نیسان در نوامبر امسال از نسخه فیس لیفت شده ناوارا برای بازار آفریقای جنوبی رونمایی کرد. همین امر منجر به گمانهزنیهایی درباره آینده این پیکاپ در اروپا شد. به نظر میرسد این فیس لیفت یک بهروزرسانی کوتاهمدت برای پیکاپ نیسان است زیرا ژاپنیها اعلام کردهاند به دنبال تعطیلی کارخانه خود در بارسلونای اسپانیا هستند و این امر اساساً به معنی بازنشسته شدن ناوارا پیش از پایان سال جاری میلادی است. حداقل در اروپا که اینگونه خواهد بود.
نیسان میگوید این تصمیم نشان دهندهی بازار رو به افول پیکاپ ها در قاره همیشهسبز است جایی که تنها ۱۱۶۲۸۰ دستگاه پیکاپ در سال پیش به فروش رفته است. رنو آلاسکان و مرسدس X کلاس که زیرساخت مشابهی با ناوارا دارند نیز در بارسلونا تولید شده و به دلایلی مشابه بازنشسته شدهاند.
نیسان با انتشار بیانیهای گفته است:
تولید نسل فعلی نیسان ناوارا برای بازارهای اروپا با تعطیلی کارخانه بارسلونا در دسامبر ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت و فروش آن نیز در سال ۲۰۲۲ به پایان میرسد. این امر نشان دهنده افت فروش ادامهدار پیکاپها در اروپاست و بسیاری از مشتریان بجای پیکاپها، ونهای کممصرف و مدرن را انتخاب میکنند.
نیسان راهحل جایگزینی برای صادرات ناوارا از تایلند به اروپا پیدا کرده بود هرچند مدیران شرکت با آن مخالفت کردهاند. ناوارا اولین بار در سال ۱۹۸۵ عرضه و حتی در یونان نیز تولید شد. مدل ۲۰۰۴ این خودرو هنوز هم محصول بسیار مهمی در کلاس پیکاپ های اروپاست زیرا از کابینی راحتتر، تجهیزات بیشتر و کیفیت سواری بهتر سود میبرد.
مرسدس هم با X کلاس به دنبال رقابت با فورد رنجر و تویوتا هایلوکس بود اما سال پیش و به خاطر فروش پایین آن را از خط تولید خارج کرد. رنو آلاسکان نیز سرنوشت مشابهی داشته است.
کافر مقدس
۲۰ خرداد ۱۴۰۰خوده ناوارا از بنز ایکس کلاس که باز همون ناواراست زیباتره
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۰ خرداد ۱۴۰۰آره خدایی طراحیش از ایکس کلاس خیلی بهتره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۰ خرداد ۱۴۰۰تا وقتی لندکروزر های پیکاپ و هایلوکس و توندرا هست کی اینو میخره….
میثم
۲۰ خرداد ۱۴۰۰“”مدل ۲۰۰۴ این خودرو هنوز هم محصول بسیار مهمی در کلاس پیکاپ های اروپاست زیرا از کابینی راحتتر، تجهیزات بیشتر و کیفیت سواری بهتر سود میبرد.””
چطوریاس که قدیمیه از جدیده راحتتر و سواری بهتر و تجهیزات بیشتری داره؟؟؟؟
شاهین
۲۰ خرداد ۱۴۰۰نه منظور تحولی هست که اون نسل تو تاریخچه ناوارا ایجاد کرده.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۰ خرداد ۱۴۰۰وقتی یه ماشین ۱۷سال همینطور باشه خب قطعا تاثیر گذار میشه،عین پیکان خودمون که برای سالها بدون کوچکترین تغییری حامی خیلیا شد…
mm.y@rlou
۲۰ خرداد ۱۴۰۰دوستانی که وارد هستن یه سوال دارم امکانش هست بخش خصوصی خودرو سازی خودمون با نیسان وارد یه گفتگویی باشه این ماشین که دیگه قرار نیست تولید بشه امتیازش رو بگیرن بیارن خودمون تولید کنیم خودرو با کیفیتی هستش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۰ خرداد ۱۴۰۰امکان پذیره اما خب باید اونام قبول کنن، همین الان هم میشه تحریم یه بهونه ست،اگه تحریم بودیم الان کل صنعت میخوابید اینا یکم پیاز داغشو زیاد کردن، وگرنه با بنزم وارد گفتگو بشه اگه اجازه بده میتونن درست کنن….
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۴۰۰واردات اصلاً ربطی به تحریم نداره !
دورهی احمدینژاد هم تحریم بودیم اما واردات آزاد بود و از طریق شخصی و شرکتی وارد ایران میشد !
اما مشکل اینجاست که اگر برجام هم به سرانجام برسه ، واردات بسته هست و هیچ خودرویی اجازهی واردات نداره و حاکمیت هم خیلی قاطع اعلام کرد دولت بعدی حتی بخواهد هم ، نمیتواند واردات را آزاد کند به سبب حمایت از تولید داخلی و این فقط یک نشانه دارد ، که از الان تا چندین سال آینده یا چینی میبینیم فقط یا خرچنگقورباغههای تولید داخلی با کیفیتی در حد بازیافت !
البته یه امید میشه داشت اگر برجام ok بشه و شرکتهایی مثل پارس خودرو ، کرمانخودرو و … به مانند سالهای دههی ۱۳۸۰ چند خودروی شاخص مثل ماکسیما ورنا آونته را بیاورند و منتاژ کنند ، البته با قیمتهایی وحشتناک بالا به سبب انحصار که برای هر کسی توان خرید وجود نداره و نمیصرفه مگر آنهایی که بسیار ثروتمندند !
یادتون میاد اون زمان که ماکسیما اومده بود ، هم قیمت یه واحد آپارتمان بود در زعفرانیه تهران و . . . !
دقیقاً داریم به همون سالها و بدترش میرسیم !!!