نیسا تینا خودرویی است که برای نخستینبار در سال ۲۰۰۳ و در ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ به تولید میرسید اما نسل دوم آن که نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.
نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته میشود.
هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر ۲.۵ لیتری (این مدل با نام 250XV مشهور است) با توانایی تولید ۱۸۲ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر بهره میبرد.
سیستم تعلیق این خودروی ۱۵۵۰ کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن ۲۰۴۰ کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به ۵.۷ متر رسانده که نسبت به طول ۴.۸ متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.
سیستمهای کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.
ایربگهای سرنیشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعا به ۴عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.
ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملا مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.
نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب ایندو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطلکردن گارانتی ۳۶ ماهه خودرو خود متهم خواهید شد.
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و حتی ممکن است به عدد ۹.۶ ثانیهای نیز برای شتاب آن دست یابید.
اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلیها بگونهای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از اینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملا از آنها میگیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاینها بویژه در سرعتهای ۱۱۰ تا ۱۲۰ این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.
قیمت تینا در بازار در حدود ۶۳ تا ۶۷ میلیون تومان است که با داخلی شدن ساخت آن ، شاید تا حدود ۵۴ میلیون تومان نیز کاهش یابد.
- *متن فوق چکیدهای است اصلاحشده از مقاله « از سرزمین خورشید تابان » به نویسندگی علی رزوان و مسیح فرزانه؛ چاپ شده در سیصد و چهل و یکمین شماره مجله ماشین.
حمید فرجامی قاین
۲۰ شهریور ۱۳۹۰می خواستم یه سایت خودرو دیگر به هتون معرفی کنم که خودم جدیدا پیداش کردم سایت بانک خودرو(khodro bank)
که میتونید در کنار پدال از مطالب اون هم استفاده کنید
حمید بچه ی قاین پایتخت طلا ی سرخ و یاقوت سرخ جهان
جليل
۱۲ آذر ۱۳۹۰من خودم یه نیسان تینا دارم خودرو فوقولعاده ای هست قبل از اون آزرا داشتم واقعا در مقابل تینا هیچ است
اسی
۳۰ دی ۱۳۹۱تصادفآ شما تو نمایندگی پارس خودرو کار نمیکنی ؟
اگه آزرا در مقابل تینا هیچ بود انقدر فروش نمیکرد من هیچکوم رو ندارم (چون پولشو ندارم) اما سوار شدم هردوشو هیچ ربطی به هم ندارن آزرا یه سرو گردن بالاتره … اینو باید با ماشین همکلاس خودش مقایسه کرد مثل سوناتا
sina
۴ دی ۱۳۹۰اگر پول جور کنم یه تینا می خرم
حمید فرجامی قاین
۹ دی ۱۳۹۰ه گزارش گروه خواندنی های مشرق، نیسان مورانو 2012 در یک نگاه کلی کاملا یادآور نسخه اولیه و برادر بزرگتر خود است که کم و بیش در خیابان های ایران هم مشاهده می شود. گیر بکس نصب شده بر روی این خودرو CVT بوده که در کاهش مصرف سوخت سهم بسزایی دارد. مورانو در نسل جدید از موتور 5/3 لیتری بهره می برد و از نظر قدرت موتوری نسبت به نسل قبلی برتری دارد. مصرف سوخت آن نیز به نسبت کمتر شده که نشان دهنده قدم محکم نیسان در نسل جدید مورانو است.
نیسان مورانو با توجه به موتوری پر قدرت و چهره ای متفاوت و اسپرت می توانتد در بازار ایران از فروش خوبی بهره ببرد این در حالی است که از پیشینه خوب نام نیسان در ایران نمی توان به راحتی گذشت چرا که نیسان پاترول هنوز هم جزو خودرو های محبوب ایرانی ها است.
نسل اول نیسان مورانو با قیمتی حدود 74 میلیون تومان در کشور به فروش می رسد. که البته به هیچ وجه ارزان نیست اما در کنار قیمت های سرسام آور دیگر ماشین های شاسی بلند، تا حدودی معقول به نظر می رسد. خودرو جدید نیز به دلیل داشتن مشخصات فنی پیشرفته تر و طراحی جذاب تر با قیمت 90 میلیون تومان وارد بازار کشور می شود که با کمی ارفاق می توان آن را در زمره ارزان قیمت ها قرار داد.
ابراهیم
۱۰ دی ۱۳۹۰نیسان تینا و مورانو عالی هستند .
البته کمپانی نیسان عالی هست .
علی
۱۱ دی ۱۳۹۰من تینا فول اپشن خریدم 69 میلیون .قیمتش یه خورده تنده.ولی طراحی داخلیش عالیه.the best point for me is ,that made in japan
farid gk
۲ آبان ۱۳۹۱من یک تینا دارم ماشینش عالیه توپه توپه مخصوصا که تو مشهد از رقبای کره ایش کمتره وقتی باهاش بیرون میرم همه کف میکنن
sss
۲۵ خرداد ۱۳۹۲تو مشهد با تینا کف میکنن.تو بوشهر با کاین و x6 کف میکنن تازه اگه بندر ازاد بشه با فراری کف میکنن
ESI
۱۸ دی ۱۳۹۰در ادامه صحبت دوستان اضافه میکنم حداقل از کره ایهای موجود در بازار بارزشتره
برند NISSAN
گیربکس CVT
morteza
۲ بهمن ۱۳۹۰ma teana darim kheyli mashine ravoon va narmie.shetab girisham aliye.keyfiate mavade dakhelesham az koreia kheyli balatare
یوسف نوری
۲۲ بهمن ۱۳۹۰من تینا فول آبشن دارم خیلی راضی هستم ولی قیمتش کمی تند است ولی از ماشین های کره ای خیلی بهتر است .
پویا
۱۲ اسفند ۱۳۹۰بعضی وقت ها مطالب رو جوری می نویسید که به واقعا آدم رو به شک می اندازه آیا شما در باره خودرو اطلاعات دارید اصلا یا خیر ؟؟؟؟
شما نوشته اید ((اما چرم صندلیهای و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائینتر از سطح انتظارات شماست؛ وعلیالخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!))
آخر آدم حسابی صندلی کدام ماکسیما از جنس چرم است که بخواهد کیفیت آن از تینا بهتر باشد ماکسیما هم رودری ها هم صندلی هاش از پارچه است جناب حداقل یه بار برید ببیند بعد نظر دهید
پویا
۱۲ اسفند ۱۳۹۰بابا گیربکس cvt چیزی نسیت به خدا دقیقا تکنولوژی مشابه سیسیتم انتقال قدرت موتور براوو عزیز جان
در مقابل موتور قوی آزار و آپشن های خوب مدل 2011 واقعا تینا حرفی برای گفتن نداره تازه اگه با سیترون سی 5 هم مقایسه بشه که دیگه باید بزنه گاراژ
میثم
۱۹ تیر ۱۳۹۲سیترون c5 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسه بسه
♥♡♥♡♥♡Nissan♡♥♡♥♡♥
Farhad
۱۲ اسفند ۱۳۹۰پویا جان با نظرت در مورد چیزی نبودنCVT مخالفم. اتفاقا برتریCVT سادگی نسبی اون و در نتیجه دوام بیشتر، داشتن بینهایت نسبت تبدیل و عدم وجود ضربه تعویض دنده هست.
javad
۱۸ تیر ۱۳۹۱با عرض پوزش هر وقت تینا میبینم یاد پدربزرگم میافتم.طراح اون اصلا سعی نکرده یه خورده هیجان به طرحش ببخشه
سید علیرضا
۳۰ تیر ۱۳۹۱تینا مدلی از ماکسیما است من در سایت اصلی نیسان خواندم مدل جدیدی است
asan
۲۳ بهمن ۱۳۹۱بله درسته مدل 2008 ماکسیما هست که توی ایران با اسن تینا منتاژ میشه
امین
۲۷ شهریور ۱۳۹۱متاسفانه سایت پدال به جای اینکه خودشون ماشین رو تست کنند حرف های دو تا سایت خودرویی دیگر به عنوان مطلب منتشر می کنند. کیفیت مواد به کار رفته در تینا و کیفیت صندلی ها به راحتی با اولین بار حضور در داخل ماشین به طور مشخص از رفبا بالاتر است در ضمن ماشین 6 تا ایربگ داره که اینجا 4 تا ذکر شده در درج مطالب دقت بشه تا افراد عادی گمراه نشوند!
علی
۲۸ شهریور ۱۳۹۱نیسان همه چیش عالیه تیانا مورانو ماکیسما تیانا حس یک ماشین استخوان دار بهتون میده خیلی هم نرم بی سر صداس موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری هم که نسبت به قیمتش عالیه
علی
۲۸ شهریور ۱۳۹۱جنس چرم و داشبورد عالیه کی گفته بده کاملا مثل جنسیس سدان 120 ملیونیه مگه پرایده
شما داری 83 ملیون پول ماشین میدین مگه میشه بد باشه
سام*
۲۶ آبان ۱۳۹۱خوبه ولی خوب تویوتا اریون از تینا بهتره مخصوصا توی بحث شتاب و قدرت موتور کاملا برتری با اریون هست.در مورد سیستم تعلیق یا نرمی خودرو بنظر میرسه که مثل هم باشن و برتری جزئی با اریون هست.در مورد کیفیت داخل خودرو نیسان تینا حس لوکس بودن بیشتری به بیننده منتقل میکنه.در مورد مصرف تویوتا با موتور 3.5 لیتری دارای سیکل ترکیبی 9.9 در برابر 9.6 نیسان هست که با توجه به موتور حجیم تر قابل توجیه هست.در زمینه گیربکس تویوتا دارای گیربکس فوق العاده نرم و سریع در هنگام تعویض دنده ها هست مخصوصا هنگام معکوس کشیدن بسیار سریع عمل میکنه چیزی نسبت بهcvt نیسان کم نداره.در مقایسه استهلاک دو خودرو با توجه به نیسان که یک برند معتبر ژاپنی هست تویوتا ذاتا به عنوان یک خودرو کم استهلاک برنده هست.از نظر قیمت نیسان در تینا فول و اریون در مورد فول سفارش عمان مقایسه میشن که تویوتا 15 تا 20 میلیون گرانتر هست و نیسان برنده هست.از لحاظ اپشن نیز تویوتا دارای دوربین عقب و سنسور عقب و سیستم afsl(گردش و طراز اتوماتیک در حرکت در پیچها وارتفاع بر حسب وزن خودرو با و بدون سرنشین)هست.هر دو خودرو از شش ایر بگ بهرهمند هستند.
محسن
۱ آذر ۱۳۹۱سایت پدال چرا داری ابرو ریزی میکنی؟ دو تا کارشناس درست و حسابی بزارید نظر بدهند که حداقل یک بار سوار ماشین مثلا تینا شده باشن
hamed
۳۱ شهریور ۱۳۹۲اخه پول ندارن
حمید
۳ آذر ۱۳۹۱من خرداد یکی تحویل گرفتم
واقعا سواریش فوق العادس از رقبای کره ایش که خیلی سرتره
تنها عیبش نداشتن سنسور پارکه که اونم با 100 تومن حل میشه
iraj
۷ آذر ۱۳۹۱سلام ببخشید مزاحم شدم. چندی پیش با نیسان تیانا تصادف کردم و سپر جلوش خراب شد. روپوش لوزی شکل روی آب پاش سمت شاگرد گیرم نمیاد. میخواستم بپرسم چطوری و از کجا میتونم بخرم. ممنون میشم با ایمیل یا اس ام اس به من اطلاع دهید. قبلاً از لطف شما سپاسگزارم.
مدل 2011 سفید XV
[حذف شماره تماس بعلت قوانین]
Khomeini
۲۴ آذر ۱۳۹۱این ماشین حرف نذاره ، فوق العاذه است .
آرش
۲۶ آذر ۱۳۹۱سلام من میخواستم تیانا بخرم چه کسی بیشتر اتفاده کرده ؟ لطفا من و راهنمایی کنه با تشکر آرش
فرهاد
۱۵ بهمن ۱۳۹۱تینا فوق العاده ست .اصلا با آزرا قابل مقایسه نیست…هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری …طراحی جلو و کنار خودرو شاهکاره شاید از پشت نسبتا ساده باشه…از نظر فنی هم… نرم و بیصدا شتاب خوب گیربکس عالی مصرف سوخت کم کیفیت قطعات بالا کابین لوکس و مجلل…خیلی از این کره ای های توی بازار سره…قیمتش هم نسبت به رقباش مناسبه(البته توی ایران)چون قیمت جهانی این خودرو حدود 30.000دلاره یعنی بیشتر از رقبای دیگش توی ایران…
asan
۲۳ بهمن ۱۳۹۱اینایی که نیسان تینا دارن اینجا پاتوق کردن یه کمپین درست کردن میگن نیسان تینا بهتریم ماشین دنیاست چون ما داریم !
آخه مدل 2008 ماکسیما که تو ایران مونتاژ میشه و نصف آپشن هاش هم دودر شده دیگه این همه تعصب داره ؟!
بعد میان میگن از ماشین های روز دنیا بهتره !
سرج کن بنویس nissan maxima 2008
تا بفهمی واسه چی اسمشو گذاشتن تینا
آرش
۲۱ اسفند ۱۳۹۱من ۵ سال ماکسیما داشتم ماشین خیلی عالی بود الان چند ماهی هست که تیانا خریدم واقعاً ماشین خوبی هستش و از ماکسیما هم سر تره چون قبل از خرید خیلی تحقیق کردم همه میگفتن ماشین خوبی هستش چون واقعاً جایگزین کردن ماشین به جای ماکسیما کار خیلی سختی بود ولی خدا وکیلی من که خیلی رازیم
فرهاد
۲۲ اسفند ۱۳۹۱مردم هنوز تیانا رو خوب نمیشناسند.اگر شناخت پیدا کنند دیگه کسی هیوندای و کیا اون هم با قیمت های گزاف رو نمیخره…
وحیدرضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲امروز یکی از دوستانم تینا خرید ، 137 میلیون تومن در صورتی که تو متن نوشته شده 57 میلیون تومان؟!!
پوریا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲وحید رضای عزیز مطلب بالا همونطور که تاریخش روش هست مال 3 شهریور سال 90 هستش،یعنی قبل از اونکه ما تحریم بشیم از طرف تقریباً همه دنیا!!!
آخه یکی نیست به اینا بگه ما با چه منطقی قبول کنیم که تینای 60 میلیونی شده 137 میلیون؟؟؟
ما چیکار کنیم نخوایم شما واسمون تصمیم بگیرید آخه؟؟؟
علي
۴ خرداد ۱۳۹۲با سلام می خواستم بدونم ماشینه خوبی هست بخرم ارزش داره هرکی ییه چیزی میگه لطفا بگید چطور ماشینییه
بهرام
۱۸ خرداد ۱۳۹۲من هم یه گله از کارشناسهای مجله ماشین دارم و هم از کسانی که سلیقه خودشون را قاطی مسائل فنی میکنند و آدمو گمراه میکنند از سال 85 میخواستم ماشینمو عوض کنم همسرم و بچه هام از زانتیا خوششون میامد ولی من که نشریات خودروئی زیاد میخوندم مخالفت میکردم و میگفتم میگن قدیمی شده و نمیدونم امکانات نداره خلاصه تا سال 89 چند تا ماشین عوض کردیم سال 89 به یکی از دوستان که نمایندگی داشت سپردیم یه ماکسیما مدل پائین تمیز متناسب با توانائی مالی برامون پیدا کنه بعد از چند روز زنگ زد گفت یه ماشین دیگه براتون پیدا کردم با گفتن زانتیا اعتراض ما بلند شد.اینقدر اسرار کرد و قیمتش اینقدر پائین بود ما قبول کردیم مدل 83 قیمت 16/5میلیون اونموقع پرشیا معمولی 18 تومان بود.وقتی خریدیم و سوارش شدیم واقعا من که عاشقش شدم .الان احساس میکنم ماشینی که بخرم پشیمون نشم تینا است.باز همون حرفها یکی میگه پیرمردیه ,یکی میگه راه نمیره یکی هم میگه بهترین در دنیاست من که گیج شدم.عزیزان اینجا ایرانه ما هنوز داریم ماشین 30سال پیش رو تولید میکنیم.لطفا متناسب با قیمت و بقیه رقبا کسانی که دارند ویژگیهاشو بیان کنید خدا رو خوش نمیاد به دیگران اطلاعات غلط بدیم.ممنون ببخشید روده درازی کردم.
عباسی
۱ دی ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان:
برای مطالب فوق بنده متاسفم چون خیلی اشتباه توش هست اینکه قیافه اش پیرمردی هست بستگی به سلیقه فرد هستش در رابطه با سرعت ماشین صفر تا صد لطف کنید به سایت خودرو بانک سر بزنید می فهمید این ماشین از مزدا سه نیو هم سریعتره داخل کابین از چرم هست و واقعا چرم هست و بسیار مجلل هست و مثبت ترین نکته موتور نیسان ژاپن هستش و تقریبا تنها ماشینی هستش قیمت نمایندگی با آزاد 40میلیون تومان تفاوتش هست!حالا باز به نظر فرد بر می گرده که یک ماشین usb و دوربین دنده عقب و سنسور پارک نداره واقعا عیبهای غیر قابل اغماض بداند جای خود دارد!