اوپل

تست و بررسی اوپل کورسای 2015

قبل از اینکه با اوپل کورسا (یا واکسهال کورسا به‌طوری که در بریتانیا شناخته می‌شود) آشنا شویم، باید به نکته‌ای در مورد شرکت اوپل اشاره کنیم، در واقع به این موضوع که چگونه کورسا از بچه‌ای سرراهی به مدلی حیاتی برای اوپل بدل شده است، اشاره می‌کنیم.

Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
ماه سپتامبر سال ۱۹۸۲ کورسا A برای عموم به نمایش گذارده شد. این مدل که بر پایه پلتفرم GM4200 طراحی شده بود، به‌عنوان رقیبی برای فولکس واگن Polo تولید شد. این مدل جمع‌وجور هاچ بک به‌زودی تبدیل به موفق‌ترین مدل تاریخ اوپل شد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
این موضوع که نسل اول کورسا اصالتی آلمانی ندارد، واقعیتی است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مدل به‌طور اختصاصی در زاراگوزای اسپانیا مونتاژ شده بود، ولی به علت درخواست بالای مدل A، روسای اوپل تصمیم گرفتند تا مدل B را در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان نیز تولید کنند.
موردی مشابه برای کورسا C که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تولید می‌شد نیز اتفاق افتاد. اما از نسل چهارم به بعد طراحی خودرو به پلتفرم SCCS منتقل شد. مدلی سوپرمینی که بدون کاهش مقدار تولید فقط در آلمان و اسپانیا تولید می‌شد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
نسل به نسل به علت جذابیت تجاری، انتظارات از کورسا بالاتر می‌رود. بنابراین کورسا ۲۰۱۵ جدید نیز باید انتظارات بسیاری را برآورده کند. هنگام معرفی کورسای جدید به خبرنگاران، کارل-توماس نومان مدیرعامل اوپل، ادعا کرد که به موفقیت نسل پنجم ایمان دارد.
نومان نکاتی نظیر راحتی، کمک به راننده برای رانندگی بهتر و سیستم سرگرمی کورسا E را مواردی دانست که موفقیت این نسل را نیز تضمین خواهد کرد. کورسای ۲۰۱۵ به‌عنوان نسل کاملاً جدید به بازار عرضه شده است. (نسل پنجم تحت برند اوپل و Mk4 تحت برند واکسهال)
بنابراین، آیا طراحی این مدل شهری نیز کاملاً نو شده است؟ از ستون A به بعد این‌گونه است. اما طراحی ستون‌های دیگر خودرو کمابیش شبیه کورسای D که از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۴ تولید گشت، می‌باشد. ظرفیت بار ۲۸۶ لیتری این خودرو هنگامی که صندلی‌های عقب برداشته شده‌اند، می‌تواند موردی شگفت‌انگیز برای کسانی که به موارد فنی و جزئیات توجهی ندارند باشد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
کورسای E و کورسای D شباهت بسیاری از نظر طراحی بدنه دارند، اما سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند!
موارد اصلی طراحی کورسا با طراحی دینامیک‌تر نسل جدید درهم‌آمیخته شده‌اند و فقط در کوچک‌ترین جزئیات بصری است که طراحی مدل E با اجداد خوش‌نام خود تفاوت دارد.
ستون های A، B و C، شیشه جلو، پنجره‌های جانبی، فریم پنجره‌ها و سقف این مدل تقریباً تفاوت چندانی با نسل قبلی آن ندارند.
در قسمت جلوی خودرو، اوپل کورسای جدید دارای دو چراغ LED بال شکل است که در طول روز نیز روشنایی دارند، هم چنین چراغ‌های جلو از نو طراحی شده‌اند. چراغ‌های گرد روی سپر جلو دارای قابی مشکی و پلاستیکی و حاشیه‌ای کرومی هستند که به زیبایی در طرفین محافظ ذوزنقه‌ای شکل رادیاتور، قرار گرفته‌اند.
نوارهای کرومی جلوی خودرو که آرم اوپل را احاطه کرده‌اند و شبکهء محافط رادیاتور که دارای دو طرح شبکه‌ای متفاوت در بالا و پایین این نوارها است، مواردی هستند که شخصیتی منحصربه‌فرد به نسل پنجم این مدل می‌دهند.
سعی کنید با چشمانی نیمه‌باز به عکس جلوی خودروی مورد آزمایش نگاه کنید، نوار کرومی و دو چراغ LED بال شکل آن سبیل و ابروهای پرپشت یک مرد را تداعی خواهند کرد.
همهء چیزهای خوب پایانی دارند و وصف زیبایی‌های کورسا نیز از این قاعده مستثنا نیست. وقتی از بغل به این خودرو نگاه می‌کنید طراحی تیغ مانند درها نظر شما را به خود جلب می‌کند.
نکته‌ای جالب که به نظر غیرطبیعی می‌آمد این بود که لاستیک درزگیر در عقب چند سانتی‌متر قبل از انحنای ستون C پایان می‌یافت. آیا سفارش چند سانتی‌متر لاستیک بیش‌تر آن‌قدر سخت بوده است؟ در این مورد به نظر می‌رسد سیستم ضد نفوذ هوا و درزگیری کورسا کاری ناقص بوده است.
وقتی به قسمت عقب خودرو نگاهی می‌اندازید به‌سختی در طراحی آن موردی متفاوت با نسل چهارم می‌یابید. چراغ های عقب خودرو به نظر می‌رسد از طراحی مدل آسترا J تأثیر گرفته‌اند که به هر حال طراحی معمولی قسمت عقب خودرو را القا می‌کند.
در پایان بررسی خارجی خودرو باید اشاره کنیم که نوارهای کرومی دستگیره‌های در واقعاً از جذابیت آن کاسته است.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015

خیلی صریح و واضح باید گفت، وقتی داخل کورسا نشسته‌اید حس نشستن داخل خودرویی بزرگ‌تر را خواهید داشت.
همان لحظه که بر روی صندلی راننده می‌نشینید می‌توانید تغییر اساسی آن را نسبت به نسل قبلی حس کنید، خصوصاً اگر ابتدا به سراغ سیستم سرگرمی آن بروید.
علاوه بر آن دریچه‌های هوای دایره‌ای شکل مدل‌های پیشین با دریچه‌های ذوزنقه‌ای جایگزین شده‌اند. ستون ابزار و داشبورد نیز کاملاً مدرن شده‌اند و با پلاستیک‌هایی از جنس متوسط رو به بالا ساخته شده‌اند.

Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
اگر به‌دقت داخل خودرو را نگاه کنید شاید متوجه اشکالات کوچکی شوید که البته مشکلاتی اساسی نیستند. به فاصلهء نسبتاً زیاد ترمز دستی و صندلی‌ها نگاه کنید. سیم‌های سیستم برقی صندلی‌ها که با نواری مشکی‌رنگ کنار ریل صندلی بسته شده‌اند را مشاهده کرده‌اید؟
مورد دوم را من هم اگر افتادن قبض جریمه زیر صندلی نبود، شاید متوجه نمی‌شدم. به نظر من بار سنگینی بر دوش نسل پنجم کورسا خواهد بود، این بار بیش‌تر خواهد شد اگر این موضوع را که مدل کورسا پنجمین مدل پرفروش اروپا بعد از گلف، فیستا، کولیو و پولو است را نیز در نظر بگیریم.
اگر بخواهیم عادلانه سخن بگوییم، باید اشاره کنیم که بستن سیم‌ها با نواری مشکی را در خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر نیز دیده‌ایم. و اما در مورد قیمت، مدل پایه کورسا با موتور ۱.۲ لیتری ۴ سیلندری قیمتی معادل ۱۱۱۵۰ یورو دارد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
در بریتانیا، مدل ۳ در واکسهال کورسا لایف ۲۰۱۵، ۱۱۰۸۰ پوند قیمت دارد که از ارزان‌ترین مدل Polo مخصوص رانندگی در بریتانیا ۲۰۰ پوند ارزان‌تر و از Polo در سایر کشورهای اروپایی ۴۰۰ یورو ارزان‌تر است.
رنو کولیو ۲۰۱۵ در هر دو مورد بریتانیا و اروپا تقریباً قیمت یکسانی با کورسا دارد اما فورد فیستای جدید در بریتانیا نزدیک ۱۰۰۰ پوند ارزان‌تر است.
درواقع از نظر اقتصادی، کورسا ۲۰۱۵ با آپشن های پایه، نسبت به قیمت آن ارزش خرید بالایی دارد. ولی این موضوع در مورد سیستم کوزمو و برخی آپشن ها صادق نیست.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
در مورد مسائل فنی، کورسای ۲۰۱۵ همانند مدل نسل قبل‌تر آن بر روی پلتفرم GM Fiat Small طراحی شده است. سیستم تعلیق دارای نقاط اتکای جدید، پنجه‌های اتصال جلویی سیستم تعلیق و هندسهء از نو طراحی شده است.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که کورسای جدید مرکز ثقل پایین‌تری دارد که می‌تواند تجربه دینامیک رانندگی را بهتر کند. اما آیا واقعاً هنگام رانندگی نیز این راحتی مشهود بود؟
اگر راحتی فیات را در رانندگی شهری در نظر نگیریم، اوپل نیز ماشینی تند و تیز خواهد بود، مانند مگسی که در بین انبوهی از زنبورها پیش می‌رود.
سیستم فرمان و کنترل خودرو پیشرفت‌های ملموسی داشته‌اند، البته اگر با نسل‌های قبلی این مدل آشنا هستید. هرچند ازلحاظ هندلینگ هنوز به کیفیت فیستا نرسیده است.
باید اعتراف کنم که با دیدن نسل پنجم دستهء راهنمای شورلت کامارو لحظه‌ای به اشتباه فکر کردم اوپل کورسا از این ماسل‌کار آمریکایی نمونه‌برداری کرده است. اما حقیقت این است که اوپل کورسا ۲۰۱۵ یک خودروی تند و تیز با سیستم فنر و تعلیق نرم است که اندکی از پیشینیان خود ازنظر هندلینگ قوی‌تر است.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
هر چند ماشین مورد آزمایش ما واقعاً کامل بود، اما سنسورهای پارک، پنجره‌های عقب برقی، مانیتور ۷ اینج لمسی IntelliLink، چراغ‌های روی سپر جلو و رنگ قرمز ماگمایی آن آپشن‌های اضافه این خودرو بودند.
اما برای یک سوپرمینی با قیمت ۱۶۵۶۵ یورو و با پیکربندی پیشرفته کوزموی خود، نه تنها من بلکه تمامی افرادی که خودرو را سوار شدند، انتظار داشتند حداقل سنسور پارک خودرو به طور استاندارد بر روی خودرو موجود باشد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
وقتی از شهر خارج شوید، صدای آینه‌ها و لاستیک‌های درزگیر درها شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در سرعت‌های حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت موتور ۱ لیتری ECOTEC توربو و دنده‌ء ۶ سرعته کورسا، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند اما صدای باد واقعاً آزاردهنده است.
واقعاً این حرف بزرگنمایی نیست، کافی است در یک کورسای نسل پنج بنشینید و در اتوبان حرکت کنید تا متوجه شوید داخل اتاق واقعاً چه سروصدایی به پا خواهد شد. در نقطه مقابل در پیچ‌ها چرخ‌های جلو وظایف خود را طبق انتظار شما به خوبی انجام خواهند داد، هر چند حساسیت فرمان و پاسخ سریع آن مشابه کورسای دارای سیستم OPC/VXR نخواهد بود.
رانندگی در حالت اسپرت سرگرم‌کننده است مخصوصاً اگر محور عقب خودرو ثابت و محکم باشد که این موضوع به کشش گوشه مرکزی خودرو کمک می‌کند(برای دریفتینگ). همانند رانندگی در شهر سیستم تعلیق در جاده‌ها و اتوبان‌ها نیز به خوبی عمل کرد. واقعاً باعث شرمساری است که سر و صدای زیاد قابلیت اوپل کورسای ۲۰۱۵ را به عنوان خودرویی برای استفاده ی روزمره تحت تأثیر قرار می‌دهد.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
بالاتر از همهء این‌ها، موتور کاملاً جدید ۱ لیتری توربوشارژ سه سیلندر ECOTEC کورسای نسل پنجم است که هر کسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
احتمالاً برایتان سؤال شده است که چرا اوپل هر دو موتور ۱.۴ لیتری توربو ۴ سیلندر با توان ۱۰۰ اسب بخار را همراه موتور ۹۹۹ سی‌سی سه سیلندر ۱۱۵ اسب بخاری برای خریداران این مدل قرار داده است؟ من با مدل ۱.۴ لیتری آشنا هستم، اما واقعیت این است که مدل ۱.۰ لیتری توربوشارژر، نرم‌تر و به‌صرفه‌تر است و راحت‌تر افزایش دور می‌دهد.
برداشت من این است که اوپل می‌خواهد تمایل به حجم موتور کمتر و مصرف کمتر را در خریداران ایجاد کند. این موتور در هوای بارانی مصرف ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به ثبت رساند.
این عدد در حالی ثبت شده است که سیستم گرم‌کننده فرمان خودرو و صندلی‌ها و هم‌چنین سیستم تهویه روشن بوده‌اند.
باید اعتراف کنم که موتور ۱ لیتری ECOTEC یک سر و گردن از مدل ۱ لیتری EcoBoost بالاتر است.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
همان‌طور که شاید قابل پیش‌بینی باشد، گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو چیزی بین خوب و ناامیدکننده است. تعویض راحت و سریع دنده قابل ذکر است همان‌طور که صدای نرم گیربکس هنگام تعویض دنده نیز از امتیازات آن محسوب می‌شود.
در نقطه مقابل اگر در تعویض دنده با دست قدرت کافی اعمال نکنید هنگام خلاص کردن دنده، گیربکس بین دنده ۳ و ۴ درگیر می‌ماند که این موضوع صدایی خشن هنگام رها کردن کلاچ ایجاد می‌کند.
بحث پدال‌ها شد، اگر به‌دقت به پدال‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که اوپل از سه پلاستیک مختلف برای هر پدال استفاده کرده است.
مشکل دیگر این خودروی شهری این است که سیستم سرگرمی آن هنگامی خدمات نقشه و مسیریابی را فعال می‌کند که شما گوشی خود را به آن وصل کنید، قطعاً این موضوع برای کسانی که ۲۴ ساعته اینترنت و گوگل مپ را بر روی گوشی خود دارند خدمتی زائد است.
Opel Corsa 2015
Opel Corsa 2015
به‌عنوان کسی که از یک اوپل کورسا استفاده می‌کند، بی‌طرفانه می‌گویم پلاستیک استفاده شده در سیستم تهویه بی‌کیفیت‌ترین موردی بود که داخل مدل ۲۰۱۵ آن دیده‌ام. یکی دیگر از جزئیات خوبی که به آن توجه شده است پشتی صندلی‌های جلو است.
با راه‌حلی ساده در تغییر طراحی این پشتی‌ها، اوپل فضای کافی برای نشستن دو نفر یا سه نفر با جثه‌ای کوچک‌تر را فراهم کرده است. فضای خودرو برای مسافرتی کوتاه در آخر هفته کافی است هرچند که پولو و فابیای اشکودا کمی فضای بیش‌تر از این مدل را دارا هستند.
صحبت از این دو مدل جدید شد پس باید به این نکته هم اشاره کنیم که همانند کورسای جدید این دو مدل نیز روی پلتفرمی جدید طراحی شده‌اند. اوپل کورسا ۲۰۱۵ ازنظر مشخصات خوب و موتور کم‌مصرفش در بخش خودروهای سوپرمینی یک خودرو متوسط رو به بالا محسوب می‌شود.
مانند تمامی خودروهای این بخش، کورسا نیز قابلیت پیشرفت دارد اما می‌توان گفت در ساخت آن، اوپل تمامی تلاش خود را به‌کار برده است. به‌صورت کلی ما با خودرویی خوب که قابل رقابت با سوپرمینی‌های دیگر است روبرو هستیم. اگر در نظر دارید یک اوپل کورسا ۲۰۱۵ را به‌عنوان خودروی خانوادهء خود تهیه کنید، به‌عنوان کمک کوچک فکری اضافه می‌کنم، ایربگ خودرو که سیستم اینفلیتور (متورم کننده) پرده مانند آن در ستون پشت خودرو کارگذاری شده است نیز شما را راضی خواهد کرد.
از نظر بازار فروش اوپل کورسا ۲۰۱۵ دو مزیت بزرگ نسبت به رقیب‌های خود دارد، موتور ECOTEC یک لیتری خود و قیمت پایین آن نسبت به رقبا. اما باید منتظر ماند و دید این دو مزیت موفقیت این خودرو را تضمین خواهند کرد یا خیر؟ [review] در حال حاضر می‌توان به فروش خوب و رضایت مشتریان از کورسا ۲۰۱۵ امیدوار بود. اما باید اشاره کرد که از هم‌اکنون انتظارات از نسل ششم این خودرو که بر روی پلتفرم جدید G2XX/Global Gamma طراحی خواهد شد بالاست. منبع: autoevolution

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

میلاد بافراست

لیسانس مهندس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه صنعتی شریف

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. "Amir"

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (728 ديدگاه)

    کورسا فقط مدل 1995 ، البته هر ماشینی ارتقا پیدا میکنه و بهتر میشه و کورسا هم پیشرفت کرد و بهتر شد ولی 1995 یه چیز دیگس

  2. محمد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    من نمی دونم چرا انگلیسی ها خودشون خیلی از اپل خوششون نمیادجرمی کلارکسون هیچ وقت از ماشینای واکسهال خوشش نمیومد تو تاپ گیر هم وقتی این ماشینو نشون دادن و برای همین ماشینم قیافشو بهم کشید و کفت هیچی ندارم که راجع به این بگم

  3. maysam..laferrari

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ماشین کاملا به صرفه ای به نظر میاد با این مصرف کم و قیمت مناسبی که داره انتخاب خوبی برای یک خودروی خانوادگی به حساب میاد ولی به نظرم طراحیش میتونست از این بهتر باشه

  4. زیگما

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    جی ام امیدواره با نسل جدید کورسا و آسترا بتونه اوپل رو به سود آوری برسونه(بعد از ده ها سال)
    با توجه به اینکه این نسل کورسا تغییرات کمی نسبت به نسل قبل داره، انتظار میره نسل بعدی(ششم) زود تر از همیشه معرفی بشه
    نسل بعدی کورسا، روی نسل جدید پلتفرم جهانی جنرال موتورز(گاما) ساخته خواهد شد
    همون پلتفرمی که مدل های پرفروش شورلت و بیوک در چین روش ساخته شدن
    یعنی شورلت آوئو(که در امریکا به نام سونیک شناخته میشه) و شورلت اونیکس و کوبالت که در امریکای جنوبی جزو پرفروش ترین خودرو ها هستن.

  5. احمد باقری

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی میتونست بهتر باشه.

  6. رضا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    اپل همیشه شرکتی بی حاشیه و بی آزار بوده که در نقطه ای دور از کانون توجه بوده
    امیدوارم بتونه با رشد فروش و کسب سود بیشتر خودشو نجات بده و به روزهای خوب گذشته برگرده

  7. یه پسر

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    برند اپل رو خیلی دوست دارم
    یه کمپانی آلمانی آمریکایی
    دیگه آدم چی می خواد ؟

  8. حامد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    اوپل شرکت خوبیه که باید از جی‌ام جدا بشه تا بتونه روی پای خودش بایسته.

    1. رهگذر

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      باید خودشو از شر امریکاییها خلاص کنه هر چند خیلی سخته .ولی اپل رو اگه مثلا فولکس میخرید چی میشد!

  9. نوید جهرمی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    باز جای امیدواریه.
    اپل شرکت آروم و بی حاشیه ایه.داره تلاشش رو میکنه که از بحرانهاش عبور کنه .
    امیدوارم بتونه روزی از جنرال موتورز هم جدا شه و هویت کاملا آلمانی داشته باشه.

  10. milad

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    هرچی باشه توی المان و انگلیس تولید میشه و کیفیت بالایی داره.الان یه کورسای 1995میبینی لذت میبری…البته هیچی همون 95نمیشه

  11. علي رضا

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    طراحی داخلی و کیفیتش خوبه ولی طراحی بیرونیش خیلی جالب نیست..در هر صورت با توجه به تاریخچه اش بازار خوبی داره.

  12. سعید

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    این کج بودن اعداد صفحه کیلومتر-سرعت سنج و دور موتور-تو ذوق میزنه،البته تو ماشینای دیگه هم این مسأله رو دیدم،اگه افقی باشن که خیلی بهتره

  13. Hadim4x

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام
    من یه کورسا 95 مشکی تمیز دارم
    سگش می ارزه به پژو و پراید و هر چی ماشین چرت و پرتیه که تو ایران دیدم
    مصرف صدی 5 جاده
    وزن بالای شاسی و هندلینگ عالی توی پیچها تحت هیج عنوان منحرف نمیشه تو پیچ هرچقد فرمون بدی نه نمیگه
    اصطحلاک بسیار پایین
    سال 94 فقط بلبرینگ و لنت و عوض کردم و روغن و بنزین تمام

  14. armin

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من یه ۲۰۱۴ دنده سبز از توان خودرو خریدم ۹۵۵۰۰ تومن و اطاق یه مدل قدیمی تر هست که به نظرم خیلی زیبا تر هست نرم و بی سرو صدا راحت و با شتاب بالا و در کل راضیم من با دنده حال میکنم ولذت ۲ چندان ازش میبرم.

  15. Arash

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من از۹۵ خوشم میاد با اینکه شتابش کمه و شیشه هاش دستی ولی حالت زانتیارو داره و با کیفیته

  16. رضا

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من اوپل کورسای 2014 دارم سفید خط دار.من پلاک آرم مارک اوپل رو به کل یه پراید ویا 206 نمیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا