سام کاویانی: امروزه گونههای متفاوت از خودروهای بلندقامت، مد روز و مطلوب طبع آحاد مردمان این روزگار هستند. خیل عظیمی از مصرفکنندگان، از دختران و پسران جوان گرفته تا مردان و زنان پا به سن گذاشته، چنین خودروهایی را دوست داشته و سخت میپسندند. خودروسازان کشور ما نیز به وجود این علائق پی برده و در راستای تنوعبخشی و پاسخدهی به چنین نیازهایی، عرضه و تولید اینگونه از خودروها را در دستور کار خود قرار دادهاند.
بهتازگی، شرکت پارسخودرو، محصول جدیدی را به ایرانیان معرفی نمود که از ظاهر متمایزی نسبت به دیگر محصولات این شرکت برخوردار است. این محصول نوین برلیانس کراس C3 نام دارد که در این متن مختصراً به آن خواهیم پرداخت.
برلیانس کراس C3 در اصل همان برلیانس H320 هاچبک است که با نصب ملحقاتی در بدنه آن به فرم یک کراس کوچک درآمده است. به ارتفاع این خودرو در قیاس با نسخه معمولی آن ۵ سانتیمتر افزوده شده است. از این ۵ سانتیمتر،۲ سانتیمتر آن به افزایش فاصله کف خودرو از سطح زمین و ۳ سانتیمتر مابقی هم به ارتفاع ریل سقفی این خودرو مرتبط است.
برلیانس کراس C3، نخستین بار، سال ۲۰۱۳ میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش در آمد. این خودرو در قیاس با برلیانس H320 هاچبک از قطعات اضافهای در بدنه خود بهره میبرد که صرف وجود آنها ظاهر جذابتر و جوان پسندتری را برای این خودروی کوچک به ارمغان آورده است. از عمده این ملحقات میتوان به کمانهای پلاستیکی مشکی در دور گلگیرها و گرداگرد بدنه، جلوپنجره جدید با طرحی متمایز، درج نوشته CROSS بر روی دربهای جلو، نصب ریلهای سقفی، رنگ متمایز سقف با بدنه خودرو، رکابهای جانبی و رینگهای اسپرت اشاره داشت. لازم به ذکر است که برلیانس کراس C3 با تنوع رنگ بیشتری نسبت به برلیانس H320 عرضه میشود.
در داخل کابین کراس C3 هیچ تغییری نسبت به H320 هاچبک مشاهده نمیشود. همان فرم از داشبورد و همان متریال را در آن شاهد هستیم. البته از حیث تجهیزات رفاهی تغییرات محسوسی در کابین C3 دیده میشود که ازجمله مهمترین این موارد میتوان به وجود سیستم ورود بدون کلید هوشمند و دکمه استارت در آن اشاره داشت. فضای داخل کابین هم برای جادهی و استقرار ۴ سرنشین بزرگسال کاملاً مطلوب و مناسب است.
پیشرانه برلیانس کراس C3 هم شاهد هیچ تغییری نسبت به مدل H320 نبوده است. همان پیشرانه ۱.۵ لیتری به توان ۱۰۳ اسب بخار را در اینجا میبینیم. پیشرانهای که با توجه وزن این خودرو نسبتاً کمتوان است و در صورت تکمیل بار و مسافر، آنچنانکه بایدوشاید نمیتوان پاسخ سریع و قاطعی را از آن، بهویژه هنگام سبقت در سربالاییها انتظار کشید. این پیشرانه تنها با یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک در C3 کراس عرضه میشود. این گیربکس ساخت شرکت هیوندای پاورتک کره جنوبی است و از نکات مثبت آن میتوان به حداقل تکان و کوبش در هنگام تعویض دنده اشاره نمود.
مونتاژ و عرضه برلیانس C3 کراس بهعنوان حرکتی نو از پارسخودرو در جای خود قابل تقدیر و ستایش است. و امید است که در آینده با عرضه ساختههای مدرنتر، قویتر و کیفیتری این روند توسعه و استمرار یابد.
نکات مثبت برلیانس کراس C3
ظاهر جذاب و دلپسند
تجهیزات رفاهی مناسب
فضای خوب داخل کابین
نکات منفی برلیانس کراس C3
پیشرانه نسبتاً ضعیف
قیمت گران
سایز بزرگ LEVER دستهدنده اتوماتیک
مشخصات فنی برلیانس کراس C3
- نوع پیشرانه: ۴ سیلندر بنزینی،۱۶ سوپاپ با کد BM15L
- حجم پیشرانه: ۱۴۹۸ سیسی
- توان: ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات
- فنربندی عقب: نیمهمستقل، محور پیچشی
- ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- ترمز عقب: دیسکی
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۲۱۰/۱۷۹۰/۱۵۱۲ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۵۸۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۲۴۰ کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: ۵۵ لیتر
حداقل فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۳۸ میلیمتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۰۵/۵۵ R 16
ایمنی
- ۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- صندلیهای عقب مجهز به سیستم ISOFIX
- باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف
- میله ضربهگیر دربهای جانبی
- میله فرمان جمع شونده مستهلک کننده ضربه
- و…..
تجهیزات رفاهی
- سانروف برقی
- سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) + دکمه استارت
- تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
- صفحه نمایش لمسی با سیستم رهیاب (GPS)
- بسته شدن پنجرههای خودرو با ریموت کنترل
- فرمان برقی حساس به سرعت
- غربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه تنظیم صدا
- قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت به همراه تنظیم گودی کمر
- سیستم الکترومغناطیسی باز کردن درب صندوق
- قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور
- پاور ویندوز
- سیستم صوتی (رادیو،MP3 و درگاه USB/AUX و بلوتوث و ورودی تجهیزات جانبی)
- سنسور دنده عقب
- تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو
- سیستم ضد سرقت موتور (ایموبلایزر ای سی یو)
- سقف به رنگ مشکی مجزا از بدنه
- چراغهای مه شکن جلو
- رکاب جانبی
- و…
قیمت در ایران:
- ۵۷.۵ میلیون تومان
PaRHaM
۲۲ مرداد ۱۳۹۶این دیگه خیلی لوس بازیه?
چند سانتیمتر بلند تر میشه باید اسمش عوض بشه؟?
تازه مقداریش هم ریل سقفه???
و ی سوال!
واقعا میخواد ب شکل عکس ۴ باشه سانروفش؟
عجیبه! و البته خب پیشرفت خوبیه
Amir Schumacher
۲۲ مرداد ۱۳۹۶.
دیدمش ، با ساندرو استپ وی از نظر ابعاد و شاکله ی کلی طراحی مو نمیزنه.
پیمان
۲۳ مرداد ۱۳۹۶این جور که پیش میرن فکر کنم چند وقت دیگه ام وی ام 11۰ هم ادعای suvمیکنه آخه هم ریل سقف روداره هم بی صندوقه فقط مونده یه دوسانت ببرنش بالاتر.خخخخ
aston martin
۲۳ مرداد ۱۳۹۶آپشن هاش چقد گول زنکه :/
معین
۲۸ مهر ۱۳۹۶سانروف روی سقف عادیه بزرگ یا پانوراما نیست
ابوالفضل
۲۲ مرداد ۱۳۹۶دستاورد چیه بابا بگو مایه ننگ ، این خودرو ساز ها رو باید نابود کرد ، حیف اسم پارس خودرو و ایران خودرو که رو این مونتاژ کارا میذارن به خدا این اسم ها حرمت دارن ***
رها
۲۵ مرداد ۱۳۹۶نمیدونم ولی نگران مسئولین خودروبنداز هستم . خیلی رو خودشون فشار آوردن جهت خوشحالی ملت دارن چه محصولات متنوعی میدن به بازار . ما و خود اونها همه میدانند اینها *** هستند و این کاره نیستن ولی قرار نیست این ماجرا لا اقل تو جوونی ما تموم بشه
امین
۲۲ مرداد ۱۳۹۶جالبه بدونید طبق اعلام گمرک در خرداد ماه قیمت ترخیصH330 . بیست و نه میلیون تومان بوده
برلیانس صرفا وارداتی است اما چون سایپا دولتیه همه به کرمان موتور گران فروش گیر میدند
مانی
۲۲ مرداد ۱۳۹۶این خودرو هم وارداتی هستش!!!سیاستمدارهای ایران توی زمینه خودرو مردم رو خیلی خیلی تحقیر کردن.ببینید ما چی سوار میشیم بقیه دنیا چی ها سوار میشن!
Milad
۲۲ مرداد ۱۳۹۶چیزی نمیگم که به کسی برنخوره فقط به امید روزی که خودروی سالم و آرزون و ایمن بخریم.
رضا
۲۲ مرداد ۱۳۹۶توهین به شعور مصرف کننده است این چیه آخه همون آشغال رو بزک کردن قیمتش هم کلی افزایش پیدا کرده. همچین نوشتید دستاوردی نو از پارس خودرو آدم فکر میکنه پارس خودرو خودش ساخته
MAHDI . TUNING
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ایران جایست که با تعویض فنر و گذاشتن مانیتور اسم ماشین عوض میشه و قیمتشم…..یا خدااااااا????
57 تومن؟؟؟؟؟؟
مگه این چی داره که قیمتش 57 تومنه؟؟؟؟؟
ایران فرانسه
۲۲ مرداد ۱۳۹۶7سال پیش که کاغذ پاره ها تازه شروع به صدور کرده بودند با این پول یه مزدا 3 و یه مگان 2000 صفر میشد خرید؟!! چه کردی معجزه هزاره سوم
نوید جهرمی
۲۲ مرداد ۱۳۹۶یکم قبل ترش با این پول بنز سی کلاس و ب ام و سری 3 میشد خرید.
ADAK
۲۳ مرداد ۱۳۹۶یکم بیشتر قبل ترش میشد 2 پارچه آبادی خرید !
وِل کنن بابا اون روز فلان و اینا را …
یه فکری به حالِ امروزمون بکنیم
امیرحسین
۲۳ مرداد ۱۳۹۶٠آخه بحث 100 سال که نیس که
فقط 7 سال پیش بوده
یهو زندگیمون از این رو به اون رو شد
hamid3x
۲۲ مرداد ۱۳۹۶مهمترین مشکل خودروهای چینی استفاده از متریال فوق العاده ضعیف و بی کیفیت برای ارزان سازی قیمتی است،حالا ما اینارو وارد میکنیم سود بازرگانی هم تا دلمون بخواد روش میکشیم بعد بعنوان خودرو لوکس تحویل مردم ساده می دیم
میدونستین بدلیل استفاده از پلاستیک خیلی ضعیف و فاقد فیبر کربن در داشبورد این برلیانس ها دربرابر گرما خیلی ضعیف هستن و زود تغییر شکل میدن ،به طوری که مهندسای نابغه پارس خودرو ادعا میکنند نمیشه این خودرو رو زیاد تو پارکینگ های روباز نگه داشت ،دیگه وقتی ظاهرش اینقدر بی کیفیته خدا قطعات داخلی رو بخیر کنه، خودم بعنوان کسی که تو قطعه سازی خودرو کار میکنه و با این مهندسای از رده تعطیل خودروسازی کل انجار میرم از خودم خجالت میکشم که مجبورم این وضعیت رو تحمل کنم،نمیگم من چیزی بلدم ولی اون کسایی که صنعت خودرو هستن اکثرا لیاقت جایگاهشونو ندارن،فقط باید تاسف خورد برای ایرانی بودنمون
فرید
۲۲ مرداد ۱۳۹۶واقعا جای تاسف داره
همین وبس.
ali a
۲۲ مرداد ۱۳۹۶به نظر من این ماشین و ساندرو استپ وی به نسبت نسخه معمولیشون ارزش خرید ندارن…یکم ارتفاع بیشتر و پاستیک های دور ماشین ارزش چند میلیون بیشتر پیاده شدن رو نداره برادر…
Pooriya_German&Japan
۲۳ مرداد ۱۳۹۶یادش بخیر در زمان هایی نه چندان دور شرکتی بنام جنرال موتورز ایران بود که بهترین و مجلل ترین خودروهای زمان خودش تو ایران می ساخت و ایران تنها کشوری بود که کادیلاک توش ساخته میشد بعد از خود آمریکا این اولین و قدیمی ترین کارخانه خودرو سازی ایران و خاورمیانه بود تقریبا ده سال زود تر از هیوندای کره جنوبی فعالیت آغاز کرده بود بعد از انقلاب شکوهمند سال ۵۷ نامش از جنرال موتورز ایران به پارس خودرو تغییر کرد و به جای محصولات کادیلاک محصولات نیسان ژاپن و رنو فرانسه تولید می کرد تا اینکه سر کله ماکسیما پیدا شد و دیدن یه ماکسیما سال ۸۲ برابری میکرد با دیدن یه پورش پانامرا تو سال ۹۶ گذشت و گذشت و سالها ماکسیما پادشاهی میکرد تو ایران و مسئولان شرکت دولتی پارس خودرو مست و سرخوش از اینکه لوکسترین ماشین ایران تولید می کردند غافل از اینکه خودرو های وارداتی پشت سد گمرک منتظر ورود به خیابان های کشور بودند تا اینکه سر و کله وارداتی ها از راه رسید و اولین قربانی شد ماکسیما و شرکت پارس خودرو به طوری که آمار تولید ماکسیما به زیر نصف سالهای اولیه افت کرد شرکت پارس خودرو همچنان مصمم به تولید ماکسیما بود و کوچکترین تلاش واسه جایگزینی با نسل جدید نکرد گویی اگر خودروی بر روی خط تولید کارخانه های ایرانی رفت دیگر رفتنش دست خداست و تا ابد باید تولید شود کم کم پارس خودرو رو به افول رفت و از پیشینه پر افتخار خود فاصله گرفت و بجای تولید کادیلاک و نیسان و رنو به تولید و مونتاژ محصولاتی از کارخانه های چینی رفته که بیشتر از ده سال از افتتاح شرکت اصلیشان نگذشته یعنی یک ششم سابقه و عمر پارس خودرو!!!!!! و منتاژ ماشین چینی برلیاینس و چانگان و زویی برای مدیران پارس خودرو افتخار و کارآفرینی و تولید داخل حساب میشود؟!!!!!؟؟؟؟
هر انسان دلسوز و وطن دوستی به مغز و سلامت مدیران این کارخانه های دولتی باید شک کنه که چطور به سرهم کردن این اسباب بازی ها افتخار می کنند و مال و جان مردم برایشان هیچ ارزشی ندارد و تنها به فکر جیب خود و پورسانتی که از شرکت های چینی بابت تحمیل کردن جنسای بنجل به ملت ایران میگیرن هستند
(((ادامه فعالیت و مدیریت شرکت های خودرو سازی به شیوه فعلی تنها باعث نابودی و از بین رفتن منابع مالی و جانی کشور عزیزمان میشود و بهترین راه مدیریت شرکت های خودرو سازی تنها با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی جهانی صاحب تکنولوژی هست ))))
احمد
۲۳ مرداد ۱۳۹۶اینکه پارس خودرو از مونتاژ خودروهای ژاپنی و فرانسوی رسیده به مونتاژ خودروهای چینی واقعا جای تقدیر و تشکر داره…..!!!!؟!؟!؟!؟؟
امیری
۲۴ مرداد ۱۳۹۶سلام دوستان ما داریم با پولی که دستمان هست می خواهیم ماشینی که در بازار هست که به نظر خودمون خوب باشه بخریم . حاشیه نریم و دم از سیاست هم نزنیم . بله یک روزی با ۴۰ هزارتومان میشد یک خونه ویلایی خوب خدید . آلان چه باید کرد آیا می توان بدون ماشین بود . آیا می توان با ۵۰ ملیون یک ماشین آمریکایی یا آلمانی خرید . مسلما خیر . من همه ماشین های ایرانی داشتم . آلان هم mvm 550 مدل ۹۵ دارم ۸ ماه کارکرده بود خریدم ۴۵ تومن کمکش ماکسیما کردم لاستیکش فاق بلندتر و عرض بیشتر و نصب سینی کف و نصب لاکچری که کلا پام ۴۹ تومن در امد خیلی ازش نسبت به ماشین های ایرانی رازی ترم . درسته ساخت چین هست اما یادمون نره ماشین های ساخت ایران هم قطعات چینی دارن . حداقل این ماشین برند کامل چینه و در ۶۹ کشور صادر میشه و قیمتش هم در کشورهای دیگه با ایران تفاوت زیادی نداره این نشون میده برا محصولشون ارزش قائل هستند مثل پراید نیست که در عراق ۶ ملیون فروش بره . در آخر برایتان بهترین ماشین های آلمانی و آمریکایی آرزومندم
ببب
۲۴ مرداد ۱۳۹۶با این پول میشه یه هیوندای ولستر خرید اقلا.برو مشخصاتشو ببین بعد خطابه بگو.هرچند حق ایرانی جماعت بیشتر از این نیست.از ماست که بر ماست.
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۶من که توی چند مدل برلیانس سوار شدم و دقت کردم جنس مواد به کار رفته ی داخلیش نسبت به قیمتش اصلا خوب نیست ، از لحاظ قدرت و چابک بودن هم چون با همین برلیانسای موجود تفاوتی نداره پس از اینا هم بدتره
حسن
۲۶ مرداد ۱۳۹۶یه ام وی ام ۱۱۰ دارم چهارسیلندره ,, نخند اقا نخند خب ندارم پول روش بزارم ازینا بخرم .به فکرم رسیده یه رینگ ۱۴ با لاستیک فاق بلند بندازم زیرش فک کنم ۴ سانتی بیاد بالا .دور گلگیرشم نوار مشکی بچسبونم . راک روف هم فابریک داره . یه کراس زیر ۲۰ تومن سوار میشم. به نظرتون خوبه ؟ضمنا برچسب روی در و یادم رفت خیلی مهمه
ایرج خان
۳ بهمن ۱۳۹۶این مطلب شوخی بود دیگر ؟ باور کردنی نیست ، نمی تواند جدی باشد .