اوپل

اوپل آسترا هاچبک و استیشن برقی رونمایی شد

هاچبک و استیشن اوپل آسترا که به‌عنوان رقبای سرسخت محصولات پژو شناخته می‌شوند، با پیشرانه برقی و برد ۴۱۶ کیلومتر معرفی شدند.

یورش استلانتیس به بازار خودروسازان اروپایی همچنان ادامه دارد؛ این مجموعه در آخرین اقدام خود از نسخه برقی هاچبک و استیشن اوپل آسترا را پس از ۳۲ سال استفاده از پیشرانه احتراقی رونمایی کرده است. آسترا از لحاظ فنی با پژو 308e که ماه گذشته رونمایی شد مشترکات زیادی دارد و سازنده آن تصمیم گرفته تا آن را مانند برادرخوانده فرانسوی‌اش در دو حالت هاچبک و استیشن عرضه کند.

آسترا برقی روی پلتفرم نمونه‌های درون‌سوز توسعه پیدا کرده است؛ بنابراین ظاهری بسیار شبیه به نسخه‌های بنزینی و دیزلی خود دارد. مسئولان این شرکت در راسلهایم می‌گویند که «آسترا اسپرت تورر الکتریک» (نام کامل این خودرو) نخسین محصول استیشن آلمانی با میزان انتشار کربن صفر محسوب می‌شود که روانه بازار شده است؛ البته شرکتی چون پورشه با این نظر مخالف‌اند چراکه با معرفی تایکان و تایکان کراس/ اسپرت توریسمو پیشتر خود را به‌عنوان «اولین» مطرح کرده‌اند.

آسترا نیز مانند پژو 308e به‌صورت دیفرانسیل جلو دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت و تنها از از موتور برقی سود خواهد جست. موتور یادشده توان تولید همان ۱۵۶ اسب بخار قدرت موجود در 308e را دارد اما گشتاور آن با ۱۰ نیوتن متر افزایش، حال به ۲۷۰ نیوتن متر رسیده است.

تفاوت اصلی آسترا و برگ برنده اوپل، گستره مسافت قابل‌پیمایش هاجبکش به شمار می‌رود که می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، بدنه فلزی آن را تا ۴۱۶ کیلومتر جابه‌جا کند؛ این درحالی‌ است که پژو رقیب با همان میزان شارژ و طبق چرخه راننده مرسوم اروپا، «WLTP»، نهایتا تا ۴۰۰ کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد. هم 308e و هم آسترا از یک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی یکسان استفاده می‌کنند که تنها ۵۱ کیلووات ساعت آن قابل استفاده است. مالکان برای شارژ این باتری از صفر تا ۸۰ درصد و از طریق یک درگاه شارژ ۱۰۰ کیلواتی DC، به نیم ساعت زمان نیاز دارند.

اوپل در تبلیغات خود اشاره می‌کند که باوجود محدودیت سرعت «بسیاری از خودروهای برقی دیگر» تا سقف ۱۵۰ یا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۹۹ مایل بر ساعت)، آسترا برقی می‌تواند به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نسخه استیشن این خودرو از نظر کاربردی گنجایشی برابر ۵۱۶ لیتر دارد که با تاکردن صندلی‌های ردیف پشتی به ۱۵۵۳ لیتر افزایش می‌یابد؛ البته که این حجم در مقایسه با نمونه‌های درون‌سوز همین خودرو کمتر است که ۶۰۸ و ۱۶۳۴ لیتر ظرفیت دارند.

اوپل آسترا تا بهار سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید. نسخه بالارده این خودرو با نشان GSe روانه بازار می‌شود که در حقیقت یک نمونه پلاگین‌هیبیریدی با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور محسوب می‌شود. نسخه «گرند اسپرت الکتریک» این خودرو نیز همانند سایر مدل‌ها در دو حالت هاچبک و استیشن دردسترس خریداران خواهد بود.

مجموعه استلانتیس برنامه بلندبالایی برای تسلط و جذب مشتریان بیشتر در بازار خودروهای برقی دارد و می‌خواهد مانند بسیاری از رقبایش، نهایتا تا سال ۲۰۳۰، تولید خودروهای درون‌سوز را کنار گذاشته و فقط خودروهای برقی تولید کند. نظر شما درباره آسترا برقی چیست؟ آیا این خودرو را به نمونه بنزینی‌اش یا پژو 308e ترجیح می‌ دهید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    این به پژو ترجیح میدم
    بخاطر طراحی کابین و داشبورد

    موافقم 37
    مخالفم 7
    1. محمدهادی

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      و اینکه هرچه که باشه یک آلمانی اصیله
      من همیشه برای نام اوپل احترام زیادی قائلم
      یه زمانی این نام،ماشیناش در قلب عاشقان اسپرت قرار داشت
      هنوزم ظاهر زیبا باکیفیت و اسپرتی داره ماشینش
      امیدوارم دوباره به روزهای اوجش برسه

  2. ممد ژانگولر

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    شاید خیلیهاتون طفلی بیش نبودین ولی یادمه این ماشین به اسم واکسهال تو انگلیس و بریتانیا خوب میفروخت

    موافقم 18
    مخالفم 12
    1. ❤BMW❤

      ۱۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      نه بابا پدر بزرگ

      موافقم 18
      مخالفم 1
  3. Arshia m3csl

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    اوپل داره عالی پیش میره و فوق العاده شده اوپل میتونه به روز های اوج برگرده و زبان طراحی جدید اوپل در عین حال که مدرنه گذشته نگر هم هست که خیلی این خاص میکنه اوپل رو امیدوارم اوپل خیلی موفق بشه و یک ماشین اسپرت خوب از اوپل ببینیم مثل اوپل اسپیداستر سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ که واقعا ماشین اسپرت خوب و خاصی بود و طراحیش تک و جذاب بود اوپل باید نسل جدید مدل اسپیداستر رو بسازه تا با مزدا mx5 و تویوتا جی ار ۸۶ و نیسان زد رقابت کنه

    موافقم 19
  4. m

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    من اوپلو خیلی دوست دارم ولی نمیدونم چرا تو ایران شکست خورد؟

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. قاطر فروش

      ۱۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      چند مدل تو ایران هم اومدن ولی کم
      با این حال فوق العاده بودند
      سواری عالی استهلاک خیلی کم
      اعجوبه بود
      احتمالا چون زیر مجموعه Gm شیطان بزرگ بود دیگه وارد نشد

      موافقم 10
  5. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    جالبه بدونید اوپل یکی از قدیمی ترین خودروسازان آلمان هست که تو کشور های شرق اروپا و روسیه به خاطر قیمت مناسب و کیفیت ساخت بالا طرفداران زیادی داره ، متاسفانه به دلایل نامعلوم اوپل های زیادی به ایران وارد نشدن و گرنه قطعا جزو پرفروش ترین وارداتی ها میشدن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا