در نمایشگاه خودروی مشهد، سایپا نسخهٔ نهایی تندر ۹۰ ایرانی یا همان P90 را رونمایی کرده و قرار است تا پایان امسال عرضهٔ آن را آغاز کند.
فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا در محل کارخانهٔ مگا موتور، از نسخهٔ ایرانیزهٔ رنو لوگان یا تندر ۹۰ رونمایی کرد و حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم، سرانجام نسخهٔ نهایی این خودرو در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمده است. هنوز اما نام نهایی این لوگان ایرانی مشخص نیست. در ابتدا گفته میشد این ماشین با نام کادیلا عرضه خواهد شد اما این نام هماکنون کنار گذاشته شده و تندر ۹۰ ایرانیزهٔ سایپا فعلاً با نام P90 شناخته میشود. همچنین طبق برخی گفتهها، این خودرو با نام پارس تندر راهی بازار خواهد شد یعنی همان نامی که پارسخودرو قبلاً برای فیسلیفت L90 استفاده کرده بود.
همچنین بخوانید: مقایسه پارس خودرو P90 با تندر ۹۰، بررسی تغییرات لوگان ایرانی
درهرحال، میدانیم که P90 توسط پارسخودرو و در کنار سهند تولید میشود و احتمالاً تا پایان امسال به بازار عرضه خواهد شد. تندر ۹۰ ایرانی در بیرون بازطراحی بزرگی را تجربه کرده و نمای کاملاً متفاوتی نسبت به L90 دارد. بااینحال، این طراحی جدید خصوصاً در قسمت جلو با چراغهای بزرگ و حجمپردازیهای اغراقشده، تناسبی با فرم کلی قدیمی و اقتصادی لوگان ندارد. همچنین پروفیل جانبی خودرو هم بهجز رینگهای جدید و آینههایی که از ساندرو گرفته شدهاند، کاملاً با L90 یکسان هستند. در عقب P90 شاهد چراغهای جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و هماهنگی بهتری با فرم جعبهای شکل لوگان دارند. به لطف این چراغها و سپر جدیدی که بخش بزرگی از آن با پلاستیک سیاه پوشیده شده، عقب P90 نمای بهتری نسبت به فرم قدیمی و اقتصادی L90 پیدا کرده است.
در داخل این خودرو اما از همان داشبورد ساندرو استفاده شده که کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته طراحان با استفاده از نمایشگر لمسی نسبتاً بزرگ، مجموعهٔ جدید کنترلهای سیستم تهویه و صفحه آمپر جدید با یک LCD رنگی بزرگ بهعنوان کامپیوتر سفری در وسط سعی در بروز کردن این داشبورد داشتهاند ولی بااینوجود، P90 از لحاظ طراحی داخلی حتی در قیاس با خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا پلاس حرفی برای گفتن ندارد. همچنین در این خودرو از غربیلک فرمان کوییک استفاده شده که نوشتهٔ پارس خودرو روی آن نقش بسته است!
P90 از لحاظ امکانات طبق استانداردهای خودروهای ایرانی شرایط نسبتاً مناسبی دارد و مواردی مثل دو ایربگ، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دیلایت، چراغهای خودکار، سیستم پایش باد تایرها، فرمان برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور باران، دوربین دید عقب و آنتن کوسهای را ارائه میکند. این لیست هرچند چندان قابلتوجه نیست اما در حد رقبایی مثل سورن پلاس و رانا پلاس خواهد بود.
در پارس خودرو P90 خبری از پیشرانهٔ K4M رنو نیست و جای آن را موتور ۱.۶ لیتری جدید ME16 سایپا گرفته است. این پیشرانه درواقع همان موتور EC5 پژو-سیترئن محسوب میشود که در دوران برجام به سایپا رسید و آن را باید نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 پلاس ایرانخودرو دانست. البته گفته میشود این موتور در برخی قسمتها مثل بلوک سیلندر با موتور ایرانخودرو متفاوت است و به همین دلیل، گشتاور بیشتری برابر با ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قدرت این موتور هم ۱۱۱ اسب بخار اعلام شده است. سایپا همین پیشرانه را در شاهین پلاس هم استفاده کرده است. برای انتقال نیروی این موتور در P90 هم از همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی شاهین استفاده شده است.
hosen
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اینم عین اطلس فقط چراغ های عقب و جلوشو عوض کردن نمای بغلش همون داچیا لوگان ۲۰ سال پیشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در فیس لیفت، معمولا نمای جانبی تغییر نمی کنه
ممدقلی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳به نظر من فیس لیفت خوبی انجام دادن تغییرات عمده داشته تقریبا تونسته ننای کسل لوگان رو پاک کنه
از شرکتی که هنوز پراید وانت تولید میکنه یه همچین چیزی قابل قبوله
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دلیل محبوبیت لوگان تو ایران بخاطر موتور کم استهلاک و قابل اعتمادش بود
که اونم با یک موتور دیگه تعویض کردند
دیگه اساسا یک ماشین دیگه هست
هراکلیوس
۳۱ شهریور ۱۴۰۳با این نور کیلومتر شمار حتما از عینک دودی استفاده کنید
جرمی کلارکسون
۳۱ شهریور ۱۴۰۳نیو حلب
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳تعریف عالی
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳طراحی بشدت ناهماهنگ روی پلتفرم منسوخ شده
خود رنوL90 بشدت کم خرج بود و همینطور ایمنی بدی نداشت حالا ظاهرشو خراب کردن آپشن های پر دردسر اضافه کردن ایمنی هم اوردن پایین انجین هم که جز معیوب تریناس
Taha Ayoobi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳مگه M15TC مستهلک نبود؟
شنیده بودم این اوکیه؟
Aranmilan
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خجالتم خوب چیزیه
AMANTE
۳۱ شهریور ۱۴۰۳هر بخش خودرو ساز خودش رو میزنه و اصلا طراحی هماهنگی نداره.
من موندم ساخت یک ماشین کاملا جدید روی یک پلتفرم هرچند قدیمی چقدر هزینه داره!؟
B
۳۱ شهریور ۱۴۰۳استفراغ
Nsk
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از یه شرکت دولتی با مدیران دولتی که چند دهه با انحصار و رانت و انواع حمایت ها زنده مونده بیشتر از این نباید توقع داشته باشید البته فیس لیفت بدی نیست ولی برای ۲۰۲۴ کمی قدیمی هست
Mr wrong
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ماشین ۲۰ ساله رو فیس لیفت نمیکنن نسلشو عوض میکنن فیس لیفت نهایت مال پنج ساله
مهردادکمال
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از ال نود بزرگ (😂) فقط زشتیشو به ارث برده
ولی انصافا به مراتب از پارس و تارا و 207 بهتره
انشالله که شرایط عوض شه و مردم مجبور به خریدن این محصولات زباله نشن ولی اگر شدن بنظرم این انتخاب بهتریه