نسل جدید نیسان تایتان XD یک نقطهٔ عطف بسیار مهم در خانوادهٔ تایتان محسوب میشود. یک وانت غولپیکر نیمه Heavy Duty که با هر دو نوع پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی بفروش میرسد؛ اما نسخهٔ معمولی و کوچکتر تایتان هم ساخته میشود که یک وانت نیم تُن است. این مدل ازلحاظ ظاهری شباهت زیادی با برادر بزرگتر خود دارد اما در زیر پوستش یک وانت کاملاً متفاوت قرار دارد. تایتان معمولی در دو نوع تک کابین و دو کابین و همینطور با دو موتور متفاوت عرضه میشود. نیسان انتظار دارد نسخهٔ دو کابین تایتان ۸۰ درصد از کل فروش نسخهٔ Light Duty تایتان را تشکیل دهد.
در نسخهٔ دو کابین، تایتان XD کمی بلندتر از نسخهٔ نیم تن بوده و حدود ۳۰ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به آن دارد اما عرض هردوی آنها یکسان است. همچنین درحالیکه هر دو مدل ازلحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما مدل نیم تن دارای جلوپنجره، کاپوت و گلگیرهای متفاوت است و فقط چراغهای جلوی آن با مدل XD یکسان است؛ اما در زیر این بدنهٔ مشابه، تفاوتهای زیادی وجود دارد بهگونهای که تایتان و تایتان XD حتی شاسی مشترکی هم ندارند.
بااینحال موتور این دو وانت مشترک است. یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور. همهٔ تیپهای تایتان بهصورت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه میشوند و یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد. همانطور که در آزمایش نسل جدید نیسان آرمادا تجربه کردم، این پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری کاملاً قدرتمند است و حتی در بزرگترین و سنگینترین مدل تایتان که مدل پلاتینوم ۴×۴ با ۲۵۸۰ کیلوگرم وزن است هم بیشازاندازه نیرو دارد. البته برای کسانی که به این نیروی زیاد نیازی ندارند بهزودی یک موتور V6 هم ارائه میشود. هرچند هنوز نیسان مشخصات این موتور V6 جدید را اعلام نکرده است اما مطمئناً مصرف سوخت کمتری از موتور V8 کنونی خواهد داشت.
اما بااینکه نیسان تایتان و برادر بزرگترش تایتان XD، مجهز به یک موتور بنزینی مشترک هستند، رانندگی آنها بسیار متفاوت است. تایتان نیم تن هنوز هم کاملاً بزرگ احساس میشود اما هدایت و مدیریت آن بسیار راحتتر از تایتان XD است. درحالیکه تایتان XD هنوز از سیستم فرمان قدیمی «Recirculating Ball» استفاده میکند، تایتان نیم تن مجهز به سیستم فرمان «راکاند پینیون» شده است که ارتباط بهتری برقرار نموده و عملکرد بهتری دارد. همچنین شاسی وانتِ کوچکتر، کاملاً متفاوت است که تأثیر مثبتی در هندلینگ آن داشته است.
رانندگی با تایتان را در جادههای شمال کالیفرنیا آغاز کردم. تایتان در جاده بسیار راحت است و رانندگی با آن راحتتر از هر وانت فول سایز دیگری است. در مسیرهای ناهموار و خاکی، مانور و کنترل تایتان آسان است و میتوان با آن به آفرود سبک هم رفت؛ اما بااینوجود تایتان برای آفرود جدی و خشن ساخته نشده است و اگر خواهان چنین وانتی هستید باید یک فورد رپتور خریداری کنید. در هنگام رانندگی در شهر یا بزرگراه، تایتان بهتر از هر وانت فورد و شورلت V8 است که من تاکنون آزمودهام اما در راحتیِ سواری، آشکارا دوج رم ۱۵۰۰ پیروز میدان است.
در داخل، تایتان و تایتان XD کاملاً یکسان عمل کردهاند. تایتان مورد آزمایش من از تیپ Platinum Reserve است که یکی از راحتترین وانتهای بازار محسوب میشود. این وانت ژاپنی مجهز به صندلیهای چرمی با گرمکن و سردکن، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی NissanConnect به همراه ناوبری و بخشهای وسیعی از پلاستیک نرم و مواد باکیفیت است که یک کابین لوکس و کاربردی را ایجاد کردهاند. محلهایی برای قرار دادن اشیاء در قسمتهای مختلف اتاق تعبیه شده و استفاده از همهٔ کنترلرهای خودرو بسیار ساده است هرچند که در چنین پیکآپ گرانقیمتی، کمی احساس ارزانقیمت بودن دارند. این دکمههای کوچک برای استفاده در مدل آلتیما با قیمت ۲۵ هزار دلار کاملاً خوب هستند اما جهت استفاده در چنین تراک بزرگی با قیمتی در حدود ۶۰ هزار دلار چندان مناسب نیستند. بهعنوانمثال استفاده از این دکمهها هنگام به دست داشتن دستکشهای مخصوص کار سخت و دشوار خواهد بود.
آزمون کوتاه من در شمال کالیفرنیا اجازهٔ سنجش مسائل و کاربریهای یک وانت واقعی همچون بکسل کردن، بارگیری و یا دیگر فعالیتهای جدی از این نوع را نمیداد اما تایتان با ظرفیت کشش ۴.۲ تن و ظرفیت حمل بار ۷۳۰ کیلوگرم، مشخصاتی نسبتاً رقابتی دارد. البته هرچند تایتان در پس شورلت سیلورادو با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 و فورد F150 با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 که به ترتیب قادر به کشش ۴.۹ تن و ۴.۶ تن بار هستند قرار میگیرد اما من معتقدم که اگر شما بهطورجدی نیاز به ظرفیت کششی بیش از ۴.۵ تن را دارید بهتر است وانتهای سنگین را خریداری کنید (مانند تایتان XD).
نیسان تایتان V8 دو کابین در پنج مدل عرضه میشود که عبارتاند از S، SV، Pro-4X، SL و Platinum Reserve و قیمتهای مختلفی از ۳۴,۷۸۰ دلار تا ۵۵,۴۰۰ دلار پیش از سفارش آپشنها دارند. نمونهٔ مورد آزمون من که تیپ Platinum Reserve است، قیمتی کمتر از ۶۰ هزار دلار دارد که کاملاً منصفانه به نظر میرسد چراکه قیمت فورد F150 هم از زیر ۶۰ هزار دلار آغاز میشود. در کل اگر تویوتا تاندرا را بهحساب نیاوریم، نیسان تایتان نیم تن یکی از بهترین وانتهایی است که در حال حاضر میتوان خریداری کرد. تایتان ازنظر قابلیت، راحتی و دینامیک رانندگی بسیار عالی است و بهسختی میتوان وانتی بهتر از آنرا پیدا کرد.
اما یکی از چیزهایی که آسیبی جدی به تایتان زده است، عدم عرضهٔ کابینها و اندازههای مختلف قسمت بار و همینطور موتورهای گوناگون است. برای مثال فورد F150 دقیقاً ۲۰ میلیون ترکیب مختلف را ارائه میکند درحالیکه در حال حاضر برای تایتان تنها چند آپشن و ترکیب مختلف قابل سفارش است. هماکنون تایتان تنها در دو مدل تک کابین و دو کابین و فقط با یک پیشرانهٔ V8 عرضه میشود بنابراین بدیهی است که کسانی که موتوری غیر از V8 میخواهند سراغ وانت دیگری میروند؛ اما این نگاه اجمالی که ما برای اولین بار به نیسان تایتان نیم تن داشتیم نشان میدهد که میتوان کاملاً به آیندهٔ این وانت فول سایز نیسان امیدوار بود.
مشخصات فنی
Nissan Titan 2017 | |
پیشرانه | ۵.۶ لیتری V8 |
قدرت | ۳۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۲۵۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت کشش | ۴.۲ تن |
ظرفیت بار | ۷۳۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۳۴,۷۸۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۸,۰۰۰ دلار |
منبع: Motor1
آرش
۱۲ مهر ۱۳۹۵اینم که آبیه ….
خخخخخخخ
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۲ مهر ۱۳۹۵این آبی کجا اون آبی کجا
مسعود
۱۲ مهر ۱۳۹۵آبی ما بهتر
برای ما راحت 3 تن بار میبره ولی این فقط 750 کیلو خخخخخخخخخخ
ارش
۱۲ مهر ۱۳۹۵ماشین خوبیه ولی ای کاش چراغ های جلو رو کمی به روزتر و قشنگتر میکردن و گیربکسشو هم کنار فرمان نمیزاشتن
Old school
۱۲ مهر ۱۳۹۵اون گیربکس نیست دسته دنده هست .
برای فروش در بازار امریکا دسته دنده کنار فرمون الزامی میباشد ?
(ali (CHEVY NOVA
۱۲ مهر ۱۳۹۵اونقدر حال داره دسته دنده پشت فرمون که نمیدونی
با یه صندلی یه تیکه جلو وای خدا چقدر خاطره انگیزه برا من یکی
باید تجربه کنید تا متوجه اون لذتی که میگم شید
رضا
۱۲ مهر ۱۳۹۵اتفاقا خیلی هم خوشکله واسه ماشین عضلانی مثل این . یه دلیلشم فروش بیشتر تو بازار امریکاس چون اونا ازین دنده ها خیلی خوششون میاد .
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مهر ۱۳۹۵مشخصات فنی داره ولی چرا قیمت تست شده اینقدر بیشتر از قیمت پایه است؟؟؟؟
34780 دلار میشه 121730000 تومن
58000 دلار میشه 203000000 تومن
Mohamad
۱۲ مهر ۱۳۹۵تویوتا تاندرا ++++
نیسان تایتان _ _ _ _
Mohamad
۱۲ مهر ۱۳۹۵با اینکه تنوع و رقابت توی این کلاس زیاده ولی من همچنان عاشقانه عاشق هایلوکس ام :)
چند روز پیش یه بابایی رو دیدم هایلوکس زیر پاش بود میگفت 9 ساله دارم بی امان گازش میدم و توی کار کم نیاورده و هنوز که هنوزه کاپوتش رو بالا ندادم!!
مگه میشه عاشق همچین چیزی نشد؟
حسین
۱۲ مهر ۱۳۹۵مگه این نیسان ی کلاس بزرگتر از هایلوکس نیس؟
Mohamad
۱۲ مهر ۱۳۹۵دقت کنی کامنت من کلی بود
کاری با سایز اونها نداشتم
ناشناس
۱۲ مهر ۱۳۹۵چراغهای جلو شبیه F150 شده
ونوم
۱۲ مهر ۱۳۹۵همانا هر دو اند ابیه ابی / که این لعبت کجا ان گاویه ما …….. با تشکر ونوم اف 5
سامان اذری
۱۲ مهر ۱۳۹۵نیسان گاوی خیلی ام ماشین خوبیه
شما قیمت رو اگه حساب کنی رقیب نیسان جونیور وانت اریسان هست حالا این کجا و ان کجا
با 30 تومن کدوم وانتی رو میدن که 4 تن بار رو حمل کنه اخ هم نگه
شما همه اریسان هارو ببینی درز اتاق باکابین از پایین فاصله اش زیاد شده از بالا چسبیده به هم
این یک فاجعه هست
اگه نیسان جونیور رو یکم به کابینش رسیدگی کنند و ترمز هاشو تقویت کنند نسبت به قیمتش وانت خوبیه
ونوم
۱۲ مهر ۱۳۹۵سامان جون قبول دارم حرفتو ولی همون چهار تن بار باعث میشه ترمز نگیره
سامان اذری
۱۴ مهر ۱۳۹۵خب وقتی موتور و شاسی 6 تن رو هم میکشه
بهتره که ترمزهاش تقویت شه
ونوم
۱۲ مهر ۱۳۹۵خاک بر سر تو ای گاوی / که فقط تو مانده ای ابی ………. / تو فقط سوخت میخوری ملعون / دل مردم همی کنی پرخون
(ali (CHEVY NOVA
۱۲ مهر ۱۳۹۵بابا ما شاعرم تو سایت داریم
ونوم جان منم برا شورولتم تا حالا 2 تا شعر خوندم و قبلا گذاشتم تو سایت
ونوم
۱۲ مهر ۱۳۹۵قربونت علی جون
مهدی drift
۱۲ مهر ۱۳۹۵فورد اف 150 رو کپی کردن
nima
۱۲ مهر ۱۳۹۵دوستان به نظرتون خرید یه نیسان پیکاپ مدل ۸۱ به قیمت ۲۳ تومن منطقی تره یا یه کاپرا مدل ۸۹ به حدود قیمت ۳۳ تومن؟برای کارم نیاز به یه وانت دارم که کار سواری رو هم انجام بده ولی پیکان و زامیاد و مزدا و وانت پراید(دمپایی جلو بسته)!و آریسان نمیتونم سوار شم
SS
۱۳ مهر ۱۳۹۵به نظرم تندر پیکاپ بیشتر به کار شما میاد
البته اگر نیاز به حمل بار زیاد (بیشتر از 800 کیلو) نداشته باشین
nima
۱۳ مهر ۱۳۹۵والا کار من ساختمون هستش و تندر پیکاپ به کارم نمیاد.فعلا همین نیسان پیکاپ و کاپرا برام گزینه مناسبی هستند ولی بینشون موندم کدوم رو انتخاب کنم
GOD BLESS AMERICA
۱۳ مهر ۱۳۹۵داداش احتمالا اینجا همه مثل من بی تجربه هستن که میترسم با نظر دادن بهت صدمه بزنم.
من خودم بیشتر تو زندگی با غریزه پیش میرم یعنی به حرف دلم گوش میدم ،
ولی عقل میگه این یه انتخاب ساده بین ژاپنی ارزان و چینی گران هستش .
در پایان ازت میخوام با قدرت تصمیم بگیری و در آینده هم پشیمونی به دل راه ندی.
کام روا باشی برادر.
سامان اذری
۱۴ مهر ۱۳۹۵داش من جای شما باشم حتما پیکاپ رو انتخواب میکنم چون هم از نظر فنی از کاپرا قویتره وهم اینگه قطعاتش به وفور تو بازار هست
هردوتا رو میخوای کارکرده بخری
خب استهلاک قطعات ژاپنی زیاد تره یا چینی؟؟؟؟
ما هر جمعه میریم افرود از یوآز روسی گرفته تا رونیز پاترول یکی از بچه ها پیکاپ رو افرود کرده خیلی با دوام هستش ازش خیلی راضی هست.
کاپرا خوبیش فقط موتور میتسوبیشی بودنش هست اونم خیلی قدیمیه
خب موتور یه بخش مهمی از ماشینه ولی همه چیز موتور نیست
ایشالله که تصمیم درست رو بگیری
البته تمیز بودن ماشینی که میخوای بگیری هم خیلی مهمه
GOD BLESS AMERICA
۱۲ مهر ۱۳۹۵اصلا تو بازاری که F150 و SILVERADO1500 و RAM1500 وجود داره خرید این نیسان خیانت به بشریت محسوب میشه.
مهدی drift
۱۲ مهر ۱۳۹۵RAM1500 :)
علی
۱۳ مهر ۱۳۹۵به این نمیشه گاو جا به جا کرد :/
علی
۱۳ مهر ۱۳۹۵یک چیز که خیلی جالبه واسم خودرو سازای وطنی انقدر حقیر و بی ارزش هستن یک مدل خارجی درجه چندم وارد بازار ایران می کنن تازه روی اون اسمم میزارن ? که بگن کلی تلاش کردیم اینم یه اسم خیلی خوب برای ماشین
nima
۱۳ مهر ۱۳۹۵دوستان کسی جواب سوال منو نداد؟
امیر
۱۳ مهر ۱۳۹۵داخل کابینای این وانتارو ببینین خدایی چقد لوکس وجذابه وبا امکاناته
نبی خی لو
۱۳ مهر ۱۳۹۵دوست عزیز پیکاپ اگر تمیز نباشه هزینه های نگه داریش خیلی بالا هست چون قطعاتش گرون هست چند میلیون پیاده می شی و اکثر پیکاپ ها کارکرد خیلی بالایی دارند از طرفی کاپرا هم ماشین بی کیفیتی هست مخصوصا داشبورد و…اش ولی خب به هرحال مدلش جدیدتره و هزینه هاش به نظرم تا حدی کمتره!!اگر سرحال بتونی گیر بیاری نیسان بهتره