نیسان 370Z بیش از یک دهه پیش معرفی شد و هماکنون کاملاً سالخورده شده است اما حالا سرانجام این شرکت ژاپنی جانشین کوپهٔ اسپرت خود که مدتها منتظر آن بودیم را معرفی کرده است. البته این خودرو فعلاً یک پروتوتایپ است و به همین دلیل Z پروتو نام دارد اما بااینحال پیشنمایش و نمایی اجمالی از نسخهٔ تولیدی کوپهٔ Z جدید نیسان را نشان میدهد. به گفتهٔ نیسان، Z پروتو یک خودروی اسپرت کاملاً مدرن است که به ۵۰ سال میراث Z این شرکت ادای احترام میکند.
چیزی که در ظاهر Z پروتو بهوضوح دیده میشود طراحی رترو و الهام از گذشته است. طرح روی کاپوتِ کشیدهٔ خودرو و همینطور چراغهای جلو اشک مانند آن کاملاً مدل 240Z دههٔ ۷۰ را به یاد میآورند درحالیکه حتی رنگ زرد روشن بدنهٔ آنهم مشابه نیسان Z اولیه است. همچنین درون جلوپنجره قسمتهای مستطیل شکل کوچکی کار شده که به گذاشته اشاره دارد و همینطور خط سقف و طراحی کلی اتاق هم کوپۀ Z اولیهٔ نیسان را یادآوری میکند.
قیمت عقبی Z پروتو کمی مدرنتر به نظر میرسد زیرا طراحی این قسمت از مدل 300ZX دهه ۹۰ الهام گرفته است. در این قسمت چراغهای افقی متمایزی به چشم میخورد که برای دنیای مدرن دوباره تفسیر شدهاند و روی آنها هم مثل 300ZX قاب مشکیرنگی قرار گرفته است؛ اما در Z پروتو همهچیز رترو نیست و عناصر کاملاً مدرنی مثل اسپلیتر جلو، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب فیبر کربنی به همراه رینگهای آلیاژی سبکوزن ۱۹ اینچی و دو سر اگزوز دایرهای شکل هم در آن دیده میشود.
رئیس طراحی نیسان «آلفونسو آلبایسا» در مورد این کوپهٔ جدید میگوید:
طراحان ما هنگام تحقیق در مورد هر نسل، اسکچهای بیشماری زدند و این باعث موفقیت آنها شد. درنهایت ما تصمیم گرفتیم که Z پروتو باید بین دههها و همینطور در آینده سفر کند
از لحاظ ابعاد، Z پروتو کمی بزرگتر از 370Z شده است بهگونهای که طول آن با ۱۲۷ میلیمتر افزایش به ۴,۳۸۲ میلیمتر و عرض آن با ۵ میلیمتر افزایش به ۱,۸۴۹ میلیمتر رسیده است. ارتفاع این کوپهٔ اسپرت جدید اما ۱,۳۱۱ میلیمتر است که ۵ میلیمتر نسبت به سلف خود کمتر شده است.
هرچند طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً رترو و با نگاه به گذشته است اما کابین آن کاملاً مدرن به نظر میرسد زیرا به یک صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر مدرن سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. در اینجا صندلیها با ترکیبی از چرم و آلکانترا پوشیده شده و دوخت زردرنگی هم روی آنها کار شده که این دوخت روی داشبورد و کنسول مرکزی هم کشیده شده است. غربیلک فرمان سه پره با نشان Z و دکمههای کنترلی اسپرت در طرفین آن به همراه آمپرهای بالای داشبورد هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کوپهٔ اسپرت ژاپنی هستند. به گفتهٔ نیسان، در Z پروتو بهمنظور ایجاد یک کابین ایدهآل برای خودرویی اسپرت چه در پیست و چه در جاده، از افسانههای حرفهای اتومبیلرانی کمک گرفته شده است.
زیر کاپوت Z پروتو یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو قرار گرفته که نیسان فعلاً اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت. بااینحال انتظار میرود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت میتوانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. این جهش قابلتوجهی نسبت به 370Z با موتور ۳.۶ لیتری تنفس طبیعی ۳۳۰ اسب بخاری خواهد بود و میتواند کوپهٔ اسپرت جدید نیسان را در برابر رقبایی مثل تویوتا سوپرا و فورد موستانگ GT قرار دهد.
پیشرانهٔ V6 توئین توربوی Z پروتو با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی همراه است که کل نیروی آنرا به چرخهای عقب انتقال میدهد اما به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک هم برای آن در حال توسعه است. درمجموع هرچند این خودرو فعلاً بهعنوان یک پروتوتایپ معرفی شده اما بسیاری از ویژگیهای آن مثل سبک طراحی رترو، موتور V6 توئین توربو و گیربکس دستی، همگی به نسخهٔ تولیدی منتقل خواهند شد. نیسان فعلاً زمان دقیق تولید Z پروتو را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرده است که این یکی از ۱۰ محصول جدید نیسان است که طی ۲۰ ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین انتظار میرود فروش نسل جدید کوپهٔ Z نیسان از سال آینده آغاز شود.
Omid622
۲۶ شهریور ۱۳۹۹طراحی جلوی ماشین خیلی ساده و بی روح است وبه یک ماشین اسپرت دو در اصلا نمیخوره
اما داخلش خوب شده
اما کاش میشد بازم تنفس طبیعی میبود
چرا که نسل قبلش چیز محرکه ای بود با ۳۳۰ اسب ۶ سیلندر تنفس طبیعی
blackburn
۲۷ شهریور ۱۳۹۹اگه میزاشتن جواب بدیم خوب میشد ژاپنی ها بدجور میتازن تو سایت
حسین
۲۷ شهریور ۱۳۹۹با همه چیش و همه جاش اوکی هستم بغیر از طراحی سپر جلو که فوقولاده بی روح و افتضاح طراحی شده . حالا درسته طراحی رترو ولی قرار نیست روح ماشین اسپرت را به روح ماشین های فیات دهه 90 تبدیل کنید که ???
واقعا اگه نیسان سپر جلو را باز طراحی نکنه به مشکل بر میخوره . چون کلا ماهیت خودرو را عوض کرده این سپر دقیقا مثل سوپرا
پدرام
۲۷ شهریور ۱۳۹۹انگار دنیا به سمت زشت داره پیش میره خیلی زشت طراحی شده اصلا قابل مقایسه با نسل قبل نیست
mohamad1304
۲۸ شهریور ۱۳۹۹آیا پشتش شبه موستانگ نیست؟
RezaRs
۳۱ شهریور ۱۳۹۹داخلش خوبه اما قبلی دوس داشتنی تر بود از نظر من