اوپل

نگاهی به شرایط خودروهای برقی استلانتیس، تنوع زیاد و فروش اندک!

درحالی‌که تعداد خودروهای الکتریکی استلانتیس به ۲۲ مدل مختلف می‌رسد، فروش همهٔ این خودروها در نیمهٔ اول امسال در آلمان زیر ۱۲ هزار دستگاه بوده است.

استلانتیس طیف گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی را به بازار عرضه می‌کند و همواره در حال افزودن به این تعداد است به‌گونه‌ای که به‌تازگی فیات گرند پاندا، لانچیا اپسیلون، آلفارومئو جونیور و پژو E-5008 به خانوادهٔ بزرگ خودروهای الکتریکی این شرکت اضافه شده‌اند؛ اما شرایط فروش این خودروها چگونه است و کدام‌یک محبوبیت بیشتری دارند؟ برای بررسی اجمالی این موضوع، نگاه دقیقی به آمار فروش استلانتیس در آلمان داشته‌ایم.

این شرکت در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ در آلمان مجموعاً کمتر از ۱۸۹ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد تنها ۱۱,۵۸۰ دستگاه الکتریکی بوده است. این یعنی سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش استلانتیس رقم بسیار اندک ۶.۱ درصد است. این در حالی است که در کل بازار آلمان، سهم خودروهای الکتریکی ۱۲.۵ درصد یعنی دو برابر بیشتر است؛ بنابراین، استلانتیس هرگز در بخش خودروهای الکتریکی فروش بالایی ندارد. برای مقایسه، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش ب‌ام‌و به ۱۶ درصد رسیده است.

میدانیم که استلانتیس ۱۴ برند مختلف را در اختیار دارد اما تعداد کمی از این برندها در بازار آلمان حضور پررنگی دارند. اوپل با حدود ۷۷ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین برند استلانتیس در آلمان محسوب می‌شود ولی فروش خودروهای الکتریکی این شرکت هم زیر ۴,۴۰۰ دستگاه بوده که به معنای سهم تنها ۵.۷ درصدی است. کورسا e با ۲,۰۷۹ دستگاه بیشترین فروش را داشته و پس‌ازآن موکا e و آسترا e هرکدام با حدود ۹۰۰ دستگاه قرار گرفته‌اند. دومین برند پرفروش استلانتیس در آلمان در نیمهٔ نخست امسال، فیات با فروش حدود ۳۵ هزار دستگاه بوده که از این تعداد، حدود ۴ هزار دستگاه معادل ۱۱ درصد برقی بوده‌اند. این یعنی سهم فروش خودروهای الکتریکی فیات هنوز هم از میانگین بازار آلمان کمتر است اما بااین‌حال، دو برابر از اوپل بیشتر است. دلیل این موضوع، موفقیت فیات 500e بوده که با ۳,۶۳۸ دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی استلانتیس محسوب می‌شود.

پژو در آلمان در نیمهٔ نخست امسال کمتر از ۳۳ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد، کمتر از ۱,۸۰۰ دستگاه یعنی تنها ۵.۴ درصد الکتریکی بوده‌اند. پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی پژو در آلمان، E-208 با فروش کمتر از ۸۰۰ دستگاه بوده است. سهم خودروهای الکتریکی از فروش سیتروئن اما خنده‌دار است. این شرکت در نیمهٔ نخست امسال موفق به فروش ۳۱ هزار دستگاه در آلمان شده که تنها حدود ۸۰۰ دستگاه آن الکتریکی بوده است و این به معنای سهم زیر ۳ درصد است. البته سیتروئن در حال حاضر فقط یک خودروی الکتریکی یعنی e-C4 را به بازار عرضه می‌کند و به‌زودی e-C3 هم ارائه خواهد شد که می‌تواند فروش خودروهای الکتریکی این برند فرانسوی را افزایش دهد.

دیگر برندهای استلانتیس سهم اندکی از بازار آلمان دارند. به‌عنوان‌مثال، جیپ طی شش ماه تنها ۶,۴۰۰ دستگاه خودرو در این کشور به فروش رسانده که حدود یک‌سوم آن متعلق به مدل اونجر بوده است. بااین‌حال، از نسخهٔ تمام الکتریکی این کراس‌اوور کوچک فقط ۵۴۰ دستگاه فروخته شده است. آلفارومئو و لانچیا هنوز خودروی الکتریکی به بازار عرضه نمی‌کنند زیرا جونیور تازه راهی بازار شده و نسل جدید اپسیلون هم تا قبل از سال ۲۰۲۵ به بازار نخواهد آمد. دی‌اس هم هرچند مدتی است مدل الکتریکی DA3 E-Tense را عرضه می‌کند اما فروش بسیار پایینی داشته و تنها ۲۸ دستگاه در آلمان فروخته است. مازراتی نیز طی شش ماه در آلمان تنها ۳۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که فقط ۱۷ دستگاه آن الکتریکی بوده است؛ بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اصلاً تولید خودروهای الکتریکی توسط این برندها ارزش دارد؟

جمع‌بندی

به‌طورکلی، درحالی‌که استلانتیس هم‌اکنون ۲۲ خودروی الکتریکی مختلف به بازار عرضه می‌کند، فروش همهٔ این خودروها در نیمهٔ اول امسال در آلمان زیر ۱۲ هزار دستگاه بوده است. از این تعداد نیز فقط یک مدل یعنی فیات 500e حدود یک‌سوم فروش را به خود اختصاص داده و یک‌پنجم هم سهم اوپل کورسا e است. فروش بسیاری از دیگر مدل‌های الکتریکی این گروه بزرگ خودروسازی مثل مازراتی گریکاله فولگوره و فیات e- Ulysse هم زیرا صد دستگاه بوده است. به‌عبارت‌دیگر، تعداد خودروهای الکتریکی استلانتیس زیاد است اما بسیاری از آن‌ها در تعداد اندکی فروش می‌روند.

پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی استلانتیس در آلمان در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۴

خودرو فروش سهم از کل فروش برقی استلانتیس
فیات 500e ۳,۶۳۸ ۳۱ درصد
اوپل کورسا e ۲,۰۷۹ ۱۸ درصد
اوپل موکا e ۹۳۹ ۸ درصد
اوپل آسترا e ۸۷۳ ۸ درصد
پژو E-208 ۷۸۶ ۷ درصد
مجموع ۱۱,۵۸۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Kato

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (469 ديدگاه)

    فقط بایدگفت 🤢

    عطر آن است که خود ببوید …

    موافقم 5
    مخالفم 6
    1. شمال

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (129 ديدگاه)

      درستش اینه : “مشک آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید”

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. مهدی

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      منظورت مشکه دیگه…

      موافقم 3
      مخالفم 4
    3. گاس فرینگ

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (345 ديدگاه)

      حالا بدخواهان تا صبح … عه چیزه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    اخبارو آمارو ارقام نشون میده که اکثر مردم دنیا از خودروهای برقی استقبال نکردن و به این زودیا هم به خودروهای برقی روی نمیارن و حتی اون عده از مردمی هم که به ماشینای برقی تمایل دارن دودل هستن و احساسشون مخلوطی از مثبت و منفی هستش

    موافقم 9
    مخالفم 2
  3. Taha Ayoobi

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4344 ديدگاه)

    یکی نیست به استلانتیس بگه دقیقا داری چیکار میکنی؟

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2774 ديدگاه)

      هیچی
      نابودی تاریخ و فروش تمامی شرکت های زیر مجموعه اش
      به طور کلی ، جنرال موتورز در قیاس کمی بزرگ تر

      موافقم 5
      مخالفم 2
  4. Amirsh

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    باید گفت که تو مورد استلانتیس ، فیات کرایسلر قشششنگ پژو سیتروئن رو دوشید !
    اگه یه نگاه به لیست ماشینایی که بعد از ادغام معرفی شدن ، و اونایی که تو راهن بندازید ، متوجه میشید که چقد برندای فیات کرایسلر ، سبد کهنشونو با امکانات پژو سیتروئن ، نو کردن ،
    اینا نمونشه :
    ماشین هایی که از پلتفرم cmp و smart car platform پژو استفاده کردن :
    -آلفارومئو جونیور
    -لانچیا اپسیلون
    -فیات ۶۰۰
    -جیپ اونجر
    -فیات گرند پاندا
    -فیات مولتیپلا و فست بک جدید هم قراره رو همین بیاد

    ماشینایی که از پلتفرم STLA medium پژو سیتروئن قراره بهره ببرن :
    -نسل جدید جیپ compass
    – نسل جدید آلفارومئو جولیتا
    -نسل جدید لانچیا دلتا

    و به علاوه اینا ، فیات اومد نسخه ریبج شده ی ون های پژو سیتروئن هم اسفاده کرد (که البته سابقه همکاری پژو و فیات توی ون ها به قبل از استلانتیس بر میگرده )

    و فیات توپولینو هم که همون سیتروئن آمی هستش
    و همه اوپل/واکسال ها هم بر پایه پلتفرمای پژو سیتروئنن هم که بمونه
    اگه سرچ کنید متوجه میشید که پژو سیتروئن قبل از استلانتیس ، رو این پلتفرما تولید داشته از قبل

    واقعا من موندم ، برندای ایتالیایی فیات کرایسلر ، اگه با پژو محصولاتشونو نو نمیکردن ، میخواستن چیکار کنن؟
    و چی عاید پژو سیتروئن شد دقیقا؟

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2774 ديدگاه)

      مفتی که پلتفرم نمیده
      اونم پژو که الان بیشتر از هرچی نیاز به سرمایه داره

  5. Matin

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    استلانتیس با اختلاف بدترین مدیریت حال حاضر دنیا رو داره
    برند های آمریکاییش رو داره نابود میکنه
    بجای سرمایه گذاری رو هاچبک های کوچیک اروپایی رو برند های آمریکاییش میتونه بیشتر تمرکز کنه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  6. Cert

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این ها همشون همون خورو های
    بنزینی هستند که جلوپنجره ی آنها
    گچ گرفته شده است و باتری روی
    آن نصب شده است
    حتی پلتفرم آن را هم بهینه نکرده اند
    برای پیشرفت باید پلتفرم اختصاصی برقی داشت
    وگرنه استفاده کننده فکر می‌کند
    همان بن زی نی است

  7. سینا

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اوپل هم اون اوپل‌ی که زیر مجموعه GM بود
    الان سوسول شدند

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Mehrbod

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    برابری و یررسی آمار فروش این خودروساز (استالانتیس) که بیشتر ساخته های آن ایتالیایی و فرانسوی هستند، در بازار آلمان، ملاک ارزیابی خوبی نیست چون هیچ وقت فرانسوی ها و ایتالیایی ها (به غیر از موارد کمی) در آلمان، فروش خوبی نداشته اند و از این روی، نتایج آمار آنها در آلمان، توانایی تعمیم به بازارهای دیگر را ندارد.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. B

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (868 ديدگاه)

      نکته بجایی بود

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا