اوپلهفته نامه

مقایسه اوپل کورسا با رقبای چینی هم رده در بازار ایران

کورسا ۲۰۲۴ از معدود خودروهای اروپایی بازار ایران است که می‌تواند رقیب خوبی برای این محصولات چینی باشد.

خودروسازی اوپل سابقه حضور در بازار ما را دارد اما این حضور هیچ‌گاه آن‌طور که باید تقویت نشد و محدود ماند. با معرفی نسل تازه کوچک‌ترین هاچبک این برند آلمانی در سال ۲۰۱۹ و باز شدن درهای واردات به کشورمان، مجموعه «پرشیا خودرو» از محصولات جدید اوپل برای بازار ایران رونمایی کرده است که شامل کراس‌اورهای کراس‌لند و موکا و هاچبک کورسا می‌شود.

از آنجا که اوپل و سایر برندهای آلمانی سابقه و پس‌زمینه خوبی در میان خریداران ایرانی دارند، انتظار می‌رود این شهرت به کورسا کوچک کمک کند تا در برابر هاچبک‌های مقرون‌به‌صرفه چینی قد علم کند و بخشی از بازار را به خود اختصاص دهد. اما چه خودروهایی رقبای کورسا به شمار می‌روند؟

اوپل کورسا پرشیا خودرو نمای پشت

رقبای چینی اوپل کورسا در ایران

با توجه به اینکه قیمت در بازار داخلی ما حرف اول را می‌زند، باید ببینیم چه محصولات چینی در بازه قیمت احتمالی عرضه کورسا، به بازار معرفی شده‌اند. متاسفانه برای اوپل، تعداد این خودروها زیادی نیست و با پرداخت مبلغ ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان می‌توان بهترین و بزرگ‌ترین محصولات چینی را خریداری کرد. پس اوپل از همین ابتدا برگی مهم را به رقبای چینی خود باخته است که موجب ضربه شدید به فروش این خودروی اقتصادی می‌شود.

اما اگر قیمت را کنار بگذاریم و در نظر داشته باشیم که هاچبک اوپل به یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژر مجهز شده که ۱۰۰ اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی آیسین جدید به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، می‌توان خودروهای جدیدی چون فونیکس FX و ام‌وی‌ام X33 کراس یا محصولات قدیمی‌تری چون ام‌وی‌ام ۳۱۵ و برلیانس H320 را رقیب آن دانست؛ هر چند دو خودرو اول در بازار داخلی با نام کراس‌اوور یا حتی شاسی‌بلند شناخته می‌شوند اما شباهت زیادی به کورسا دارند.

مقایسه پیشرانه اوپل کورسا و محصولات چینی

قدرت تمامی مدل‌های یادشده به محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ اسب بخار محدود شده است که از نظر منطقی همه آن‌ها را در گروه خودروهای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه قرار می‌دهد. پس از همین ابتدا در نظر داشت که پرداخت هزینه اضافه برای برند کاری غیرمنطقی خواهد بود؛ مگر آنکه خریدار نگرانی مالی نداشته باشد. حجم موتور آخرین نسخه برلیانس H320 و ام‌وی‌ام ۳۱۵ به‌ترتیب برابر ۱.۶۵ و ۱.۵ لیتر اعلام شده است که حداقل ۳۰۰ سی‌سی بیشتر از کورسا است. موتور هر دو مدل یادشده از نوع ۴ سیلندر ‌تنفس‌طبیعی است که به‌ترتیب ۱۵۰ و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

فونیکس FX

رقبای بلندقامت‌تری چون FX و X33 کراس هم به پیشرانه‌های بهینه ۴ سیلندر مجهز شده‌اند که به‌ترتیب ۱.۵ و ۱ لیتر حجم دارند و ۱۵۶ و ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. در این قسمت فونیکس FX بنزینی فاصله زیادی از اوپل می‌گیرد اما X33 کراس دقیقا همان‌‎چیزی است که می‌تواند در برابر اوپل قرار بگیرد؛ چون هر دو به پیشرانه‌های کمتر از ۱.۵ لیتری و ۳ سیلندر مجهز شده‌اند. با وجود اختلاف قدرتی که میان تمام خودروهای یادشده عنوان شد، تقریبا همه آن‌ها برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارند.

خودروهای چینی در بازار شناخته شده‌ هستند و انتظار می‌رود که پیشرانه بهینه اوپل که در حقیقت از پژو به عاریه گرفته شده است، هم عملکرد مناسبی داشته باشد و بتواند دوام خود را در استفاده درازمدت ثابت کند. بنابراین با توجه به فناوری خاموش و روشن شدن یک سیلندر در موتور اوپل می‌توان به این نتیجه رسید که سازنده فرانسوی موتورش روی عملکرد بهینه آن تمرکز ویژه‌ای داشته است. در این بخش می‌توان کورسا را برابر با کراس‌اوورهای چینی یادشده و حتی بهتر از آن‌ها دانست.

مقایسه طراحی اوپل کورسا و محصولات چینی

طراحی، فاکتوری دیداری است که تاثیر زیادی روی رضایت ما از محصولات دارد. خوشبختانه طراحان اوپل در طراحی این نسل از کورسا به پختگی کاملی دست پیدا کرده و خودرویی همه‌پسند را معرفی کرده‌اند. بدنه بیرونی کورسا با رقبای هاچبک چینی قابل مقایسه هم نیست. اگر آن را در برابر مدل‌های اروپایی دیگر مانند سیتروئن C3 یا اشکودا اسکالا هم قرار دهید باز به می‌توان اوپل را محصولی منطقی تلقی کرد که در زمینه طراحی می‌تواند مالک را راضی نگه دارند.

داشبورد اوپل کورسا
داشبورد اوپل کورسا

هر چند طراحی بیرونی درجه ۱ انجام شده است اما با توجه به ذائقه مشتریان ایرانی می‌توان تصور کرد که کابین کورسا بازی را به رقبایی چون ام‌وی‌ام X33 کراس یا فونیکس واگذار کند. اوپل کورسا در بازار اروپا هم به‌عنوان خودرویی پایه و کم‌آپشن شناخته می‌شود. انگار که ضعیف‌ترین گزینه اروپا را در برابر قوی‌ترین گزینه چین قرار داده‌ایم. چینی‌ها در تلاش‌اند با تکیه بر فناوری، آپشن و زرق‌وبرق‌های دیگر مشتری را جذب کنند. سیاستی که سال‌ها قبل خودروهای کره‌ای را به موفقیت رساند. بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه بگوییم کورسا در زمینه طراحی کابین، بر خودروهای چینی برتری ندارد.

داشبورد x33 cross
داشبورد x33 کراس

مقایسه امکانات اوپل کورسا و خودروهای چینی

نمایشگر مرکزی لمسی، پرداخت مناسب ادوات اقتصادی داخلی، صندلی‌های پارچه‌ای و چرمی، دکمه روشن/ خاموش خودرو، ترمز دستی برقی، صندوق عقب ۳۰۹ لیتری، قابلیت جمع‌کردن صندلی‌های ردیف عقب، ۶ کیسه هوا، سیستم ESP، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تهویه مطبوع خودکار، دسته دنده برقی، گرمکن فرمان، کروز کنترل و روشن/ خاموش شدن خودکار سیلندرها در ترافیک شهری از جمله امکانات کوچک‌ترین خودروی اوپل در ایران هستند که نیازهای پایه یک مشتری ایرانی را به‌خوبی برطرف می‌کنند.

در نقطه مقابل و به‌دلیل قیمت کمتر، هاچبک‌های چینی مانند ام‌وی‌ام ۳۱۵ و برلیانس H320 فاقد امکاناتی چون کروزکنترل، ترمز پارک برقی، گرمکن فرمان و سیستم بهینه موتوری اوپل هستند. این وضعیت در مدل‌های بلندقامت‌تر یادشده در این بررسی بهتر می‌شود. هر چند می‌توان انتظار داشت که هیچ‌کدام از آن‌ها در زمینه بهینه‌سازی موتور به اوپل نرسند اما امکانات ایمنی گوناگونی مانند سیستم‌های هشدار و کمک‌راننده کروز‌کنترل، سیستم پایداری و… را ارائه می‌کنند. پس چیزی از رقیب آلمانی‌شان کم ندارند. هر چند هنوز باید منتظر انتشار مشخصات نسخه نهایی اوپل کورسا و بررسی میدانی آن در ایران باشیم اما چیزی فراتر از حد تصور نخواهد بود.

نتیجه

اگر محدودیت بودجه دارید و نمی‌توانید بدون خرج کردن تمام سرمایه‌تان مبلغ ۳ میلیارد تومان روی یک هاچبک هزینه کنید، بهتر است قید اوپل کورسا را بزنید و به سراغ مدل‌های ارزان‌تر بروید؛ اگر یک هاچبک کوچک می‌تواند نیازهایتان را برطرف کند، پس می‌توانید هاچبک‌های نه‌چندان خاص ام‌وی‌ام و برلیانس را امتحان کنید. اگر هم به زیبایی، توان و حس بهتر خودروی خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید به سراغ کراس‌اوورهایی چون FX و X33 کراس بروید که بدون خالی کردن سرمایه زندگی‌تان، امکاناتی نزدیک رقبای گران‌قیمت‌تر ارائه می‌کنند. البته که عملکرد نسخه دست‌دوم این خودروها تفاوت قابل‌توجهی با نسخه صفرکیلومتر خواهد داشت. درهرصورت و با توجه به وضعیت بازار می‌توان انتظار داشت که کورسا را کسانی تهیه کنند که نیاز چندانی به آن ندارند. نظر شما درباره این نابرابری قیمت‌ها در بازار داخلی چیست؟ آیا کورسا به موفقیت دست پیدا خواهد کرد؟

مقالات مرتبط:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. BEN

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (226 ديدگاه)

    با این قیمت فروش ناچیزی خواهد داشت.

    موافقم 12
  2. Amir Enzo

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    برای چینی ها یه اکسل معذرت

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. حسین

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      برای ژاپنی و امریکایی هم میگی یک ایربگ معذرت؟
      اون همه ایربگ خراب رو یادت رفته؟ یک اکسل ام وی ام 55 رو گیردادی؟
      من ندارم ولی مسخره بازی درنیاریم!

      بعدم فونیکس اف ایکس الان 2/3 هست ، قدرت موتورش هم 190 اسبه! چرا متن 150 اسب گفته؟
      تازه اکسلش هم مولتی لینک هست .

      موافقم 12
      مخالفم 13
      1. Dark Knight

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (576 ديدگاه)

        دانشمند چه ربطی داره ! همون اروپایی و آمریکایی به خاطر هر بار فراخوان هزار تا معذرت از مشتری ها میکنن اما آشغال چینی چطور ! این در رفتن اکسل چیزیه که حتی برای ویران خودرو هم شرم آور حساب میشه چه برسه به برند های جهانی و در ضمن چینی ها این اولین اشتباهشان نبوده و بار ها از این گند ها زدن اما چون همیشه سانسور میکنن خیلی به ندرت اخبار پخش میشه همین تو ایران هزار تا ویدئو هست که ماشین چینی از سقفش آب میاد یا با یه ضربه خیلی آروم مثل تصادف با یه دوچرخه بدنه له میشه یا سر پیچ با ۳۰ تا سرعت چپ میکنه یا موتور ماشین بعد از ۱۵۰۰ کیلومتر میسوزه ( باز هم بگم ) ! تازگی ها فهمیدم که چین از نظر قابلیت اطمینان اگه در حد خودروسازان داخلی نباشه بهتر هم نیست و تنها فرقش با ایرانی یه آپشن بیش تر و یه قیافه نسبتا بهتر هست نه چیز بیشتری

        موافقم 9
        مخالفم 7
      2. سید رضا حسینی

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (309 ديدگاه)

        آمریکا و بقیه قوانین سختگیرانه ای دارند که کوچکترین برای کوچکترین نقص با کمترین احتمال فراخوان صادر میکنند. هیچوقت قرار نیست فراخوان های اونا با کمونیستها مقایسه بشه.
        تو اصلا دیدی چری بخاطر اکسل فراخوان بده؟
        🧃🤌

        موافقم 6
        مخالفم 2
      3. Whiteshadow

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        حقیقتا خودرویی که صرفاً فقط صفر کیلومتر ارزش خرید داشته باشد و در صورت خرید کارکرده یعنی گرفتن یک قلک دیگر بررسی ندارد که ، من هم مثل شما هیچ‌کدام را ندارم ولی کاش کمی به عقب برگشته و به یاد می‌آوردیم روزهای که این چینی‌ها از دم قسط باز فروش نداشتن و خودروهای ژاپنی و کره‌ای و اروپایی در کشورمان حتی جنازه‌شان خریدوفروش میشد حال نمیخواهم کمی عقب تر روم و به یاد آورم در همین جاده چالوس خودروهای که طول عمر هفتاد ساله داشتند مثل خودرو روز در حرکت بودن امروز را به خاطر داشته باشیم تا فردا ببینیم کدام یک از این چینی‌ها ده سال از عمرشان بگذرد می‌توانند با اصطلاحکی قابل مقایسه با خودروهای روز در جاده‌ها بدرخشند
        خوب به هرحال قدر ندانستیم و آنقدر خرد جمعی نداشتیم که نچسبیم به این کمپ تبلیغاتی چینی و حال باید تا سال‌ها بعد هم عوارض عدم خرد فردی و جمعی امروزمان را جمع کنیم هرچند گاهی عدم خرد یک جامعه هزینه‌های بیش از ورود چند برند بی‌کیفیت داشته و نتیجه‌ای همچون عراق به جا خواهد گذاشت منتهی تا آن جامعه این را بتواند تشخیص دهد کار از کار گذشته و وارد رکود اقتصادی و هزار یک جنگ پنهان خواهد شپ

        موافقم 4
        مخالفم 1
  3. فرشید

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    این قیمت یعنی گرون تر از فونیکس FX، آریزو 8، تیگو 8 هیبرید و تیگو 7، دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری و…. قطعن منی که شاید تمام پس اندازم بعلاوه کلی وام و قرض این مبلغ هم نشه انتخابم FX یا لاماری خواهد بود. سه میلیارد یه هاچبک کوچیک سه سیلندر مسخرست حتی اگه اوپل باشه. بیشتر فروش برند هست تا ارزش خود ماشین

    موافقم 15
    1. حسین

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      الفا رومئو میتو الان در دیوار هست 1200
      جولیتا 1500
      جنسیس کوپه 1500
      سری 1 کوپه 3 تومن
      و …
      واقعا 3 تومن نمیارزه!
      هاچ بک کوچیک بنظر من هیوندا یا کیا خوبه! با خیال راحت استفاده کرد بدون دغدغه قطعه .

      موافقم 4
      مخالفم 5
      1. کرگدن باواریا

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (776 ديدگاه)

        یه ۲۰ سالی میشه که ایرانی جماعت معنی بدون دغدغه رو گم کرده…
        کیا هیوندا و بدون دغدغه،!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. Absurd Hero

        ۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (309 ديدگاه)

        آمریکا و بقیه قوانین سختگیرانه ای دارند که کوچکترین برای کوچکترین نقص با کمترین احتمال فراخوان صادر میکنند. هیچوقت قرار نیست فراخوان های اونا با کمونیستها مقایسه بشه.
        تو اصلا دیدی چری بخاطر اکسل فراخوان بده؟
        🧃🤌

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. abbas

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (288 ديدگاه)

      متاسفانه تو ایران همینه …
      میگه هر اشغالی باشه ولی مارک باشه
      حالا اینکه این مارک چقدر در عوض پولی که میدی چقدر خدمات میده اونش مهم نیست
      اینم مثل سری قبلی ک چند سال پیش اوردن قطعا شکست خورده اس مگر با قیمت رقابتی و در حد 1 الی 1/3

      موافقم 10
  4. علی جردن

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    اگه لوگوشو برداری کسی نمیفهمه سوار اپل شدی …

  5. ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5008 ديدگاه)

    بدرد نمیخوره گرونه

  6. زیزیگولو

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    گاریهای چینی اصلاً با اوپل کورسا قابل مقایسه نیستن

    موافقم 5
    مخالفم 6
  7. I LOVE JAPAN

    ۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    قیمتش زیادی زیاده
    قدرت موتورش هم پایین به نظرم از همین کمپانی اپل کراس لند بهتر از اینه

  8. علی جردن

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    کیفیت از غربیلک فرمان میباره
    از عکس میشه کیفیت ناب چرمو احساس کرد
    دوستان توجه کنید این فرمون با فرمون پلاستیکی بقیه ماشینا زمین تا آسمون فرق داره
    ماننده چرم زین اسب میمونه
    درسته آپشن خاصی نداره اما دوست دارم فرمونشو از نزدیک لمس کنم
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/opel-corsa-persia-khodro-12.jpg

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. علی جردن

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    فرمون ماشین انگار کت شلوار آلماتی تنش کردی

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. علی

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    تجدید خاطره ها با کورسا توی کوچه ما یدونه مدل قدیمی هس که هر روز میبینم مدل قبلی موفق شد. ولی الان وضعیت بازار بنفع چینی های اشغال هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. امیر

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    توجه کنید که باقیمت گمرکی هستش مسلماً این ماشین ۵۰ هزار دولار نیست
    رو چینیا که انقدر گمرکی نمیگیرن
    این ماشین حداقل ۱۷۰ درصد روش کشیده شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا