اوپل موکا ۲۰۲۵، با طراحی شیک و ویژگیهای بهروز، بهراحتی در دل بازار کراساوورها جا میافتد. این خودرو که بهروزرسانیهایی در بخشهای مختلف داشته، نه تنها از لحاظ ظاهری چشمنواز است، بلکه در عملکرد و راحتی رانندگی نیز خود را به عنوان یک گزینه جدی معرفی میکند. با ما همراه شوید تا بررسی دقیقتری از این خودرو و مقایسهاش با رقبای مطرح داشته باشیم!
اوپل موکا از جمله خودروهای کراساوور کوچک است که توانسته در بازار بریتانیا البته با برند واکسهال محبوبیت زیادی پیدا کند. این دسته از خودروها، به عنوان خودروهای پرفروش شناخته میشوند و از زمان عرضه نسل فعلی در سال ۲۰۲۱، نمایشگاههای واکسهال نیز توانستهاند موکاها را در تعداد بالایی به فروش برسانند. این خودروی کراساوور جذاب با تلاش برای جلب مشتریانی که قبلاً به اوپل فکر نکرده بودند، در صدد است تواناییهای خود را به نمایش بگذارد. حالا که چند سال از عرضه این خودرو میگذرد، اوپل برای بهروزرسانی و فیسلیفت موکا وارد عمل شده، اما تغییرات عمدهای در آن ایجاد نکرده است تا همچنان رقابتی باقی بماند.
جزئیات تغییرات شامل:
- بهروزرسانی سطح تریم
- تغییرات طراحی در بیرون و داخل خودرو
- بهروزرسانی سیستم تعلیق و فرمان
- باتری بزرگتر برای مدل برقی موکا (۵۴ کیلوواتساعت)
از آنجا که اوپل موکا وارد بازار ایران هم شده، قصد داریم بررسی کنیم که آیا اوپل موکا در برابر رقبای خود همچنان گزینهای مطرح باقی میماند یا خیر؟ رقبا شامل فورد پوما، رنو کپچر، اشکودا کامیک، نیسان جوک و هیوندای کونا هستند. بیایید بررسی کنیم.
همچنین بخوانید: اوپل موکا ۲۰۲۴ در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی پرشیا خودرو
نکات اصلی در مورد انتخاب موتور و عملکرد موکا:
- موتورهای ۱.۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۳۴ اسببخار (۹۹ کیلووات)
- گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۸ سرعته
- موتور هیبریدی ۱۳۴ اسببخار (۹۹ کیلووات) با گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته
- مدل موکا برقی با باتری ۵۴ کیلوواتساعت
تمامی مدلها از سیستم روشنایی LED، سنسور پارک عقب، اپل کارپلی، اندروید اتو، صفحه نمایش ۱۰ اینچی برای اطلاعات و همچنین صفحه نمایش ۱۰ اینچی برای کیلومتر شمار بهره میبرند.
مدلهای موکا و قیمتها:
- قیمتها از حدود ۲۶,۰۰۰ پوند (در بازار انگلستان) شروع میشود که در مقایسه با سایر رقبا مانند فورد پوما، پژو ۲۰۰۸ و فولکسواگن تیکراس در این رده قیمتی رقابتی است.
نقاط قوت:
- طراحی جلب توجه میکند و داخل خودرو به خوبی با آن همراستاست
- تجربه رانندگی رضایتبخش است، هرچند که میتوانست پیچیدگی بیشتری داشته باشد
- قیمت رقابتی
نقاط ضعف:
- گیربکس اتوماتیک عملکرد درخشانی ندارد و برخی ویژگیهای رانندگی را تحت تأثیر قرار میدهد
- تجربه رانندگی با سرعت پایین ضعیف است
- ممکن است بیشتر به کاربردی بودن نیاز داشته باشد
طراحی و استایل
نقاط مثبت:
- رنگهای جالب و انتخابهای جذاب برای بدنه
- ظاهر چشمگیر که هنوز هم به خوبی جذابیت خود را حفظ کرده است
نقاط منفی:
- ابعاد کوچکتری که ممکن است در مقایسه با رقبای بزرگتر، از نظر کاربردی بودن چالشبرانگیز باشد
- طراحی فانتزی بهطور کلی باعث میشود که این مدل کاربردیتر از نسخه اول موکا نباشد
موکا از همان پلتفرم مشترک مدولار (CMP) استفاده میکند که در اوپل کورسا نیز بهکار رفته است. با این حال، موکا یک کراس اوور کامپکت و نه یک سوپرمینی است، یکی از نزدیکترین خودروهایی که با آن اشتراکات زیادی دارد DS 3 کراسبک است (که در خط تولیدی مشابه با آن ساخته میشود).
مشخصات ابعاد موکا:
- طول: ۴۱۵۱ میلیمتر
- عرض: ۱۷۹۱ میلیمتر
- ارتفاع: ۱۵۳۴ میلیمتر
این ابعاد موکا را به یکی از کوچکترین خودروها در کلاس خود تبدیل میکند. طراحی بیرونی موکا به شدت از خودروی مفهومی GT X Experimental سال ۲۰۱۸ الهام گرفته است و در این فیسلیفت جدید، تغییراتی در چراغها، طرحهای جدید رینگها و حذف تزئینات کرومی به چشم میخورد.
داخل خودرو
نقاط مثبت:
- استفاده از دکمههای فیزیکی که کار با آنها راحت است
- صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی بسیار قابل فهم و واضح است
- نمایشگرها، گرافیکهای دقیق و روان دارند
نقاط منفی:
- صندوق عقب نسبتا کوچک است
- پلاستیک براق زیادی که به راحتی کثیف میشود
- رنگهای روشنتر و شادابتر میتوانستند در داخل بیشتر استفاده شوند
داخل موکا بهطور قابلتوجهی چشمگیر طراحی شده است و بیشتر هزینهها در آنجا صرف شدهاند. استفاده از مواد سخت و مقاوم، همچون پارچههایی که از پلاستیکهای بازیافتی ساخته شدهاند، نشاندهنده توجه به پایداری زیست محیطی است. در این خودرو همچنین بهروزرسانیهایی در نرمافزار سیستم اینفوتینمنت انجام شده و فرم جدید فرمان مشابه با مدلهای جدید گرندلند و فرونترا است.
موتور و عملکرد
نقاط مثبت:
- موتورها قدرت کافی برای استفاده روزمره دارند
- گیربکس دستی احساس طبیعی و راحتی در استفاده دارد
نقاط منفی:
- گیربکس اتوماتیک کند و گاهی دچار مشکلاتی در شتابگیری میشود
- پدال ترمز حس طبیعی ندارد
موکا با موتور بنزینی ۱.۲ لیتری توربوشارژ با ۱۳۴ اسببخار (۹۹ کیلووات) قدرت و ۲۲۹ نیوتنمتر گشتاور بهخوبی برای استفادههای عمومی مناسب است. این موتور در سرعتهای پایینتر صدای کمی دارد، اما بهویژه در سرعتهای بالاتر باید برای عملکرد، بیشتر گاز داد.
راحتی و هندلینگ
نقاط مثبت:
- فرمان سبک که رانندگی در شهر را آسان میکند
- سیستمهای کمک رانندگی بهطور معمول مداخلهای ندارند
نقاط منفی:
- سیستم تعلیق سخت که باعث احساس خشکی و بیانعطافی میشود
- نویز جاده در هنگام حرکت زیاد است
این خودرو با طراحی جدید سیستم تعلیق و فرمان قصد داشته تا کمی به قابلیتهای رانندگیاش اضافه کند، اما در نهایت این تغییرات نتوانستهاند موکا را در دسته خودروهای جذاب از لحاظ هندلینگ قرار دهند.
مصرف سوخت و هزینههای نگهداری
نقاط مثبت:
- تفاوت قیمت کم بین مدلهای پایه و مدلهای بالا
- ارقام اقتصادی مصرف سوخت قابل دستیابی است
نقاط منفی:
- مدلهای با تریم بالا به سرعت گران میشوند
موکا از مصرف سوخت مناسبی برخوردار است. موتور ۱۳۶ اسببخاری (۹۹ کیلووات) بنزینی، مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد و مدل هیبریدی میتواند به ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسد.
موکا هنوز هم ظاهر جذاب خود را دارد و در زمینههای کلیدی عملکرد خوبی از خود نشان میدهد، اما در هیچکدام از این زمینهها برتری چشمگیری هم ندارد. این بررسی نشان میدهد که اوپل موکا در کل خودرویی جذاب است که هنوز در طراحی و برخی ویژگیها موفق است، اما در عملکرد و راحتی رانندگی نیاز به بهبود دارد تا با رقبا رقابت کند. اتوکار به این خودرو امتیاز قابل قبول و خوب ۷ از ۱۰ داده است.
saeedfarshchian
۱ فروردین ۱۴۰۴خوشگله
رامتین
۱ فروردین ۱۴۰۴طراحیش واقعا خوبه، کیفیت هم بالاست ولی موتور زیاد جالب نیست. یعنی اون چیزی که من میخوام از یک خودروی 3 میلیاردی را نمیتونم در یک موتور 3 سیلندر ببینم! کلا در بخش کراس اورهای کامپکت و کوچیک بمانند موکا، پژو 2008، کپچر و… بهترین انتخاب فولکس تی راک هست. فروش تی راک در مقایسه با موکا مثل مقایسه مسی با جاسم الهویدی هست! دهه شصتی باشی جاسم را میشناسی:)
..Hossein
۲ فروردین ۱۴۰۴سال نو بر تمام عزیزان سایت پدال مبارک🌸🌸
این سبک جدید سایت جالبه👌
من اینجای متن رو متوجه نشدم:
نقاط مثبت:
تفاوت قیمت کم بین مدلهای پایه و مدلهای بالا
نقاط منفی:
مدلهای با تریم بالا به سرعت گران میشوند
جواد عقیلی
۲ فروردین ۱۴۰۴درود بر شما و ممنون بابت تبریکتون
تفاوت قیمت مدل پایه بدون آپشن با مدل های فول آپشن زیاده. هرچی آپشن زیاد می شه قیمت به سرعت بالاتر می ره یعنی قیمت آپشن ها گرونه