نیسان زمان زیادی را صرف توسعهی دومین نسل جوک کرده اما به نظر نمیرسد که تعلل ژاپنیها تأثیر منفی روی فروش نسل پیشین این خودرو داشته باشد. علیرغم حضوری ۹ ساله در بازار، نسل قبل جوک با فروش گستردهای روبرو شد و بیش از ۶۰ هزار دستگاه از آن سال پیش روانهی خانهی مشتریان شد. همچنین فروش کلی جوک قبلی از زمان عرضه در سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از ۱ میلیون دستگاه بوده است.
اما نسل جدید این خودرو از پلتفرم جدیدی با نام CMF-B سود میبرد. این معماری در نسل جدید رنو کلیو هم بکار رفته و یکی از مأموریتهای آن بهبود سواری خودرو نسبت به نسل پیشین میباشد. نیسان همچنین به دنبال بهبود مصرف سوخت، فضای کابین و بار و تکنولوژیهای بکار رفته در نسل جدید جوک بوده است.
از نظر طراحی باید گفت جوک جدید در برخی زمینهها وفاداری زیادی به مدل قبلی داشته و چراغهای جداگانه، خط شانهی قوی و پروفایل اسپورت خود را حفظ کرده است. این خودرو جایگاه خاصی در سبد محصولات نیسان داشته و اما خب بزرگتر و مرسومتر از قبل شده است. ابعاد این خودرو رشد کرده و فاصلهی بین محوری آن به ۲۶۳۶ میلیمتر رسیده است.
این فاصلهی بین محوری برای خودرویی در ابعاد جوک خوب بوده و همین موضوع در بخش عقب خود را نشان میدهد. فضای سر کمی تنگ است و به خاطر خط پنجرهی بالا فضای کاملاً تیرهای وجود دارد. همچنین وجود تونل گیربکس نیز باعث اذیت فرد نشسته روی وسط صندلی عقب خواهد شد؛ اما فضای سر پا و زانوی جوک جدید کاملاً خوب بوده و آن را جزو بهترینها از این نظر قرار میدهد. فضای بار هم به ۴۲۲ لیتر رسیده و فضای باز شدن آن نیز پهنتر از قبل است.
اگرچه تغییرات ظاهری این خودرو با روندی تکاملی اعمال شده اما کابین کاملاً دگرگون شده است. نیسان میگوید روی کیفیت متریال بکار رفته تأکید خاصی داشته است. خودروی حاضر در تست از نوع تکنا پلاس بوده و بنابراین از پوشش آلکانترا و صندلیهای چرمی برخوردار است. البته در بعضی بخشها همچنان پلاستیکهای سخت و نه چندان جذاب دیده میشوند. موقعیت راننده بسیار بهبود یافته و تنظیمات زیادی برای صندلی و ستون فرمان تلسکوپی وجود دارد.
قضاوت دربارهی طراحی داشبورد را به شما واگذار میکنیم اما داشبورد احساس خوشساخت بودن را تداعی کرده و اگرچه پلاستیکهای بکار رفته در این بخش عالی نیستند اما خب در کل نمره قبولی را کسب میکنند.
صفحهنمایش ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی هم بهتر و بزرگتر از قبل است ولی از نظر ویژگیهای ارتباطی به پای رقبایی همچون فولکسواگن T-Cross، سئات آرونا و اشکودا کامیک نمیرسد.
علیرغم بزرگ شدن ابعاد و استفاده از پلتفرم جدید، جوک ۲۳ کیلوگرم سبکتر از نسل پیشین بوده و نیسان ادعا میکند ساختار خودرو ۱۳ درصد مستحکمتر شده است.
به نظر میرسد قوای محرکهی هیبریدی در آینده برای جوک جدید عرضه خواهد شد اما فعلاً پیشرانهی ۱ لیتری توربوی بنزینی قابل انتخاب است. همچنین دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس میباشد.
این پیشرانه قدرت ۱۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۰ نیوتون متری داشته اما در فواصل کوتاه میتوان گشتاور ۲۰۰ نیوتون متری را هم در اختیار داشت. پرفورمنس جوک جدید خیلی برجسته نبوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن زیر ۱۰ ثانیه ثبت نخواهد شد که این هم جای سؤال دارد. البته پیشرانهی یاد شده مصرف سوخت کمی داشته و ما هم تاحدی به آن دست یافتیم. در حالت اکو میتوان مصرف کمتری را هم داشت اما خب پرفورمنس بهطور قابلتوجهی پایین میآید.
البته این خودرو برخی مشکلات و نقاط ضعف را نیز دارد. یکی از این موارد به گیربکس ۶ سرعته دستی مربوط میشود که اگرچه نسبت به گیربکس قبلی پیشرفت کرده اما در زمان حرکت با سرعت ثابت در بزرگراهها صدایی تولید میکند که جای شرمساری دارد زیرا به غیر از صدای گیربکس شاهد آرامش بسیار خوبی در کابین خواهید بود.
اما فرمان و بدنه کنترلهای خوبی دارند. بازخورد زیادی از سطح جاده به راننده نمیرسد اما نیسان کار خوبی در ترکیب وزن و سرعت انجام داده تا حس اسپورت بودن و چابکی بدون از دست رفتن سواری خوب جوک به وجود آید.
جدیدترین نسخهی سیستم پروپایلوت نیسان در جوک جدید وجود داشته و باعث انجام برخی کارهای خودرو میشود. البته این سیستم در تریم های تکنا به بالا بهصورت استاندارد وجود دارد.
مدلهای مجهز به گیربکس دستی دارای دستیار ترافیک هستند که میتواند خودرو را تا توقف کامل نگه دارد. با تنظیم کروز کنترل و فشردن دکمه پروپایلوت در روی فرمان میتوان خودرو را رها کرد تا سرعت و فاصله از دیگر خودروها را حفظ کرده و بین خطوط حرکت کند. اکثر رقبای جوک از انجام چنین کاری ناتوان هستند.
سواری خودرو کمی خشک است اما خیلی روی این موضوع زیادهروی نشده. جوک یک کراس اوور با ظاهر اسپورت و کاراکتر هیجانانگیز است و اگرچه سیستم تعلیق گاهی لرزشهای عجیبی را روانه کابین میکند اما هرگز در ناهمواریها شاهد ناهنجاریهای این سیستم نخواهید بود.
دید رو به عقب راننده به خاطر طراحی این بخش خیلی بد نیست اما دید شانه کمی محدود شده که دلیل آنهم خط کمر بالا و پشتسریهای بزرگ است.
در کل باید گفت نیسان جوک جدید قطعاً کراس اوور بهتری نسبت به قبل بوده و قیمت آن از ۱۷۳۹۵ پوند آغاز شده و به ۲۵۳۹۵ پوند برای مدل سفارشی و مجهز پریمیر ادیشن میرسد. البته اکثر خریداران به دنبال مدل رده میانی N کانکتا با قیمت ۲۰۹۹۵ پوند خواهند بود.
اگرچه اولین نسل نیسان جوک خودروی بسیار خاصی بود اما نسل جدید این خودرو از هر لحاظی پیشرفت کرده است. دینامیک سواری جوک جدید بهتر از قبل بوده و پیشرانه نیز توازن خوبی بین پرفورمنس و مصرف سوخت برقرار کرده است. این خودرو جادارتر هم شده اما در این بازار بسیار شلوغ و رقابتی، تمایز جوک سختتر از همیشه شده است.
مشخصات نیسان جوک تکنا پلاس ۱.۰ DIG-T 117PS
- قیمت: 23895 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 115 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
موری
۲۵ مهر ۱۳۹۸مشخصات موتور سمند و پراید داره اما تو ایران 400-500 میلیونه
واقعا مسخرس
کیان
۲۵ مهر ۱۳۹۸وای بر ما ،
بعضی کامنتها رو که میخونی دوس داری سرت و بزنی تو دیوار !!!
اول که مشخصاتش واقعا شبیه نیست، فقط اسب بخارش در بهترین شرایط به لگن ایران خودرو شبیه هست !! حجم کمتر سیلندر کمتر مکانیزم متفاوت و توربو دار
بعدش، مگه ماشین فقط پولش پول موتورش هست که شما گفتی مشخصات موتورش مثه پراید !!!!!!!!!!! و سمند !!!!!!!!!!!!! هست اما پولش 400 500 هست ؟
گیربکس ایمنی قیافه راحتی متریال و … این همه موارد جز قیمت نیستن ؟!!!!
مهدی
۲۵ مهر ۱۳۹۸وای بر ما که عاشق چند تا عکس شدیم وحتی تلفظ صحیح برند بلد نیستیم و تا کسی ابراز عقیده میکنه رگ کردنمان فوران میکند
فرامرز
۲۶ مهر ۱۳۹۸همه ما عاشق چند تا عکس نشدیم دوست عزیز. من تجربه روندن یا سوار شدن انواع برندها رو دارم و با اطمینان میگم ماشین پدر مادر دار مثل فولکس گلف یا تویوتا کرولا که هر دو اقتصادی هستن بعد از ۲۰ سال از سلطان و دنا و … خیلی بهترن. مدل های ۲۰ ساله ولی تمیز اینا رو میتونی با ۲۰۰۰ دلار تو خیلی از کشورا بخری. پدر من ای اف سون داره یه بار که اومدم ایران ماشین ۱ ساله اش رو سوار شدم و واقعا تفاوت حس فشردن پدال و یا تعویض دنده اش با ماشین استاندارد زمین تا آسمون بود. لذت رانندگی فقط شتاب و سرعت نیست
مزدا
۲۶ مهر ۱۳۹۸اقای موری اولا سمند ۴ سیلندر ۱/۶ لیتری هست که خودشو جر بده ۱۱۰ بخار تولید میکنه دوما سمند مصرف سوخت بالای داره و صفر تا صد سمند بالای ۱۳ ثانیه هست
بعدا کیفیت طراحی جک کجا و سمند حلبی کجا
MehdiTurbo
۲۶ مهر ۱۳۹۸باهوش،این برای ما ۴۰۰ ۵۰۰ تومن برای اونا نقش همون سمند و پراید ما را داره،همین با ۴۰۰ تومن سگش شرف داره به ۱۰۰ تا سمند که هر روز توی تعمیرگاهه،اونی که داره میخره نوش جونش،اونیم که نداره و حسادت میکنه حقشه که تا اخر عمرش نداشته باشه.
ایمان
۲۵ مهر ۱۳۹۸بزار نسخه Nismo بیاد بعدش می شینیم صحبت می کنیم
هم نیسان رو دوست دارم هم جوک رو ??
رامتین
۲۶ مهر ۱۳۹۸این موضوع مشهوده که خودروسازان متوسط یا بهتر بگیم غیرلوکس ساز، در خودروهای سطح پایین یا متوسطشون، بیشترین توان مهندسی را صرف نمی کنند که این موضوع کاملا مورد قبول هست در سطح مدیریتی. جوک هم با اینکه نسبت به نسل قبلش بهبود چشمگیری داشته اما بیشک موتور و گیربکسی که روی مدل اسپرت قراره بیاد، همون موتور و گیربکس تالیسمانه. گیربکسی که آنچنان جالب نیست و بعد 30هزار کیلومتر باید کیت کلاج با هزینه 30میلیون تعویض شه. همچنین موتوری که در ایران با فناوری بوست بالا، استهلاک بالایی خواهد شد. از همه مهمتر سیستم تعلیق غیر مستقل داره. البته کیفیت قطعات و مابقی موارد خوبه و کاملا ارزش 400-500 تومان را داره. جدا از بحث کلاس خودرویی، در سطوح قیمتی متوسط، تویوتا ارزش خرید بهتری داره.