پشت فرمان نیسان GT-R نسخه 50 سالگی، گودزیلا یا دایناسور؟!

جمعه 2 اسفند 1398 - 16:00
مطالعه 9 دقیقه
2020-Nissan-GT-R-50th-Anniversary-Bayside-Blue
بیایید کار را با بدیهیات آغاز کنیم که واقعیت هم هست: نیسان GT-R خودرویی قدیمی است، خیلی قدیمی! حالا دهمین سال فروش این خودرو را جشن می‌گیریم و...
تبلیغات

بیایید کار را با بدیهیات آغاز کنیم که واقعیت هم هست: نیسان GT-R خودرویی قدیمی است، خیلی قدیمی! حالا دهمین سال فروش این خودرو را جشن می‌گیریم و دلایل کمتری برای ترجیح دادن گودزیلا به رقبای مدرن‌تر و اسپورت تر وجود دارد؛ و مشتریان هم‌ چنین چیزی را متوجه شده‌اند زیرا نیسان تنها 331 دستگاه از این خودرو را سال پیش به فروش رسانده که نشان دهنده افت 38 درصدی نسبت به سال 2018 است؛ اما ژاپنی‌ها یک‌بار دیگر دلیل خوبی برای دوست داشتن این خودرو را ارائه کرده‌اند.

نیسان به‌منظور گرامی داشت پنجاهمین سالگرد تولید این خودرو اقدام به معرفی GT-R نسخه 50 سالگی کرده است. حالا ما پشت فرمان این خودرو نشسته‌ایم تا ببینیم که گودزیلا می‌تواند همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر.

  • قدیمی اما گران‌قیمت

روزهایی که GT-R یک خودروی پرفورمنس با قیمت زیر 100 هزار دلار بود رفته‌اند. قیمت GT-R پریمیوم هم‌اکنون از 113540 دلار شروع می‌شود که برای خودرویی با ساختار سال 2009 قابل‌توجه محسوب می‌شود. با این وجود در دل گودزیلا پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری دست‌ساز 565 اسب بخاری قرار گرفته است. نیسان اقدام به ارتقای توربوها و سیستم اگزوز کرده و باقی پیشرانه دست‌نخورده باقی مانده است.

اما پکیج 50 سالگی مورد اشاره ما 8500 دلار قیمت دارد. خبری از تغییرات فنی یا افزایش قدرت و یا حتی کاهش وزن نیست اما خب این خودرو از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. پس به این ترتیب پول شما صرف ارتقای بصری نیسان GT-R می‌شود. تنها وفادارترین افراد به گودزیلا پرداخت چنین مبلغی را خواهند پذیرفت.

سه طرح رنگی وجود داشته و خودروی حاضر در تست از بهترین رنگ یعنی آبی Bayside سود برده است. نیسان این رنگ چهار پوششه را با استفاده از فرایند دو گرمایی ساخته و نتیجه‌ی نهایی نیز ایجاد یکی از بهترین و زیباترین رنگ‌های بازار است. تکمیل کننده رنگ آبی بدنه نوار مسابقه‌ای سفیدرنگی است که از اواسط خودرو تا عقب آن کشیده شده است.

جدای از رنگ آبی، بهترین بخش GT-R نسخه 50 سالگی جزئیات آن هستند. اولین و مهم‌ترین آن‌ها رینگ‌های 20 اینچی فورج کاری شده هستند که بسیار زیبا نشان می‌دهند. ما فکر می‌کنیم این رینگ‌ها بهترین رینگ‌هایی هستند که تاکنون روی GT-R سوار شده‌اند. ترمزهای برمبو با 6 و 4 پیستون در جلو و عقب طرح برنزی دارند و در کل خودرو نشان می‌دهد که نمونه‌ای خاص و متمایز است.

  • گودزیلا یا دایناسور؟!

از برخی جهات به سختی می‌توان رفتار GT-R در جاده را زیر سؤال برد. این خودرو هنوز هم کار اکثر سوپرکارها را انجام می‌دهد، حداقل از نظر سرعت که این‌گونه است. اشتباه نکنید! GT-R بسیار سریع است ولی راندن آن تجربه‌ای سنتی را ایجاد می‌کند.

با وجود دو توربوی بزرگ، نیسان سریعاً سرعت گرفته اما باید تا دور 3500 کمی صبر پیشه کنید. در جایی که دیگر سوپرکارها حداقل تأخیر توربو را دارند، پیشرانه 6 سیلندر نیسان کمی لنگ می‌زند. ولی وای بر زمانی که پیشرانه گرم شود و دور بگیرد! کافی است توربوها بچرخند و گودزیلا روی واقعی خود را نشان دهد.

اگرچه سواری گودزیلا هنوز هم خاطره‌انگیز است اما نمی‌توان روی برخی موارد چشم را بست. گیربکس 6 سرعته دوکلاچه GT-R مخصوصاً در سرعت‌های پایین صداهای زیادی تولید کرده و در زمان معکوس دادن یا حتی در خط مستقیم گاها صداهایی تولید می‌شود که باعث خواهد شد با خود فکر کنید که شاید چیزی را خراب کرده و شکسته‌اید!

حتی با وجود صداهایی نگران کننده از گیربکس، کاراکتر سواری GT-R هنوز هم لذت‌بخش است. با وجود سیستم چهار چرخ محرک و لاستیک‌های چسبنده دانلوپ، چسبندگی زیادی در سر پیچ‌ها وجود دارد. سیستم تعلیق قابل تنظیم بیلشتین در حالت پیش‌فرض کمی بیش از حد سفت بوده اما وقتی حالت کامفورت را انتخاب کنید کیفیت سواری بهتری را شاهد خواهید بود.

نهایتاً هم باید به فرمان سبک اما سریع خودرو اشاره کنیم که با کوچک‌ترین دستور راننده عکس‌العمل نشان می‌دهد. شاید اگر فرمان احساس بیشتری داشت لذت بیشتری می‌بردیم اما شکی وجود ندارد که GT-R خودرویی تیز است. حتی با وجود چنین فرمان تیزی، خودرو به زیبایی با راننده ارتباط برقرار می‌کند.

هنوز هم چیزهای دوست‌داشتنی زیادی درباره این سوپرکار سالخورده وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قدرت زیاد و چسبندگی بسیار زیاد و هندلینگ تیز اشاره کرد. علیرغم سن بالا، GT-R در پیست مشکل چندانی در رقابت با حریف‌های جدیدتر همچون پورشه 911 یا ب ام و M8 ندارد. با این وجود اگر خواهان سیستم‌های پیشرفته‌تری برای رانندگی راحت‌تر هستید، بهتر است سمت نیسان نروید.

  • این را بخرید نه آن را!

دوباره بازمی‌گردیم به بحث اصلی. با قیمت 122040 دلاری، نیسان GT-R نسخه 50 سالگی در کلاسی پر از رقبای خوب قرار می‌گیرد. 10 سال پس از معرفی، گودزیلا از نظر پرفورمنس بهترین خودروی کلاس خود نیست؛ اما برای طرفداران باهوش نیسان، این تنها نسخه از GT-R است که ارزش خرید دارد. اگرچه روز به روز بر تعداد دلایل عدم خرید گودزیلا اضافه می‌شود اما این نسخه سفارشی خونی تازه در رگ‌های GT-R تزریق کرده است؛ اما اینکه پرداخت 8500 دلار اضافه به خاطر این پکیج را هضم کنید یا خیر به خود شما بستگی دارد!

مشخصات نیسان GT-R نسخه 50 سالگی

  • پیشرانه: 6 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: 565 اسب بخار/633 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 315 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: 14.7/10.7 لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: 122040 دلار
  • قیمت مدل تست شده: 123635 دلار

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.