راهنمای خرید برلیانس H330 و H320 کارکرده به شما کمک میکند تا با دید بهتری به دنبال انتخاب این خودروی چینی باشید.
برندهای چینی از اوایل دهه ۸۰ شمسی در کشورمان حضور دارند و هماکنون نیز سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند. برلیانس به عنوان یکی از برندهای چینی همکار قدیمی سایپا و پارسخودرو بوده است و محصولات آن در کشورمان شناخته شدهاند. برلیانس با اینکه سابقه چندان زیادی ندارد اما با همکاری بی ام و توانسته محصولات قابل قبولی را تولید نماید. دو نمونه از این خودروها سدان و هاچبک H330 و H320 هستند که در زمان تولید از محبوبیت بالایی برخوردار بودند و جزو چینیهای موفق بازار محسوب میشدند. طراحی ظاهری جذاب، قیمتگذاری نسبتاً مناسب و خدمات پس از فروش سایپا و پارسخودرو از جمله دلایل محبوبیت این خودروها به شمار میروند. در این مقاله شاهد راهنمای خرید کامل برلیانس H330 و H320 کارکرده خواهید بود و با جزئیات فنی، قیمت و تجربیات مالکان این خودرو آشنا خواهید شد.
معرفی کلی برلیانس H330 و H320 کارکرده
برلیانس H330 سدان و H320 هاچبک اولین بار در سال ۲۰۱۳ رونمایی شدند و فرایند مونتاژ آنها در کشورمان نیز با فاصلهای اندک شروع گردید. این دو خودرو به واسطه همکاری برلیانس با بی ام و زبان طراحی مشابه محصولات این برند مشهور آلمانی را دارند. سدان H330 به دلیل فضای بار بیشتر گزینه مناسب خانوادههاست درحالیکه مدل H320 هاچبک از طراحی جوان پسندتری سود برده است. از نظر قوای محرکه و تجهیزات تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد. برلیانس H330 سدان در بازار ایران با رقبایی همچون تندر ۹۰، دنا پلاس، ام وی ام ۵۵۰ و جک J5 مواجه بوده است و از جمله رقبای H320 هاچبک نیز میتوان به رنو ساندرو و دانگ فنگ H30 کراس اشاره کرد.
مشخصات فنی برلیانس H330 و H320
این دو خودرو در ابتدا با پیشرانه ۱.۵ لیتری که ۱۰۳ اسب بخار قدرت داشت روانه بازار شدند اما در ادامه شاهد نصب موتور ۱.۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور روی H330 و H320 بودیم. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
موتور و عملکرد
نوع و مدل موتور | بنزینی-خطی- BM16LB |
تعداد سیلندر و سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۵۴ |
حداکثر قدرت | ۱۱۴ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۵۴ نیوتون متر در ۴ هزار دور بر دقیقه |
سطح استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۲۲۵ تا ۱۲۵۰ (بسته به نوع بدنه و گیربکس) |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۷.۶ تا ۷.۸ |
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر) | ۵۵ |
گیربکس
نوع گیربکس | ۵ سرعته دستی/۴ سرعته اتوماتیک |
سیستم تعلیق و ترمز
نوع فرمان | تقویت شده برقی-دنده شانه ای-قابل تنظیم |
سیستم تعلیق جلو | سیستم مستقل مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | سیستم نیمهمستقل میل پیچشی |
ترمز | جلو دیسکی تهویه شونده/عقب دیسکی |
طراحی و امکانات
طراحی ظاهری
باید اذعان کرد برندهای چینی در چند سال اخیر از نظر طراحی محصولات خود بسیار پیشرفت کردهاند و با اینکه ریشه طراحی برلیانس H330 و H320 به بیش از یک دهه قبل بازمیگردد اما این خودرو در مقایسه با محصولات قدیمی داخلی طراحی جذابتری دارند. نمای جلوی دو خودروی موردبحث از پفکردگی خاصی برخوردار هستند و چراغهای بزرگ نیز جلبتوجه میکنند. با اینکه خبری از دیلایت نیست اما طراحی گرد مه شکنها با کلیت نمای جلو همخوانی مطلوبی دارند. پروفایل جانبی نیز با اینکه کمی یکنواخت به نظر میرسد اما خط شانه پررنگ اندکی از سادگی این بخش کاسته است.
نمای عقب H330 و H320 تنها تفاوت اصلی دو خودرو هستند و در این بخش مدل هاچبک جذابتر به نظر میرسد. نمای عقب H330 ساده طراحی شده و هماهنگی زیادی نیز با سایر بخشهای خودرو ندارد اما H320 از طراحی هماهنگتر و چراغهای جذابتری استفاده کرده است. در مجموع طراحی ظاهری هر دو خودرو پذیرفتنی هستند و برای مصرفکننده ایرانی جذابیت زیادی دارند.
کابین و امکانات
با ورود به کابین شاهد طراحی قدیمی نسبت به خودروهای امروزی خواهید بود اما کلیت اجزا به خوبی در کنار یکدیگر چیده شدهاند و شاید یکی از اولین نکاتی که توجه را به خود جلب میکند پشت آمپرهای اسپرت هستند. البته اکثر قطعات کیفیت چندان بالایی ندارند و جنس آنها از پلاستیک خشک است. از نظر فضای کابین و بار باید گفت مدل سدان مناسب خانوادههای متوسط است و از نسخه هاچبک نباید انتظار فضای بار زیادی را داشت. در بخش امکانات و تجهیزات نیز نسخههای اتوماتیک مجهزتر هستند و از جمله شاخصترین تجهیزات این دو خودرو میتوان به سانروف، تهویه مطبوع خودکار، سنسور دندهعقب، آینههای برقی، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان و ورودی USB اشاره کرد. همچنین محصولات برلیانس در کشورمان از سیستم ترمز ضدقفل، ۲ کیسه هوا و… استفاده میکنند.
تفاوتهای کلیدی
همانطور که گفته شد به جز طراحی بدنه سدان و هاچبک تفاوتی بین برلیانس H330 و H320 وجود ندارد و همین فرم بدنه باعث میشود خانوادهها به دنبال مدل H330 باشند درحالیکه خریداران جوانتر مدل H320 را ترجیح خواهند داد. همچنین این خودروها با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شدهاند که مدلهای اتوماتیک مجهزتر هستند و البته مدلهای دستی از ترمزهای کاسهای در عقب استفاده میکنند درحالیکه ترمز عقب مدلهای گیربکس اتوماتیک از نوع دیسکی است.
مزایا و معایب برلیانس H330 و H320 کارکرده
مزایا
بهطورکلی مزایای برلیانس H330 و H320 کارکرده شامل موارد زیر هستند:
- طراحی نسبتاً زیبا
- قوای محرکه با عملکرد پذیرفتنی
- تجهیزات و امکانات مطلوب
- سواری نرم تر در مقایسه با رقبا
معایب
در ادامه به معایب دو محصول چینی تولید پارسخودرو اشاره میشود:
- پایان تولید و محدودیت خدمات پس از فروش
- کیفیت پایین متریال کابین
- آپشن های محدود مدلهای گیربکس دستی
- کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آنها
- بازار خریدوفروش نه چندان داغ
قیمت برلیانس H330 و H320 کارکرده در ۱۴۰۴
بسته به سال تولید، کارکرد، وضعیت بدنه، موتور و گیربکس، قیمت سدان و هاچبک برلیانس در بازار متفاوت خواهد بود. با بررسی پلتفرمهای خریدوفروش خودرو میتوان گفت برلیانس H330 با قیمتی در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود هرچند معدود نسخههای کمکار و مدل بالای آن حتی با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان و بیشتر نیز آگهی شدهاند. مدل هاچبک کمی ارزانتر است و میتوان آن را در محدوده قیمتی ۵۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان انتخاب کرد.
نکات کلیدی برای خرید برلیانس H330 و H320 کارکرده
بررسی بدنه و رنگ
هنگام خرید یک خودروی کارکرده و دستدوم حتماً میبایست از کارشناسی بدنه و رنگ استفاده کنید تا آسیبهای احتمالی وارده به پانلهای بدنه و مخصوصاً شاسیها مشخص شود. هرگونه آسیبدیدگی شاسی تأثیر قابلتوجهی روی ایمنی، سواری و قیمت نهایی خودرو دارد.
سلامت فنی
با توجه به اینکه چند سالی از خاتمه تولید H330 و H320 میگذرد بنابراین اطمینان از شرایط فنی خودروی انتخابی اهمیت به سزایی خواهد داشت. نقش یک مکانیک ماهر و با تجربه در تشخیص مشکلات فنی این دو خودروی چینی بسیار مهم است.
مدارک و مالکیت
در زمان خرید H330 و H320 کارکرده باید از اصالت هویت و مدارک فروشنده مطمئن شوید.
تست رانندگی
بهتر است قبل از خرید نهایی اقدام به تست خودرو کنید و فرمان پذیری، پایداری، عملکرد ترمز و سیستم تعلیق و… را محک بزنید. وجود هرگونه مشکل در این بخشها میتواند هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد.
مقایسه برلیانس H330 و H320 با رقبا
رنو ساندرو
مزایا | معایب | |
برلیانس H320 | طراحی زیباتر، امکانات بیشتر، سواری نرمتر | کمبود نسبی قطعات یدکی، بازار خریدوفروش نه چندان خوب، استهلاک بیشتر |
رنو ساندرو | شتاب و کشش بهتر، ایمنی بالاتر، بازار خریدوفروش بهتر | طراحی ساده، امکانات محدود، قیمت بالای قطعات و لوازمیدکی |
دنا و دنا پلاس
| مزایا | معایب |
برلیانس H330 | کابین جادارتر، استهلاک کمتر قوای محرکه | کمبود قطعات یدکی، بازار دستدوم نه چندان داغ، توان و شتاب کمتر |
دنا پلاس | بازار خریدوفروش پررونق، خدمات پس از فروش گسترده، شتاب بهتر | استهلاک بالاتر قوای محرکه، کمبود فضای کابین، ضعف در مونتاژ و کیفیت قطعات |
پژو ۲۰۶ و ۲۰۷
| مزایا | معایب |
برلیانس H320 | فضای کابین و بار بزرگتر، تجهیزات و امکانات بیشتر، سواری نرمتر، گیربکس اتوماتیک روانتر | کمبود لوازمیدکی، قیمت بالای قطعات |
پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ | سرعت و شتاب بهتر، بازار پررونق، خدمات پس از فروش گسترده | فضای کم کابین و بار، ایرادات مونتاژی و کیفی |
تجربه مالکان برلیانس H330 و H320
بسیاری از مالکان از کیفیت بالای قوای محرکه این خودروها ابزار رضایت کردهاند. همچنین اکثر مالکان از کیفیت سواری و پایداری دو خودروی برلیانس راضی هستند و به امکانات و تجهیزات مطلوب آنها در نسخههای اتوماتیک نیز اشاره میکنند. البته در برخی شهرها مشکل کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آنها وجود دارد. به این موضوع باید بازار خریدوفروش نه چندان پررونق در شهرهای کوچکتر و در مقایسه با رقبای تولید داخل را افزود.
آیا برلیانس H330 و H320 کارکرده ارزش خرید دارند؟
اگر از تجربه سواری خودروهای قدیمی داخلی خسته شدهاید، در شهرهای بزرگ زندگی میکنید و دسترسی نسبتاً راحتتری به قطعات و لوازمیدکی دارید و طراحی ظاهری و امکانات نیز برای شما مهم است، سدان H330 و هاچبک H320 میتوانند گزینههای قابلتأملی باشند اما اگر خودروی خود را زودتر تعویض میکنید و خدمات پس از فروش برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است به سراغ خودروهای دیگر همچون دنا پلاس، رنو ساندرو، تندر ۹۰ و ۲۰۷ بروید. بازار خریدوفروش نه چندان مناسب محصولات برلیانس در مقایسه با خودروهای داخلی جزو مهمترین عوامل مؤثر در خرید این دو خودروست.
سؤالات متداول درباره خرید برلیانس کارکرده
- قیمت H330 مدل ۱۳۹۷ چند است؟
بسته به کارکرد، وضعیت بدنه و موتور و… قیمت این خودرو حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
- گیربکس اتومات برلیانس قابلاعتماد است؟
در صورت رانندگی آرام و توجه به نکات سرویس و نگهداری، گیربکس اتومات برلیانس عملکرد خوب و بدون دردسری خواهد داشت.
- چطور سلامت موتور را چک کنم؟
مراجعه به مراکز کارشناسی فنی معتبر و تائید شده میتواند خیال شما را از بابت یک خرید مطمئن و بیدغدغه راحت کند.
نتیجهگیری
برلیانس H330 و H320 جزو محبوبترین خودروهای چینی چند سال اخیر بازار ایران بودهاند اما با خداحافظی از بازار شاهد افت تب خریدوفروش آنها هستیم و مدلهای تمیز و کمکارکرد نیز با قیمتهای غیرمنطقی آگهی شدهاند. این خودروها از طراحی نسبتاً زیبا، امکانات و تجهیزات مطلوب در نسخههای اتوماتیک و سواری نرم و پایداری خوبی برخوردار هستند اما مواردی همچون بازار دستدوم نه چندان پررونق، کمبود برخی لوازمیدکی و متریال خشک داخل کابین باید هنگام خرید مدنظر قرار گیرند. از شما عزیزان دعوت میشود تجربه خرید و سواری و مالکیت H330 و H320 را با ما و کاربران پدال به اشتراک بگذارید.
همایون
۳۰ فروردین ۱۴۰۴برلیانس شروع خیلی خوب و قدرتمندی داشت و بین چینیهای درجه اول قرار میگرفت ولی تو همون شرایطی که داشت متوقف شد و بقیه ازش عبور کردن و جلو افتادن الان اصلا نمیدونم برشکست شد یا هنوز هست
Omid
۳۱ فروردین ۱۴۰۴ماشینی که قطعا ت آن بندرت پیدا بشه اون هم با قیمت فوقالعاده بالا ارزش سوار شدن ندارد .
۳۰ فروردین ۱۴۰۴به جای این که یه ماشین یک میلیارد پونصدی مثل این بخرین برین مزدا ۳ نیو بخرین با پولش حتی میشه جک اس فایو خرید
Lyting
۳۰ فروردین ۱۴۰۴قیمت ماشین 500تا 800 میلیونه ها
با جک اس فایو قابل مقایسه نیست و از مزدا ۳ نیو ارزش خرید بیشتری داره ولی بهتر از مزدا ۳ های وارداتی قطعا نیست
مرتضی
۳۰ فروردین ۱۴۰۴من از سال ۹۷ برلیانس ۳۳۰ دارم. بسیار عالی .کم هزینه . زیبایی و …. کلا راضی هستم و اگر خودرو صفر داشته باشه دوباره میخرم.
ناهید
۳۰ فروردین ۱۴۰۴از سال ۹۷ صفرش رو خریدم و خیلی خیلی راضی هستم فقط بموقع تعویض روغنی رفتم و چک موتور و ….. هم مصرف بنزین هم شتاب در سربالایی هاحتی در هنگام گرفتن کولر، انصافا تا به حال مکانیکی. تعمیر نرفته . اگر بخواهم تعویضش کنم باز هم صفر برلیانس کراس را می گیرم قطعا . تجربه ۲۰۶_ ۲۰۷_ و جک را داشته ام اما با برلیانس واقعا قابل قیاس نیست .
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا منم یکساله دارم و خیلی هیلی بهتر از تولیدات داخلیه
محمدرضا
۳۰ فروردین ۱۴۰۴من مدل ۹۷ ۱۶۵۰ اتومات از صفری خریدم پیش خودم فکر کردم همه ماشینای اتومات عین این هستن پس فقط به خاطر اینکه شیش دنده داشته باشم فروختم و تارا اتو خریدم ،بعدش فهمیدم موتور و گریبکس و سواری و هندلینگ اون کجا و این کجا ،بسیار پشیمون هستم اون ماشین رو از دست دادم حالا عین اون رو باید ۱۳۰۰ پول بدم،واقعا ماشین خوبی بود
داریوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۴والا منم سری اولشو گرفتم ۱۵۰۰ سی سی. شتابش کم بود برا همین همش رو حالت دستی میروندم ولی تو حالت دستی انصافا شتاب و کشش عالی شد. حیف که بیخود برا چانگان فروختم که واقعا افتضاح بود.
البته برا اونا که دارن میگم رو حالت دستی ولش کنی خودش رو دور ۳ هزار دنده میده دیگه کم نمیاره. دست کمی از تیپ ۵ نداره
وحید سیاهپوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۴بنده مدل 97 دارم بسیار راضیم از ماشین های ایران خودرو و سایپا بهتره. الان هم تارا v4 دارم باز میگم برلیانس بهتره
مجید داوری
۳۱ فروردین ۱۴۰۴بادرود.بنده پس از کلی بررسی و مشاوره گرفتن یک مدل 95 کم کار320 اتومات رو گرفتم .خیلی ازش راضیم بااینکه موتور کوچک دارم اما تو کند و شتاب واقعا کم نمیاره .دو سه تا سفر هم داشتم خیلی راحت بودم.البته ماشینهای ریو .206تیپ پنج .ال نود و بسترن b50f هم داشتم .اما ازاین ماشین هم خیلی راضیم
Iman
۳۱ فروردین ۱۴۰۴برلیانس چینی نشکنه …….
بهنام شاه محمدی
۳۱ فروردین ۱۴۰۴سلام من حدود ۳ سال هست که برلیانس h330 دنده ای دارم و تقریبا تمام ماشین های ایرانی و حتی چندتا چینی هم داشتم اما برلیانس ۳۳۰ واقعا یه چیز دیگه بوده برام سواریش نرم و عالی از نظر عملکرد فنی و هندلینگ عالی با اینکه موتورش ۱۵۰۰ بود ولی خیلی پر قدرت و شتابش هم خوب بود توی سربالایی با کولر و ۴ نفر سرنشین مثل موشک میره اما من موندم با این حال چرا مردم ایران ساینا و رانا رو ترجیح میدن تنها چیزی که براشون مهمه اینکه یه اشغاله صفر و پلاستیک پیچ بگیرن و بدون اینکه تحقیق کنند فقط یه جمله یاد گرفتن (اوه اوه ماشینه چینی سرطان) حتی سوار یه ماشین چینی هم نشدن فقط حرف یه عده رو طوطی وار تکرار میکنن الان بخاطر جور کردن پول رهن خونه میخوام ماشینم رو بفروشم حدود ۲هفته ست که مشتری پیدا نکردم با اینکه ماشینم هم کم کاره هم خیلی تمیز و سالمه قیمتم از همه آگهی ها کمتر گذاشتم
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۴سلام .. خریدارم خودروی شمارو . توی دیوار هر روز پیگیری میکنم برلیانس رو. امیدوارم به زودی به فروش برسه
احسان
۳۱ فروردین ۱۴۰۴منم 330 اتومات 1500 مدل 96 صفر گرفتم.البته 40هزار تا باهاش رفتم ولی بیشتر توی جاده و سفر رفتم از شمال بگیر وکردستان و…گوش شیطون کر انصافأ از نظر فنی جزء بهترین و مطمئن ترینها توی هم رده هاش هست
مهدی ابراهیمی
۳۱ فروردین ۱۴۰۴سلام بنده سال ۹۷مدل دنده ای را خریدم انصافا هیج جا کم نیاورد حدود ۲۰۰هزار هم باهاش رفتم فقط روغن و بنزین ولی حیف که پارسال برای خرید خونه فروختم
Ekk
۳۱ فروردین ۱۴۰۴سلام
منم دو سالی داشتم بجز یه قطعه خازن کولر ، هیچ خرج غیر مصرفی واسش نکردم
در ضمن گیربکسش خیلی چابکه واقعا مثل یه انسان تعویض دنده میده
هر کی تر و تمیزشو داره خوش بحالش
نادر طهماسبی اصفهان
۳۱ فروردین ۱۴۰۴برلیانس اچ ۳۳۰دنده ای مدل ۹۵دارم راضیم سرعت عالی کنترل عالی شتاب عالی راحتی کابین جا دار ظاهرزیباموتورعالی من چهار سال دارم راضیم
اسلان حاجتی نیا
۳۱ فروردین ۱۴۰۴سلام من یه مدل ۹۹ صفر دارم ۲۲۰۰ تا راه رفتم فعلا که عالی هست
میلاد
۳۱ فروردین ۱۴۰۴با سلام بنده سال۹۷ مدل h320 اتومات مشکی موتور ۱۶۵۰بزرگ رو از خود کارخانه پارس خودرو گرفتم بعد از سه سال گیربکس مشکل پیدا کرد بعد از ۵ سال از نظر موتور مشکل پیدا کرد تو سربالایی اصلا شتاب نداشت و خیلی کند حرکت می کرد موتورش جون نداشت (( در زمان تحویل خودشون به بنده گفتن تو سر بالایی از حالت اتومات بیار رو دستی)) ولی از همان روزهای اول صفر کیلومتر که تحویل گرفتم شتاب نداشت در کل اصلا رازی نبودم خداروشکر امسال فروختم و راحت شدم
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام من تقریبا یکساله که برلیانس مدل ۹۹ اتومات H330 خریدم قبلا اس دی داشتم وقتی از اس دی پیاده شدم و برلیانس و گرفتم واقعا خداشون هم متفاوته درسته آپشن خاصی در مقابل ماشینهای جدید نداره ولی واقعا هم از لحاظ فنی و گیربکس در مقابل بقیه چینی ها حرف اول و میزنه فقط دوستان روغن موتور و گیربکس به وقتش تعویض بشه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد کلا خراب نشو هست