نیسان یکی از خوشنامترین خودروسازان ژاپنی است که در کشور ما نیز از قدیم طرفداران خاص خود را داشته و دو نمونه از معروفترین خودروهای آن در کشورمان پاترول و ماکسیما است که همچنان خریداران خاص خود را دارند؛ اما با تغییر روند صنعت خودرو و گرایش بیشتر مشتریان به سمت شاسی بلندها و کراس اوورها، نیسان نیز اقدام به عرضه اینگونه محصولات کرده و دو نمونه از شاخصترین محصولات آن به کشورمان وارد شده که یکی قشقایی و دیگری ایکس تریل است.
نیسان تاریخچهای کاملاً درخشان در ساخت شاسی بلندهای خشن و سرسخت دارد. زمان معرفی پاترول به سال ۱۹۵۱ میلادی بازمیگردد. نیسان در طول این سالها طیف گوناگونی از خودروهای دو دیفرانسیل را معرفی کرده که شامل نسل اول ایکس تریل نیز میشود. این خودرو در سال ۲۰۰۰ در بریتانیا معرفی شد.
دو نسل اول ایکس تریل بهطور سورپرایز کنندهای در بحث آفرود توانا بودند و با قیمتی جذاب یک پکیج خانوادگی قابلاعتماد را حتی با وجود اینکه طراحی ظاهری دلپذیری نداشتند ارائه میکردند.
اما نسل سوم این خودرو که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد طراحی بهروزتری داشت. این شاسیبلند ظریفتر و شیکتر دارای تجهیزات پیشرفتهای است که آپشن هفتنفره را نیز داشته و به همین دلیل است که دومین نسل قشقایی ۲ پلاس عرضه نشد. خب با این تفاسیر بد نیست نگاهی به سومین نسل ایکس تریل بیندازیم.
سومین نسل نیسان ایکس تریل که از سال ۲۰۱۳ تاکنون در بازار حضور دارد یک خودروی هوشمند و مجهز بوده و بهصورت سفارشی میتوان آن را بهصورت هفتنفره خریداری کرد.
- تاریخچه
سومین نسل ایکس تریل در جولای سال ۲۰۱۴ و با کد T32 عرضه شد. نسلهای قبلی این خودرو نیز با کدهای T30 و T31 شناخته میشدند. تنها یک پیشرانه ۱.۶ لیتری dCi دیزلی در دسترس بوده و سیستم چهار چرخ محرک نیمهوقت برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. ایکس تریل با گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک عرضه شده است.
در ژانویه سال ۲۰۱۶ یک پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری توربوی DIG-T ارائه شد که تنها مدلهای دیفرانسیل جلوی دستی از آن بهرهمند بودند. در ژانویه سال بعد نیز پیشرانه دیزلی ۲ لیتری ۱۷۵ اسبی عرضه شد. این پیشرانه در مدلهای چهار چرخ محرک و گیربکس دستی یا نسخههای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک همراه با گیربکس CVT موجود بود. البته ایکس تریل ۲۰۱۸ فیس لیفت که در بازار ایران عرضه شده از پیشرانه ۲.۵ لیتری بنزینی با قدرت ۱۷۱ اسب بخار سود میبرد.
نیسان ایکس تریل در سال ۲۰۱۷ فیس لیفت شد و نمای جلوی تغییر یافته، آرامش و رفاه بیشتر و کابین باکیفیتتر به همراه چراغهای عقب LED از شاخصههای آن بودند. همچنین رینگهای جدید به همراه رادیوی DAB بهصورت استاندارد در تمامی مدلها بکار رفتند. شایان ذکر است ایکس تریل فیس لیفت از تجهیزات ایمنی سفارشی و استاندارد جدیدی نیز سود میبرد.
مدلهای ۱.۶ لیتری بنزینی کمی احساس کند بودن داشته و از طرف دیگر هم مدلهای دیزلی ۱.۶ لیتری dCi پر سر و صدا بوده و از نظر گشتاور کمبود دارند بنابراین مدل ۲ لیتری dCi بهترین گزینه است مخصوصاً اگر موارد یدک کشی بیشتری داشته باشید. البته باید هزینه بیشتر این پیشرانه را نیز در نظر بگیرید.مدل پایهی این شاسیبلند دارای رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، دستیار شروع به حرکت در سربالایی، شیشههای برقی، لاستیک زاپاس، آینههای جانبی برقی و گرم شونده و… میباشد.
در تریم فول تر Acenta شاهد شیشههای تیره، آینههای برقی تاشونده، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، چراغها و برفپاککنهای خودکار، حسگرهای پارک جلو و عقب و سانروف الکتریکی خواهید بود.
در مدل n-tec رینگهای ۱۹ اینچی، درب پشتی برقی، رادیوی DAB، دوربین پارک، AEB و تجهیزات ایمنی استاندارد متنوعی بکار رفته است. نهایتاً به نسخه پرچمدار تکنا میرسیم که از چراغهای جلوی LED، صندلیهای چرمی گرم شونده، هشدار نقاط کور و پارک خودکار برخوردار است.
- جایگزینهای نیسان ایکس تریل نسل سوم
دو نمونه از بااستعدادترین شاسی بلندهای هفتنفرهای که رقیب این خودرو بوده و اتفاقاً در کشور ما نیز طرفداران فراوانی دارند هیوندای سانتافه و کیا سورنتو هستند. این دو پسرعموی کرهای بزرگتر بوده و از گارانتی طولانیتر و تجهیزات بیشتر با قیمتی جذاب سود میبرند. هر دو خودرو قابلاعتماد نیز هستند. دیگر گزینهی قابلتأمل در این بخش میتسوبیشی اوت لندر است که معمولاً بهصورت پلاگین هیبریدی خریداری میشود.
گزینه دیگر که کامل لوکستر و گرانتر است فولکسواگن تیگوان میباشد که در کشورمان نیز غوغایی به پا کرده و با قیمت حدود ۶۲۰ میلیون تومان فروخته میشود! مدلهای لوکستر و گرانتری همچون آئودی Q5 و بامو X3 تنها بهصورت پنجنفره عرضه میشوند.
- نکاتی که باید در زمان خرید مدنظر داشت
آرامش و راحتی
در سرعتهای بالا احتمال وجود لرزشهایی در بدنه وجود دارد حتی اگر لاستیکها کامل بالانس شده باشند.
سیستم استارت/استاپ
اگر سیستم استارت/استاپ بهصورت صحیح کار نمیکند احتمالاً از موعد سرویسها گذشته یا اینکه خودرو نیازمند باتری جدیدی است.
سانروف
زمانی که خودرو در زمینهای خشن و پر از دستانداز رانده شود مکانیسم سانروف میتواند سر و صدا کند. نمایندگیها میتوانند از مشکل را رفع نمایند.
قفلها
احتمال از کار افتادن سلنوئید قفل مرکزی وجود داشته و بنابراین دربها باز و بسته نمیشوند بنابراین این موضوع را حتماً بررسی کنید.
کابین
کابین این خودرو در مقایسه با نسل قبلی کاربرد کمتری داشته اما لوکستر بوده و طراحی مدرن آن با فضای زیاد سرنشینان ترکیب شده است. البته به یاد داشته باشید که صندلیهای ردیف سوم ایکس تریل تنها برای کودکان طراحی شده است. اگرچه نسخه هفتنفره هم ارزش خرید دارد اما اگر نسخه پنجنفره را انتخاب کنید حجم محفظه بار از ۴۴۵ به ۵۵۰ لیتر افزایش مییابد. اگر بتوانید نسخهای با سقف شیشهای را انتخاب کنید زیرا واقعاً روشنایی کابین را افزایش میدهد.
- هزینههای مالکیت
ایکس تریل بازار اروپا باید هر یک سال سرویس کامل شود. نسخههای دیزلی محدودیت ۲۹ هزار کیلومتری و مدلهای بنزینی محدودیت ۱۹ هزار کیلومتری دارند. هزینههای نگهداری ایکس تریل بنزینی کمتر بوده هرچند هزینه سرویس آن از ۱۹۹ تا ۲۶۹ پوند متغیر است.
تمامی مدلهای ایکس تریل بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده میکند بنابراین نیازی به تعویض آن نبوده اما باید سالانه روغن ترمز را تعویض نمایید.
- فراخوانها
نیسان ایکس تریل تا به اینجا فقط دو بار فراخوان شده که اولین بار در سال جولای سال ۲۰۱۶ به خاطر نقص احتمالی سنسور اکسیژن بوده و این امر موجب کارکرد بد پیشرانه میشود. مدلهای ساخته شده بین آوریل ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۶ تحت تأثیر این فراخوان بودهاند. ایکس تریل های ساخته شده در پایان سال ۲۰۱۵ نیز به خاطر خوردگی احتمالی میلههای گازی درب پشتی فراخوان شدهاند. با از کار افتادن این میلهها درب پشتی باز نخواهد شد.
- رضایتمندی مالکان از ایکس تریل
در نظرسنجی امسال اتواکسپرس از خریداران، ایکس تریل از میان ۷۵ خودرو رتبه شصتم را کسب کرده است. این خودرو در هیچ بخشی عملکرد برجستهای نداشته و پیشرانه و گیربکس آن در انتهای جدول قرار گرفتهاند. کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان آن نیز از نظر مالکان خیلی برجسته نبوده است. بالاترین امتیاز ایکس تریل از نظر خریداران در بخش سیستم اطلاعات سرگرمی و ایمنی و همچنین فضای کابین و بار بوده است.
منبع: autoexpress
NAVID۰۰۹۸
۶ مرداد ۱۳۹۷ماشین خوبیه ، ژاپنی هم که باشه دیگه بهتر ، اما با دوچیزش کنار نمیام ،(( گیریبکس cvt ، نمای پشت نازیباش )) .
Sina
۶ مرداد ۱۳۹۷ایکس تریل ماشین خیلی خوبیه چند سال پیش همون روز اول که این نسلش معرفی شد و دعوا بین سانتافه و راو ۴ بود
من نوشتم اگر ماشین خوشگل و جون پسند شیک ۷ نفره میخواین سانتافه اما اگر کیفیت و آفرود قوی میخواین راو ۴ اما حالا هردو با هم میخواین ایکس تریل
اما چیزی که درمورد ایکس تریل نارحت کنندست بی توجهی و خساست نیسان نسبت به ایکس تریله و حالا که جایگاه خوبی پیدا کرده سعی نمیکنه بهش توجه کنه شما نمای داخل ماکسیما یا محصول دیگش اینفینیتی کیو ایکس ۵۰ رو بیینی کاملا متوجه میشی
این درحالیه که تویوتا برای مدل۲۰۱۹ راو ۴ سنگ تمام گذاشته و یه چیز معرکه داده بیرون و قصد داره در هر صورت فروششو از ایکس تریل ببره بالا و نیسان بی خیال نشسته
جنوب
۶ مرداد ۱۳۹۷بیرون و کاراییش اوکی خوبه
اما نمیشه با پلاستیک خشک داخل کابین کنار اومد.خیلی زیاد استفاده شده. البته من ۲۰۱۶ رو نشستم
unas
۷ مرداد ۱۳۹۷راو4 را بهش ترجیح میدم
هیچ عیبی نداره ، اما نچسبه …
مجید مقدس
۱ شهریور ۱۳۹۸سلام.دوستان کسانی که این خودرو رادارن ایا بعد از یک مدتی اتاق ان به صدا میوفتد؟؟بخصوص قسمت سانروف؟؟ایا صدای محیط بیرون به داخل ازار دهنده است؟؟بخصوص صدای لاستیکها؟؟
MOHAMAD.n.r
۲۱ شهریور ۱۳۹۸والا من تجربه ای رو با این ماشین نداشتم ولی خیلی در موردش تحقیق کردم و نظرات مردم در اغلب سایت ها رو خوندم ولی چنین چیز هایی رو نشنیدم.
شما میتونید در سایت اسب بخار میزان صدای داخل خودروهارو ببینید که با دسی بل سنج اندازه گیری شده و میتونه یه مقایسه کامل باشه.
MOHAMAD.n.r
۲۱ شهریور ۱۳۹۸و اگر به نتیجه ای رسیدید اینجا کامنت بذارید تا سایر افراد هم بهره ببرند