محبوبیت بسیار بالای کراس اوورها در مقطع کنونی را نمیشود کتمان کرد. هیچ راهی هم برای خلاص شدن از این قدبلندهای جذاب وجود ندارد؛ اما یکی از مهمترین نکات احتیاطی درباره کراس اوورها که حتماً باید توسط خودروسازان موردتوجه و تأکید قرار گیرد مرکز ثقل بالای این دسته از خودروها میباشد.
ارتفاع بیشتر از سطح زمین و سنگینوزن بودن باعث میشود این خودروها موقعیت دید خوب و قابلیت عبور بهتری از سطوح داشته باشند اما این موضوع باعث ایجاد نقطهضعفهایی هم میشود. با بالا رفتن مرکز ثقل خودرو هندلینگ آن بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و همین امر میتواند باعث ایجاد شرایط خطرناک در هنگام عبور از جادههای پرپیچوخم و همچنین مانوری ناگهانی شود.
خوشبختانه سیستمهای ایمنی الکترونیکی همچون برنامه پایداری الکترونیکی ESP به منظور ایجاد امنیت بیشتر در خودروهای مدرن بکار گرفته شدهاند. به نظر شما میزان اهمیت ESP در خودروها چقدر است؟ تست هندلینگ جدیدی که توسط نشریه مکزیکی Autologia منتشر شده نقش این سیستم را در یکی از مشهورترین کراس اوورهای این روزها یعنی نیسان کیکس نشان میدهد.
ظاهراً مدل های مکزیکی این خودرو بهصورت سفارشی با ESP عرضه میشوند. به منظور نمایش میزان اهمیت این سیستم از ESP در تست گوزن کیکس استفاده شده است. اکثر دوستان با تست گوزن آشنا هستند اما برای آن دسته از افرادی که تست گوزن را نمیشناسند باید گفت این تست به منظور شبیهسازی جلوگیری از برخورد ناگهانی با یک مانع و خطر همچون عبور گوزن از جاده طراحی شده است. خودروهای زیادی در این تست رفوزه شدهاند که از جمله آنها میتوان به تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ اشاره کرد.
در دقایقی از ویدئو میتوانیم تست کیکس بدون ESP را ببینیم. این کراس اوور در سرعت بالاتر از ۶۴ کیلومتر در ساعت کاملاً ناپایدار شده و چرخها از روی زمین بلند میشود. در این بخش میتوانید استرس وارد شده به راننده تست را کاملاً مشاهده کنید. یک تست مشابه نیز با کیکس مجهز به ESP تکرار شده و شاهد نتیجه خوبی بودهایم.
مدل های بازار آمریکای کیکس در تمامی تریم ها دارای ESP هستند. ما میدانیم که جوک بازنشسته شده تا فضا برای کیکس باز شود. آمریکاییها به اندازه اروپاییها از نیسان جوک استقبال نکردهاند اما پیشبینی میشود کیکس عملکرد بهتری داشته باشد.
Alireza.m
۱۶ مرداد ۱۳۹۷یک ساعت طرف داشت با زبان لاتین فقط حرف میزد که هیچی متوجه نمیشویم بهتره فقط قسمت تست خودرو را نشان دهید