پارس خودرو

بررسی تخصصی سهند S؛ قیمت، آپشن‌ها، مزایا و معایب

سهند S تیپ پایهٔ این خودرو محسوب می‌شود که تجهیزات و امکانات کمتری نسبت به سهند G دارد ولی در بخش فنی یکسان است.
سهند S

سهند را که نسخهٔ فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود، اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیدیم و بعداً به‌تدریج تصاویر و اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر شد. در اسفند ۱۴۰۲ نیز پارس‌خودرو اولین پیش‌فروش این ماشین را آغاز کرد. این شرکت قصد دارد سهند را در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه کند ولی فعلاً فقط سهند S برای فروش عرضه شده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی و مشخصات سهند S و همین‌طور تفاوت‌های آن با سهند G بپردازیم.

همچنین بخوانید:

مشخصات فنی سهند S

تمام تیپ‌های سهند با نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر آشنای سایپا عرضه می‌شوند که با نام M15i شناخته می‌شود. این پیشرانه همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها و افزایش نسبت تراکم، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو نیز توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما پارس‌خودرو قصد تولید نسخهٔ اتوماتیک این خودرو را هم دارد که به گیربکس CVT مجهز است و در دو تیپ L و E عرضه خواهد شد.

سهند S

سهند با ۴,۲۱۵ میلی‌متر طول، ۱,۶۷۷ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۵ میلی‌متر ارتفاع، از لحاظ ابعاد تفاوت بزرگی با ساینا ندارد. این خودرو در تیپ S وزنی برابر با ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد و روی رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی با لاستیک‌های ۱۸۵ قرار می‌گیرد درحالی‌که ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند. سهند S در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود ۶.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که حدود نیم لیتر کمتر از ساینا S با پیشرانهٔ M15 معمولی است. باک سوخت این ماشین هم ۴۱ لیتر ظرفیت دارد.

امکانات و آپشن‌های سهند S

سهند S تیپ پایهٔ دستی این خودرو محسوب می‌شود و کمترین امکانات و تجهیزات را ارائه می‌کند. ازجمله مهم‌ترین امکانات این تیپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غربیلک فرمان D شکل
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • تریم داخلی دورنگ
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • سنسور دنده‌عقب
  • دی‌لایت
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • چراغ مشایعت
  • چراغ‌های خودکار
  • USB با قابلیت شارژ موبایل

با توجه به لیست فوق، اساساً امکانات سهند S خیلی بیشتر از ساینا S نیست اما بااین‌وجود، طراحی داخلی جدید و تریم دورنگ فضای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است.

سهند S

تفاوت سهند S با سهند G

نسخهٔ دستی سهند، در دو تیپ مختلف با نام‌های S و G تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها فقط در سطح امکانات است و از دیگر جهات مثل قوای محرکه و طراحی بیرونی و داخلی هیچ تفاوتی باهم ندارند. سهند G امکانات بیشتری را ارائه می‌کند که عبارت‌اند از:

  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • رینگ آلومینیومی
  • صندلی‌های چرمی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سانروف
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • دوربین دید عقب
  • آنتن کوسه‌ای

سهند S

مزایا و معایب سهند S

همان‌طور که اشاره شد، سهند اساساً فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به تیبا بازمی‌گردد و بنابراین، با خودرویی قدیمی طرف هستیم. این موضوع خود را در طراحی پروفیل جانبی که کاملاً با تیبا و ساینا یکسان است و با طراحی جدید جلو و عقب ناهماهنگ به نظر می‌رسد نشان می‌دهد. علاوه بر این، پیشرانهٔ M15i با وجود ارتقاءهایی که تجربه کرده، هنوز هم موتوری قدیمی و هشت سوپاپ با بازدهی پایین است که مشکلات آن مثل لرزش و سروصدای زیاد همچنان پابرجا هستند. کیفیت پایین متریال داخلی و قیمت غیرمنطقی هم از دیگر معایب این سدان جدید سایپا و پارس‌خودرو هستند. از سوی دیگر، کابین جادار برای خودرویی در این کلاس، طراحی داخلی زیباتر و بروزتر، پیشرانهٔ کم‌استهلاک و فراوانی قطعات یدکی را هم می‌توان ازجمله مزایای سهند S برشمرد.

مزایا

  • پیشرانهٔ کم‌استهلاک
  • طراحی داخلی زیباتر و بروزتر
  • کابین جادار
  • فراوانی قطعات

معایب

  • پیشرانهٔ قدیمی
  • متریال داخلی بی‌کیفیت
  • قیمت غیرمنطقی
  • طراحی بیرونی ناهماهنگ

سهند S

قیمت سهند اس صفر در کارخانه و بازار

طبق آخرین شرایط فروش سایپا، سهند S قیمت کارخانه‌ای ۴۶۷ میلیون تومانی دارد. این رقم در بازار هم حدود ۴۹۰ میلیون تومان است که اختلاف چندانی با قیمت کارخانه ندارد. برای مقایسه، اطلس G که امکانات بیشتری نسبت به سهند S دارد، توسط سایپا با قیمت ۴۱۶ میلیون تومان عرضه می‌شود و مشخص نیست که چرا سهند S با وجود امکانات کمتر، باید حدود ۵۰ میلیون تومان از اطلس G گران‌تر باشد. همچنین قیمت سهند S از ساینا S هم حدود ۱۲۰ میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف بسیار زیادی به‌حساب می‌آید خصوصاً با توجه به اینکه تفاوت‌های این دو خودرو صرفاً به تغییراتی در طراحی بیرونی، داشبورد جدید و پیشرانهٔ ارتقاءیافته خلاصه می‌شود؛ بنابراین، سهند S با این قیمت ارزش خرید بالایی ندارد و به همین دلیل است که قیمت آن در بازار بسیار به قیمت کارخانه نزدیک است. البته سهند S از محصولات ایران‌خودرو رقیب قیمتی مستقیمی را مقابل خود نمی‌بیند و نزدیک‌ترین مدل‌ها به آن، رانا پلاس و سورن پلاس XU7P هستند که هردو در بازار بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

برای اطلاع از آخرین قیمت سهند اس صفر در کارخانه و بازار به این صفحه از پدال مراجعه کنید.

سهند S

جمع‌بندی

به‌طورکلی، با توجه به دلایلی که توضیح دادیم، سهند S حتی با توجه به شرایط بازار کشورمان، در قبال قیمت خود خودروی ارزنده‌ای نخواهد بود؛ بنابراین، اگر می‌توانید قید طراحی جدیدتر سهند را بزنید، سراغ ساینا S بروید که در بازار حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارزان‌تر است و مطمئن باشید که چیز خاصی را از دست نخواهید داد اما اگر به طراحی بیرونی و داخلی جدید سهند علاقه دارید ولی وجود صندوق بار بزرگ برایتان ضروری نیست، می‌توانید با چند ۱۰ میلیون تومان بیشتر، در بازار اطلس G را انتخاب کنید که هم از امکانات بیشتری بهره می‌برد و هم ظاهر بهتری دارد.

جدول مشخصات فنی سهند S

پیشرانه M15i
حجم موتور ۱۴۹۷ سی‌سی
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم
طول ۴,۲۱۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۷۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
ظرفیت باک ۴۲ لیتر
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر ترکیبی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۷۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. سعید . ف

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من ۶ بهمن سهند اس تحویل گرفتم.
    اگر کسی از این نظرات برای خرید استفاده می کنه، بخونه:
    این ماشین برای داخل شهر و ۴ نفر سرنشین مناسبه (۳ سرنشین + راننده).
    مصرف سوختش بالاست.

    فضای سرنشین هاس عقب به دلیل طراحی جدید رودری و دستگیره هاش از تیبا کوچکتر هستش.

    کنترل پایداریش خوبه. ۲ ثانیه به راننده فرصت میده در سربالایی راحت به جلو حرکت کنه و ماشین عقب بر نمیگرده.
    صدای موتور در سرعت ۱۰۰ به بالا بسیار زیاده و موتور تحت فشار ۱۲۰ تا رو پر می کنه.
    برای ۱۲۰ تا سرعت، دور موتور نزدیک ۴ میشه با دنده ۵.

    بالاتر گفتم، در یک کلام ماشین زیبا برای داخل شهر هستش برای جاده روش نمیشه حساب کرد.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. محمدرضا

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من از تیبا و تیبا2 . سایناs . کوییک s داشتم . الان اطلس گرفتم اولین سری که آومد تو بازار مدل اسفند 402 هستش . خدایی شاید برای یه عدده مسخره کننده بیاد ولی خیلی بهتر از کوئیک و ساینا هستش . چه از نظر شتاب قدرتش . خیلی خوب شده من خودم باورم نمیشد اینجور از آب دربیاد مسافرت خانوادگی باهاش رفتم ۵ سرنشین صندوق پر وسایل . اصلا به هیچ وجه کم نمیاره قشنگ بدون دردسر گازخور و شتابش عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا