اوپلهفته نامه

نیم‌نگاهی به موکا X، جدیدترین نماینده اوپل در ایران

سام کاویانی: پس از سال‌ها انتظار، بالاخره اوپل رسماً وارد ایران‌زمین شد و شرکتی به نام ساپرا موتور هم نمایندگی آن را عهده‌دار شد. این سازنده ژرمنی پیش‌تر نیز حضور بسیار کمرنگی را در بازار کشورمان تجربه نمود ولی این بار به نظر می‌رسد که بازی این برند سخت جدی خواهد بود و ما شاهد ساخته‌های متنوعی از آن در این دیار خواهیم بود. نخستین نماینده هم دراین‌بین مدلی بلندقامت و جمع‌وجور به نام موکا X است که فروش آن چندی پیش آغاز شد.


گرچه اوپل موکا X در فایل سازنده خود به‌عنوان یک خودروی «مینی کراس‌اوور» طبقه‌بندی شده ولی از نظر ارتفاع به امثال کیا اسپرتیج و هیوندای توسان نزدیک‌تر است تا رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸، کلاً این خودرو از حیث ابعادی چیزی است بین توسان و کپچر.


اوپل موکا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به جهانیان معرفی شد و تولید آن از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی استارت خورد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، اوپل موکا دستخوش فیس‌لیفتی ملایم در بدنه و کابین خود شد و از همان زمان حرف X به جلوی نام آن اضافه و از آن پس با نام موکا X بازاریابی شد. موکا X و یا همان موکا نیوفیس در قیاس با نسخه اولیه خود از چراغ‌های جلو با زوایای تیزتر و توأم با طلقی شفاف‌تر، کابینی به‌روز شده و چراغ‌های جدید LED در عقب بهره می‌برد.


اوپل موکا X بر مبنای پلت فرم GAMMA ǁ تکوین و توسعه یافته است. پلت فرمی که در مدل‌های ترکس و آوئو/سونیک شورولت نیز به کار می‌رود. این خودرو در حال حاضر در ممالکی چون اسپانیا، کره جنوبی، چین، روسیه و بلاروس تولید می‌شود و در بریتانیا با نام واکسهال موکا و در چین و آمریکای شمالی با نام بیوک انکور بازاریابی می‌شود.


اوپل موکا X با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی در انواع ۱.۴ لیتری توربو، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شوند که از توان خروجی بین ۱۱۵ تا ۱۵۲ اسب بخار برخوردارند و پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع ۱.۶ و ۱.۷ لیتری از توانی مابین ۱۱۰ الی ۱۳۶ اسب بخار. نیروی حاصل از این پیشرانه‌ها به‌واسطه گیربکس‌های ۵ و ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. اوپل موکا از لحاظ آرایش محوری در دو گزینه تک و دو دیفرانسیل (چهار چرخ محرک) عرضه می‌شود.


در بازار ایران، نسخه ۱.۴ لیتری توربو اوپل موکا X عرضه می‌شود که از توانی معادل ۱۵۲ اسب بخار برخوردار است. نسخه سفارش کشورمان با سامانه چهارچرخ محرک (دو دیفرانسیل) عرضه می‌شود.


سایت AUTOEXPRESS بریتانیا نکات مثبت اوپل موکا X را در مواردی چون کابین شیک، تجهیزات مناسب و آلایندگی کم و نکات منفی آن را در مواردی چون پیشرانه پر سر و صدا، قیمت بالا و هندلینگ غیر حساس (غیر درگیر در رانندگی) برشمرده است.


اوپل موکا X در کشورمان به‌طور مستقیم با خودروهای چون تویوتا C-HR، نیسان جوک، رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸ به رقابت برمی‌خیزد.

مشخصات فنی اپل موکا X (سفارش ایران)

  • نوع موتور: ۴ سیلندر توربو با سامانه تزریق مستقیم سوخت از سری ECOTEC
  • حجم موتور: ۱۳۹۹ سی‌سی
  • توان: ۱۵۲ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۲۳۵ نیوتن‌متر در ۱۸۵۰ الی ۴۹۰۰ دور در دقیقه
  • شتاب صفر تا صد: ۹.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت
  • سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات
  • سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
  • ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
  • ترمزهای عقب: دیسکی
  • وضعیت انتقال قدرت: ۴×۴ (چهار چرخ محرک، دو دیفرانسیل)
  • مصرف ترکیبی سوخت: ۶.۵ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • نوع جعبه دنده: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی

ابعاد

  • طول/عرض/ارتفاع: ۴۲۷۵/۱۷۸۱/۱۶۵۸ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲۵۵۵ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۲۹۳ الی ۱۳۸۶ کیلوگرم
  • گنجایش صندوق بار: ۳۵۶ لیتر (۱۳۷۲ لیتر با خواباندن صندلی‌های عقب)
  • حجم مخزن سوخت: ۵۳ لیتر

ایمنی

  • ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکاپ اروپا (امتیاز سرنشینان بزرگسال: ۹۶ درصد)
  • ۸ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم کمکی ترمز (BA)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم پایداری الکترونیکی خودرو (ESP PLUS)
  • سیستم کنترل ترمز در پیچ‌ها (CBC)
  • سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HSA)
  • سیستم ایمنی فرمان در تصادفات (SSC)
  • قابلیت صندلی کودک (ISOFIX)
  • چراغ ترمز تطبیقی
  • سیستم پیش کشنده کمربندهای ایمنی
  • و…

تجهیزات رفاهی

  • سانروف برقی
  • سامانه هوشمند ورود بدون کلید + سیستم START/STOP
  • سیستم کمکی رانندگی بین خطوط (IKA)
  • رادار هشدار تصادف از جلو (همراه با نمایش در شیشه جلو و آلارم)
  • سنسور تونل برای روشنایی چراغ‌ها
  • سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک دو ناحیه‌ای
  • سیستم تابلو خوان
  • سیستم ECO
  • صفحه نمایش لمسی رنگی به سایز ۷ اینچ
  • نمایشگر TFT به سایز ۴.۲ اینچ برای اطلاعات راننده
  • آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن
  • سامانه روشنایی در روز با چراغ‌های LED
  • آینه داخلی وسط ECM (با قابلیت اتوماتیک کاهش نور)
  • فرمان برقی حساس به سرعت
  • سنسور حساس به باران
  • سیستم TPW (هشدار میزان فشار باد تایرها)
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • رینگ ۱۸ اینچی آلومینیمی
  • و…

قیمت

  • در ایران: ۱۴۸,۹ میلیون تومان (تیپ EDITION) و ۱۷۹,۹ میلیون تومان (تیپ INNOVIATION)
  • در بریتانیا: ۲۷,۱۱۵ پوند (نسخه ۱.۴ لیتری توربو و ۱۵۲ اسب بخاری)
[دانلود ویدئو]

منابع:
AUTOEXPRESS.CO.UK
CARBUYER.CO.UK
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    دوستان پدال اینکه گفتند این دو مدل با موتور های مختلف هستند پس نادرست هستش و فقط اپشن ها تفاوت دارند ؟

    از نظر قیمتی خوبه اپشن ها فنی و ایمنی هم عالی از همه مهم تر یک ژرمن واقعی با کمی چاشنی امریکایی هستش

  2. Reventon

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (282 ديدگاه)

    خداوکیل معلومه شرکتش نمیخاد دزدی کنه
    ۲۷ هزار پوند خودش میشه۱۳۲ میلیون
    با عوارضو اینا خدایی خوب حساب کردن

    1. اميرحسين رادفر

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (52 ديدگاه)

      قیمت ها بدون احتساب بیمه و ۹٪‏ مالیات و هزینه هاى شماره گذارى مثل ch-r که گفتن ۱۶۰-۱۸۰ اما مدل فولش تا ۲۲۰ هم رفت یا لکسوس rx که گفتن با ۴۷۰-۴۸۰ مى اد اما ۵۷۰ قیمت گذارى کردن ( البته این یه مورد و نمى دونم چه جورى ایر تویوتا چرتکه انداخت که ۹٪‏ و ۳٪‏ بیمه شد ۱۰۰ تومن !!?) به حر هال قیمت این ماشینم خوش بینانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۷ /۸ در مى اد که با کلى منت پیش خریدش ۲ تومن تخفیف شامل میشه

    2. سارا

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      قیمت این خودرو در بریتانیا از 17900 پوند شروع میشه …
      جالب هست که سایت شرکت اوپل هم فیلتر هست برای ایران …
      جدیدا میان ماشین وارد میکنن یا از برند عجیب غریب یا سایتش رو فیلتر میکنن کسی نره ببینه ..
      مثلآ CNCAP چین رو برید ببینید نتایج به هیچ وجه برای ایران در دسترس نیست سایت باز میشه ولی تصویر نتایج موجود نیست

  3. اميرحسين رادفر

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به نظر من که این خودرو هم یه شکست بزرگ دیگه میشه براى اوپل . دلیلشم کاملا واضح تو ایران بیشتر از اینکه مردم بر اساس سگمنت ۲ خودرو مقایسه و اقدام به خرید کنن با قیمت و آپشن و قدرت و موتور در کل چیزى که در اضاى مبلغ پرداختى به دست مى ارن مقایسه مى کنن حالا با این قیمت مدل فول بین رقباى هم قیمت ( دوستان دقت کنن هم قیمت که نیان به گن خودرو هایى که نام مى برم تو سگمنت این خودرو نیستن ) مثل سوناتا هایبرید Ds5 L پژو 508 تویوتا ch-r توربو نیسان جوک و گل سر سبد خودرو هاى این رده قیمتى ( تلیسمان) و کره اى هایى مثل توسان و اسپرتیج و کراس اور محبوب ژاپنى یعنى میتسو بیشى asx قرار گرفته که همشون به نسبت اوپل خدمات فروش و پس از فروش به شدت بهترى دارن خیلى هاشون فضاى به نسبت بیشترى دارن که براى ایرانى ها خیلى خیلى مهم از همه مهمتر تو شرایط فروش هم فروش اقساطى بدون سود ۱۲ تا ۱۸ ماهه با تحویل فورى دارن و قطعات خیلیاشون به خصوص کره اى ها به وفور پیدا میشه و از همه جا میشه تهیه کرد . حتى تو بحث آپشن و قدرت موتور هم به جز ch-r این خودرو از همه خودرهاى هم رده قیمتیش عقب تر و فقط با اتکا به اصالت و اسم برندش توقع فروش داره

  4. Omid622

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    کاش مدل گرند ایکس هم بیاد

  5. mohsen

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    به امید موفقیت در بازار ایران

  6. PaRHaM

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    چندتا چیز هست!
    یک این که شرکت قیمت گذاریش خوب ب نظر میاد
    دو این که شرکت بتونه خدمات پس از فروش خوب بده
    سه این که شرکت بتونه قطعه تامین کنه

    موارد دو و سه سخت به نظر میاد و اصلا این که این شرکت به صورت مستقیم از اوپل خریده باشه هم نشدنی ب نظر میاد
    چرا اینو میگم؟
    شما برید سایت خود اوپل!
    اولین چیزی که میبیند ی جمله خیلی قشنگه??
    Access denied
    این یعنی شما به عنوان یک ایرانی نمیتونید حتی سایت این شرکت رو باز کنین!
    حالا
    ما رفتیم ماشینو خریدم
    خراب شد
    اصن خراب چیه؟
    چراغش شکست خواستیم عوض کنیم
    از کجا معلوم اوپل برنگرده بگه من اصن نمیخواستم ماشین بهتون بفروشم که بخوام قطعه بدم!

    چون انگار با وجود این که اوپل فروخته شده ولی هنوز ب لیست کشور هایی که با جنرال موتورز ارتباط ندارن پایبند مونده

    در هر صورت اگه اوپل به طور درست با قیمت مناسب (که قیمتش ب نظر خوب میاد) وارد بشه
    خصوصا مدل اینزینگیا ب شدت خوشحال میشم و واقعا دوسشون دارم❤
    اما ترس هم دارم
    ولی واقعا خوشگلن ماشیناش??

  7. سعید

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ماشین واقعا خوشگلیه . طراحی داخلش واقعا عالیه. اگه نمایندگیش خوب کار کنه . یکی از انتخاب های عالیه .

  8. محمد رضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (804 ديدگاه)

    قطعا شکست میخوره
    مردم باز میرن توسان میخرن
    میتسوبیشی asx ازبهترینای این کلاس تو ایران هیچ نفروخت

  9. naser

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    همین که ساخته ژرمن ها است مشتری خودشو پیدا میکنه ماشین ها ی اوپل طرفداران خودشو دارن قیمت هم خدا وکیلی خوب زدن .به امید موفقیت اوپل و ماشین های ژرمن

  10. ماکسیم

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نه دوستان این مدل هم به مانند. موارد مشابه میاد و میره فروش میکنه منتها کم مثل کیزاشی سوزکی، در. کل ماشین خوبیه ولی مردم ما کره ای و ژاپنی رو ترجیح میدن .
    اونایی که میگن میفروشه :لایک
    اونایی که میگن نمیفروشه : دیس لایک

  11. رضا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.دوستان کسی ازتفاوت دو تیپ خبر داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا