برای پرداختن به معایب و محاسن نیسان پیکاپ شاید کمی دیر باشد اما به هرحال شنیدن این اطلاعات چندان هم خالی از لطف نیست!
آغاز داستان . . .
اوایل دهه هشتاد شمسی و زمانیکه تنها وانتهای بازار خودروهایی همچون مزدا ۱۶۰۰، پیکان وانت و نیسان وانت (نیسان جونیور) بودند، ناگهان پارس خودرو مدلی را راهی بازر کرد که با قیمت ۱۶ میلیون تومانی خود، حدودا چهار برابر پیکان وانت و دو برار نیسان وانت میارزید.
صرف نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی بلندی با قابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفا بدنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب میشد را چندان منطقی نمیدانستند. اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رویای تصاحب بازار داخلی را کاملا به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را با جان و دل خریدند.
ورود به کابین . . .
افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانتهای داخلی را دارند اکثرا با این امر موافقند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای کابین، سوارشدن طولانی مدت بر این موجودات « خودرو نام » چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دوکابین باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس میکنند!
اما این امر در نیسان پیکاپ کاملا متفاوت است بگونهای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری کابین – هیچگونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.
بهتر است کابین را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکته ای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در کابین است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چرا که استفاده از آنها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.
افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند درهنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آن هم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دندههاست. این موضوع به علت قرارگرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر میرسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار میگرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحتتر میشد.
ناگفته نماند که طراحی کوتاهتر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانی مدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.
اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، با احساس خشکی بیش از حد تعلیق آن حتما به این فکر میروید که آیا بر روی خودرو کمک فنری نصب شده یا نه ؟! برای آنهایی که بیشتر جابجایی هایشان در مسیرهای نسبتا هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تاحدودی آزار دهنده خواهد بود، اما درعوض برای افرادی که میخواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمک کار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن میبایست از قبل توقعات خود را کاملا مشخص سازید.
شروع حرکت . . .
نیسان پیکاپهای که در کشور تولید میشوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسببخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاور ۲۰۸ نیوتنمتر در دور ۳۶۰۰ قرار گرفته است.
اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بی تعارف صدای موتور به داخل کابین است. سفت جارفتن دندهها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.
شتاب خودرو هرچند حدود ۱۲ثانیه اعلام شده اما با درنظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آنقدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود ۱۶۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا ۱۴ لیتر هم افزایش خواهد یافت.
نیسان پیکاپ در دو نمونه تک کابین و دو کابین قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک کابین وزنی معادل ۱۶۳۵ کیلوگرم داشته و نمونه دوکابین آن نیز ۱۶۹۰ کیلوگرم است. جالب تر اینکه تفاوت سطح امکانات ایندو، تنها در برقی بودن شیشهها در مدلهای دوکابین آن خلاصه می شود.
برای اطلاع از سایر امکانات و ویژگیهای این خودرو میتوان از کاتالوگ زیر که توسط گروه پارسخودرو منتشر شده است نیز بهرهگرفت.
جمع بندی . . .
با داشتن برچسب ۲۹میلیون تومانی (در نمونههای دوکابین) مشخص است که چنین قیمتی برای نیسان پیکاپ در مقابل امکانات و قابلیتهایش کاملا ناعادلانه و غیرمنطقی است. در بازار کار کردهها نیز وضعیت این خودرو مناسب نبوده و با افت قیمت شدیدی همراه خواهد بود.
هزینههای جانبی پیکاپ اندکی زیاد است و لوازم آن هم به فراوانی در بازار یافت نمیشوند. نداشتن کابینی مناسب به لحاظ طراحی، فنربندی خشک به همراه کمکهای ضعیف (علیرغم داشتن زیربندی مناسب) و همچنین مصرف سوخت بالا از دیگر مشکلات نیسان پیکاپ بوده که همچنان نیز دامنگیر این خودروست.
# متن فوق چکیده ای است نسبتا متفاوت از مقاله « پروندهای برای عشق پیکاپها » به نویسندگی عمادالدین جعفری ؛ چاپ شده در دویست و سی و هفتمین شماره « هفته نامه دنیای خودرو »
# کاتالوگ نیسان پیکاپ از« وب سایت گروه پارس خودرو » گرفته شده است.
# تصاویر نمای داخلی خودرو – به غیر از یک مورد – از « وبسایت تخصصی خودروهای دو دیفرانسیل ایران » گرفته شدهاند.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
سعید
۱۳ مهر ۱۳۹۱پیکاپ ماشینه خوبی هست ولی به نظر من کاپرا از پیکاپ بهتره چون با در نظر گرفتن وزن هر دو ماشین و قدرت موتورو گشتاور تقریبا با هم برابری میکنن حالا با مقداری کم و زیاد ولی علت سر بودن کاپرا به پیکاپ 1- قیافه شه 2- کاپرا خیلی نرمتره 3- کاپرا ماشینه به روز تری هست نسبت به پیکاپ 4- فضای عقبش بیشتره 5- تو اف رود هم باهم برابری دارند و نمیشه گفت کدوم بهتره ولی کاپرا یه خاطر نرمیش اف رود راحتری باید داشته باشه 6-تجهیزات کاپرا هم بیشتره .
من که کاپرارو ترجیح میدم به پیکاپ .
پیکاپ خیلی قدیمیه .
عادل
۸ آذر ۱۳۹۱دوست عزیز. کاپرا از لحاظ ظاهر و آپشن بهتر از پیکاپ هست. ولی تو آفرود قابل مقایسه نیستند. موتور کاپرا کشش آفرود نیمه سنگین رو هم نداره. اگه بخوای ازش برای بارکشی و آفرود استفاده کنی زود میپاشه و به خرج می افته
kaveh
۱۱ مرداد ۱۳۹۲به نظرمن هم کاپرا خوبه و بست.
امین
۳۱ شهریور ۱۳۹۲این رونیز وانته. ولی رونیز قدرت اینو نداره.
حسین
۴ بهمن ۱۳۹۴استهلاک ماشین چینی رو با ماشین ژاپنی میشه مقایسه کرد؟
کماندار
۱۷ مهر ۱۳۹۱جدا چطور یه نفر با قد 180 میتونه صندلی عقب این بشینه؟یا اصلا سوار و پیاده بشه..بلندتر پیشکش!
رامین
۲۸ آبان ۱۳۹۱این هم ماشینه.
رسول
۲۰ آذر ۱۳۹۱دوست عزیز به نظر من مزدا 2 کابین شتابش از نیسان بیشتره ولی در کل نسیان ماشینیه که اصلا حرف نداره و خیلی نرم تره ولی به کابرا اصلا نظری ندارم فقط قیافه داره همین.
وحید
۲۹ آذر ۱۳۹۱نیسان ماشین جوندار و محکمیه کمتر رنگ تعمیرگاه رو می بینین و توی شرایط سخت بیشتر میشه بهش اعتماد و اتکا کرد
saeed KHANI
۶ دی ۱۳۹۱من خودم پیکاب دارم و عاششششششششششششششققققققشم
saeed KHANI
۶ دی ۱۳۹۱عکس و فیلم مقایسش با کاپرا که مال دوستمو میذارم
مهدی
۲۸ دی ۱۳۹۱من پیکاپ ندارم اما با پیکاپ یه بار مسافرت آفرود 3 روزه رفتم… واقعا عالیه
احسان
۲ بهمن ۱۳۹۱یعنی خدا وکیلی واقعا کولرش تو هیچ ماشینی پیدا نمیشه یخ میکنی از سرما البته اینی که میگم مال مدل 2005 میلادیه نمیدونم دیگه ایران الان چه کار کرده در ضمن فنر بندی و تعلیق هم عالیه مواد به کار رفته داخل کابین هم خوبه فقط یک بدی داشت لیور دندش مثل این نیسان ابیها بلند بود زشتش کرده بود
عماد
۱۱ بهمن ۱۳۹۱واسه اینگه دیدن گرونه مردم نمیخرن دادنش به ادارات دولتی
تا دلت بخواد تو همه ادارات میبینیمش اداره گاز یا برق …
وگرنه پارس خودرو ورشکست میشد
میگیم اگه ارزون بود میارزید حالا که نیست!
گدوم خودرو ارزون بوده قیمتش با ارزشش یکی بوده که این دومیش باشه!
با اگه مشکل حل نمیشه
مردم باید از خواب بیدار شن
2ماه ، فقط 2 ماه هرکی میخواد ماشین بخره دست نگه داره
بعدش ببینین قیمتا چجوری میآد پائین
امان کاظمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۱من عاشق پیکاپ ام واقعا عالی
زهرا
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ب نظر من ک نیسان وانت بهتر از کاپرا و پیکاپه
دوتا ماشین خیلی دوس دارم یکی پیکان مدل 50 اون یکیشم نیسان وانت ایشاا… دوتاشم میخرم…
فراز
۲۷ بهمن ۱۳۹۱سلام.فکرکنم کسی خبرازقیمت90میلیونی!!!!!!!!!!!!این درنده بیابون نداره.اگرخبرداشتن هیچ وقت نسبت بهش نظر نمی دادن.خداییش این قیمت می ارزه؟همون 42میلوین تاحدودی راه داشت.من خواستم اون موقع بگیرم ونگرفتم وتو دام قیمتهای گوسفندی الان افتادم.فکرکنم نه یقین دارم هیچوقت نمی تونم بگیرم.
تعنت
۴ فروردین ۱۳۹۲سلام.فکرکنم کسی خبرازقیمت90میلیونی!!!!!!!!!!!!این درنده بیابون نداره.اگرخبرداشتن هیچ وقت نسبت بهش نظر نمی دادن.خداییش این قیمت می ارزه؟همون 42میلوین تاحدودی راه داشت.من خواستم اون موقع بگیرم ونگرفتم وتو دام قیمتهای گوسفندی الان افتادم.فکرکنم نه یقین دارم هیچوقت نمی تونم بگیرم.
مرتضی اسدی
۱۲ فروردین ۱۳۹۲ماشین پیکاپ ماشینی خیلی خیلی قدرتی تنها مشکل اون خشک بودن و کوچک بودن کابین های عقبش اما درمقایسه با خودرو کاپرا خیلی فرق دارندچون کاپرا ماشین ظریفیه یه مقدار که کار میکنه دفرانسیلش به صدا می افته وزود لش میشه .اما درباره قیمت ماشین پیکاپ اصلا امکاناتی که داره با قیمتش نمی خونه خیلی قیمتش بالاست .
پرواز
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲من پیکاپ دارم
از سال 81 تا حالا رنگ تعمیرگاه ندیده که خیلی برام مهمه!!
فقط لوازم مصرفی مثل روغن و لاستیک و…
داخلش خیلی سادست
صندلی جلوش خیلی راحته مخصوصا برای راننده اما کابین عقب میشه گفت مزخرفه
یعنی اگه 5سانت از وانتش کم میکردن و به کابین میدادن همه چی حل بود
عاشق شتاب اولیه این ماشینم. وقتی پرگاز شروع به حرکت میکنی مثل یه اسب سرکش میمونه
( البته منظورم بیشتر به واکنش فنرهاست )
حالا هم دارم میدمش تا یه مورانو دست دو بگیرم
واقعا کیفیت نیسان حرف نداره آخه قبل این پاترول داشتم
سید حمید
۲۴ آذر ۱۳۹۲عشق دوکابین وشاسی بلند دارم الانم مزدا دو کابین زیر پام خداییش ازش راضییم ولی پیکاپ چشامو گرفته به نظر شما بین پاژن پیکاپ و نیو پیکای کدوم بهتره
محمود از اهواز
۲۷ آذر ۱۳۹۲نیو پیکاپ عالیه
محمد
۹ دی ۱۳۹۲پیکاپ حرف نداره دوتا سوال دارم ایا پیکاپ میتونه تو یک متر برف بره وگیر نکنه.شتاب پیکاپ بیشتره یا پارس
فرشاد
۲۶ دی ۱۳۹۲مقایسه شتاب دو خودرو در کلاسهای متفاوت کاملا اشتباه است
كامران
۱۲ دی ۱۳۹۲من ۴ ساله بیکاب دارم بله تو برف سنکین با کمک سبک که جای هیج لاستیکی نبوده دو کیلومتر رفتم اصلا ماشین به روی خودش نیاورده به نظر من عالیه در ضمن مطالبی که در وصف معایبش نوشتن قبول ندارم جون کاملا غلط بررسی کردن
كامران
۱۲ دی ۱۳۹۲کلا ماشینیه که هیج جا بهت نه نمیکه
ayub
۱۹ دی ۱۳۹۲سلام دوستان از سال81 سه تا ماشین پیکاپ عوض کردیم حرف نداره باهاش حر کاری کردم از دستی کشیدن گرفته تا افرودش شده ب رودخانه زدم اب از رو کاپت رفته خاموش نشده زمستان برف ویخ بندان باهاش شکار رفتم اوف نکرده عالیه کاپرا چینیه خواهان نداره
ناوی جون
۷ بهمن ۱۳۹۲واقعاً از خوندن این تست فنی خندم گرفت.من پنج سال تو کیش هایلوکس دارم وقتی اومدم شیراز پیکاپ خریدم.انصافاً با تفاوت قیمتی که با هایلوکس داره خریدنش باصرفه تره.هایلوکسمو تو کیش فروختم و ناوارا(فرزند خلف همین پیکاپ خودمون)خریدم.فکر کنم کسی این مقاله رو نوشته که تا حالا دست به دستگیره این ماشین هم نزده…
nader
۹ بهمن ۱۳۹۲من فکر میکنم پیکاپو تیونینگش کنی افرود قشنگی میشه من خودم یکیشو ساختم خیلی دوستش دارم.بعد هم دوستای خوب الان کدوم ماشینو سراغ دارین که به قیمت باشه؟؟؟؟
هادی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳پیکاپ در کل ماشین خوبیه نه بهت نمیگه ولی کاپرا چینیه بدرد نخوره
hamid3x
۱۴ خرداد ۱۳۹۳من دارم از آینده با شما حرق میزنم صنعت خودرو کشور در حال نابودیه دیگه کسی پول خریدن پرایدم نداره ماشینای چینی قیمتی در حد ماشینای لوکس آلمانی پیدا کردند مردم دارند به دلیل کیفیت پایین خودروها و ایمن نبودنشون در جاده ها کشته میشند. اگه این پیام رو دریافت کردید هر چه زودتر این کشورو ترک کنید تا درگیر این مشکلات در اینده نشید.
mohammad
۱۰ تیر ۱۳۹۳داداشم مدل 88داره حرف نداره.فقط میخوام بدونم 200 تا راه میره؟شتابش نسبت ب خانواده ی پزو چطوره
سعید
۴ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان من میخوام یه وانت 2 کابین شاسی بلند بخرم.همه از محاسن و معایب پیکاپ گفتن .کسی هست که کاپرا سوار باشه و از معابب ومحاسن کاپرابگه.
آخه به صرف چینی بودن که نمیشه بگیم بدرد نمیخوره.
reza
۱۰ مرداد ۱۳۹۳تنها وانتی که در ایران از این بهتره toyota hilux است
mohammad
۱۵ مرداد ۱۳۹۳سلام اقا سعید سال 90 ی کاپرا خریدم یک ماه بعد هفته به هفته در نمایندگی بود یا گیربکس یا دیفرانسیل خراب میشد میخای بخری فقط پیکاپ یا رونیز حرف نداره چه از قدرت چه از سرعت.
mohammad
۸ شهریور ۱۳۹۳سلام میخاستم بدونم پیکاپ یا رونیز تو برف ب ارتفاع یک متری با کمک سنگین مبتونه بره یا نه؟قدرت پازن بیش تره یا پیکاپ