اوپل امسال پنجاهمین سالگرد تولد مدل کومودور خود را جشن میگیرد. اوپل کومودور یک سدان پریمیوم بود که برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد و طی سه نسل تا سال ۱۹۸۲ تولید شد. سپس مدل امگا و بعداً اینسیگنیا جایگزین آن شدند؛ اما کومودور در اصل نسخهٔ شش سیلندر مدل رکورد محسوب میشد یعنی خودرویی که یکی از محبوبترین محصولات اوپل بود. کومودور در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی تک کاربراتور عرضه شد که ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت. سپس چند ماه بعد، نسخهٔ دو کاربراتور همین موتور نیز ارائه شده که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
همچنین اوپل در ابتدا کومودور را با یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ دو سرعتهٔ اتوماتیک عرضه میکرد ولی این گیربکس در سال ۱۹۶۹ با یک واحد سه سرعتهٔ اتوماتیک جدید جایگزین شد. کومودور در سه مدل مختلف شامل سدان چهاردر، سدان دودر و کوپهٔ فستبک تولید میشد. درمجموع ۱۵۶,۳۳۰ دستگاه از نسل اول این خودرو تولید شد.
در سال ۱۹۷۲ نسل دوم کومودور با نام کومودور B معرفی شد. این نسل در دو نسخهٔ سدان و کوپه و با رنج قدرتی از ۱۱۵ تا ۱۶۰ اسب بخار به بازار عرضه گردید. حتی نسخهٔ مسابقهای این خودرو نیز با یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 ساخته شد اما هرگز نتوانست از قدرت بالای پیشرانهٔ خود استفاده کند و موفقیت چندانی کسب نکرد. نسل دوم کومودور در آلمان، سوئیس، بلژیک، آفریقای جنوبی و ایران به تولید رسید. این خودرو که توسط شرکت جنرال موتورز ایران در کشورمان تولید میشد، با نام شورلت رویال به بازار عرضه گردید چراکه در آن سالها نام و برند اوپل چندان در ایران شناخته شده نبود.
پنج سال بعد در سال ۱۹۷۷، برای اولین بار نسل سوم این ماشین با نام کومودور C معرفی و تولیدش چند ماه بعد آغاز شد؛ اما در این نسل نسخهٔ کوپه وجود نداشت زیرا کوپهٔ مونزا که بر اساس سدان سناتور ساخته شده بود جایگزین آن شده بود. بااینحال در نسل سوم کومودور برای اولین بار نسخهٔ استیشن آن ساخته شد. این خودرو تنها با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری شش سیلندر با دو سطح قدرت ۱۱۵ و ۱۳۰ اسب بخار عرضه میشد. در جشن پنجاهسالگی اوپل کومودور، سه نمونه از سه نسل آن به همراه نسخهٔ مسابقهای نسل دوم شرکت دارند درحالیکه نسل جدید مدل اینسیگنیا هم آنها را همراهی میکند.
Mercede kaviani
۱۰ تیر ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مطلب بسیار عالی شما مرا به دوران کودکی برد وان خاطران شیرن را دوباره برایم زنده کرد این مطلب بی نظیر شما
فکر کنم برای ما ایرانیان خاطره انگیز ترین مدل اپل همان اپل کومودور B یا نسل دوم است
عموام یک شورلت رویال 2600 روی صندوق نوشته بود با پزو 504 سوپر ال سفارش المان داشت
ما هم مرسدس 230 مدل 1974 و زیان مهاری داشتیم که مثل عموم مهاری دست خدمتکار بود
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
ارش
۱۰ تیر ۱۳۹۶ماهم یه مدت شورلت رویال داشتیم خیلی ماشین نرمی بود قدرتش هم واقعا زیاد بود بعد از اونم یه 2002 داشتیم اما به نظرم هیچگدام مرسدس 230 نمیشد هم خیلی نرم بود هم هندلینگ خوبی داشت.
نوید جهرمی
۱۰ تیر ۱۳۹۶یادش ب خیر. دایی بنده هم رنگ سفیدشو داشت. فک میکردم پیکان خارجیه ک خریده. نرم و شاداب بود. موتور خوبی داشت. بعدش هم 504 گرفت.
روزی اگر خودروساز نبودیم در عوض ماشین های خوبی رو مونتاژ میکردیم.کاش اون رویه به جای چینیزاسیون ادامه پیدا میکرد.
Nima
۱۰ تیر ۱۳۹۶یادش بخیر رویال با موتور ۲ کاربراتش?
طلایى بود با سقف چرمى مشکى ، یادمه 1.400.000 خریدیمش?
Mercede kaviani
۱۰ تیر ۱۳۹۶با سلام مجدد به دوستان
بنز 230 را در سال 1974 پدرام 140 هزار تومان خرید مهاری سال 1356 7 هزار تومان
عموام پزو 504 سوپر ال را از المان خرید وبار هواپیما در مهر اباد با گمروک وکلیه هزینه 70هزار تومان شد شورلت رویال 2600 اتوماتیک 53 هزار تومان شد
گفتم شاید برای دوستان قیمت اتوموبیل حداقل انهای که در فامیل داریم در دهه 1350 باچه قیمتی خریداری شداند جالب باشد
امیدوارم مفید بوده باشد باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
مهدی
۲۷ مرداد ۱۳۹۶با عرض سلام.بسیار مطلب جامع و عالی بود.من خودم اپل کمودور دارم وهنوز سوارم.تنها اپل کمودور ۲۸۰۰ سی سی کشور با رینگهای فابریک .بسیار عالیه
ونکی
۲۴ خرداد ۱۳۹۸یک مدلش در استرالیا با عنوان holden commodore فروش میرفت که در تست تصادفش تا صندوق عقب مچاله شده اما نمونه ای که در ایران با عنوان شورلت رویال فروش میرفت از ایمنی بهتری برخوردار بود