کراساور اوپل توسط پرشیا خودرو رونمایی شده است. این مدل، یکی از معدود محصولات وارداتی با برند اروپایی برای بازار ایران خواهد بود.
مینی کراساوها در ایران، پرتعداد نیستند؛ اما برای بازار اروپا و آسیا جذاب هستند. تا حدودی میتوان چانگان CS35 و چری X22 را متعلق به این گروه دانست. واردات اوپل موکا (Opel Mokka) میتواند یک مینیکراساور طراحی اروپا را در بازار ایران عرضه کند.
بیشتر بخوانید:
↵ هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
اوپل با قدمت ۱۶۲ سال، یک خودروساز لوکس محسوب نمیشود و از این نظر، تفاوتی مهم با دیگر برندهای مشهور آلمانی، مثل بنز و بیامو، آئودی و پورشه دارد. دیگر موضوع مهم برای اوپل، فقدان مالکیت آلمانی از سال ۱۹۲۹ است. این برند طی مدتی طولانی تا سال ۲۰۱۷ تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا بود و حالا توسط گروه استلانتیس (پژو -سیتروئن) مدیریت میشود. اوپل سالانه یک تا ۱/۲ میلیون خودرو تولید میکند و سرپرست برند واکسال (Vauxhall) محسوب است.
نسل اول موکا، سال ۲۰۱۶ معرفی شد و از ۲۰۲۱ تاکنون، سری جدید را تجربه میکند. نسل دوم، اشتراکات فنی با پژو ۲۰۰۸ و جیپ اونجر و سیتروئن C4 دارد. دیگر نکتهی عجیب برای موکا، خط مونتاژ در فرانسه است که واردات این خودرو به ایران را سخت خواهد کرد. از سویی دیگر، موکا با نسخههای بنزینی و تمام برقی، برای بازار ایران جذابیت خواهد داشت.
طراحی بدنه و نمای ظاهری اوپل موکا پرشیا خودرو
نسخهی رونمایی شده در نمایشگاه شیراز، سقف و کاپوت سیاه دارد اما برای بازار اروپا، مدلهایی با رنگآمیزی یکدست نیز دیده میشود. مدیران استلانتیس، به خوبی توانستند طراحی موکا نسل دوم را متحول کنند و این خودروی کوچک را مدرن جلوه دهند.
چراغهای باریک و مخفی در قاب جلوپنجره، مهمترین المان ظاهری موکا محسوب میشود. نشان تجاری اوپل در زمینهی سیاه، کاملا واضح است و زیر کاپوت، عملا فضای خالی برای هدایت به سمت رادیاتور دیده نمیشود. حفرههای داخل سپر، در محدودهی نزدیک زمین، نقش جلوپنجره را بازای میکنند و همراه ادوات پلاستیکی سیاه، حس اسپرت موکا را نشان میدهند. این ترفند، البته باعث کاهش هزینهی تولید و تخریب شخصیت لوکس خودرو شده است.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی توی ذوق میزنند و بخش بزرگی از قاب گلگیر تا رکاب زیر درها را پوشش میدهند. موکا با طراحی جذاب ستونها و سقف، جذاب به نظر میرسد. همچنین رینگ اسپرت ۱۷ و ۱۸ اینچ، برای یک کراساور کوچک اقتصادی، جالب هستند. نکتهی عجیب برای موکا ۲۰۲۴، فقدان آنتن کوسهای و نصب نمونهی فلزی بزرگ در انتهای بدنه است.
حجمدهی درپوش صندوق و سپر عقب موکا نیز، ظرافت مورد انتظار از یک خودرو اروپایی را نشان میدهد. هرچند که ادوات پلاستیکی، توی ذوق میزنند اما فرم چراغهای LED و نشان تجاری اوپل، قطعا خریدار ایرانی را جذب موکا خواهد کرد. این کراساور کوچک حتی در نمای پشت هم، کاملا متفاوت از مدلهای چینی به نظر میرسد.
اوپل موکا ۲۰۲۴ با طول ۴,۱۵۱ و عرض ۱,۷۹۱ و ارتفاع ۱,۵۳۱ و فاصله محوری ۲,۵۵۷ میلیمتر تولید میشود. این شرایط، نشان میدهد که خودروی مذکور، نسبت به X22 مدیران خودرو نیز کمی کوچکتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین اوپل موکا پرشیا خودرو
داشبورد ساخته شده از پلاستیک سخت برای محصولی در کلاس قیمتی موکا، عجیب نیست. از سویی دیگر، سازنده تلاش کرده است با نمایشگر لمسی بزرگ و پنل دیجیتال، ویژگیهای مدرن این مینیکراساور را تقویت کند. جنس فرمان، کلیدها و کنسول نیز، حس یک خودروی ارزان با کمترین ادوات لوکس را به سرنشینان میدهد.
وسط داشبورد، مانیتور لمسی ۱۰ اینچ دیده میشود و پشت فرمان، نمایشگر رنگی ۱۲ اینچ وجود دارد. مدل وارد شده به ایران، مشابه نسخههای سفارشی بازار اروپا، تزئینات اضافی و ادوات شفاف (سیاه پیانویی) دارد.
کابین اوپل موکا رونمایی شده در نمایشگاه شیراژ، با ترکیب رنگ سیاه و قرمز، اسپرت و جوانپسند دیده میشود اما برای تودریها، مواد نرم و مبله ندارد. صندلیها نیز ساده و کاملا معمولی به نظر میرسند. فاصله محوری این خودرو، مشابه X22 است و از این نظر، راحتی سرنشین مشابه مینیکراساور مدیران خودرو فراهم میکند؛ اما سقف کوتاهتری دارد.
از شواهد موجود میتوان نتیجه گرفت، افراد بلندقد روی صندلیهای عقب موکا، چندان راحت نباشند و حس آزاردهنده برای نزدیکی سر به سقف را تجربه کنند. صندوق عقب، ۳۵۰ لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به امویام X22 و رنو کپچر با ۴۲۰ لیتر، مناسب سفرهای خانوادگی محسوب نمیشود. البته میتوان با جمعکردن صندلیهای عقب موکا، ۱۰۶۰ لیتر در اختیار داشت.
پیشرانه و تجهیزات فنی اوپل موکا پرشیا خودرو
در بازار جهانی، دو مدل موکا بنزینی و برقی وجود دارد. فعلا نسخهی احتراقی با موتور سه سیلندر وارد ایران شده و احتمالا نسخهی برقی، چند ماه بعد رونمایی خواهد شد.
موکا بنزینی از موتور ۱/۳ لیتر توربو، ۱۳۰ اسببخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و ساختار محرک جلو، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت موکا توربو با وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرم، ۴ تا ۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر است.
موکا برقی، ۲ مدل با قدرت ۱۳۶ و ۱۵۶ اسب بخار، همراه گشتاور ۲۶۰ نیوتنمتر دارد. این خودروها، توان پیمایش ۳۲۰ و ۴۰۷ کیلومتر فراهم میکنند و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ تا ۱۰ ثانیه دارند. موکا الکتریکی، از گیربکس تک سرعته استفاده میکند.
در اروپا، موکا بنزینی با موتور ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته دستی نیز وجود دارد. این مدل، همراه ۱۰۰ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتنمتر، در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
شش کیسه هوا، کروز کنترل، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP، حسگر پارک و دوربین عقب، سنسور باران، سیستم صوتی ۴ بلندگو با ۲ توییتر، تهویه نیمه اتوماتیک، آینههای برقی به همراه گرمکن، نشانگر باد تایرها، چراغهای LED، ترمز پارک برقی (دکمهای)، امکانات استاندارد اوپل موکا هستند.
قیمت اوپل موکا در بازار جهانی و هزینه خرید مدل وارداتی
مدل دنده اتوماتیک مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو که توسط پرشیا خودرو رونمایی شده است، در بازار اروپا حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار یورو قیمت دارد. با این شرایط، میتوان قیمت نسخهی نهایی را برای خریدار دسته اول ایرانی، تقریبا ۲/۵ میلیارد تومان پیشبینی کرد. هزینهی خرید نسخهی برقی (Mokka-e) در اروپا ۳۰ هزار یورو است و چنانچه تخفیف عوارض گمرکی مخصوص خودروهای الکتریکی داشته باشد، حدود قیمت ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد تومان در ایران خواهد داشت.
جدول مشخصات اوپل موکا (مدل وارداتی به ایران)
ویژگی | مشخصات |
---|---|
ابعاد خودرو | طول: ۴,۱۵۱ میلیمتر، عرض: ۱,۷۹۱ میلیمتر، ارتفاع: ۱,۵۳۱ میلیمتر، فاصله محوری: ۲,۵۵۷ میلیمتر |
موتور | ۱.۳ لیتر توربو، سه سیلندر |
قدرت موتور | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
ساختار محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۴ تا ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
وزن خالص | ۱۲۰۰ کیلوگرم |
حجم صندوق عقب | ۳۵۰ لیتر (با جمع کردن صندلیهای عقب: ۱۰۶۰ لیتر) |
امکانات ایمنی و رفاهی | شش کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESP، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، حسگر پارک و دوربین عقب، سنسور باران، تهویه نیمهاتوماتیک، آینههای برقی با گرمکن، چراغهای LED، نشانگر باد تایرها، ترمز پارک برقی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ توییتر |
رینگها | ۱۷ یا ۱۸ اینچی |
قیمت پیشبینیشده در ایران | حدود ۲.۵ میلیارد تومان |
GMA
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ببخشید ربطی به مطلب نداره🙏
پدال Hagerty یه درگ فوق العاده جذاب و یکی از متفاوت ترین درگ ها رو برگزار کرده لطفاً پوشش بدید🙏
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیلی هم عالی
در پدال منتشر کردیم
https://www.pedal.ir/ferrari/cadillac-lemans-car-ferrari-296-mclaren-750s-911-drag/
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آقا اشتری واردات ماشین کارکرده از خارج باز میشه بنظرتون یا نه ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیر هرگز
۲۵ خرداد ۱۴۰۳حیف شد آقا اشتری
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیلی اقتصادی و عالیه این ماشین.
خوشم اومده ازش.
مصرفش خیلی خوبه.
انشاالله قسمت همه.
۲۴ خرداد ۱۴۰۳پرشیا خودرو خیلی ماشینای خوبی میاره
بنظر من هایما 7x وارداتی بیاره ۳ میلیارد چون مونتاژ هاش خیلی چرت درست شدن با اینکه قطعاتشون با کیفیته ولی بد مونتاژ شدن حال ادم بهم میخوره انگار داروی فیک خریدی
Arad
۲۴ خرداد ۱۴۰۳هایما 7x ویدیویی که ریویوز منتشر کرده رو دیدم به شخصه ازش ناامید شدم بعدشم شما از پرشیا خودرو توقع داری خودروی چینی بیاره برندی که اوپل و بی ام و و مینی وارد میکنه؟ اگه پرشیا خودرو هایما بیاره پس ستاره ایرانم باید به زودی بزن تو کار واردات چینی که واقعا خنده داره
۲۴ خرداد ۱۴۰۳عزیزم اون سالار جان همیشه رولزرویس و جی کلاس و فول ترین لکسوس و دوج و اینا رو سوار میشه طبیعیه که از همچین ماشینی بدش بیاد و نصف بدی هاش اینه چون مونتاژه
یه جوری مونتاژ کردنش اصالتش کلا به باد رفت
ولی وارداتیش رو بیارن چون زیر نظر مزدا ساخته شده ارزشش رو داره بنظر من
و اگه ریویز جان وارداتیش رو سوار میشد الان دیگه جی کلاسو رولزرویس و … رو سوار نمیشد
میدونید چرا؟
(کیفیت و آپشن و لاکچری بودنش در حد اوناست چون وارداتی هست)
۲۴ خرداد ۱۴۰۳واکنش من به اونای که ماشین با موتور ۱.۲۰۰ لیتری رو لاکچری میکنن :
بودی پیشم صبح و شب
دیدم تو رو من
رفتی کی دستورو رو زد
کی کرد تو رو مست؟
کی شب تو رو؟!
۲۵ خرداد ۱۴۰۳من !!!
Arad
۲۴ خرداد ۱۴۰۳اصلا دنده دکمه ای رو دوست ندارم
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۳درسته که محصولات اوپل در حد پورشه و بنز و بی ام و نیستش ولی یکی از بزرگ ترین کمپانیای خودروسازی هستش که تو طول تاریخ کارکردش هرچی ازش دیدیم ماشینای با کیفیت بودن و تونسته تو اغلب کشورای دنیا رضایت مشتریا رو به دست بیاره و برند معتبریه
شاهرخ شریفیان
۲۵ خرداد ۱۴۰۳جناب آقای اشتری با سلام و عرض ادب . دوست عزیز احتراماً کنسول این ماشین مشکی پیانویی است . چسب زمان حمل روش را نکنده اند تو نمایشگاه و رفت و آمد خش بر ندارد .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ خرداد ۱۴۰۳بله کاملا درست گفتین
اکسل
۲۵ خرداد ۱۴۰۳نکردن رنگ سبز شو بیارن
بازم سفید _مشکی
و باز انحصار کمونیستی سفید یخچالی
محمد
۲۵ خرداد ۱۴۰۳پرشیا خودرو یکی از بهترین شرکت های وارد کننده هست.
اوسا
۲۵ خرداد ۱۴۰۳فروش این ماشین در حد فیات ۵۰۰ خواهد بود.
مشتری ایرانی با وجود محدودیت های بازار و تنوع کم پول به ماشین کم قابلیت و نازک نارنجی نمیده.
بنظر شما موتور ۳ سیلندر توربو در جایی که بنزین سوپر یافت می نشود ۶ ماه کار میکنه؟؟؟
رامتین
۲۵ خرداد ۱۴۰۳طراحی خودرو واقعا خوبه. از نظر ابعاد و عملکرد فنی خیلی شبیه رنو کپچره. کلا میپسندمش.
مهردادکمال
۲۵ خرداد ۱۴۰۳احتمال شکستش تو فروش زیاده چپن مردم ما با این تعداد سیلندر و حجم موتور کنار نمیان
اپل قبلا تجربه شکست تو بازار ایران رو داشته
شورلت ایران یا اوپل کومودور که شماری برند مختلف تو اون زمان در سراسر دنیا اونو با موفقیت نسبی در بازار عرضه کرده بودند در ایران شکست خورد.
علی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اوپل برند خوبی هست اگه زیاد وارد بشه با قطعات زیاد و پشتیبانی قوی . قیمت رقابتی بذارن مطمنم موفق میشه و. چینی ها رو پس میزنه
مهدی سلیمی طاری
۲۷ خرداد ۱۴۰۳بنام خدا
سلام …
اوپل خوب است …
اوپل مهربان است …
ما همگی اوپل را دوست داریم …
Danyal
۲۱ آبان ۱۴۰۳از آقای اشتری بابت این بررسی تشکر ویژه میکنم؛ دم شما گرم!
من به تازگی عضو پدال شدم.