نیسان سرانجام پس از سالهای انتظار، جانشین کوپهٔ اسپرت خود را معرفی کرده است. البته این کوپهٔ جدید که فعلاً Z پروتو نام دارد، یک پروتوتایپ بوده و پیشنمایشی از نسخهٔ تولیدی آینده محسوب میشود ولی بااینحال بسیار به نسخهٔ تولیدی نزدیک است و تصویر واضحی را از نسل جدید کوپهٔ Z نیسان نشان میدهد. اصلیترین رقیب این خودرو که احتمالاً 400Z نام خواهد داشت، تویوتا سوپرا است که آنهم بهتازگی بازگشته و رقابت این دو کوپهٔ جدید ژاپنی میتواند بسیار جذاب باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب نیسان Z پروتو را با تویوتا سوپرا مقایسه کنیم.
بیرون
طراحی بیرونی Z پروتو کاملاً بهصورت رترو و با الهام از کوپههای Z قبلی نیسان طراحی شده که برخی ممکن است این سبک را دوست داشته باشند و برخی دیگر آنرا زیبا و جذاب ندانند. البته این طراحی ممکن است در نسخهٔ تولیدی تغییراتی داشته باشد اما مطمئناً استایل کلی 400Z همین شکل خواهد بود. ویژگی نهچندان جالب در طراحی کوپهٔ جدید نیسان جلوپنجرهٔ ساده و مستطیلی آن است که به زیبایی نمای جلویی آن لطمه زده است. نمای عقبی خودرو اما منطقیتر و زیباتر بوده و سبک طراحی 300ZX دههٔ ۹۰ را در فرم مدرنی به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر، تویوتا سوپرا نقطهٔ مقابل 400Z است زیرا طراحی آن تقریباً هیچ شباهتی به نسلهای گذشته نداشته و استایل کاملاً مدرنی دارد؛ بنابراین انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کوپهٔ ژاپنی بیشتر به سلیقهٔ افراد بستگی دارد اما بااینحال طراحی سوپرا را میتوان تا حدودی هماهنگتر دانست.
داخل
کوپهٔ نیسان در داخل برخلاف بیرون از طراحی کاملاً بروز و مدرنی برخوردار است که نمایشگر بزرگ اطلاعاتی-سرگرمی در میانهٔ داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی در مقابل راننده از ویژگیهای قابلتوجه آن است. سوپرا اما با توجه به اشتراکات فراوان با بامو، در داخل شباهتهایی با محصولات این شرکت آلمانی دارد ولی بااینوجود در اینجا هم شاهد نمای مدرن و پیشرفتهای هستیم. همهٔ تیپهای سوپرا بهصورت استاندارد به یک نمایشگر ۸.۸ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز هستند که در بالای داشبورد قرار گرفته است. در اینجا همچنین مثل 400Z، صفحه آمپر هم از نوع دیجیتالی است.
زیر کاپوت
نیسان فعلاً اطلاعات کاملی در مورد قوای محرکهٔ Z جدید منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این خودرو به یک پیشرانهٔ V6 توئین توربو مجهز خواهد بود که از هر Z قبلی قدرت بیشتری خواهد داشت؛ اما بااینحال انتظار میرود این همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در اینفینیتی Q60 Red Sport 400 باشد که در این صورت میتوانیم انتظار حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را در کوپهٔ Z جدید نیسان داشته باشیم. از سوی دیگر، سوپرا هم از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر توئین توربو اما از نوع خطی استفاده میکند که از بامو گرفته شده و در بهروزرسانی مدل ۲۰۲۱ خروجی آن به ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر افزایش یافته است؛ بنابراین دو کوپهٔ ژاپنی از لحاظ قدرت و گشتاور موتور تقریباً در یک سطح قرار دارند.
اوضاع در بخش انتقال نیرو اما متفاوت است زیرا نیسان برای این کار در 400Z یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته درحالیکه نیروی موتور در سوپرا توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک منتقل میشود. بااینحال، به گفتهٔ نیسان، یک گیربکس اتوماتیک نیز برای Z جدید در دست توسعه است درحالیکه از سوی دیگر، شایعاتی هم به احتمال ارائهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی برای سوپرا در آیندهٔ نزدیک اشاره کردهاند؛ بنابراین احتمالاً در آینده سوپرا و 400Z از لحاظ انتقال قدرت هم شبیه به هم خواهند شد که این به جذابیت رقابت میان آنها اضافه میکند اما برای دیدن این رقابت باید تا سال آینده یعنی زمانی که نسخهٔ تولیدی Z پروتو معرفی شود منتظر بمانیم.
مشخصات فنی
تویوتا سوپرا | نیسان 400Z | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توئین توربو | ۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
Amir
۱ مهر ۱۳۹۹به نظر شما هم قیافه نیسان z به شکل خنده داری مسخرس یا فقط من اینطوری فکر می کنم؟!
Nissan...Japan
۱ مهر ۱۳۹۹دوست عزیز این یه نوع کانسپت و پروتوتایپه که شکی کلی خودرو رو به نمایش میزاره ولی به شکل بسیار ساده تر از محصول نهایی…هنگام معرفی خود 400z به احتمال خیلی زیاد شاهد تغییرات جذابی توی سپر و بعضی جزیبات باشیم یادمون نره پروتوتایپ نیسان gtr مدل r35 هم خیلی ساده تر از محصول نهایی بود.
ارشیاSVJ
۱ مهر ۱۳۹۹با اینکه پروتوتایپه ولی بازم طراحیش ناجوره
انگار فقط چنتا خط رو به هم وصل کردن!!!
مازیار
۱ مهر ۱۳۹۹به اضافه گونیا ترین مستطیل دنیا در جلوی ماشین??
MehdiTurbo
۲ مهر ۱۳۹۹ولی من بدجوری عاشقش شدم و دلم میخواد دقیقن همین تولید بشه و اگه وارد میشد میخریدمش و به سوپرا ترجیح میدم
NISSAN GTR SOLTAN
۱ مهر ۱۳۹۹تویوتا با قرار دادن موتور بی ام و روی این سوپرا بدجوری دل طرفداراش رو شکست
کجاست اون موتور 2JZ افسانه ای
بین این دوتا قطعا انتخابم با نیسان Z هست
البته یه سری ایرادات توی طراحیش هست مخصوصا اون جلوپنجره که جدا از مستطیل بودنش زاویه ی خوبی نداره
وگرنه خطوط ماشین مخصوصا خطوط کاپوت خوب از اب در اومده و البته عقبش هم میتونست بهتر باشه به نظرم خواستن عقبش طراحی رترو داشته باشه ولی بیش از حد به سمت حالت کلاسیک رفته که با جلوی ماشین زیاد همخونی نداره
طراحی ماشین ها کلا داره رو به افول میره
آرین
۱ مهر ۱۳۹۹همینطور که قبلا گفتم ای کاش موتور سوپرا توسط خود تویوتا شکل میگرفت…منکر این نیستم که موتور های بی ام وه یکی از بهترین موتور های دنیاس بدون هیچ شکی ولی ای کاش تویوتا یه دستی به موتور 2jz خودش میکشید شاید هزینه بردار تر بود ولی دیگه این تصمیم تویوتاس و باید باهاش کنار اومد
نیسان z هم منتظریم ببینیم رقابتش با تویوتا به کجا میرسه
مهدی موتورز
۱ مهر ۱۳۹۹چرا سوپرا رو مثل کانسپتش نساختن؟
datsun
۱ مهر ۱۳۹۹Z میراث اسپورت های ژاپنی دهه ۵۰ و ظهور اولین اسپورت های ژاپنی داتسون ۱۰۰۰ و داتسون اسپورتز و ۵۰ سال با نشان z.
حسین
۱ مهر ۱۳۹۹از نظر طراحی به نظرم سوپراخیلی قشنگ تره هرچند کابین نیسان z طراحی بهتری داره.
از نظر فنی z چون یه نیسان هست کاملا ارجحیت داره.
درکل به نظرم نیسان z با یه تیون ظاهری و اون هم با رنگ مشکی مات گزینه بهتر و جذاب تری هست.
" Swedish Arrogant Tiger "
۱ مهر ۱۳۹۹نیسان z واقعا طراحی بهتری تو قسمت عقب
داره و ضعف بزرگش فعلا سر جلوش هست.
طراحی کلی هم ساده و خوبه بر خلاف شمایل
بچه گانه و شلوغ سوپرا.
OMID
۱ مهر ۱۳۹۹طراحی نیسان عالی نیست ولی قطعا از سوپرا بهتره
یکی از مشکلات اصلی طراحی سوپرا چراغای جلو هست که توی کانسپت عالی بود طرحش ولی توی نسخه تولیدی گند زدن بهش
مشکل دوم تهویه های فیک و پلاستیکی هست
نمونش بقل درها که میشد ازش واسه خنک کردن ترمز ها استفاده کرد ولی عوضش یه تیکه پلاستیک پرش کرده
اکثر ورودی های جلو و توی چراغ هم پلاستیکی و فیک هستن
OMID
۱ مهر ۱۳۹۹این موردم اضافه کنم که بجای اون صندوق دم اردکی میشد مثل کانسپت از بال استفاده کرد یا مثل نسل قبلش از اسپویلر پایه دار تا زیبا تر و هماهنگ تر بشه
مهدی
۱ مهر ۱۳۹۹نظر شخصیم اینه که همین طراحی هرچند ساده به شدت جذاب و خاص و دلنشینه
فرشاد
۱ مهر ۱۳۹۹گیربکس نیسان تو ذوق نمیزنه؟
Hadi
۱ مهر ۱۳۹۹جفتشون عالین اما تا وقتی نسخه تولیدی z نیاد و تست نشه نمیتونم نظر بدم…
برا همین فعلا انتخابم تویوتاست ?
MAF
۲ مهر ۱۳۹۹من خودم اگه بخام پشت یکیشون بشینم
خب طراحی داخلی سوپرا جذابتره
ولی طراحی خارجی هرکدوم یجور جذابه
گیربکس دستی رو هم بیشتر ترجیه میدم
ولی بازم در نهایت نمیتونم یکیشونو انتخاب کنم
سعید روشن
۲ مهر ۱۳۹۹من کلا طرفدار نیسانم ولی واقعا قیافه این جای هیچ دفاعی نداره