به آوریل سال ۱۹۸۳ میرویم، زمانی که اوپل نووا در بریتانیا معرفی شد و خبر از دگرگونی بزرگی در کلاس خودروهای کوچک و ارزانقیمت داد. نووا که بعداً با نام کورسا مشهور شد در سال ۱۹۹۳ وارد دومین نسل خود شده و سریعاً به عنوان یک خودروی خوب بین خریداران بریتانیایی شهره شد. این خودرو تا به امروز بین ۱۰ خودروی پرفروش بازار بریتانیا باقی مانده است.
اما سال ۲۰۲۰ نقطه مهمی در تاریخ کورساست. این خودرو هماکنون در نسخه تمام الکتریکی معرفی شده و فروشش نیز تقریباً همزمان با معرفی ششمین نسل این خودرو شروع شده است.
دلیل اینکه چرا کورسا الکتریکی تولید شده بسیار ساده است: مالکیت و تجربه جدید. اوپل در اواسط توسعه نسل جدید کورسا به تملک پژو-سیتروئن درآمد؛ و یکی از اولین کارهای این خودروساز فرانسوی توقف توسعه ششمین نسل کورسا با پلتفرم جنرال موتورز بود. این خودرو هماکنون از شاسی جدید خودروهای کوچک این گروه خودروسازی با نام CMP استفاده میکند.
این پلتفرم در خودروهای دیگری همچون پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و همچنین دی اس ۳ کراسبک بکار رفته و بنابراین نسخه الکتریکی کورسا نیز از همان خط تولید مدلهای بنزینی و دیزلی استفاده میکند.
اولین کورسای الکتریکی تاریخ گرانترین مدل تاریخ این خودرو نیز میباشد. با قیمت پایه ۲۷,۶۶۵ پوندی پس از اعمال مشوقهای دولتی، این خودرو عمق دگرگونی و تغییر صنعت خودرو را نشان میدهد. کورسایی که زمانی یک خودروی ساده و ارزان بود هماکنون پیشرفتهتر از هر زمان دیگری بوده ولی موضوع این است که خریداران این خودرو در واقع چشم خود را باید روی فولکسواگن ID.3 ببندند.
این خودرو از نظر طراحی ظاهری مشابه دیگر مدلهای کورسا بوده و تنها یک یا دو تغییر ظاهری ساده دارد؛ اما زیر پوست خودرو داستان دیگری وجود دارد. صندلیهای جلو و عقب هماکنون بالای ۱۷ ماژول سلول قرار گرفته و با همکاری یکدیگر مجموعه باتری ۵۰ کیلووات ساعتی را تشکیل میدهند. یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴ اسبی و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متری نیز نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل میکند. یکی از مهمترین فاکتورهای خرید خودروی الکتریکی شعاع حرکتی میباشد که در کورسا الکتریکی برابر با ۳۳۶ کیلومتر میباشد. البته انتظار میرود برد واقعی این خودرو سهچهارم مقدار یاد شده باشد.
و به خاطر اینکه کورسا الکتریکی شباهت زیادی با ۲۰۸ الکتریکی دارد بنابراین جای تعجبی ندارد که اوپل سواری بسیار مشابهی با پژو دارد. مرکز ثقل این خودرو ۶ سانتیمتر کمتر از نسخه درونسوز کورسا بوده اما مجموعه باتری آن ۳۴۵ کیلوگرم وزن داشته و باعث شده وزن کلی خودرو به ۱۴۵۵ کیلوگرم برسد که نسبت به وزن ۱۱۳۸ کیلویی مدل بنزینی افزایش قابلتوجهی را نشان میدهد.
استحکام شاسی به منظور هماهنگی با این افزایش وزن ۳۰ درصد بیشتر شده و سیستم تعلیق جلو نیز اصلاح گردیده است. به این ترتیب کیفیت سواری خودرو بهبود یافته و فرمان آن نیز دقت بالایی دارد. این خودرو در برخی پیچها نیز بسیار درگیر کننده ظاهر میشود.
وقتی پدال گاز را فشار دهید تمامی گشتاور ۲۶۰ نیوتون متری در دسترس خواهد بود و راننده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۱ ثانیهای را ثبت خواهد کرد. البته برای استفاده حداکثری از ۱۳۴ اسب بخار پیشرانه شما باید حالت اسپورت رانندگی را ایجاد کنید. این خودرو بهصورت پیشفرض از حالت نرمال رانندگی استفاده کرده و قدرت ۱۰۸ اسبی را در دسترس راننده قرار میدهد؛ اما برای اکثر خریداران، حالت اکوی رانندگی منطقیتر خواهد بود. در این حالت قدرت پیشرانه به ۸۱ اسب بخار محدود شده اما حداکثر برد حرکتی ایجاد میشود.
البته بهترین حالت کورسا الکتریکی در شهر خواهد بود. میزان ترمز احیا شوندهی این خودرو را همانند دیگر محصولات الکتریکی پژو-سیتروئن میتوان با حرکت اهرمی از D به B کنترل کرد. در اکثر اوقات شما تنها با یک پدال در شهر خودرو را کنترل خواهید کرد.
این خودرو توانایی شارژ شدن با شارژر ۱۰۰ کیلوواتی را دارد. در این صورت تنها ۳۰ دقیقه زمان برای شارژ باتری نیاز خواهید داشت.
بد نیست نگاهی هم به کابین داشته باشیم که مشابه نسخههای درونسوز است. یک صفحهنمایش ۱۰ اینچی در داشبورد خودنمایی میکند و اپل کارپلی و اندروید اتو نیز بهصورت استاندارد وجود دارد؛ اما کیفیت کابین اصلاً مناسب خودرویی با این قیمت نیست.
کابین کورسای معمولی هم خیلی احساسبرانگیز نیست و زمانی که قیمت بیشتر مدل الکتریکی را در نظر بگیرید آن را خودرویی گران خواهید دانست. در کل پژو ۲۰۸ خودروی لوکستری حس میشود.
محفظه بار خودرو نیز ۲۶۷ لیتر گنجایش دارد که نسبت به ظرفیت ۳۰۹ لیتری مدلهای استاندارد حرفی برای گفتن نداشته و از این نظر نیز خودرو در ردهای پایینتر قرار میگیرد؛ اما خب کورسا الکتریکی از نظر سیستمهای کمکراننده در وضعیت خوبی بوده و به سیستمهایی همچون تشخیص علائم ترافیکی، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار و… مجهز شده است.
تا چند ماه دیگر فولکسواگن ID.3 جدید وارد بازارهای اروپایی خواهد شد و شاید این امر باعث شود برخی خریداران کورسا الکتریکی دچار تردید شوند. آنها برای خرید کورسا الکتریکی باید وفاداری زیادی به اوپل و واکسهال داشته باشند. این خودرو قیمت بالایی دارد.
مشخصات اوپل/واکسهال کورسا الکتریکی Elite Nav
- قیمت: 30310 پوند
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی، باتری ۵۰ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/۲۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 336 کیلومتر
رزیتا
۲۶ اسفند ۱۳۹۸طبق تئوری دانشمندان برجسته جهان سوختهای فسیلی نهایتا تا پنجاه سال آینده جوابگوی نیاز بشر خواهند بود و تا پنجاه سال آینده این سوختها به پایان میرسن ، پس طبیعیه که در سطح بین المللی بین شرکتها و کمپانیها رقابت شدیدی بر سر جایگزینی و استفاده از انرژیهای پاک به جای سوختهای فسیلی در جریان هستش چه زمینه خودرو و چه در زمینه تولید برق مورد نیاز شهرها و غیره ، آینده بازار خودرو از آن خودروهای الکتریکی خواهد بود …………..
Mercede kaviani
۲۶ اسفند ۱۳۹۸بسیار عالی قیمت باتری اتوموبیل های الکتریکی به چه طریقی می توان به دست اورد
باتشکر مرسده کاویانی
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ماشینه خوبو شهری
Dante
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ظاهرا با این قیمت و کیفیت پژو قبر اوپل رو کند
چه توقعیه یه فرانسوی بیاد یه المانی رو احیا کنه
چه بلایی بعدش میخان سر اینسیگنیا بیارن ?
تسلیت میگم به اوپل دوستان
amir
۲۷ اسفند ۱۳۹۸فعلا که این پژو بود که اوپل را بعد از چندین سال ضرردهی تحت مالکیت جنرال موتورز به سوددهی رسوند.
Hadi
۲۶ اسفند ۱۳۹۸پژو e208 گزینه ی جذاب تریه…
(Saeed(peugeot
۲۶ اسفند ۱۳۹۸این اپل تو اولین ماه سال 2020 فروش خوبی و ثبت کرده ….هرچند که کورسا پر فروش بوده از قبل ….
در ثانی ….با مدیریتی که کارلوس تاوارس و ایمپاراتو دارن انجام میدن پژو ….پژو توی یه مسیر پیشرفت عالی قرار گرفته ….و مطمئنا نتیجه شو اپل میبینه….ولی نیاز به زمان هست.
هرچنننننند که پژو از اکتبر ۲۰۱۷ که مالک اپل شد …تو عرض ۱/۵ سال با مدیریت صحیح به سود دهی رسید ….کاری که نزدیک به یک دهه جنرال موتورز توش دست و پا زد ….
قطعا سود ده کردن اپل تو یه مدت کوتاه نقش اساسی تو بالا بردن دست تاوارس به عنوان مرد سال صنعت خودروی ۲۰۲۰ داشته….
Dante
۲۶ اسفند ۱۳۹۸با این قیمت گذاری بعید نیست باز ورشکست بشه
فرشاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۸برعکس فلوکس واگن که سایر رقیب های درونوخانوادگیشو مثل سئات اشکودا و غیره و تقویت میکنه پژو داره قبر اوپل رو میکنه چون کورسا رقیب ۲۰۸ هست
از پستی و تنگنظری این فرانسوی ها هرچی بگم کم گفتم
Dante
۲۷ اسفند ۱۳۹۸اتحاد نحس فرانسوی اخر کار خودشو میکنه
فررزاد
۲۷ اسفند ۱۳۹۸دوستان گرامی از پستی و تنگ نظری فرانسویا همین و بس نیسانی که در سال 1998 ورشکست شده بود و هیچ خودروسازی حاضر به همکاری با نیسان نبود را در عرض مدت زمان کوتاهی با مدیریت کارلوس گون نه تنها از ورشکستگی نجات داد بلکه به سود دهی هم رساند اوپل هم تاز از سال 2017 تحت مالکیت پژو سیتروئن در امده و تا الان که خوب پیش رفته شما بزار هر وقت اوپل به قول خودت به گور رفت بعد بیا یقه فرانسویارو بگیر فعلا جنرال موتورز داشت اوپل را به گور میبرد تا اینکه پژو سیتروئن دستشو گرفت و از این به بعد هم با این شیوع ویروس کورونا مطمئن باش بعد از خوابیدن این جریانات باید دست فیات کرایسلر رو هم بگیره چون اگه وضعیت به همین منوال پیش بره در ایتالیا اینده خوبی رو برای فیات کرایسلر پیش بینی نمیکنم
Dante
۲۷ اسفند ۱۳۹۸قانع شدم
بحث من بیشتر سر اینه که اوپل بند بادوامی بوده پژو کاری نکنه به این روز بیافته گران و بی کیفیت مثل هم کورسا
مهدی
۲۷ اسفند ۱۳۹۸این شارژ های سریع ۱۰۰ کیلوواتی نصبش در هر جایی امکان پذیر نیست چون امپر بالایی میکشه و حنی سیم کشی خونه ذوب میکنه در نتیجه به جایگاهایی خاص نیاز است که با این توصیفات هنوز برای این نوع خودرو زود است شما فرض کن بری جایگاه برق و ده تا ماشین جلوت باشند ووهر کدام نیم ساعت وقت بخواد
(Saeed(peugeot
۲۷ اسفند ۱۳۹۸من نمیدونم حالا چرا یه سری برندها از صدقه سری فرانسوی ها جون میگیرن ….یکیش این اپل ….یکی نیسان …
با اون سهم هنگفتی که رنو از نیسان تصاحب کرد ( چیزی حدود ۵۰% ) یه جونه تازه داد و از ورشکستگی نجاتش داد ….پژو هم که اپل و داره احیا میکنه ….
datsun
۲۷ اسفند ۱۳۹۸رنو با نیسان شراکت نمی کرد که عزیزم الان این وضعیت رو نداشت بعد اطلاعاتت رو بالا ببر نیسان اوضاع خوبی نداشت درست ولی این رنو بود که قصن رو به ژاپن فرستاد وپیشنهاد همکاری داد که قصن اینو تو خاطراتش هم نوشته