آقای Uzi Nissan نقش اول داستان واقعی زیر، اخیراً بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داد.
همین الان به وبسایت شرکت خودروسازی نیسان مراجعه کنید. لطفاً از گوگل استفاده نکنید، فقط آدرسی که حدس میزنید را تایپ کنید.
به احتمال قوی nissan.com را تایپ کردهاید و انتظار دارید با یک وبسایت مدرن و شیک با تصاویر آخرین مدل از خودروهای نیسان مواجه شوید اما چیزی که با آن مواجه خواهید شد این است:
یک وبسایت با طراحی از مد افتاده دهه ۹۰ ی، با دکمههای سهبعدی سایهدار و چند تبلیغ کوچک و دو لوگوی رایانهٔ نیسان شبیه مُهر در بالای آن و البته دو لوگوی خط خورده شرکت خودروسازی نیسان. چطور چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ این وبسایت متعلق به کیست؟ چه کسی قبل از خودروسازی نیسان این دامین را خریده است؟
این وبسایت از سال ۱۹۹۴ ایجاد شده و متعلق است به Uzi Nissan صاحب فروشگاه رایانهای در امریکا. برای شرکت خودروسازی نیسان تا مدتها اصلاً وجود Uzi Nissan و وبسایت او هیچ اهمیتی نداشت. شاید اصلاً از وجود همچنین شخص و وبسایتی اطلاع نداشت تا اینکه در اواخر دهه ۹۰ میلادی شرکت نیسان فهمید که آقای نیسان چیزی دارد که باید متعلق به آنها باشد.
وبسایت نیسان دات کام تاکنون میلیونها بار مورد بازدید افرادی قرار گرفته است که بسیاری از آنها بدنبال وبسایت شرکت خودروسازی نیسان بودهاند. در واقع بر اساس آمار ارائه شده در دادگاه، این وبسایت آمار بازدید ماهانه نیم میلیون را نیز به خود دیده است.
آقای نیسان از اوایل دهه ۸۰ میلادی* از اسرائیل به امریکا مهاجرت کرد. ابتدا شغلی را در یک مکانیکی آغاز نمود و بهزودی کسب و کار مستقل خود را راه انداخت. او در نیروی دفاعی اسرائیل اطلاعات بهدردبخور زیادی در خصوص مکانیکی به دست آورده بود و اینجا از این دانش بهخوبی استفاده میکرد. فروشگاه رایانه او با نام Nissan Computer سومی کارش بعد از تعمیرگاه خودروی نیسان (Nissan Foreign Car) و عمدهفروشی قطعات (Nissan International) بود که وجه مشترک همه آنها وجود نام او (Nissan) در آنها بود. این نام خانوادگی او بود و اسمی است که در زبانهای عربی و عبری فراوان کاربرد دارد.
شرکت خودروسازی نیسان تا اواسط دهه ۸۰ میلادی خودروهای خود را با نام داتسون (Datsun) در امریکا عرضه میکرد. پس از آن بود که نام خود را به مرور از داتسون به نیسان تغییر داد. برخلاف اسم عربی/ عبری نیسان، واژه نیسان در خودروسازی ژاپنی برگرفته از سرآغاز کلمات عبارت Nihon Sangyo است که ترجمه آن میشود صنایع ژاپن. در آن سالها و حتی سالهای پس از آن کسی اینترنت را جدی نمیگرفت و اعتقاد مردم بر این بود که اینترنت به جایی نخواهد رسید.
در سال ۱۹۹۹ بود که با درخواست آقای Davis (مدیر استراتژی آنلاین نیسان امریکا) دو نیسان برای نخستین بار رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. دیویس پیشنهاد خرید دامین به مبلغ ۱۵ میلیون دلار را به نیسان داد اما پاسخ نیسان فروشی نبودن دامین بود. دامین نیسان برگرفته از نام او و در واقع هویت او بود و عجیب نیست که پیشنهاد هنگفت شرکت نیسان توسط آقای نیسان رد شد.
از اینجا بود که دعوای دو نیسان در دادگاه شروع شد. مانند نبرد داوود و جالوت. شرکت نیسان با اقامه دعوی در دادگاه فدرال امریکا آقای Uzi Nissan مالک فروشگاه کوچک نیسان را به ۱۰ میلیون دلار خسارت بابت نقض علائم تجاری، بیاعتبار کردن علامت تجاری، رقابت غیر منصفانه و تصرف سایبری (Cyber-squatting) متهم کرد. نبردی که ۱۰ سال به طول انجامید و اگرچه با پیروزی آقای نیسان پایان یافت اما او همهچیز خود را بر سر آن از دست داد.
اولین پیروزی آقای نیسان در دادگاه بر سر اتهامهای تصرف سایبری و رقابت غیر منصفانه بود. دادگاه با این استدلال که آقای نیسان از حدود یک دهه پیش از آن از نام خود در کسب و کارهای قبلی و کنونی خودش استفاده کرده است قانع شد و این اتهامها را رد کرد. اما دادگاه در بحث بر سر اتهام نقض علائم تجاری حق را به شرکت خودروسازی نیسان داد. دادگاه در این مورد استدلال کرد که نمایش تبلیغات خودرویی در وبسایت nissan.com باعث نقض و آسیب به علامت تجاری نیسان در صنعت خودرو میشود. دعوای بعدی بر سر بیاعتبار کردن برند نیسان بود که با پیروزی آقای نیسان به پایان رسید مشروط بر آنکه در وبسایت خود بر علیه شرکت خودروسازی نیسان مطلبی منتشر نکند و یا لینکی به وبسایتهای منتقد نیسان در آن قرار ندهد. آقای نیسان با این حکم راضی نشد بنابراین با کمک گروه غیرانتفاعی دفاع از مصرفکننده، پرونده را به دادگاه استیناف برد و آنجا بود که حکم اولیه نقض شد و دادگاه رأی به بیگناهی آقای نیسان در خصوص اتهام بیاعتبار کردن علامت تجاری نیسان داد.
علیرغم این پیروزیها شرکت نیسان دست از تلاش برنداشت. آنها پرونده را به دادگاه عالی امریکا بردند. دادگاه عالی از پذیرش این پرونده خودداری کرد و آن را دوباره به دادگاه محلی ارجاع داد. تا اینجا این پرونده حدود ۵ سال طول کشیده بود و هزینه سرسامآوری بر دوش آقای نیسان گذارده بود هزینهای که برای شرکت خودروسازی نیسان چیزی نبود. هر بار که آقای نیسان بخشی از پرونده را پیروز میشد، شرکت نیسان مورد جدیدی برای اقامه دعوی پیدا میکرد. دادگاه در روند بررسی خود ۳ بار پیشنهاد میانجیگری و توافق داد و گرچه در طی آنها مبلغ پیشنهادی شرکت خودروسازی نیسان هر بار افزایش یافت اما آقای نیسان این مبالغ را با توجه به هزینه دادگاه و هزینههای دیگری که به پای پرونده ریخته بود کافی نمیدانست.
سرانجام
دادگاه تا دو سال پس از این دوران نیز طول کشید. بنا بر اظهار آقای نیسان این پروسه طولانی برای او و خانوادهاش حدود ۳ میلیون دلار هزینه در بر داشت. فروش فروشگاه کامپیوتری او بهشدت کاهش یافت زیرا بگفته او چه کسی حاضر است از فروشگاه کوچکی که تحت تعقیب غولی بنام خودروسازی نیسان است رایانه بخرد؟ در این پرونده شرکت نیسان بازنده شد اما آقای نیسان خود را پیروز نمیداند. او میگوید چنین پروندهسازیهایی برای شرکتهای بزرگ آسان است. هزینه آن هم برای آنها ناچیز است. چه کسی میداند پرونده ۱۰ میلیون دلاری بعدی نیسان (یا هر غول دیگری) کی و علیه چه کسی باز خواهد شد؟
ترجمه: علی حسینزاده
nikzad
۲۹ مهر ۱۳۹۹من یک جایی خوندم و میدونم که نیسان در ژاپنی به معنی عدد ۲۳است حالا نمیدونم بر چه اساسی اینجا گفته شده معنی نیسان میشه صنایع ژاپن؟
بهروز
۲۹ مهر ۱۳۹۹نیسان فکر کنم به بارون و این چیزا ربط داشته باشه. چون یه همسایه افغانی داشتیم مادرش یادمه میگفت هفتمین یا چندمین بارون بعد نوروز رو تو افغانستان نیسان میگه. باید یه ربطی به اب و بارون داشته باشه
OMID
۳۰ مهر ۱۳۹۹Ni یعنی خورشید و saan یعنی تولید
یعنی تولید خورشید
ژاپن هم به سرزمین آفتاب و خورشید معروفه( سرزمین آفتاب تابان )
اون عدد ۲۳ ماجراش اینه که واقعا نی سان خونده میشه ولی علت نامگذاری نیسان نیست ولی به خاطر این تشابه لفظی نیسان از عدد ۲۳ برای تیم های مسابقه ایش استفاده میکرد
suzuki
۳۰ مهر ۱۳۹۹نیسان شرکت نیسان همون تولید ژاپن هست.
میدونین تو اسم کشور ژاپن تو کشور خودشون چیه؟ نیپون. اونجا ژاپن نمیگن. میگن نیپون. مثلا المان رو ما میگیم المان. اما المانیا میگن دویچلند.
اون بارون رو خودم تو یه کلیسا اطراف توپخونه جریانشو پرسیدم. اصلش برا یهودیاست. باران چهلم رو میگن. در نظر داشته باشین کلا کشورای شرقی و غیر مسلمون از قدیم یه پناهگاه برا کسایی بوده که از جنگ مذهبی فرار میکردن. تا ۶۰۰ سال قبل هرات و بلخ مسلمون نشین بودن باقی جاهاش بودایی یا هندو بودن برا همین مسیحی و یهودی خیلی داشتن. گرچه بعدش یه سردار لرستانی تو ارتش نادر که اسمشو نمیبرم میره همه رو قتل عام و به زور مسلمون میکنه. یادمه یه روزنامه نوشته بود خیلی از مردمشون که شبیه غربیا هستن اصالتا یهودین. میگن یکی از ۱۲ قوم گمشده بین اسراییل ان.
AMG_73///
۲۹ مهر ۱۳۹۹عجب
عجیب اما واقعی///……
Hadi
۲۹ مهر ۱۳۹۹جالب بود…
یاد قضیه مرسدس و نوکیا افتادم…
NAVID۰۰۹۸
۲۹ مهر ۱۳۹۹خدا نصیب گرگ بیابون نکنه !
هر جای دتیا اگر کار به دادگاهها کشیده بشه ، قرص اعصاب هروزه هم به دنبالش داره !
تو ایران خودمون که دیگه یا ابرفضل ، خرو بیارو باقالی بار بزن تا روزی که حکم نهایی صادر بشه ، پیر میشه آدم .
البته از وقتی آقای رئیسی اومده بهتر شده ، اما فقط کمی بهتر شده اما تحولی نشده .
آقای نیسان ۳ میلیون ضرر داده اما مهم اینه که اگر اِراده کنه بخواد بفروشه ، میتونه دهها میلیون دلار به خود نیسان بفروشه یا اصلاً به رقیب نیسان گرانتر بفروشه تا لَج نیسانو در بیاره? .
ارشیاSVJ
۲۹ مهر ۱۳۹۹تو اینجا شکایت از هر شرکتی یا فرد مهمی گناهه کبیره است!
علی
۲۹ مهر ۱۳۹۹این نیسان اگه تو دهه 90 رنو به دادش نمیرسید دار فانی وداع گفته بود و حالا شرکت نیسانی وجود نداشت که بخواد سر اسمش باهم دعوا کنن
NAVID۰۰۹۸
۳۰ مهر ۱۳۹۹??♂️
خدایا توبه !!!
نیسان نبود ، الان تو کاخ الیزه تو پاریس داشتن خاطرات رنو را ورق میزدند ، چطوری اینطوری تحریف میکنید !!!
غیر اینه که موتور و پلتفرمهای شرکت نیسان به داد رنو رسید و سپس طراحیهای جدید با مدیریت رئیس مُدَبِری چون کارلوس گون و شکوفایی رنو ؟
اتفاقاً نیسان هرچی میکشه ، از همین رنو و سیاستهای فرانسویشه که به این روز دچار شده ، و اگر نه دست کمی از تویوتا که نداره هیچ ، بلکه خودروهای هیجانی بهتری از تویوتا میزنه ، فقط اِی کاش از این گیربکسِ مضخرفِ آشغالِ cvt میکشید بیرون .
علی
۳۰ مهر ۱۳۹۹نکه قبل از نیسان رنو موتور نداشت اتفاقا مدلهای دهه 50 60 70 رنو واقعا بی نظیر بودن مثل رنو 30 که 6 سیلندر دو دف بود مثل مدلهای افسانه ای الپاین در دهه 50 60 مثل مدلهای رنو 5 ماکسی توربو 2 که 40 سال پیش شتابش زیر 6 ثانیه بود همه میدونن اگه رنو نبود الان نیسان حتی خاطراتشم نابود شده بود در ضمن نیسان به غیر از کولیوس و تالیسمان چه موتوری به رنو داده همونام پر از دردسره اتفاقا این رنو بوده که به بسیاری از مدلهای نیسان موتور داده مثل نیسان میکرا که موتورش مال کلیو هست یا مدلهای نیسان جی تی ار پروجکت بلک s که موتورش توسط تیم فرمول 1 رنو ساخته شده نیسان و کلا ژاپنیا هنوز یه انجین فرمول 1 نمیتونن تولید کنن بعد اگه نیسان نبود رنو وجود نداشت خخخخخ جک بامزه ای بود رنو تا همین چند سال پیش برای تیمهای ردبول و مک لارن انجین فرمول میساخت بعد یه عده رنو با نیسان مقایسه میکنن.
MOHAMAD.n.r
۳۰ مهر ۱۳۹۹اگر رنو نبود نیسان سبد محصولاتش رو کوچک میکرد و از بین نمی رفت.
چرا باید رنو سهام یک شرکت داغون و بدبخت(از نظر شما) رو بخره ؟؟؟ شاید بخاطر رضای خدا به نیسان کمک کردن???.
موتور جی تی ار صفر تا صد توسط ژاپنی ها ساخته شده. اگر منبعی دارید که میگه موتور جی تی ار رو رنو ساخته ارائه کنید.
حالا فرض میکنیم موتور جی تی آر رو رنو ساخته، میشه توضیح بدید چرا خودش توی هیچ ماشینی ازش استفاده نکرده؟؟؟ شاید رنو خیلی فداکاره??.
ژاپنی ها نمیتونن موتور فرمول یک بسازند؟؟؟???
با اجازت ردبول داره از موتور هوندا استفاده میکنه توی این فصل قبلا هم از موتور رنو استفاده میکرد و کاملا ناراضی بود(مطلبش توی پدال موجوده). موتوری باید بسازی که کار راه انداز باشه و راضی کننده نه موتوری بسازی که اشک کسایی رو که باهاش پول دادن در بیاره.
اگر نیسان بده و رنو گل وبلبل هست چرا فروش جهانی نیسان دو برابر رنو هست؟؟
خدایی خیلی خندیدم دمت گرم???
OMID
۳۰ مهر ۱۳۹۹ژاپنیها انجین فرمول یک تولید میکنن که
همین امسال انجین ردبول هوندا هست
فرزاد
۳۰ مهر ۱۳۹۹نیسان هر چی میکشه از بی تدبیری و بی مدیریتی خودشه از دسیسه ها و پاپوشهای بی پایه و اساسی که برای کارلوس گوسن درست کردن تا مدیریت کل مجموعه خودشون در دست بگیرن وگرنه تا وقتی که زیر چتر رنو بود بسیار فروش خوبی داشت همه چی داشت خوب پیش میرفت تا اینکه زدن زیر همه چی چه نقشه ها و چه برنامه هایی که گوسن برای این شرکت نداشت که متاسفانه این چشم بادومیا گند زدن به همه چی الکی تقصیر رنو و فرانسویا نندازین این شرکت نفرین شدست اگه با بنز هم همکاری کنه بازم درجا میزنه با هر شرکتی میخواد باشه چطور اون زمان که روزهای خوبش بود اصلا به رنو و فرانسویا ربطی نداشت ولی الان که تو دردسر افتاده تقصیر رنو شده واقعا منطقتون تو حلقم
فرزاد
۳۰ مهر ۱۳۹۹دوستان مثل اینکه یادشون رفته نیسان داشت در کمپانی میبست کلیدشم میخواست بندازه دور که رنو از راه رسید نجاتش داد جوری صحبت میکنن که انگار وضعیت نیسان چندان بدم نبوده نه داداش عملا ورشکست شده بود بعدشم دلیلی نداره که رنو موتوری که برای یه مدل خاص طراحی و ساخته بخواد روی محصولات خودشم استفاده کنه رنو قبل شراکتش با نیسان موتور v6 برای رنو کلیو rs نسل 1 طراحی و ساخت که نیسان تو خواب شبشم نمیدید .
سامورایی
۵ آبان ۱۳۹۹در ضمن موتور میکرا ساخت خود نیسانه و تو کلیو استفاده شده همونطور که موتور ایکس تریل تو کولئوس ، جوک اسپرت تو تالیسمان و ……………. استفاده شده
سامورایی
۵ آبان ۱۳۹۹در ضمن اینم بدون نیسان تو لمانز شرکت داره که رنو حتی خوابش رو هم نمیتونه ببینه ??
سامورایی
۵ آبان ۱۳۹۹این دو تا کاربر فرزاد و علی در اصل یک نفر هستن و تو همه سایت های خودرویی همین متن های تکراری رو کپی می کنند
تکنولوژی نیسان بود که رنو رو نجات داد اگه دقت کنی بعد از همکاری رنو با نیسان ، رنو تازه چند تا ماشین درست حسابی ساخت رنو هرگز نمیتونه ماشینی مثل جی تی آر بسازه هرگز نمیتونه ماشینی مثل پاترول بسازه همون ماشین فرمول یک هم با همکاری اینفینیتی زیر مجموعه نیسان ساخت
سامورایی
۲۹ مهر ۱۳۹۹پشمام ?
کیان
۲۹ مهر ۱۳۹۹خب الان ک ادم اینو میخونه شاید بگه بیچاره اقای نیسان و …
ولی شاید اگر این اقای نیسان سال ۱۹۹۹ همون ۱۵ میلیون دلار و میگرفت و وب سایتی دیگه با همون اسم ولی املا دیگه ایجاد میکرد خیلی بیشتر به نفعش بود.
بالاخره لج و لجبازی همیشه همیشه چیزی جز ضرر ندارد.
شاهپور
۲۹ مهر ۱۳۹۹خدا بیامرز سال ۱۹۹۹ پیشنهاد ۱۵ ملیون دلاری از نیسان دریافت میکنه و میدونسته که ۲۰ میلیون هم میدن اما افتاده رو دنده لج
افتادن با شاخ گاو بی عقلیه
میثم
۲۹ مهر ۱۳۹۹من بودم همون اولش اون پیشنهاد 15 میلیون دلاری رو قبول میکردم فروشگاهو با اسم و برندی جدید توسعه میدادم و حالشو میبردم
شانس در خونه رو زده ولی یارو کاسب نبوده
Amin-mc20
۲۹ مهر ۱۳۹۹من رفتم زدم nissan.com همین سایت رو اورد
علیx76
۲۹ مهر ۱۳۹۹سالها پیش برای تفریح به یزد رفتهبودیم.
حین گردش توجهمون به یک مجتمع تجاری و مغازهی کهنه و قدیمی جلوش جلب شد.
یکی از اقوام یه همراه ما و مقیم اونجا بود تعریف میکرد:
وقتی مجتمع رو میساختن، سازنده به صاحب مغازه پیشنهاد مبلغی رو برای خرید اون مغازهی کوچک میده که پیرمرد صاحبمغازه اون رو رد میکنه.
این موضوع چند بار تکرار میشه تا اینکه مبلغ به چند برابر قیمت اصلی اون مغازه میرسه، اما پیرمرد به امید مبلغ بالاتر، باز هم میگه “نه”.
و در آخر، اون مجتمع رو میسازن و پولی هم به پیرمرد نمیرسه.
سوای از درست یا غلط بودن داستان، طمع همیشه کار دست آدم میده.
تمام دزدهایی که دستگیر میشن، بخاطر طمع گیر میافتن.
تا داستانی دیگر، بدرود.
suzuki
۳۰ مهر ۱۳۹۹اول از همه اسمش طمع نیست. اسمش حقه. طرف حق داره نفروشه. چون مالشه. این دیگه ربطی به امریکا ایران و تابعیت و اصالت طرف یا شرکت نداره. طرف اسراییلیه اما امریکاست و حقشه. نمیخواد بفروشه. دوستش داره.
طرف شرکت ژاپنیه اما میتونه شکایت کنه تو امریکا.
فرشاد
۲۹ مهر ۱۳۹۹چطور تو سال 99 میلادی بیخیال 15 میلیون دلار شد ؟
بهروز
۲۹ مهر ۱۳۹۹اون موقعا حباب دات کام بود. خیلی از سایتا تنها به خاطر اسمشون با مبالغ بالا معامله میشدن. تازه ۱۵ میلیون مبلغ کمیه. الان حتی خرید و فروش اتومبیل با اینترنته. میتونی وارد سایت شرکتای خودروسازی بشی مدل و اپشنا رو انتخاب کنی بعدم یه امضا دیجیتال میزنی در اخر و بعدم ماشینو سر تاریخ مقرر شده تحویل میگیری دم خونه یا نزدیکترین نمایندگی.
امیر
۲۹ مهر ۱۳۹۹مجبور نبودن که Nissan.net/org یا nissan.usa میتونن اسم سایتشون بزارن من خودم همین وبسایت دیدن تعجب کردم
مهدی موتورز
۲۹ مهر ۱۳۹۹سر نوشت ادما…….
MOHAMAD.n.r
۲۹ مهر ۱۳۹۹من قبلا چند بار به جای وارد شدن به سایت نیسان وارد این سایت شده بودم ولی مطالب بالا رو نمیدونستم.
با تشکر از پدال⚘⚘
سایت رسمی نیسان http://www.nissan-global.com هست.
ADAK
۳۰ مهر ۱۳۹۹خریت
بابا 15- 20 تومن را میگرفتی !
اندازه کل سود اون شرکت فکسنی تا آخر عمرت بود
داد از خریت مخصوصا وقتی میکس بشه با تعصب
Sina
۳۰ مهر ۱۳۹۹چه داستانی
من هم چند بار به این سایت رفتم و نمیدونستم که اینجوریه
ایکاش تو پدال از این مطالب بیشتر گذاشته بشه.
واقعا مفید تر از بعضی درگ های عجیب هستن.