هر دم از این باغ بری میرسد… پس از سالها کشوقوس و وعده و وعید، درنهایت خط تولید رنو ساندرو در یکی از زیرمجموعههای سایپا به نام پارسخودرو افتتاح شد؛ اما این بار هم طبق روال معمول، این نسل پیشین آن بود که در مدار تولید جای گرفت نه نسخه نوین و بهروزش. گویا تقدیر بر این منوال قرار گرفته که سازندگان ایرانی به آخرین مقصد واماندگان تاریخ بدل گردند. بگذریم!
نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و کمی بعد هم در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو در مرکز تکنولوژی رنو و با مساعدت شرکای منطقهای آن در برزیل و رومانی و بر مبنای پلت فرم لوگان تکوین یافت. پلت فرم به کار رفته در این خودرو B90 نام دارد و تنها تفاوت آن با نسخه سدان، در اندکی فاصله کمتر بین محورهای جلو و عقب آن است. در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی، نسخه کراساوور ساندرو که STEPWAY نام دارد توسط شعبه برزیلی رنو به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو از پیشرانهای به حجم ۱.۶ لیتری برخوردار و چند سانتی هم به لحاظ ارتفاع از نمونه عادی (ساندرو) بلندتر است.
در سال ۲۰۱۱ میلادی، نسل نخست ساندرو دستخوش فیسلیفت جزئی گشت و از همین رو سپر جلو، جلوپنجره و نیز چراغهای عقب آن به تیغ جراحی سپرده شد و در طرح کابین آن نیز اصلاحاتی چند صورت پذیرفت تا از این لحاظ به مدلهای روز رنو نزدیکتر گردد. این نسخه فیسلیفت شده، هنوز هم در کشور کلمبیا تولید میشود.
نکته جالب اینجاست که خودروسازان ما حتی زحمت تولید این نمونه را هم به خود نداده و در عوض، همان طرح اولیه را با بوق و کرنا در مدار تولید قرار دادند. نسل نخست رنو/داچیا ساندرو در سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی جای خود را به نسل دومش داد و این نسخه هماکنون در رومانی، مراکش و برزیل و روسیه، آفریقای جنوبی در حال تولید است، یعنی همان شعباتی که پیش از آن نسل اول این خودرو در آنها عرضه میشد. نسل دوم رنو ساندرو در بازارهای جهانی بسیار خوب ظاهر شده تا آن حد که توانسته عنوان بهترین خودروی سوپرمینی زیر ۱۲ هزار پوندی را از سایت WHAT CAR? بریتانیا، کسب نماید. اگر چنانچه این مدل در ایران تولید و با بهایی مناسب ارائه میشد بازار بسیاری از خودروهای مشابه داخلی و وارداتی به جد مختل و روزگار خیلی از دردانههای کرهای و ژاپنی و…هم تیره و تار میگشت!
رنو ساندرو نسل اول که از بد حادثه! با همان ترکیب اولیهاش در ایران تولید میشود، از طراحی چندان زیبایی بهره نمیبرد و از حجم جعبهای و خشکی برخوردار و در بسیاری از نقاط بدنهاش نیز، زیبایی فدای قیمت گردیده است. چون سازنده اصلی یا همان رنو، در آن ایام قصدش بر آن بوده که ارزانترین هاچبک جهان را روانه بازار نماید؛ و ارزانی هم در بیشتر مواقع با زیبایی و هیجان دمخور نیست؛ اما با همه اینها، این خودرو از نمای نسبتاً معقولی در بخش عقب خود برخوردار است و استفاده از رینگهای آلومینیمی و قطعات بالنسبه باکیفیت در جایجای بدنه، نمایی ساده و تا حدی شاداب را برایش فراهم نموده است.
کابین این خودرو از ظاهری ساده و تا حدی زمخت بهره برده و تا اندازهای میشود آن را نسخهای اصلاح شده از کابین لوگان (تندر ۹۰) دانست؛ اما در عوض،از زیبایی و کیفیت بهتری نسبت به آن بهره میبرد. فرمان سه پره آن از طرح زیبا و عامهپسندی سود برده و پشت زمینه سفید رنگ نشاندهندهها هم به نوبه خود نظرها را کاملاً به خود جلب مینماید. با این همه،شاکله این کابین با استانداردهای امروزی فاصله بسیاری دارد و قابل قیاس با ساختههای نوین هیوندای و تویوتا و… نیست.
نسخه ساندرو که در ایران نیز تولید میگردد با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازارهای جهانی ارائه شد. پیشرانههای بنزینی آن از ۱.۲،۱.۴ و ۱.۶ لیتر حجم برخوردارند و پیشرانه دیزلی آن نیز از حجمی ۱.۵ لیتری بهره میبرد. نمونه تولیدی در ایران هم از نوع ۱.۶ لیتری میباشد که توان خروجی آن معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاورش هم برابر با ۱۴۸ نیوتن متر است. سیستم انتقال نیروی این خودرو مشتمل بر یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و همچنین یک جعبه دنده ۴ سرعته خودکار است که در کشورمان هر دو نوع آن عرضه خواهند شد.
به لحاظ ایمنی نیز رنو ساندرو نسل اول (نسخه تولیدی در ایران) توانسته سه ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP از آن خود نماید. این میزان از ایمنی تقریباً با نسخه سدان آن یعنی مدل لوگان و یا همان تندر ۹۰ برابری میکند. در عکسهای حاصل از این تست هم شاهد اندکی تابیدگی سقف خودرو در هنگام آزمون برخورد از نیمه جلو هستیم. همچنین نسخههای تولیدی در کشورمان به طور استاندارد به سامانههای ایمنی از جمله ABS،EBD و EBA مجهز هستند.
در مجموع و در بررسی از سایتهای گوناگون در اقصی نقاط دنیا، نکات مثبت این خودرو را میتوان در فضای کابین، قیمت مقرونبهصرفه، سواری مناسب، کیفیت ساخت خوب آن برشمرد و در مقابل هندلینگ نهچندان دقیق، کاربرد فراوان پلاستیک سخت در کابین و کمبود سامانههای ایمنی را از نکات منفی آن دانست. نویسنده یکی از نشریات چاپی هم که در چند سال پیش نمونه اتوماتیک رنو ساندرو را در پیست آزادی آزموده بود، گیربکس خودکار این خودرو را نمونهای خوب و همراه با تعویض دندههایی آرام برشمرد و آن را در قیاس با جعبه دنده خودکار ۴ سرعته پژو ۲۰۶ بهمراتب برتر دانست. ناگفته نماند که گیربکس خودکار پژو ۲۰۶ با هر تعویض دنده از خود ضربات ناهنجاری را به اتاق خودرو وارد میکند (جعبه دنده خودکار رنو ساندرو با نمونههای مشابه در مگان همسان است).
بهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بین ۴۳ الی ۴۷ میلیون تومان است و در حال حاضر هم در این بازه قیمتی همتایان چندانی برای این خودرو متصور نیست و شاید بتوان نزدیکترین همتایان آن در ایران را پژو ۲۰۶ و MVM 315 دانست که اگر از ظاهر ساندرو فاکتور بگیریم، در بخش فنی و کیفیت از جایگاه برتری نسبت به این دو رقیب برخوردار است.
مشخصات فنی رو ساندرو
کد موتور: 4KM696
حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
توان: ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۸ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۸۵ کیلومتر ذکر شد)
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۵ الی ۱۱.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۷ الی ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون جناغی
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو ۴
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۰۲۰/۱۷۴۶/۱۵۳۴ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۵۸۸ میلیمتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۸۵/۶۵ R 15
وزن: ۱۱۳۷ – ۱۱۷۲ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۳۲۰ لیتر
حجم باک: ۵۰ لیتر
4 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم ترمز در حالت اضطراری EBA
کمربندهای ایمنی سهنقطهای
تجهیزات رفاهی
شیشههای برقی جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع دستی
آینههای جانبی برقی
چراغهای مه شکن جلو
رینگهای آلومینیمی
سیستم صوتی با قابلیت CD و MP3 و نیز رادیو AM/FM
و…
با جعبه دنده دستی: ۴۳.۷ میلیون تومان
با جعبه دنده اتوماتیک: ۴۷.۷ میلیون تومان [دانلود ویدئو] منابع:
AUTOEVOLUTION.COM
DRIVEARABIA.COM
WIKIPEDIA.ORG
EURONCAP.COM
و…
امین
۳۰ مهر ۱۳۹۴یعنی به میرم هم از خودروسازان داخلی حتی اگر مرسدس بنز و مک لارن را هم مونتاژ کنند نمی خرم. حاضر هزینه واردات بهترین خودرو را به جان بخرم ولی از این آدم کش های سود جو چیزی نمی خرم.
ALL CARS
۳۰ مهر ۱۳۹۴موافقم شدیددد
لعنت بر کم فروشان و گرانفروشان
محمد
۳۰ مهر ۱۳۹۴داخلش همون تندر نوده
SalleH
۳۰ مهر ۱۳۹۴یزید جلو خودروسازای ما کم میاره،مشکل اصلی کشور ما تحریم نیست مشکل اینه یه عده فقط به فکر جیب خودشونونن یه عده نمی فهمن یه عده دیگه سرشونو کردن تو برف —_—
احسان آرسنالی
۳۰ مهر ۱۳۹۴وای خدا ملت قراره 14 15 هزار دلار بابت این پول بدن!!!!! حالا ببینید مثل اون کپچر چطور روز اول و ساعت اول پیش فروشش تموم میشه. ملت ایران ملت متحدی نیست خصوصا تو یک قرن اخیر و بعد از قردادهای گلستان و … بیخیال
مهرداد
۳۰ مهر ۱۳۹۴آقا یکی نیست بگه آخه بی انصاف تو که داری الان خط تولید راه میندازی چرا 2009!!!!!!
خب 2013 شو میاوردی .
به خدا ما قشر متوسط جامعه زحمت میکشیم پول درمیاریم یکم دلتون به حال ما بسوزه یکم انقد یزید نباشید پول سال 2015 به نرخ 3400 هزار میگیرید 2009 میدید واقعا که خائن ها
من که 40 میلیون نمیدیم پای این ماشین.
سارا
۱ آبان ۱۳۹۴خب مدل 2013 چهار ستاره ایمنی داشت و ظاهر مناسب و جالب اگه با قیمت مناسب عرضه میشد دیگه کی این آشغالای چینی و شتر گاو پلنگ های ایرانی رو میخرید … در نتیجه همون مدل قدیمی رو میارن که فاصله بین محصولات پر سودشون با ماشین جدید کمتر باشه و هم اینکه قیمت تمام شده اش خیلی پایین میاد و سه چهار برابر هم میفروشن
وحید
۳۰ مهر ۱۳۹۴تو را خدا یه نگاه به داشبورد این خودرو بندازید
من که از زندگی سیر شدم
رامتین
۳۰ مهر ۱۳۹۴ظاهر واقعا افتضاح است و حتی از تندر ناهمگونتره. هیچ آپشنی نداره و بهیچ وجه 43 تومن نمی ارزه. نسل جدیدشو میزدن شاید 40 تومن براش خوب بود. اگه ریزبین باشید بدلیل ورود رنو سیمبل که نگین خودرو وارد کرد و به نوعی شباهت زیادی با ساندرو نسل دوم داره (جز هاجبک بودن یا سدان بودنش) گفتند نسل اول را وارد کنیم. من خودم قصد خرید داشتم اما آنچنان انزجاری از خودروسازهای داخلی دارم که 2سال دیگه هم صبر میکنم تا به اتومبیل کاملا وارداتی (حتی یاریس) برسم. یاریس با قدرت 107 اسب را هم با مثلا با محصولات شرکت … مثه نگین خودرو که مثلا فلوئنس را 1000 اسب هم کنند، عوض نمیکنم.
amir
۳۰ مهر ۱۳۹۴من خودروساز ها رو تقصیر کار نمیدونم مردم رو تقصیر کار میدونم که با خرید حمایت می کنند.
yas
۳۰ مهر ۱۳۹۴نمیدونم چرا از داچیا بدم میاد احساس ارزونی و پلاستیکی بهم میده اگه قرار بود جایگزین پراید یا حتی تیبا میشد(جایگزین یعنی پرایدی دیگه تولید نشه)یه مقدار بهتر میشد ولی یه مقدار اما الان که چهل میلیون !!!!!! پنجاه میلیون اتومات!!!! دیگه دارن ماشین اتوماتو برا ملت رویا میکنن به نظرم همون بهتر که مردم نخرن تا بلکه بفهمن داچیا ماشین پنجاه میلیون نیست و تو دنیا مردم اونو ماشین کارگری میدونن حتی تو تخت گاز هم بار ها اینو گفتن
دنده هفت
۲ آبان ۱۳۹۴سلام
با اینکه 20% منابع جهان تو ایرانه ولی انگار 1 درصدشم واسه مردم خودش نیست ! تا کی کم فروشی ؟
Ehsan
۳۰ مهر ۱۳۹۴تلخی ماجرا این نیست که این ماشین مدل قدیمیش تولید میشه تلختر اینه که همین مدل ده ها سال تولید میشه بدون حتی یک تغییر
رضا
۳۰ مهر ۱۳۹۴نمیفروشه
خط تولیدش جمع میشه من مطمئنم این خط این نشون حتی قیافه ماشینای چینی مث جک و ام وی ام و نداره داخلشم که همون ال 90 قیمتشم زیادی بالاس مردم منتظر ماشینهای روزن
هادی
۳۰ مهر ۱۳۹۴لعنت بر ظالم این همه حسین حسین میکنین یکم هم عبرت بگیرین حسین زیر بار حرف زور نرفت حسین خودش رو فدای نسل آینده کرد ما مردم هم باید برای فرزندامون فداکاری کنیم نه تو زمینه ماشین دست دوم و خراب سوار شدن همه زمینه ها
کمیل
۳۰ مهر ۱۳۹۴اینا چون تکنولوژی خط تولیدشون رو نمیخوان به روز کنند، برای همین با کمال رضایت تن به تولید این آشغالها میدن…
احمد باقری
۱ آبان ۱۳۹۴آخه این ماشین چی داره؟ واقعا افسوس.
کامران.k
۱ آبان ۱۳۹۴واااای عجب ماشینی …
بهترین ماشینی که تو عمرم دیدم .ینی میشه این بیاد تو بازار فقط یه باز از نزدیک ببینمش ؟؟
کی میگه این ماشین بده ؟؟ خدا شاهده از فرقون بهتر نباشه بدتر نیست .
داشبوردش چقد نازه لعنتی مثل اس 500 میمونه
m.reza
۱ آبان ۱۳۹۴بدونید که فرانسویها راه معامله با تصمیم گیرنده های خودرویی ایران رو تو این جند سال خوب یاد گرفتن.واسه همین هیچوقت نمیان خودرو های بروزشان را در ایران تولید کنند (وارد میکنند).*** و قالب ها و ملزومات خودرو های از رده خارج خودشون و از کشورهاایی مثل برزیل و رومانی به قیمت گزاف بهمون می فروشن کلی سود میبرن….
سعید
۱ آبان ۱۳۹۴سلام ، شورای رقابت که وظیفه قیمت گذاری خودروهای داخلی را بر عهده دارد نمی دانم چرا از این جهت قیمت تایین شده خودروها را مورد ملاحظه قرار نمی دهد که : خودروهای مونتاژ داخل با کارگر و انرژی ارزان ، گرانتر از قیمت خرید آنها از بازارهای آزاد است . مثلاً همین خودرو ساندرو باید کمتر از سی میلیون تومان عرضه شود . البته این را از یاد نبرده ام که به طریق قانونی با یک پکیج چند جزئی مبلغ قابل توجهی به قیمت خودرو در ایران اضافه می شود .
سپهر
۱ آبان ۱۳۹۴چرا 2013 رو منتاژ نمیکنن اینا چرا اینقد نامردن؟
خودشون ماشین خارجی سوار میشن به فکر مردم معمولی که ما هستیم نیستن اصلا. یه جوون 27 ساله مثه من باید سه چهار سال کار کنه 30-40 میلیون پس انداز کنه با خون دل بعد بیاد این زشت آشغالو بخره. متاسفم واسه خودم که تو همچین مملکتی زندگی میکنم خدا کنه همشون ورشکست بشن.
تورو خدا دیگه حداقل اینو نخرید
حداقل خواستید بخرید 206 خیلی ازین بهتره
:(
مهمان
۱ آبان ۱۳۹۴تولید مدل قدیمی کاملا به نفع ایناست و حقوق مردم هم که اهمیتی نداره!
خط تولیدشو که بقیه گذاشتن کنار به مفت ترین قیمت میخرن و اینکه با تولید مدل قدیمی تر بازار ماشینای اشغالشون تهدید نمیشه.
به این دولت هم امیدی نیست
بیژن
۱ آبان ۱۳۹۴متاسفانه دوستان بازار خودرو کشور رو بازم مقایسه میکنند با بازار روز دنیا. اگه واقع بین باشیم باید بگم که عالیه. ال 90 از نظر کیفیت از تمام خودروهای داخل بالاتره. تازه ساندرو یکم ظاهرش بهت شده نسبت به ال 90
جواد
۱ آبان ۱۳۹۴تو مستند تاپ گیر جرمی کلرکسون وقتی ساندرو رو نقد میکرد گفت انگار نسخه رنو کلیو را به 20 سال قبل برگرداندن و اسمشو ساندرو گذاشتن.
علي رضا
۱ آبان ۱۳۹۴تازه اون فیس لیفت این بود…ببین عمق فاجعه چقدره.
هادی
۱ آبان ۱۳۹۴شما قدیمی میاری لا اقل 406 بیارین با موتور 6 سیلندر
رضا7
۱ آبان ۱۳۹۴فقط میتونم بگم خیلی زشته این نسلی که میخوام سره هم کنن… زشت، بی ریخت، بد قواره
بهرام
۱ آبان ۱۳۹۴دوستان من قصد خرید کیا اپتیما دارم ایا خریدم به کمپین صدمه میزند یا خیر ممنون میشم جواب بدید
ALL CARS
۲ آبان ۱۳۹۴سلام آقا بهرام
خرید خودروی صفر چه داخلی وچه خارجی (وارداتی) باعث قدرتمندتر شدن عده ای سودجو میشه که خودروهای داخلی که سی سال پیش تولید وتو همون سالها از رده خارج شدنو به قیمت باورنکردنیه بیست تا چهل ملیون(پراید تا پارسو…) به مردم به ناحق میفروشن ومتاسفانه مردم هم میخرن.که باید گفت خود مردم با خریدن این خودروهای افتضاح بشدت تو بالا رفتن قیمت این گاریها موثر بودن
خودروهای وارداتی هم همینطور. چون خودروهای وارداتی ای را که به عنوان خودروهای خیلی خوب به مردم میفروشن درواقع خودروهایی برای قشر متوسط وضعیف جامعهء جهانی هستن
اما بازم خرید اشتباه مردم باعث شده اونارو هم با قیمتهایی بین سه تا شش برابر قیمت واقعی به مردم بفروشن
داداش گلم کلا خرید خودروی صفرو بیخیال شو. به همه دوستانو آشنایانتم بگو که این نامردای سود جو که متاسفانه بخاطر خرید محصولاتشون توسط ما مردم قدرتمند شدن ، جز سرکیسه کردن ما کاردیگه ای نمیکنن.
میتونی یک خودروی خوبو کارکردهء تمیزو با مشورت گرفتن از چند فرد آشنا به خودرو و مکانیکخودرو بگیری و ازش استفاده کنی تا شاید با حمایت من وشما از کمپین بتونیم در آینده ای نه چندان دور(بستگی به حمایت منو شما و مردم از کمپین داره)با همین پول ، ماشینهای بشدت باکیفیت ترو بهتری رو بخریم
موفق باشین
یه بنده خدا
۱ آبان ۱۳۹۴از مردمانی که زانتیا رده خارج و پر استهلاک و نا امین رو 40 تا 50 میلیون پول میدن چه انتظاری داری؟
اینجا کیفیت و خوب بودن مهم نیس..
فرشاد4
۱ آبان ۱۳۹۴تردد خودروهای صفر کیلومتر و بدون پلاک از وقتی ایران خودرو شرایط مختلف اقساطی رو ارائه داده کاملا محسوس افزایش پیدا کرده.برا همین ممکنه وام 16 درصدی که در مقابل سود 21 درصدی ایران خودرو خیلی کمتر هست پیشرفت کمپین رو متوقف کنه حتی ممکنه کمپین رو کاملا زمین بزنه.
کامران.k
۱ آبان ۱۳۹۴بهرام خان دادا قطره قطره جمع گردد وانگهی …
شمام یه قطره ای بذار دریا بشیم و این خودروسازا و وارد کننده های سود جو رو غرق کنیم…
==ARASH==1987==MITSUBISHI===
۲ آبان ۱۳۹۴مردم بنگرید آیا شما خواهان محصولات تاریخ مصرف گذشته هستید
پاسخ شما اگر بلی است آماده باشید با جلو رفتن خودروسازان گاریهای ناپلون و ارابهای رومی وارد خواهد شد …
زمان پیشرفت در ایران و صنعت خودروسازیش زمان برگشت به گذشته دیگران است و جالب ادعای مسولان است ما میتازیم حق دارند تا وقتی مردم یعنی من و شما لال میشویم میگویم حل میشود پاداشمان کهنه دیگران با قیمت به روز *** است
سام عزیز سلام و باز ممنون سوزش من تمامی ندارد یعنی کم مانده بگویند شما مردم باید لاشه و پس ماند دیگران را بخورید…………
Hossein SaadatAbad
۲ آبان ۱۳۹۴فکر کنید خودروسازان ملت ایران رو از مردم رمانی” مراکش و برزیل دست کمتر گرفتن دارن مدل از رده خارج منتاژمیکنن تا به خورد مردم بدن.درکشوری با این همه ذخایر و ثروت چرا اینقدر حقیرانه باید زندگی کرد؟
ALL CARS
۲ آبان ۱۳۹۴بخاطر اینکه خود همین مردم دارن همین محصولاتو میخرنو انگار نه انگار که قیمت و کیفیتشون با هم همخونی ندارن
تاوقتی مردم محصولات بی کیفیت از رده خرج شده را باقیمتهای نجومی میخرن ( چه تو صنعت خودرو وچه صنایع دیگه) اوضاع همینه
باید تا میتونیم روشنگری کنیم واجازه ندیم کسی چنین محصولاتیو خریداری کنه
همین
P.G
۲ آبان ۱۳۹۴خدایا در عجبم چرا این ماشین فرانسوى ها همشون این جورین،زشت و بیریخت و بى کیفیت و مزخرف!!!
چیه این آخه…
علی
۳ آبان ۱۳۹۴تا وقتی صنعت خودرو دولتی باشه
بهتر از این نخواهد شد
چون بهره وری معنایی نداره
مدیرانشم سیاسی هستند