اوپلشورلت

دوئل شورولت اسپارک و اوپل کارل

دور هشتم مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو هاچ‌بک هم‌خانواده یعنی اشکودا سیتیگو و سئات می در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد ۷۱۵ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل، سیتیگو توانست با دریافت ۵۱۴ رأی و کسب ۷۲ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که می با کسب تنها ۲۰۱ رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A بازهم دو هاچ‌بک هم‌خانواده یعنی شورولت اسپارک و اوپل کارل به مصاف هم رفته‌اند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

اسمارت فورفور

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

اشکودا سیتیگو

پژو ۱۰۸

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

کیا پیکانتو

فولکس‌واگن آپ

شورولت اسپارک

پیشینهٔ شورولت اسپارک به سال ۱۹۹۸ و معرفی دوو ماتیز بازمی‌گردد. شرکت کره‌ای دوو که در آن سال‌ها با جنرال موتورز همکاری داشت، در سال ۱۹۹۸ هاچ‌بک کوچکی بنام ماتیز را معرفی کرد. این خودرو در کشورهای مختلف، غیر از دوو با برندهای دیگری همچون شورلت و پونتیاک هم عرضه گردید. سپس در سال ۲۰۰۲ جنرال موتورز به‌طور کامل برند دوو را خریداری کرد و سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ نسل دوم ماتیز توسط جنرال موتورز معرفی شد. این نسل نیز در برخی بازارها با برند شورلت و پونتیاک عرضه گردید و برای اولین بار در اروپا از نام شورلت اسپارک برای آن استفاده شد. سپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۹، نسل سوم این هاچ‌بک کوچک رسماً با نام شورلت اسپارک رونمایی شد و بدین ترتیب دوو ماتیز از این نسل رسماً به شورلت اسپارک تغییر نام داد. البته این نسل همچنان در کرهٔ جنوبی با همان نام دوو ماتیز عرضه گردید. اسپارک اما هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد. این ماشین در ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی عرضه می‌گردد که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT صورت می‌گیرد. این نسل از اسپارک همچنان مثل نسل‌های قبلی توسط GM Korea (دوو موتورز سابق) در کرهٔ جنوبی تولید می‌شود اما دیگر خبری از نام دوو ماتیز برای آن نیست. این هاچ‌بک شهری در استرالیا هم با نام هولدن اسپارک عرضه می‌گردد.

اوپل کارل

اوپل بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ هاچ‌بک کوچی بنام آگیلا را در دو نسل تولید نمود. سپس در سال ۲۰۱۴ این شرکت هاچ‌بک جدیدی بنام کارل را به‌عنوان جایگزین آگیلا معرفی کرد. این ماشین اما بر اساس نسل چهارم شورلت اسپارک ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد به‌نحوی‌که پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری آن‌ها یکسان بوده و در نمای عقبی هم بسیار به یکدیگر شباهت دارند. همچنین کارل در کنار اسپارک در کرهٔ جنوبی تولید می‌شود؛ بنابراین در اصل اوپل کارل نسخهٔ اروپایی شورلت اسپارک محسوب می‌شود. این ماشین در بریتانیا هم با برند واکسهال و با نام ویوا عرضه می‌گردد. کارل به همراه اسپارک بر اساس پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده که با خودروهایی چون شورلت سونیک و اسپارک مشترک است؛ اما علیرغم اینکه کارل و اسپارک در اصل یک خودرو با برندهای متفاوت و تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر هستند، پیشرانهٔ کارل کاملاً با اسپارک متفاوت است به‌نحوی‌که برای آن تنها یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی در نظر گرفته شده است. این موتور ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این دو هاچ‌بک کوچک در گیربکس‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند چراکه در کارل وظیفهٔ انتقال نیرو به‌غیراز یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی، بر عهدهٔ یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک قرار دارد. نسخهٔ کراس این خودرو نیز با نام کارل Rocks تولید می‌شود. اوپل کارل/واکسهال ویوا تا پایان ماه نوامبر در اروپا بیش از ۴۷ هزار دستگاه فروش داشته است.

 

مشخصات فنی

شورولت اسپارک

اوپل کارل

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس CVT ۵ سرعته نیمه‌اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱.۳ ثانیه ۱۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت ۱۷۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۵ لیتر (ترکیبی) ۴.۵ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۳۵ لیتر ۳۲ لیتر
وزن ۱۰۳۳ کیلوگرم ۸۶۴ کیلوگرم
طول ۳.۶۳ متر ۳.۶۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۸ متر ۲.۳۸ متر
قیمت پایه ۱۳,۹۲۵ دلار ۱۳,۸۶۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9919296]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Abbas

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    قطعا اسپارک
    نه به خاطر قدرت و گشتاور بیشتر به خاطر شورلت بودنش

    1. E 36

      ۲۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (917 ديدگاه)

      تو این کلاس فقط مصرف سوخت مهمه ک اپل 2 لیتر کمتره قیمتشونم ک برابره

      1. (ali(Chevy nova

        ۲۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (7385 ديدگاه)

        شما قدرت و گشتاور بالاتر شورولت رو ندىدى و مصرف کم اوپل رو دىدى انگار e36 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. (ali(Chevy nova

          ۲۷ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (7385 ديدگاه)

          شورولت علاوه بر قدرت بالاتر به مىزان 25 اسب
          گشتاور بىشتر به مىزان 33 نىوتن بهتر از اوپل عمل کرده

        2. F۲۲RAPTOR

          ۲۷ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (2622 ديدگاه)

          علی زیاد مهم نی
          بالاخره معماری جنرال موتورزه

    2. ساسان

      ۲۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (19 ديدگاه)

      شورلت نه عزیزم بگو دوو

  2. mazaher

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (111 ديدگاه)

    اوپل از لحاظ گشتاور و تقسیم بندی وزن بهتر از شورلت می باشد.

  3. Raha

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    شورولت

  4. Nissan...japan

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    بدون شک شووی

  5. F۲۲RAPTOR

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    شوی
    خوشگلتره
    بعدشم فنیش بهتره
    انتخاب بین این دو به سلیقه بستگی داره

    1. F۲۲RAPTOR

      ۲۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      ولی دوستان چقدر این پلتفرم خوش تناسب و عالیه
      تو سگمنتی که طراحی ها یکم عجیب غریبه
      این دو تا چقد زیبا و عالی طراحی شدن

  6. (ali(Chevy nova

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    با اونکه اصلا از ماشىن هاچ بک و فسقلى خوشم نمىاد اما اسپارک رو انتخاب مىکنم اونم فقط بخاطر لوگوى شورولتى که روشه

  7. #ali.m#

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    شورلت بهتره .
    اصلا از ماشین سه سیلندر خوشم نمیاد .
    شتاب 14ثانیه ای با این وزن کم نا امید. کنندست .
    فقط اقای دهقان من چک کردم دیدم اسپارک تو سایت car and driver. مشخصات متفاوتی داشت با این که شما نوشتین .از قیمت گرفته تا مصرف سوخت .اشتباه نوشتید؟

    1. امیر دهقان

      ۲۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (743 ديدگاه)

      سلام
      با توجه به اینکه اوپل کارل در آمریکا عرضه نمیشه، برای رعایت عدالت، مشخصات هردو ماشین از سایت Automobile-catalog گرفته شده

  8. M.us

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    یادمه یه تیزر بود رو یه شورولت اسپارک چند تا کانتینر گذاشتن تا سیفتی خودرو رو نشون بدن از اون موقع ازش خوشم اومد تبلیغ جالبی بود

  9. سياوش

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    اصلا ازاین سگمنت خوشم نمیاد زیادی کوچیکن حتی اگه بخوایم برای داخل شهر استفاده کنیم بازم یه سگمنت بالاتراز اینا مناسب تره چون فضای بار بیشتری دارن و فنیشونم بهتره

    1. Raha

      ۲۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (288 ديدگاه)

      ای کاش به جای پراید یکی از اینا رو داشتیم

      1. مسعود

        ۲۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (11 ديدگاه)

        چطوری ماشین پنجاه میلیون تومنی رو با ماشین بیست میلیون تومنی مقایسه میکنی

  10. حمیدرضا

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی سخت بود ولی همینجوری اسپارک دلیل خاصیم ندارم

  11. محمد

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    توو این سگمنت، پرفورمنس در اولویت نیست. بنظرم اوپل انتخاب معقولانه تریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا