برای پرداختن به معایب و محاسن نیسان پیکاپ شاید کمی دیر باشد اما به هرحال شنیدن این اطلاعات چندان هم خالی از لطف نیست!
آغاز داستان . . .
اوایل دهه هشتاد شمسی و زمانیکه تنها وانتهای بازار خودروهایی همچون مزدا ۱۶۰۰، پیکان وانت و نیسان وانت (نیسان جونیور) بودند، ناگهان پارس خودرو مدلی را راهی بازر کرد که با قیمت ۱۶ میلیون تومانی خود، حدودا چهار برابر پیکان وانت و دو برار نیسان وانت میارزید.
صرف نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی بلندی با قابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفا بدنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب میشد را چندان منطقی نمیدانستند. اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رویای تصاحب بازار داخلی را کاملا به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را با جان و دل خریدند.
ورود به کابین . . .
افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانتهای داخلی را دارند اکثرا با این امر موافقند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای کابین، سوارشدن طولانی مدت بر این موجودات « خودرو نام » چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دوکابین باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس میکنند!
اما این امر در نیسان پیکاپ کاملا متفاوت است بگونهای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری کابین – هیچگونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.
بهتر است کابین را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکته ای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در کابین است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چرا که استفاده از آنها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.
افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند درهنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آن هم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دندههاست. این موضوع به علت قرارگرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر میرسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار میگرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحتتر میشد.
ناگفته نماند که طراحی کوتاهتر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانی مدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.
اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، با احساس خشکی بیش از حد تعلیق آن حتما به این فکر میروید که آیا بر روی خودرو کمک فنری نصب شده یا نه ؟! برای آنهایی که بیشتر جابجایی هایشان در مسیرهای نسبتا هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تاحدودی آزار دهنده خواهد بود، اما درعوض برای افرادی که میخواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمک کار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن میبایست از قبل توقعات خود را کاملا مشخص سازید.
شروع حرکت . . .
نیسان پیکاپهای که در کشور تولید میشوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسببخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاور ۲۰۸ نیوتنمتر در دور ۳۶۰۰ قرار گرفته است.
اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بی تعارف صدای موتور به داخل کابین است. سفت جارفتن دندهها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.
شتاب خودرو هرچند حدود ۱۲ثانیه اعلام شده اما با درنظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آنقدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود ۱۶۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا ۱۴ لیتر هم افزایش خواهد یافت.
نیسان پیکاپ در دو نمونه تک کابین و دو کابین قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک کابین وزنی معادل ۱۶۳۵ کیلوگرم داشته و نمونه دوکابین آن نیز ۱۶۹۰ کیلوگرم است. جالب تر اینکه تفاوت سطح امکانات ایندو، تنها در برقی بودن شیشهها در مدلهای دوکابین آن خلاصه می شود.
برای اطلاع از سایر امکانات و ویژگیهای این خودرو میتوان از کاتالوگ زیر که توسط گروه پارسخودرو منتشر شده است نیز بهرهگرفت.
جمع بندی . . .
با داشتن برچسب ۲۹میلیون تومانی (در نمونههای دوکابین) مشخص است که چنین قیمتی برای نیسان پیکاپ در مقابل امکانات و قابلیتهایش کاملا ناعادلانه و غیرمنطقی است. در بازار کار کردهها نیز وضعیت این خودرو مناسب نبوده و با افت قیمت شدیدی همراه خواهد بود.
هزینههای جانبی پیکاپ اندکی زیاد است و لوازم آن هم به فراوانی در بازار یافت نمیشوند. نداشتن کابینی مناسب به لحاظ طراحی، فنربندی خشک به همراه کمکهای ضعیف (علیرغم داشتن زیربندی مناسب) و همچنین مصرف سوخت بالا از دیگر مشکلات نیسان پیکاپ بوده که همچنان نیز دامنگیر این خودروست.
# متن فوق چکیده ای است نسبتا متفاوت از مقاله « پروندهای برای عشق پیکاپها » به نویسندگی عمادالدین جعفری ؛ چاپ شده در دویست و سی و هفتمین شماره « هفته نامه دنیای خودرو »
# کاتالوگ نیسان پیکاپ از« وب سایت گروه پارس خودرو » گرفته شده است.
# تصاویر نمای داخلی خودرو – به غیر از یک مورد – از « وبسایت تخصصی خودروهای دو دیفرانسیل ایران » گرفته شدهاند.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۳باسلام خدمت دوستان عزیز فرق پیکاپی که توی زاپن هست و پیکاپی که توی ایران هست چیه؟قدرت همون قدرته یا نه فرق داره
محمد شیرازی
۲۰ آذر ۱۳۹۳خدایا با توام نه بازرگانان ودولتمردان ایرانی نه تنها وانتهای پر قدرت آمریکایی رو نتونستیم ببینیم بلکه شرکتهایی مانند پارس خودرو که با حضور آقای اخوان کادیلاک منتاژ میکردن حالا همون پیکاپ هم از رده خارخ کردن و پیکاپ ریچ جاش آوردن کل صنعت خودرو ما بدلیل سود واردات وفروش خودروهای چینی و از طرفی قیمت پرداختی توسط مصرف کننده به سمت منتاژ و واردات خودرو های چینی روی آوردند از کشنده و کامیون بگیر هو وو و دانگ فنگ تا وانت سواری سدان و حتی خوروهای اسپورت ولوکس تحت تسخیر و تسلط شرکتهای چینی قرار گرفته اند خدا حافظ ماشینهای با کیفیت غیر چینی
محمد شیرازی
۲۰ آذر ۱۳۹۳چشمها را باید بست جور دیگر باید دید کاپرا و فوتون و وینگل چه کم از فورد و دوج و هایلوکس دارد چشمها را باید بست آیا پسرم یا برادرم حق انتخاب هم دارد.
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳جون داره
جوان
۱۹ اسفند ۱۳۹۳سلام. همه ماشین ها معایب خاص خودشون را دارن.یکی مصرف بالا یکی خشکی و… ولی پیکاپ محاسن فوق العاده ای داره.فقط بذار رو look بسم الله بگو و حرکتش بده هرجا که دلت بالا برو
محمد
۳ فروردین ۱۳۹۴سلام قدرت کشش پیکاپ چقدره؟میشه ی 10 چرخا تو سر بالایی بکسل کرد؟قدرتشا داره؟
amir
۱۹ شهریور ۱۳۹۴سلام من خودم پیکاپ مدل 88 دارم
خیلی هم خوبه من نیسا ن رو با بارش حدود 60 کیلومتر
تو جاده های سربالای کشیدم اصلا نم به ماشین فشار نیومده
منو تو کوه دوتاپاترول رو هم با هم کشیدم در ضمن شتابی که
پیکاپ داره هیچ ماشین کمک داره دیگه ای نداری البته تو یو تا هایلوکس
از نیسان پیکاپ یکم بهتر هست یعنی اپشن هاش خیلی بالا ترن ولی دارای اصطحلاک بالای هست
محسن
۱۱ مرداد ۱۳۹۴با سلام قدرت پیکاپ بیشتره یا هایلوکس؟و فرق پیکاپ که توی ایران هست با پیکاپی که توی ژاپن هست چیه؟
محسن
۳۰ مرداد ۱۳۹۴باسلام خدمت همه اصلا کاپرا رو با پیکاپ مقایسه نکنید که کاپرا لشه هر ماشینی که توی ادارات رفت مخصوصا نیرو انتظامی بدو ن کم خرجو خر کاره ولی کاپرا دو بار باهاش پنج به سه برو گیریبکسش تعطیل میشه .پیکاب فقط مشکلش کوچیکش صندلی عقبه که کوچیکه
Vahid
۱۶ مهر ۱۳۹۴سلام
من دو ساله که پیکاپ سوار هستم
ماشین من هر صد کیلومتر 22 لیتر مصرف سوخت داره
هیچ کجا هم سردر نمیاره از عیبش
لطفا کمک
بهنام
۱ مرداد ۱۳۹۵سلام مصرف پیکاپ همین قدره نگران نباش،عادیه
فتحعلی حاتمی
۳ آبان ۱۳۹۹سلام اینطور نیست من پیکاپ دارم تا ۱۰۰کیلومتر ۹ال۹/۵میسوزونه ولی بالا ا۰۰تا۱۹۰اونم سربالایی۱۲ سوختشه
احمد
۵ شهریور ۱۳۹۶برو کردستان یا آذربایجان غربی شهر های کرد نشین واست باز و بسته میکنن
فرشید
۲۵ آذر ۱۳۹۶من یه دوستی دارم در شهر ساری که استاد تعمیر تویوتا پاترول پیکاپ و… هست.منم همین مشکل رو با پاترول ۶سیلندر البته کاربراتور داشتم. که الان مصرفش صدی ۱۱شده.شما بیاین ساری اگر مشکل حل نشد ازتون پولی نمیگیره و در ضمن چند روز به عنوان مهمان هم میتونین اینجا خوش بگذرونین.امتحانش مجانیه فصل افرود بازی هم هست.به ایمیلم پیغام بدین تا شماره بفرستم
م مقامی
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام
دوست عزیز ،فرشید
اگر امکان دارد شماره تلفن استاد تعمیر پیکاپ در ساری را برام بفرستید
مهدی
۱ آذر ۱۴۰۱دوست عزیزم ایمیل شما که واسه همگان نمایش داده نمیشه…بهرحال شمارمو اینجا میذارم اگه تعمیرکار حرفه ای پیکاپ داشتین،ترجیحا تهران ،ممنون میشم واسم ارسال کنید
۰۹۱۲۲۷۳۴۱۹۹
فرهاد
۱۲ آبان ۱۳۹۴باسلام من میخوام پیکاپ ریچ بخرم و بیشتر در مسافتهای بین شهری و درون شهری ازش استفاده کنم آیا خوبه یا پیشنهاد بهتری دارید لطفا کسی که خودش ریچ داره کمکم کنه..ممنونم دوستان
erfan
۱۰ مهر ۱۳۹۵عالیه الان 1 ساله کمن دارم عالی هیچ خرجی نداشته اونایی هم ک میگن اشغال از این جور حرفا حاضرم قسم بوخورم پرایدم سوار نشدن تازه کار من کشاورزیه افرودم رفتم جایی نشده برم ک بزارم
حسین
۴ بهمن ۱۳۹۴سلام
از سال 87 پیکاپ صفر خردیم و بعد از 300000 کیلومت رانندگی هنوز دارمش
با یک دست رینگ . لاستیک پهن تبدیل به یک ماشین زیبا و خشن شد.
بزرگترین ایراد این ماشین سیستم خشک تعلیقشه و فقط همین.
در مورد مقایسه شتابش با ماشیین هایی مثل پارس باید بگم تقریبا در یک سطح هستند.اما وقتی گازش میدی صداش بهت این حس رو میده که داری یک میلیون کیلومتر سرعت میری!!!
عباس
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوستان من نیسان پیکاپ مدل 89 دارم و با کمی تغییر در کابین خیلی عالی شده،صندلی جلو را با صندلی سمند عوض کردم وسط صندلی یخچال تویوتا گذاشتم که هم یخچال هست هم کنسول ، بالاخره هر ماشینی به ایرادی داره اما محاسن نیسان پیکاپ از معایبش بیشتره،
جلال
۷ مرداد ۱۳۹۵من4ساله پیکاپ دارم ازش راضی هستم توی کمک که میزاری قوقا میکنه به علت سبک بودنش توی گل فرو نمیره اما سه تا ایراد داره درب کابین عقب موقع سوار شدن کوچیکه .یکم سواریش خوشکه .باکش هم خیلی حجمش کمه
خسرو پرویز
۱۷ مرداد ۱۳۹۵با درود
پرسش داشتم
شاسی نیسان پیکاپ قوی میباشد یا وانت نیسان سایپا ( زامیاد ) ؟؟؟؟؟؟
امیر
۱۹ مرداد ۱۳۹۵من تازه یک پیکاپ 89 خریدم مصرف سوختش بالاست 14 در 100 کیلومتر.علت چیست؟
خسرو پرویز
۳۰ مرداد ۱۳۹۵با عرض درود و سلام موتور Z24 که هم خانواده KA24 میباشد که اولی با حجم 2389cc و دومی با همین حجم 2389cc و قطر و کورس پیستون برابر 96*89 بوده که موتور Z24 در وانت نیسان و موتور KA24DE در نیسان پیکاپ مورد استفاده قرار میگیره خوب حالا حساب کنیم این موتور پیکاپ که در ایران از نوع 16 سوپاپ بوده حالا بماند موتورش از اول روز تا حالا روز به روز ضعیفتر ابتدا میگفتن 155اسب بخاره بعدها الکی گفتن 160 اسب بخاره بعد گفتن 150 و بعد با 133.2 اسب بخار که نامشم به نیو پیکاپ تغییر یافت خوب ما میگیم موتور که همونه حالا 16سوپاپه با نسبت تراکم بالاتر آقای شرکت سایپا و زامیاد و پارس خودرو بیایید موتور 16 سوپاپه نیسان پیکاپه رو وانت نیسانه بزنید که هم تکنولوژیش بهتره هم میتوانید مقداری قیمتش را به این بهانه بالا ببرید اگر هم مقدور نیست به خاطر اوضاع اقتصادی مردم طبقه پایین حداقل روی وانت پادرا جایگزین موتور نیسان پیکاپ KA24DE بگذارید. خیلی سپاس زیاد سخت نگیرید????
خسرو پرویز
۱۰ شهریور ۱۳۹۵خدمت ایرانیهای هم میهنم عرض کنم
نیسان پیکاپ روز اول آمد گفتند 150 اسب بخاره بعد از سه چهار سال نوشتند 160 اسب بخاره سه چهار سال پیش گفتند 133 ممیز دو دهم اسب بخاره
به نظر و دیدگاهتان افزایش یافته یا کاهش حالا بماند هم اکنون اصلا” مونتاژش در ایران متوقف شد
ماکسیما و نیسان پیکاپ هر دو زنجیر تایم داشت و عالی بودند متوقف شد ولی هر چی آشغاله مونتاژ میشه
مصطفی
۲۰ شهریور ۱۳۹۵هیچ ماشینی به محکمی و سخت جونی پیکاپ تو عمرم ندیدم
پیکاپ من بعد از 15 سال هنوز فابریکه و با 700 هزار کیلومتر کارکرد مثل یک ماشین صفر سرو پا و سالم هست رحمت به پدر و مادر ژاپنی ها
خسرو پرویز
۲۵ شهریور ۱۳۹۵وانت نیسان سایپا یا چند سالیه زامیاد دوباره شده و معروفه به زامیاد 24 شاسی اش محکمه و میتونه بیشتر بار تحمل کنه یا وانت نیسان پیکاپ تک کابین یعنی این را با نیسان تک کابین زامیاد 24 مقایسه بکنید و بگید
سپاسگزارم
حالا بماند که موتورشان شبیه هم میباشد و فرقشان تعداد سوپاپها و میل سوپاپ و زنجیر تایم و نسبت تراکم بالاشه بعلت های گوناگون
محمد پناهى
۱۲ مهر ۱۳۹۵همون دودف بودنش به همه چیز زامیاد میارزه
من پیکاپ تک کابین دارم
بى نظیره تو کار هم یه جور لوکس حساب میشه
خسرو پرویز
۲۳ مهر ۱۳۹۵وانت نیسان زامیاد تک کابین شاسیش محکمتره یا وانت نیسان پیکاپ تک کابین؟
چرا همه از نیسان به اصطلاح آبی میترسن مگه خیلی محکمه یا صاحبش را هم به کشتن میده
از بین نیسان زامیاد ( جونیور ) تویوتا لندکروزر j70 وانت 3F و نیسان پیکاپ و وانت نیسان پاترول کدام محکمتر و بیشتر بار میبره ؟؟؟؟؟؟؟
لطفا” دلیل منطقی بیاورید نه همینطوری از روی شکم
m
۱۵ آبان ۱۳۹۵من یه پیکاپ دو کابین91 دارم صندلیهای جلو با کرولا سواری عوض کردم برا سرنشین عقب 16 سانتی مترفضا ازاد شد مسافرا خیلی راحت مستن سیستم فنر عقب (فنر سوم) فنر پارابولیک گذاشتم مثل سواری شده (بدون کم کردن حمل بار )از ماشین راضیم با سانته فه معامله نمیکنم. چون نیازهای منو بر اورده میکنه ضمنا سوختش با توجه به سرعنت وکولر بین 9.5 تا 14 هس m از کرمان
حومد
۹ اسفند ۱۳۹۵سلام
من بتازگی یه پیکاپ ۸۴ خریدم ، واقعا عالیه ، دنبال این ماشین چینی بدرد نخورا که با خوشکلتر کردن کابین سعی دارن اونارو غالب کنن نرید ، پیکاپ درسته بدون بار یکم خشکه ولی دقت کنید وانته ، افرودش معرکس اسفالتشم که عالی ، یادتونم نره وانته ژاپن سوارید
سینا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶تو گل و برف چطوری؟
امین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶پدال دوست دارم ازت شکایت کنمٰ.چون دوتا از عکسهایی که گذاشتین واسه منهٰ.بدون اجازه نشر دادین
حسین بانه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام پیکاب مدل ۸۰ دارم در سر بالای کم میاره ایا به چه خاطره وایا این مدل کاتالیز داره که عوض کنم جواب بدید ممنون میشم
رامین
۱۲ مرداد ۱۳۹۶من رونیز دارم که برادره پیکاپه، دیفلاک اتوماتیک عقب و کمکهای گازی نصب کردم، ECU ماشین رو فلش کردم و شمع های ایریدیوم نصب کردم، مصرف ماشین بین ۱۲ تا ۱۵ بسته به فشاری که در شیبهای سنگین یا برف میارم متغیره، کارم راهسازی، همه جا میره، برف سنگین، رودخانه ، شیبهای سنگین، جاهایی که معدود ماشینهایی بتونن بیان، تو آفرود بسیار پرتوان و قابل اعتماده و قوی، کولر وبخاری عالی، فرمان عالی، کسانی این ماشین رو با سواری پژو و… مقایسه میکنن، یا سورنتو و اسپورتیج و چینی ها، این ماشین سرعت خوب و نه بالا ، شتاب پایین ، قدرت بالا، استحکام بالا، توانایی حرکت در مسیرهایی که ابدا با خیلی ماشینها بهش فکر هم نمیشه کرد داره، در انتخاب و مقایسه دقت کنید. من دایم در کوهای طالقان و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و دماوند و پردیس و الموت و اردبیل هستم با رونیز، فقط تو کوه و رودخانه و گل و برف و شیب و … حرکت میکنه، برای داخل شهر نیسان ماکسیما هست. هرکدوم کاربرد متفاوت دارن، دقت کنیم
احد
۲ مهر ۱۳۹۶ماشین خوبیه ولی اگه مواظب نباشی و به خرچ بیفتهدهنت سرویس خیلی از قطعات گیر نمیاد و اگر گیر بیاری نسبت به بقبه ماشین ها خیلی گرون تره
مهدی رشیدی
۱۳ مهر ۱۳۹۶با تشکر از اظهار نظر دوستان محترم
به نظر بنده نیز نیسان پیکاپ یکی از بهترین انتخاب ها برای نیاز های درون و برون شهری می باشد.
به امید روزی که نسل جدید این خودرو خوب وارد کشور بشود.
سالار
۲۵ مهر ۱۳۹۶بنظر من بعد از هایلوکس بهترین ماشین پیکابه. پیکاب از کاپرا خیلی بهتره .هیچ یک ماشین ژاپنی را با چینی مقایسه نکنیم.
پیکاب بهترین ماشینه و خیلی هم زیباست و فیس بسیار عالی داره
حسن
۱ تیر ۱۳۹۷شما سنسور ت سوخته وگرنه صدی ده بیشتر نیست من اینطور بود درست کردم
سینا
۳ دی ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان عزیز.
به تازگی یه نیسان پیکاپ گرفتم صدای جیر از زیربندی عقبش میاد. تو کابین به وضوح شنیده میشه.احساس میکنی از درهاست ولی میای پایین ماشینو تکون میدی از زیر بندی واز اطراف فنرها صدا میاد.
لطفا راهنمایی کنید
با سپاس فراوان