پارس خودروچشم اندازخودروهای چینی

لیپ موتور T03 هاچبک برقی پارس خودرو؛ مشخصات و قیمت

یک مدل تمام برقی با ابعاد کوچک برای رانندگی شهری، جدیدترین محصول پارس خودرو است. لیپ موتور T03 برای رقابت با جک E30X  کرمان موتور آماده می‌شود.

هاچبک‌های کوچک، در سراسر جهان پرطرفدار هستند. هرچند که مسئولان دولتی و مدیران مرتبط با صنعت خودرو، کاملا بی‌توجه به کلاس شهری عمل می‌کنند؛ مردم ایران و خصوصا بانوان، علاقه‌مند مدل‌های جمع‌و‌جور هستند. فروش بسیار خوب رنو ۵، پراید هاجبک، دوو ماتیز و ام‌وی‌ام ۱۱۰ طی سال‌های اخیر، این موضوع را ثابت می‌کند. مصرف سوخت پایین، سهولت رانندگی و ابعاد مناسب پارک در شهرهای شلوغ، خودروهای هاچبک‌ها را جذاب جلوه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی برند لوکس چینی
 هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

لیپ موتور چین، سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. حدود ۲۰ درصد از سهام این مجموعه، به گروه استلانتیس (مالک پژو سیتروئن) تعلق دارد و غالب تیم مدیریتی را، سرمایه‌داران و مهندسان چینی تشکیل می‌دهند. لیپ موتور از سال ۲۰۱۹ تولید انبوه خودروهای متنوع را شروع کرده و تلاش می‌کند با رعایت استانداردهای اروپا صادرات به کشورهای مختلف را توسعه دهد. هاچبک ۱۰ هزار دلاری T03 و شاسی بلند تمام برقی C11 با قیمت ۲۵ هزار دلار در سبد محصولات لیپ موتور دیده می‌شوند.

لیپ موتور T03 پارس خودرو نمای روبرو

اوایل تابستان ۱۴۰۳ خبر از ورود سدان پلاگین هیبرید لیپ موتور C01 توسط سایپا شنیده شد و حالا پارس خودرو از لیپ موتور T03 رونمایی کرده است تا شایعات مبنی بر همکاری گروه سایپا –پارس‌خودرو با یک شرکت ناشناخته‌ی چینی، تقویت شوند. هاچبک اقتصادی T03 سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و حالا علاوه‎بر چین، خط مونتاژ لهستان دارد. خودروی مذکور، مجوز فروش لهستان و انگلیس را گرفته است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی لیپ موتور T03 پارس خودرو

الگوبرداری از مینی کانتری‌من به وضوح در لیپ موتور T03 دیده می‌شود. این خودرو در مقایسه با جک E30X، قدیمی‌تر به نظر می‌رسد و طراحی مدرن آینده‌نگر فراهم نمی‌کند.

لیپ موتور T-03 پارس خودرو

چراغ‌های بیضی شکل از روشنایی روز دایره‌ای در داخل خود استفاده می‌کنند. جلوپنجره کاملا بسته نیست و شیار در پایین، حالت لبخند را برای بیننده، شکل می‌دهد. حجم‌دهی سپر، ساده و قابل قبول است اما حفره‌ی طرفین، کاربردی ندارد. در پایین، ادوات پلاستیکی سیاه و ارزان‌قیمت ارایه می‌شود که طبیعتا حس یک محصول اقتصادی کم‌ارزش را تداعی می‌کنند.

در نمای جانبی، داخل قاب گلگیر، رکاب و پیرامون پنجره‌ها مواد پلاستیک تیره وجود دارند. خطوط عمیق روی درها جالب توجه هستند و چرخ‌های ۱۵ اینچ آلومنیوم، حس اسپرت لیپ موتور T03 را تقویت می‌کنند. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی ساخت چین، دستگیره‌های مخفی‌شونده (پاپ‌اپ) و آینه بغل هم‌رنگ بدنه برای این مدل ارایه می‌شود.

نمی‌توان از طراحی نمای پشت لیپ موتور T03 رضایت داشت. سپر پلاستیکی، چراغهای کوچک و حجم‌دهی ناخوشایند سپر، نکات منفی این خودرو هستند. اجزای مختلف بدنه در پشت، هماهنگی چندانی ندارند و ترکیب زشت را تشکیل می‌دهند.

لیپ موتور T03 با طول ۳,۶۲۰ و عرض ۱,۶۵۲ و ارتفاع ۱,۵۷۷  و فاصله محوری ۲,۴۰۰  میلی‌متر تولید شده است. این خودرو از تمام جهات، کوچک‌تر از جک E30X کرمان موتور و حتی پژو ۲۰۷ محسوب می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین لیپ موتور T03 پارس خودرو

به جرات می‌توان حالت ساده و چشم‌نواز ادوات داشبورد را نکته‌ی مثبت T03 دانست. طراحی خروجی هوا، فرمان D شکل و کیفیت پارچه‌ی تودری تا سقف، برای خودروی اقتصادی جالب توجه هستند.

مدل‌های مجهز به امکانات کامل، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ و پنل دیجیتال ۸ اینچ دارند که طبیعتا برای مشتری ایرانی، بسیار جذاب هستند. مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی، گیربکس تک سرعته و ترمز دستی دکمه‌ای در T03 وجود دارند؛ اما این خودرو عملا فاقد محفظه‌ی بین صندلی و مکان لازم برای استراحت بازوی راننده است.

 

در صندلی‌ها ترکیب چرم و پارچه دیده می‌شود. تودری‌ها برای خودروی اقتصادی ساخت چین، قابل قبول هستند و محل مناسب برای کلیدهای پلاستیکی فراهم می‌کنند. لیپ موتور T03 برای دو سرنشین بلند قد روی صندلی‌های جلو، فضای کافی فراهم می‌کند اما مسافران ردیف دوم، چندان راحت  نیستند. صندوق عقب این خودرو، ۲۱۰ لیتر برای حمل بار دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی لیپ موتور T03 پارس خودرو

برخلاف بسیاری از خودروهای ساخت چین، T03 تنوع پیشرانه و فناوری‌های مختلف ندارد. این مدل، همراه یک موتور برقی ۷۵ اسب بخار با ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور و گیربکس تک سرعته ارایه می‌شود. باتری ۳۶/۵ کیلووات ساعت برای لیپ موتور T03، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند. حدود ۸۰ درصد شارژ باتری این خودرو با سیستم‌های DC، نیم ساعت زمان می‌برد.

شرکت سازنده ادعا می‌کند برای نسخه‌ی سفارشی T03 علاوه‌بر سقف پانورامیک، صندلی تمام چرم با رنگ سفید و سیستم صوتی ۸ بلندگو، فناوری خودران سطح ۲ نیز ارایه کرده است. این تجهیزات، استفاده از کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش خودکار سرعت خودرو در ترافیک را امکان‌پذیر می‌کنند. همچنین حسگرهای پیرامون بدنه، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم‌های کمکی برای رانندگی خودکار بین خطوط، در لیپ موتور T03 فول آپشن وجود دارند.

قیمت لیپ موتور T03 در چین و ارزش خرید نسخه‌ی پارس خودرو

مدل‌های مختلف T03 برای خریدار چینی، ۹ تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارند و چندان متفاوت نیستند. با این شرایط، چنانچه تخفیف‌های وعده داده شده برای هزینه‌ی واردات خودروهای برقی اجرا شوند، احتمالا نسخه‌ی پارس‌خودرو با قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ارایه خواهد شد تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از جک E30X  کرمان موتور باشد.

باتوجه به افزایش قیمت اخیر محصولات ایرانی و نمونه‌های چینی مثل مدیران خودرو  X33 کراس دنده اتوماتیک که نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه خرید دارند؛ می‌توان برای هاچبک برقی پارس‌خودرو را درصورت عرضه با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، جالب توجه دانست. در بازار ایران، تعداد پرشماری از بانوان و افراد علاقه‌مند به مدل‌های کوچک وجود دارند که هاجبک‌های برقی را به عنوان خودروی دوم خانواده برای تردد روزانه، انتخاب می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (416 ديدگاه)

    پول نفت و که سی درصدم تخفیف میدند ،خرج چه آشغالایی که نمی‌کنند…. منابع مملکت و کلا ریختند تو حلقوم چین!!! گمونم این چپاولگران نباشند تو ایران ، تولید ناخالصی چین ام با پوز میخوره زمین

    موافقم 23
    مخالفم 12
    1. شاپور

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      ارسلان درود داری حرف دل همه را زدی

      موافقم 16
      مخالفم 7
    2. آرمان

      ۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      اگه سالی ۲۰۰هزارتا ماشین چینی با پول نفت جا به جا کنن،تو بد ترین حالت به ۳میلیارد دلار هم نمیرسه،حالا بماند که عربستان و قطر و امارات هم بزرگترین صادراتشون و قراردادهای طولانی مدت اونا با چینی هاست،بهتره بجای حرفهای که تو اینترنت می‌شنوید و برای تبلیغات پزشکیان خیلی براتون با اهمیت شده مثلا،یک مقدار خارج از ۴تا کانال اینستا و تلگرام هم اخبار بخونیم و از فکر خودمون هم استفاده کنیم و نذاریم فضای مجازی بشه همه ی تفکرات و منطق و واقعیت های ما،مشکل مملکت ما پول نیست،مدیریت و عدم قوانین شفافیت و سو مدیریت منابع و درآمد های هنگفت ادارات و هلدینگ های دولتی هستش
      یکبار ۱ساعت وقت بذارید راجب بودجه مملکت تحقیق کوچیکی بکنید تا ببنید چقدر پول و منابع به کجاها اختصاص پیدا میکنه
      تکرار حرفهای صفحات مجازی،باعث حل مشکلات نمیشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. HELLO.BROTHERS

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    این هایی که اینو میخرن توی جمجمشون چی میگذره پروردگار عالم میدونه.😑😑😑😑

    موافقم 14
    مخالفم 6
  3. sinasvj

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    قراره باد کنه رو دستشون ببینین کی گفتم آخه کی اینارو میخره اونم برقی

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. HELLO.BROTHERS

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      میخرن بابا همونایی که (ماتیز) می‌خریدند.

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. فرید

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماتیز یک چرخش می‌ارزید به این ، کلا ماشین چینی مدرن ترینش هم آشغاله، فعلا با سرقت نقشه و طرح و فناوری از غول های ماشین سازی همین آشغالها رو تولید و به کشورهای دزد پرور و رانت محور ارسال می‌کنه..کشور دزد سالار چین نه خودش قابل اعتماده نه محصولاتش نه مردمانش

        موافقم 3
        مخالفم 7
      2. فرید

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماتیز کارکرده یک چرخش می‌ارزه به این ، کلا ماشین چینی مدرن ترینش هم آشغاله، فعلا با سرقت نقشه و طرح و فناوری از غول های ماشین سازی همین آشغالها رو تولید و به کشورهای دزد پرور و رانت محور ارسال می‌کنه..کشور دزد سالار چین نه خودش قابل اعتماده نه محصولاتش نه مردمانش

        موافقم 2
        مخالفم 7
    2. Spooke

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      برای خانوما تو شهرای بزرگ خوبه . نیاز به بنزین و روغن و تعویض دنده و این چیزا نداره . ابعادشم جمع و جوره . روزا میرن سر کار یا دانشگاه . شبا هم میزنن به برق. رنج ۴۰۰ کیلومتری هم کاملا کفاف تردد روزانه رو میده
      قیمتشم اگه واقعا ۷۰۰ تومن باشه ارزش مناسبی داره

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. HELLO.BROTHERS

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (117 ديدگاه)

        اگه خراب شد تو درستش میکنی.

        موافقم 10
        مخالفم 3
      2. حسین

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        قسمت اول حرفت را قبول دارم ولی سر قیمت باید تجدید نظر کنن ۷۰۰ م خیلی زیاده براش. شاید حدود ۳۰۰یا کمتر.خدا بده برکت.

  4. نیما

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (342 ديدگاه)

    با نصف این قیمت یک ساندرو یا ۲۰۷ یا ۲۰۶ چپی شاسی ضربه خورده و موتور تعویض بخرید بهتر از این اسباب بازیه که ۲ روز دیگه خراب میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. Spooke

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      ماشینی که چپه شده ، شاسی ضرب خورده و موتور تعویضه ، هر روز خدا باید ببریش تعمیرگاه و هزار و یک ایراد عجیب و غریب پیدا میکنه . موقع فروش هم اذیت میکنه چون الی ماشالا ۲۰۶ و ۲۰۷ تمیز پیدا میشه . بین ماشین نو و درب‌داغون خیلی فرق هست

      موافقم 14
      1. نیما

        ۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (342 ديدگاه)

        نه دیگه چپیه موتور تعویض شاسی ضربه ولی فنی سالم :)

        موافقم 0
        مخالفم 5
  5. mosafer

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    دوستان در سایتی خواندم تولید مرسدس برقی EQC کلا تعطیل شده با ضرر…درسته عایا

  6. فرشید

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    هشتصد میلیون بدی برای این که شبیه اسباب بازیه؟ ۲۰۷ رو ترجیح میدم. باید هم قیمت محصولات سایپا عرضه بشه تا موفق باشه مثل کویک یا اینکه با شرایط لیزینگ درست حسابی مثل مدیران خودرو بفروشن (۴۵ درصد پیش با اقساط پنج ساله)

    موافقم 7
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا