پارس خودرو

رونمایی از نسخه نهایی پارس خودرو P90 یا تندر 90 ایرانی در نمایشگاه مشهد

در نمایشگاه خودروی مشهد، سایپا نسخهٔ نهایی تندر ۹۰ ایرانی یا همان P90 را رونمایی کرده و قرار است تا پایان امسال عرضهٔ آن را آغاز کند.
کادیلا p90

فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا در محل کارخانهٔ مگا موتور، از نسخهٔ ایرانیزهٔ رنو لوگان یا تندر ۹۰ رونمایی کرد و حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم، سرانجام نسخهٔ نهایی این خودرو در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمده است. هنوز اما نام نهایی این لوگان ایرانی مشخص نیست. در ابتدا گفته می‌شد این ماشین با نام کادیلا عرضه خواهد شد اما این نام هم‌اکنون کنار گذاشته شده و تندر ۹۰ ایرانیزهٔ سایپا فعلاً با نام P90 شناخته می‌شود. همچنین طبق برخی گفته‌ها، این خودرو با نام پارس تندر راهی بازار خواهد شد یعنی همان نامی که پارس خودرو قبلاً برای فیس‌لیفت L90 استفاده کرده بود.

همچنین بخوانید: مقایسه پارس خودرو P90 با تندر ۹۰، بررسی تغییرات لوگان ایرانی

درهرحال، می‌دانیم که P90 توسط پارس‌خودرو و در کنار سهند تولید می‌شود و احتمالاً تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد. تندر ۹۰ ایرانی در بیرون بازطراحی بزرگی را تجربه کرده و نمای کاملاً متفاوتی نسبت به L90 دارد. بااین‌حال، این طراحی جدید خصوصاً در قسمت جلو با چراغ‌های بزرگ و حجم‌پردازی‌های اغراق‌شده، تناسبی با فرم کلی قدیمی و اقتصادی لوگان ندارد. همچنین پروفیل جانبی خودرو هم به‌جز رینگ‌های جدید و آینه‌هایی که از ساندرو گرفته شده‌اند، کاملاً با L90 یکسان هستند. در عقب P90 شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و هماهنگی بهتری با فرم جعبه‌ای شکل لوگان دارند. به لطف این چراغ‌ها و سپر جدیدی که بخش بزرگی از آن با پلاستیک سیاه پوشیده شده، عقب P90 نمای بهتری نسبت به فرم قدیمی و اقتصادی L90 پیدا کرده است.

در داخل این خودرو اما از همان داشبورد ساندرو استفاده شده که کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته طراحان با استفاده از نمایشگر لمسی نسبتاً بزرگ، مجموعهٔ جدید کنترل‌های سیستم تهویه و صفحه آمپر جدید با یک LCD رنگی بزرگ به‌عنوان کامپیوتر سفری در وسط سعی در بروز کردن این داشبورد داشته‌اند ولی بااین‌وجود، P90 از لحاظ طراحی داخلی حتی در قیاس با خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا پلاس حرفی برای گفتن ندارد. همچنین در این خودرو از غربیلک فرمان کوییک استفاده شده که نوشتهٔ پارس خودرو روی آن نقش بسته است!

P90 از لحاظ امکانات طبق استانداردهای خودروهای ایرانی شرایط نسبتاً مناسبی دارد و مواردی مثل دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دی‌لایت، چراغ‌های خودکار، سیستم پایش باد تایرها، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور باران، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای را ارائه می‌کند. این لیست هرچند چندان قابل‌توجه نیست اما در حد رقبایی مثل سورن پلاس و رانا پلاس خواهد بود.

در پارس خودرو P90 خبری از پیشرانهٔ K4M رنو نیست و جای آن را موتور ۱.۶ لیتری جدید ME16 سایپا گرفته است. این پیشرانه درواقع همان موتور EC5 پژو-سیترئن محسوب می‌شود که در دوران برجام به سایپا رسید و آن را باید نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 پلاس ایران‌خودرو دانست. البته گفته می‌شود این موتور در برخی قسمت‌ها مثل بلوک سیلندر با موتور ایران‌خودرو متفاوت است و به همین دلیل، گشتاور بیشتری برابر با ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این موتور هم ۱۱۱ اسب بخار اعلام شده است. سایپا همین پیشرانه را در شاهین پلاس هم استفاده کرده است. برای انتقال نیروی این موتور در P90 هم از همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی شاهین استفاده شده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (690 ديدگاه)

    اینم عین اطلس فقط چراغ های عقب و جلوشو عوض کردن نمای بغلش همون داچیا لوگان ۲۰ سال پیشه

    موافقم 32
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2900 ديدگاه)

      در فیس لیفت، معمولا نمای جانبی تغییر نمی کنه

      موافقم 45
      مخالفم 8
      1. ممدقلی

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (111 ديدگاه)

        به نظر من فیس لیفت خوبی انجام دادن تغییرات عمده داشته تقریبا تونسته ننای کسل لوگان رو پاک کنه
        از شرکتی که هنوز پراید وانت تولید میکنه یه همچین چیزی قابل قبوله

        موافقم 8
        مخالفم 36
      2. هوشنگ

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (55 ديدگاه)

        در پلاس چگونه است؟

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      دلیل محبوبیت لوگان تو ایران بخاطر موتور کم استهلاک و قابل اعتمادش بود
      که اونم با یک موتور دیگه تعویض کردند
      دیگه اساسا یک ماشین دیگه هست

      موافقم 53
      مخالفم 3
    3. هراکلیوس

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (281 ديدگاه)

      با این نور کیلومتر شمار حتما از عینک دودی استفاده کنید

      موافقم 21
      مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (983 ديدگاه)

    نیو حلب

    موافقم 40
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      تعریف عالی

      موافقم 17
      مخالفم 2
  3. Galant.VR4(JDM)

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1177 ديدگاه)

    طراحی بشدت ناهماهنگ روی پلتفرم منسوخ شده
    خود رنوL90 بشدت کم خرج بود و همینطور ایمنی بدی نداشت حالا ظاهرشو خراب کردن آپشن های پر دردسر اضافه کردن ایمنی هم اوردن پایین انجین هم که جز معیوب تریناس

    موافقم 34
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4376 ديدگاه)

      مگه M15TC مستهلک نبود؟
      شنیده بودم این اوکیه؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. Aranmilan

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    خجالتم خوب چیزیه

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. AMANTE

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    هر بخش خودرو ساز خودش رو میزنه و اصلا طراحی هماهنگی نداره.
    من موندم ساخت یک ماشین کاملا جدید روی یک پلتفرم هرچند قدیمی چقدر هزینه داره!؟

    موافقم 18
    مخالفم 1
  6. B

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (878 ديدگاه)

    استفراغ

    موافقم 20
    مخالفم 4
  7. Nsk

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    از یه شرکت دولتی با مدیران دولتی که چند دهه با انحصار و رانت و انواع حمایت ها زنده مونده بیشتر از این نباید توقع داشته باشید البته فیس لیفت بدی نیست ولی برای ۲۰۲۴ کمی قدیمی هست

    موافقم 17
    مخالفم 2
  8. Mr wrong

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (337 ديدگاه)

    ماشین ۲۰ ساله رو فیس لیفت نمیکنن نسلشو عوض میکنن فیس لیفت نهایت مال پنج ساله

    موافقم 19
    مخالفم 1
  9. مهردادکمال

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1997 ديدگاه)

    از ال نود بزرگ (😂) فقط زشتیشو به ارث برده
    ولی انصافا به مراتب از پارس و تارا و 207 بهتره
    انشالله که شرایط عوض شه و مردم مجبور به خریدن این محصولات زباله نشن ولی اگر شدن بنظرم این انتخاب بهتریه

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4935 ديدگاه)

      دوست عزیز این خودرو از ال ۹۰ موتورشو به ارث نبرده که میگی از تارا بهتره
      فقط بدنش ال ۹۰ هست و موتور تی یو فایو
      قیمت بازارش حدود ۶۰۰ و قیمت کارخونه ۴۵۰ باشه خوبه در غیر این صورت خریدار نداره البته از هموطن های عزیز توقعی نباید داشت چون ۳ میلیارد هم باشه باز میرن ثبت نام میکنن

      1. بنیامین

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ارزش خرید هم نداره چون وقتی سهند شده 450 میلیون تو کارخونه معمولا این ارزون تر از اون نمیشه متاسفانه

  10. MohammadSadra

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    راهنمای جلوش طبق چیزی که من تو آخرین خودرو فیلم معرفیش رو دیدم خیلی بزرگه.قشنگ به اندازه چراغ عادی خودرو

  11. Hosseink3

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    این بیچاره ی موتور خوب داشت اونم ازش گرفتید

    موافقم 12
  12. Genius

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    پروردگار عالم چرا این نوابغ حالیشون نیست طراحی ساید پنل ماشین باید بخوره با جلو عقب؟!!! هرچی ماشین می‌سازن از سهند و اطلس و کوییک و الانم که ال ممد ایرانی جلو عقب آپگریده ولی نمای بغل فاجعه تمام عیاره!

    موافقم 10
    1. گاس فرینگ

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (351 ديدگاه)

      عقبش و بغلش هارمونی قابل قبولی دارن ولی جلوش شکل دلقکه عقب رو که از رنو کپی کردین البته با چاشنی پولستار ۲ جلو شم کپی میکردین این چیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  13. mickeyy

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    حتی از عکسها و رندرهاش هم زشت تره. میدادن بچه 10 ساله طراحی میکرد بهتر از این در میاورد. ال نود نقطه قوتش موتورش بود که با این موتور و این قیافه کریه اصلا ارزش نداره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. مجید

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو بدی به نظر نمیاد ، اما کسانی که ثبت نام خواهند کرد ، توجه اکید کنند. در عرضه سهند پارس خودرو ، شرکت پارس خودرو ، نسخه فول آپشن رو به عنوان محصول ثبت نامی معرفی کرد و چند ماه بعد خبر از وجود دو نسخه سهند جی و سهند اس کرد . کسانی که ثبت نام کردند ، سهند بدون آپشن رو که نسخه اس بود رو تحویل گرفتند و این نوعی فریب بود.چون همه تیتز ها و تصاویر رسمی پارس خودرو ، خبر از نسخه فول بود و پارس خودرو پس از ثبت نام ، نسخه بدون آپشن تولید و تحویل داد ، حتی عده ای اعتراض کردند که به جایی نرسید . احتمال داره در عرضه ال نود ایرانی ، چیزی که می بینید ، چیزی نباشه که تحویل می گیرید و پس از ثبت نام و واریز وجه ، یک ال نود بدون هیچ کدام از این امکاناتی که درج شده رو تحویل بگیرید. خریداران سهند ، بیشترشون ناراحت شدند. علاقه مندان به ال نود ایرانی هم مراقب باشند که موقع ثبت نام عکس این خودرو رو می بینید ولی در زمان تحویل شاید ، چیز دیگه ای تحویل بگیرید !! همه سهند سواران اینو میدونن

  15. منصور

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    حالاکه موتور گیربکس عوض شده یه اتاق قشنگ تری میذاشتید روش،

  16. منصور

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    حالاکه موتور گیربکس عوض شده یه اتاق قشنگ تری میذاشتید روش،

    تکراری نیس

  17. حسن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    اف نود سلطان اسمان و زمین رونمایی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا