو تا چند ماه دیگر راهی بازار این کشور شوند.
اما تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان چیست و چگونه کار میکند؟ سیستم هیبریدی بنزین/الکتریک نیسان با دیگر سیستمهای هیبریدیای که میشناسید فرق میکند و دلیل آن را در ادامه ذکر میکنیم. اگر بخواهیم این سیستم را بهطور خلاصه در یک جمله شرح دهیم باید بگوییم e-Power هیبرید نیسان باعث میشود خودرویی الکتریکی تولید شود که میتوان آن را با بنزین پر کرد. در یک خودروی هیبریدی عادی همچون تویوتا هر دو پیشرانه درونسوز و الکتریکی میتواند چرخ ها را بهصورت همزمان یا در زمانهای مختلف به حرکت درآورد. پیشرانه الکتریکی توسط یک باتری کوچک پشتیبانی میشود. این باتری توسط پیشرانه یا کسب انرژی جنبشی در زمان کاهش سرعت شارژ خواهد شد.
در مقابل باید گفت تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان تنها باعث میشود پیشرانه الکتریکی وظیفه چرخاندن چرخ ها را به عهده داشته باشد و این نکته شبیه خودروهای تمام الکتریکی است. پیشرانه درونسوز هم به عنوان یک ژنراتور بکار گرفته میشود و با سرعت بهینه کار میکند تا شارژ باتری را انجام دهد. به منظور ایجاد حداکثر راندمان، خودروهای مجهز به این تکنولوژی از ترمز احیا شونده نیز برای ایجاد انرژی استفاده میکنند. این تکنولوژی با قوای محرکه پلاگین هیبریدی نیز تفاوت دارد زیرا در خودروهای پلاگین هیبریدی میتوان از پیشرانههای درونسوز و الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ ها استفاده کرد که این مورد شبیه خودروهای هیبریدی عادی خواهد بود. همچنین در خودروهای پلاگین هیبریدی میتوان باتری را با استفاده از دوشاخه بیرونی نیز شارژ کرد.
به گزارش پدال و به نقل از درایو، مزیت تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان به ارائه بهترینها مربوط میشود یعنی تجربه راندن یک خودروی الکتریکی که شامل گشتاور آنی و حس نرمی است. همچنین زمان سوختگیری کم خودروهای درونسوز نیز دیگر مزیت این سیستم خواهد بود و دیگر مالک نگرانیای از بابت شعاع حرکتی نخواهد داشت. خود نیسان میگوید این سیستم جذابیت، نرمی و سکوت شبیه خودروهای الکتریکی را با آرامش خاطر شعاع حرکتی و سوختگیری خودروهای درونسوز ارائه میکند. البته منتقدان میگویند خودروهای نیسان بدون آلایندگی نیستند زیرا پیشرانه بنزینی باید همواره کار کند تا پیشرانه الکتریکی و باتری را فعال نگه دارد.
آیا خودروهای e-Power هیبرید نیسان نیازی به شارژ دارند؟ خیر. تنها منبع خارجی انرژی برای این خودروها بنزین است. مجموعه باتری قشقایی و ایکس تریل ظرفیت ۲.۱ کیلووات ساعتی دارد که در مقایسه با ظرفیت باتری ۵۰ تا ۷۰ کیلووات ساعتی یک خودروی الکتریکی با ابعاد مشابه بسیار کمتر است. به همین خاطر پیشرانه درونسوز و ترمز احیا شونده میتوانند به راحتی باتری را بدون نیاز به استفاده از دوشاخه بیرونی شارژ کنند. شعاع حرکتی محصولات هیبریدی نیسان به باک سوخت آنها مربوط خواهد بود و مصرف بنزین نیز در هر صد کیلومتر اندازهگیری میشود که شبیه مدلهای درونسوز عادی است. نیسان مدعی شده قشقایی و ایکس تریل هیبریدی در هر صد کیلومتر به ترتیب ۴.۹ و ۶.۳ لیتر سوخت مصرف میکنند. این دو خودرو از باک سوخت ۵۵ لیتری استفاده میکنند و بنابراین روی کاغذ میتوانند مسافت ۱۱۲۰ و ۸۷۰ کیلومتر را با یک باک بنزین طی کنند.
در تئوری وقتی که باک سوخت خالی شود خودرو تا زمان خالی شدن شارژ باتری کوچک به حرکت ادامه خواهد داد هرچند این مسافت بیشتر از چند کیلومتر نخواهد بود؛ اما شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان یک تکنولوژی هیبریدی افزایش دهنده برد است؟ جواب این سؤال بله و خیر است. عبارت فنی نیسان برای این تکنولوژی “هیبرید سری” است یعنی پیشرانه درونسوز و الکتریکی بهصورت سری کار میکنند و چرخ ها بهصورت همزمان به حرکت نمیآورند.
خودروهای افزایش دهنده برد همچون بی ام و i3 Rex و مزدا MX-30 جدید با عبارت پلاگین هیبریدهای سری شناخته میشوند. این خودروها اکثر اوقات به عنوان محصولی الکتریکی عمل میکنند و از باتریهای بزرگتری سود میبرند. این خودروها را میتوان با دوشاخه بیرونی نیز شارژ کرد اما پیشرانه بنزینی کوچک آنها برای شارژ بیشتر باتری بکار میرود و شعاع حرکتی بیشتری را به ارمغان میآورد. تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان همچنین از پیشرانه بنزینی برای شارژ باتری و پیشرانه الکتریکی استفاده میکند و سپس این پیشرانه الکتریکی چرخ ها را به حرکت درمیآورد؛ اما باتری محصولات هیبریدی نیسان بسیار کوچکتر است و از طرف دیگر پیشرانه بنزینی بی ام و i3 Rex منبع دوم قدرت است. شایان ذکر است خودروی هیبریدی نیسان را نمیتوان بدون پیشرانه بنزینی که باتری را شارژ میکند راند اما در بی ام و اینگونه نیست.
amir1400
۲ آبان ۱۴۰۱دیگه ژاپنی ها هم کم کم دارن وارد بازی برقی ها میشن ، یکم صبر کردن تا الان تا ببینن بقیه چیکار میکنن ، عیب و ایراد ها و برتری های بقیه رو متوجه بشن تا خودشون با قدرت مثل قدیم وارد این عصر بشن و دوباره بازار خودرو جهان رو قبضه کنن
بهراد
۲ آبان ۱۴۰۱کم کم؟ الانو نگاه نکن ژاپنیا سابقه بسی طولانی در زمینه برقی کردن دارن. منتاها مشکل کل متخصص ها اینه که ژاپنی ها بیشتر روی هیبریدی ها حساب باز کردن تا تمام الکتریکی. البته تو زمینه برقی هم پیشرفت دارن ولی چون اکثرا رو هیبریدی کار میکنن بعضیا فکر میکنن اینا اصلا نمیخوان برقی بسازن😐
فرامرز
۲ آبان ۱۴۰۱اولین برقی تولید انبوه نیسان لیف بود
datsun
۲ آبان ۱۴۰۱اولین خودرو تولید انبوه الکتریکی که در سرار دنیا عرضه شد نیسان لیف بود نیسان دهه چهل تولید انبوه تمام الکتریک برای بازار ژاپن داشت الان شما هر مقاله ای در مورد تجربه و عملکرد در مرور زمان ماشین های الکتریکی رو ببینی نمونش چند مقاله ترجمه شده تو همین پدال هست همیشه سراغ مدیران نیسان رفتن ،لیف کمترین مشکلات رو طی این سالها داشته.
علی
۲ آبان ۱۴۰۱چی کرده نیسان !! ، دمش گرم ، خیلی از نوآوری شون خوشم اومد
مهدی
۲۵ بهمن ۱۴۰۱من چندین مرتبه با نیسان قشقایی جدید e-Power رانندگی کردم و بخصوص دکمه e-Pedal که خیلی عالیه و دیگه فرسایش لنت هم در کار نیست!
شتاب عالی کنترل خوب در پیچها و صدای کم در اتوبان.
AMANTE
۲ آبان ۱۴۰۱این ایده رو اولین بار در Top Gear دیدم و اسم ماشین رو هم گذاشتن Geoff که واقعا عمل میکرد ولی ایده ی خامی بود.
بعد نسخه ی تکامل یافته اون ایده در Fisker Karma اجرایی شد و به تولید انبوه رسید.
روشی جالبی چون با این کار موتور بنزینی فقط باید باتری کوچیکی رو شارژ کنه و اینکار باعث مصرف پایین سوخت و تولید آلایندگی کم میشه.
ولی بدی داستان در استفاده ی باتری کوچیک اینجاست که همیشه درحال شارژ هست یا اینکه هی پر و خالی میشه که روی عمر باتری تاثیر داره.
مدافع حریم امنیت _ آلمانی و ژاپنی و کره ای .
۲ آبان ۱۴۰۱ممنون از زحمتکشان صنعت خودرو ، پرسنل محترم پدال ، که با تولید این موتور پیشرفته ، در راستای بهبود عملکرد پیشرانه و کاهش انتشار گاز های مضر و آلاینده ، قدم برداشتید .
مدافع حریم امنیت _ آلمانی و ژاپنی و کره ای .
۲ آبان ۱۴۰۱سلام و خسته نباشید ، سر دبیر محترم و گرامی و هوامل زحمت کش مجله تصویری پدال ، واقعا ، با دیدن این همه پیشرفت ، وجودم سرشار از غرور میشه و به خودم افتخار میکنم . 🌹🌹🌹
meysam
۲ آبان ۱۴۰۱ایده فوق العاده ایه ولی در عمل میبینیم از نظر مصرف سوخت فرق چندانی با هیبریدیهای تویوتا نداره
اما من انتظار داشتم کم مصرف تر از هیبریدیهای تویوتا باشه
در کل بنظر من ایده سری i بی ام و و مزدا که یه ژنراتور کوچیک وظیفه شارژ باتریها رو بعهده دارن خیلی جالب باشه
ولی از نظر تجاری تا حالا هیچکدوم نتونستم با سیستم تویوتا یا مشابه اون رقابت کنن
MOHAMMAD.n.r
۲ آبان ۱۴۰۱درسته
مصرف رافور هیبریدی از ایکس تریل هیبریدی با مصرف ۶.۳ کمتر هست.
از نظر مصرف سوخت نمیتونه رقابت کنه با تویوتا.
NAVID۰۰۹۸
۲ آبان ۱۴۰۱چرا من نمیفهمم منظور مقاله چیه ؟!
این چیزی که نیسان اسم گذاشته e-power ، در اصل همان سیستم پلاگین هیبرید در میتسوبیشی اوتلندر Ev هست اما در مقاله گفته شده پلاگین هیبرید نیست 😶💬 !
مثل سیستم چهارچرخههای خودروهای آلمانی که همه یه مدل کارایی دارند با نامهای مختلف اما همه هم ادعا میکنند با دیگری فرق میکنه ( کواترو + X drive + 4 matic ) !
علی خواجه یا خواجه علی ، مهم اینَست !
افشار
۲ آبان ۱۴۰۱فرق ای پاور با خودروهای پلاگین هیبریدی این هست که در پلاگین هیبریدی هم با موتور بنزینی میشود حرکت کرد و هم به صورت محدود با موتور الکتریکی حرکت کرد اما در تکنولوژی ای پاور موتور بنزینی فقط و فقط برای شارژ باتری موتور الکتریکی استفاده میشود و با موتور بنزینی هرگز نمیشود خودرو را به حرکت درآورد
datsun
۲ آبان ۱۴۰۱درسته جناب افشار موتور بنزینی هیچ ارتباطی با چرخها نداره و صرفا به عنوان یک ژنراتور عمل میکنه و باتری ها رو شارژ میکنه در واقع شما یه ماشین الکتریکی دارید که نیازی به اتلاف وقت برای شارژ و بدون نگرانی از خالی شدن یا افت ولتاژ و عملکرد ماشینت استفاده میکنی
بهراد
۲ آبان ۱۴۰۱اینجا فکر نمی کنم گیربکسی وجود داشته باشه که اتصال مستقیم به چرخ ها داشته باشه.
یک مسئله اینکه مایلیج یا کیلومتر مشخص برای تعویض روغن وجود داره؟ از کجا میفهمن روغن باید تعویض بشه
meysam
۲ آبان ۱۴۰۱پدال جان کامنتهای من تا ابد باید بره واسه تایید؟؟ 😂😂
GMA
۲ آبان ۱۴۰۱سوال منم هست؟؟؟! 🤔
MOHAMMAD.n.r
۲ آبان ۱۴۰۱من فکر میکردم اکانت من مشکل داره همه پیاما میره برای تایید.
مشکل جای دیگس…
Royal Driver UK 70
۲ آبان ۱۴۰۱چند روزه همینطوریه🤷
AMANTE
۲ آبان ۱۴۰۱بعضی مواقع اینجوری میشه و فکر کنم تایید کامنت ها رو گذاشتن پای ربات و براش یکسری کلمات رو تعریف کردن که اگه در کامنت بود باید توسط شخص تایید بشه و بعد منتشر بشه.
بی خیال اسم
۲ آبان ۱۴۰۱ایده ی جالبی هست
حسین دهمرد
۲ آبان ۱۴۰۱ایده ی چندان خاصی نیست. بنظر با ژنرتور سبکتر و بجاش باتری بزرگتر بتوه موفقتر باشه.
Payfast
۲ آبان ۱۴۰۱=// از اسمش که بگذریم.
واقعا ایده خوبیه مصرف سوخت پایین میره و الایندگی کم میشه ولی هیچی هیدروژن نمیشه
حسین
۲۲ دی ۱۴۰۲یلام
به نظر میرسه با خراب شدن یا بروز عیب در سیستم برقی، سیلفی عملا محدود و غیر قابل استفاده میشه.
با این وجود جناب احمد زاده انتخاب شما سیلفی هیبرید است یا کرولا هیبرید؟