در ادامه قصد داریم P90 را با تندر ۹۰ و فیسلیفتهای قبلی این خودرو که در ایران با نام پارس تندر و تندر پلاس عرضه شدند مقایسه کنیم.
در سال ۱۹۹۹ زمانی که رنو داچیا را خرید، پروژهٔ X90 برای توسعهٔ خودرویی اقتصادی با قیمت ۵ هزار یورو آغاز شد. پس از حدود چهار سال توسعه، این خودرو نهایتاً در ژوئن ۲۰۰۴ با نام لوگان رونمایی شد. این خودرو که به موفقیت غیرمنتظرهای دست پیدا کرد، با برندهای رنو و داچیا در کشورهای سراسر جهان به تولید رسید و عرضه شد. در کشورمان پس از کشوقوسهای فراوان، لوگان که قرار بود جایگزینی برای پیکان باشد، در سال ۱۳۸۶ روی خط تولید ایرانخودرو و پارسخودرو (سایپا) رفت و با نام تندر ۹۰ در سه تیپ مختلف راهی بازار کشورمان شد درحالیکه ارزانترین تیپ آن با نام E0، بدون حداقل امکانات رفاهی مثل فرمان هیدرولیک، حدود دو برابر پیکان قیمت داشت.
بااینوجود و علیرغم ظاهر ساده و اقتصادی لوگان، این خودرو به لطف کیفیت بالای قوای محرکه و قطعات فنی، توانست جای خود را در بازار کشورمان باز کند. بعداً نیز نسخههای فیسلیفت و اتوماتیک تندر ۹۰ توسط خودروسازان داخلی عرضه شدند. در سال ۱۳۹۹ اما به دلیل تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید این سدان اقتصادی فرانسوی در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما به دلیل محبوبیت لوگان در ایران و همینطور در اختیار داشتن امتیاز پلتفرم و وجود زیرساختهای تولید در کشور، سایپا تصمیم به ساخت بومیسازی ایرانیزه کردن آن گرفت که نتیجهٔ آن خودرویی بنام P90 شد.
P90 که قرار است توسط پارسخودرو تولید شود، اواخر فروردین ۱۴۰۲ رونمایی شد و با توجه به اینکه بهتازگی کاتالوگ آن منتشر شده است، به نظر میرسد فاصلهٔ زیادی با عرضه به بازار ندارد. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این لوگان بومی را با تندر ۹۰ و فیسلیفتهای قبلی آن مقایسه کنیم. لازم به ذکر است، درحالیکه قبلاً به نام کادیلا برای این خودرو اشاره شده بود، به نظر میرسد قرار است با همان نام P90 به بازار عرضه شود زیرا در کاتالوگ مذکور همین نام دیده میشود.
طراحی بیرونی
سایپا نمای جلوی و عقب تندر ۹۰ را بهطور کامل بازطراحی کرده و سعی داشته نمای مدرنی به پیکر قدیمی و سادهٔ این خودرو ببخشد. در قسمت جلوی خودرو مجموعهٔ چراغها، جلوپنجره و سپر بهطور کامل از نو طراحی شده است. این طراحی جدید با جلوپنجرهٔ ششضلعی، چراغهای متفاوت و قاب برجستهٔ مه شکنها در طرفین سپر هرچند شاید بهخودیخود زیباتر از لوگان به نظر برسد اما این فرم تهاجمی هیچگونه هماهنگی با پروفیل جانبی خودرو ندارد زیرا این قسمت کاملاً دستنخورده باقی مانده و هیچ تغییری را نسبت به لوگان تجربه نکرده است. در اینجا طراحان حتی زحمت تغییر آینههای جانبی را هم به خود نداده و از همان آینههای ساندرو و تندر پلاس استفاده کردهاند.
در عقب خودرو شاهد چراغهای جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و با فرم جعبهای خودرو هماهنگی بیشتری دارد. در پایین هم سپر با بخش بزرگی از پلاستیک سیاه بازطراحی شده است. بهطورکلی، هرچند شاید طراحی جلو و عقب P90 با نمایی مدرنتر و تهاجمیتر بهخودیخود زیبا باشد اما ناهماهنگی این طراحی جدید با فرم بسیار ساده و قدیمی پروفیل جانبی لوگان تضاد ناخوشایندی ایجاد است. این در حالی است که در فیسلیفتی که داچیا در سال ۲۰۰۸ روی لوگان انجام داد و در سال ۱۳۹۶ توسط ایرانخودرو با نام تندر پلاس در کشورمان عرضه شد، طراحی خودرو با تغییراتی نهچندان بزرگ اما مؤثر و بدون بر هم زدن فرم هماهنگ لوگان، بروزتر و شکیلتر شد.
از سوی دیگر، خود سایپا نیز در پاییز سال ۱۳۸۷ درحالیکه تازه لوگان به ایران آمده بود، فیسلیفتی جزئی روی آن انجام داد که با نام پارس تندر عرضه شد. مهمترین تغییر ظاهری این خودرو در قسمت عقب با چراغهای جدید و انتقال جا پلاک از روی سپر به بالا انجام گرفته بود و نمای جلو دستنخورده باقی ماند. بااینحال، فیسلیفت پارس تندر هم چندان جالب از آب درنیامد و کمکی به زیباتر شدن لوگان نکرد.
داخل
در داخل P90 سایپا از داشبورد و رو دریها ساندرو و تندر پلاس استفاده کرده که هرچند کمی بهتر از داشبورد اولیه و قدیمی تندر ۹۰ به نظر میرسد اما کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته طراحان سایپا با استفاده از نمایشگر لمسی، مجموعهٔ جدید کنترلهای سیستم تهویه و صفحه آمپر جدید سعی در بروز کردن این داشبورد داشتهاند اما این اقدامات جزئی تأثیر چندانی نداشته و در داخل P90 همچنان شاهد همان فضای کهنه و بیروح لوگان هستیم که هیچ شباهتی به یک خودروی مدرن امروزی ندارد. همچنین در این خودرو از غربیلک فرمان کوییک استفاده شده که کاملاً با فرم کلی داشبورد خودرو بیربط است درحالیکه دکمههای بالابر شیشه همچنان روی داشبورد قرار دارند. با توجه به تغییرات بزرگ بیرونی، بهتر بود برای داخل P90 هم داشبورد جدیدی طراحی میشد تا لااقل در داخل حس خودروی جدیدتری را به خریداران بدهد. البته گفته شده نسخهٔ اتوماتیک این خودرو با داشبورد جدیدی ارائه خواهد شد.
تجهیزات
P90 از لحاظ امکانات نسبت به تندر ۹۰ پیشرفت نسبتاً خوبی داشته و سایپا مواردی مثل فرمان برقی D شکل با سیستم، پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، چراغهای خودکار، دیلایت، نمایشگر ۷ اینچی، آنتن کوسهای، سنسور باران، کنترل پایداری و ترمز کمکی را در نظر گرفته است درحالیکه تندر ۹۰ در تمام نسخههای قبلی خودروی بسیار فقیری بود و امکانات آن صرفاً به مواردی مثل دو ایربگ، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینههای جانبی و فرمان هیدرولیک محدود میشد.
پیشرانه
غیر از طراحی بیرونی، تغییر مهم دیگر P90 زیر کاپوت رخ داده است زیرا ازآنجاییکه امکان تولید پیشرانهٔ اصلی تندر ۹۰ یعنی K4M در کشور وجود ندارد، سایپا تصمیم گرفته در این خودرو از پیشرانهٔ ME16 استفاده کند. این همان موتور EC5 پژو-سیترئن محسوب میشود که در دوران برجام به سایپا رسید. این موتور که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهره میبرد را درواقع باید نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 پلاس ایرانخودرو دانست. هرچند گفته میشود موتور ME16 در برخی جزئیات مثل بلوک سیلندر با موتور ایرانخودرو متفاوت است اما ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که دقیقاً با TU5 پلاس یکسان است.
انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مورداستفاده در شاهین صورت میگیرد که توسط مگا موتور تولید میشود و طبق گفتهها از تکنولوژی شرکت آیسین بهره میبرد. همچنین قرار است بعداً نسخهٔ اتوماتیک P90 هم با گیربکس شش سرعتهٔ ساخت شرکت چینی DAE تولید شود. پیشرانهٔ P90 خروجی کمی بیشتری از موتور ۱.۶ لیتری K4M تندر ۹۰ دارد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت اما نقطهٔ قوت اصلی لوگان کیفیت بالای قوای محرکه بود که باعث میشد خریداران با ظاهر زشت، کابین قدیمی و امکانات اندک تندر ۹۰ کنار بیایند درحالیکه این موضوع در P90 کمرنگ شده است. البته موتور TU5 هم از پیشرانههای نسبتاً کمایراد داخلی است اما باید ببینیم نسخهٔ سایپا از این موتور چه عملکردی خواهد داشت.
جمعبندی
درمجموع، با وجود تمام تغییراتی که در P90 ایجاد شده، درحالیکه لوگان در بازارهای جهانی هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد، تولید دوبارهٔ نسل اول که پیشینهٔ آن به بیست سال پیش بازمیگردد آنهم با پیشرانهٔ پژو و صرفاً چند آپشن بیشتر چه توجیهی دارد آنهم درحالیکه سایپا در سبد محصولات خود سدان مدرنتر شاهین را دارد که قرار است با همین پیشرانهٔ ME16 تولید شود؟ درهرحال، طبق آخرین گزارشها، تولید P90 در تیرماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و حدود ۱۰ درصد قیمت کمتری نسبت به شاهین خواهد داشت.
مقایسه مشخصات فنی
تندر ۹۰ | P90 | |
پیشرانه | K4M | ME16 |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر | ۱۴۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
وزن | ۱۱۰۰ کیلوگرم | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۲۴۷ میلیمتر | ۴,۳۳۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۴۰ میلیمتر | ۱,۷۴۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۳۴ میلیمتر | ۱,۵۳۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۰ میلیمتر | ۲,۶۳۰ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۷ لیتر |
Mr. gt c
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ferrari 12 cilindri جانشین ۸۱۲ اسطوره معرفی شده
رضا
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ال 90 از لحاظ موتوری وگیربکس بین خودروهای داخلی کیفیت نسبتا خوبی داره ولی از نظر ظاهری و اتاق اصلا جذابیتی نداره . انگار کسی که طراح بوده از روی فرغون طراحی کرده
Hosein
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برادر من
چشم شما عادت کرده به یک سری ماشین های جواد و اشی مشی دوره جنگ جهانی دوم
اتفاقا ال ۹۰ خشکل هست
چون شما بهش عادت نداری …
یک زمانی کل مردم ایران پیکان رو زیبا میدیدن و بهش میگفتن سالار ولی الان همه میگیم عه عه چه جوادی بوده
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳هنوزم پیکان زیباست
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ای … چیه نوشتی
جواد ینی چی مثلا
عجایب
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳برادر من!
یه جوری میگی چشممون عادت نکرده انگار ال ۹۰ برا ۲۰۲۴ هست.برادر من بخواهیم نخواهیم بعد هفده هجده سالی که ال ۹۰ رو دیدیم چشممون باید عادت میکرد!
پیکانم از همون اول یه ماشینی بود برای طبقه ضعیف کسی نمیگفت سالار!وقتی بیوک و کادیلاک و شورولت و پونتیاک و فورد و جمس و بلیزر و بنز و بی ام و…..بوده کی به پیکان میگفته سالار؟!شاید میگفتن سالاد شما اشتباه شنیدی!
علی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اقای محترم چرا به اسم زیبای جواد وسله میبندی ،
علی امینی آذر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شما سوار تانک می شوید با ابهت قدرتمند پر سرعت و …
ققنوس
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شما سوار نشو برو لگن ایرانی بگیر
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳از کی تا حالا رنو جز خودروهای داخلی حساب میشه جک نگو
سعید کوثری
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام و روز خوش ، من ال نود سال ۸۸ خریدم و خیلی ماشین باکیفیت و قدرت موتور خوبی داره . در سال ۱۴۰۱ تارا دستی از ایرانخودرو تحویل گرفتم که کیفیت مناسبی نداره و از لحاظ کیفیتی ال نود واقعا خودرو با کیفیت ، مقاوم و دارای استاندارد اروپاست . ال ۹۰ گیربکس بسیار عالی داره و در حال حاضر از تارا دستی ام آنچنان راضی نیستم و فقط موتورش خوبه .
رامین صفایی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ظاهرش که بسیار زیباتر از ال۹۰ است
امیدوارم کیفیت کارش هم به همان خوبی باشه
آرش
۱۸ شهریور ۱۴۰۳الان چه ربطی داره دقیقا ؟؟
مهران
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من هنوز درکی از کسی که خودرو صفر با هزار زحمت و چک و قرض و…میخره ندارم…خصوصا خودروها خانواده سایپا
با همین پولا میشه مدل پایین تر گرفت کم کار و تمیز که هم کیفیت به مراتب بهتری دارن هم درگیر قسط و مشکلات فنی خودرو صفرِ ایرانی نمیشه طرف.
۱۰ ۲۰ تومن خرجش کنی از صفر بهتر میشه.
تجربه ی شخصی من بود از اینکه کسی که با هزارتا تلاش و وام و…میخواد ماشین بگیره بهتره صفر نباشه.
هرچند خیلی از خانواده ها و جوونا فقط و فقط همینطور میتونن صاحب ماشین بشن..با هزار دنگ و فنگ و قسط و وام و سود و…
متاسفانه
Avan
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مشکل اینه که خودروهای دست دوم معلوم نیست که چه مراقبتی داشتن من از آشنا ماشین خریدم بعدا فهمیدم مسافرکشی می کرده و اعتقادی به تعویض روغن نداشته!
احمدشاطر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳چند وقت دیگه درباره فرغون باید نظر بدن ،دوستان.فرغون درسته یا فرقون؟ هرکدوم که آپشن بیشتری داشته باشه،……..
javad-bmw
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مسئله اینجاست که یه سری از آدما طرز فکرشون مثل شما نیست، و اعتقادشون اینه که حتما ماشین صفر بخریم که مشکلی نداشته باشه در صورتی که ماشین صفر ایرانی تا ۲۰ هزار تا اول، باید مدام رفع ایراد بشه.
در ضمن موتور و گیربکس ال۹۰ هماهنگی بسیار بالایی با هم دارن که باعث کشش مناسب میشه، حالا یه سوال مهم ، موتوری که سایپا میخواد روی p90 نصب بکنه با اون گیربکسی که خودشون میگن با تکنولوژی آیسین هست میتونه همون هماهنگی رو ایجاد بکنه؟
آیا به نمودار گشتاور موتور و ضرایب دنده ها توجه کردن؟
خیلی بعیده به این چیزا توجه کرده باشن چون اگه قرار باشه به همه اینا توجه بشه باید ضرایب گیربکس رو تغییر بدن که این ینی هزینه شدیداً بالا برای مگا موتور.
کیومرث سالیانی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳در سال ۱۹۷۷(۱۳۵۶) با پدرم رفتیم خرمشهر که یک تویوتا کرونا صفر از گمرک تحویل بگیریم ،درمحوطه تا چشم کار میکرد کارینا و کرونا چیده شده بود با ۸۰هزار تومان پلاک شد.هنگام برگشت به تهران متوجه شدم که از لحاظ جلو بندی بسیار ضعیف است چونکه بلبرینگ چرخ جلو در یک دست انداز نابودشد و با مراجعه به تعمیرگاه مجاز تویوتا متوجه قیمت بالای یدکی آن شدیم.در۱۴۰۳ حالا من موندم و ایران خودرو -سایپا و پارس خودرو و……تازه ماشین های چینی را کجای دلم بزارم چون خودشون خودروهایی که تولید میکنند سوار نمیشوند بجای فرغون تولیدی سوار بنز و بی ام و پورشه و فراری میشوند و بدبخت و بیچاره ها هم سوار هوندا سیویک سال .
علی ===
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه چقدر خودرو کارکرده تمیز برای فروش هست؟ در سال حدود یک میلیون ماشین صفر میاد بازار اگه کسی اونها رو نخره و همه برن سراغ دست دوم خودت حدس بزن چه وضعی پیش میاد.
جرمی کلارکسون
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من باشم یه مگان ۱۴۰ هزار کارکرد میگیرم الان قیمتشو دیدم ۳۰۰ میلیون بود حداقل سواری خوب و از همه مهم تر ایمنی داره
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش کجا مگان رو میدن ۳۰۰ تومن ما هم بیایم همونجا بگیریم.
جرمی کلارکسون
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بزن قیمت مگان ببین
datsun
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سیصد تومن الان پراید هم دستت نمیدن
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳۳۰۰ بده من
من پرایدمو میدم بهت
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳داش فکر کنم مزایده های پلیس مگان رو ۳۰۰ میدن ولی ارزش نداره خیلی کار کردن و پدرشون در اومده
FY
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو خواب 😂😂
زیزیگولو
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مطمئناً هزار جور مشکل تو موتور و گیربکس و جلوبندی و شاسی و بدنه و سیستم برقش داره وگرنه با این قیمت مفت آگهیش نمیکردن
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو دیوار ؟ پشمام با ۳۰۰ تومن پژو پارس یا ۴۰۵ مدل ۹۰ با ۱۴۰ هزار کارکرد فکر نکنم بدن بعد بیان مگان بدن حتی اتاق تعویض و موتور تعویض و اینا هم باشه ولی ۳۰۰ نمیدن 😐😐
جرمی کلارکسون
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان الان رفتم دوباره دیدم ماله سال ۹۹ بود ببخشید 🤣🤣🤣🤝🤝❤️
افشار
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خسته نباشی دلاور 😂
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳😂💪
مهردادکمال
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳???? مگان!!!! پراید 300تمنه
S.d
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مگان چپی رو میگن.من معذرت میخوام
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳با سیصد چهارصد تومن میتونی مزدا ۳۲۳ بگیری
Drifter
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳میشه یه مجموعه مقاله کامل برای بررسی خودروهای رنو که در بازار ایران موجودن قرار بدید ؟
مثل ال ۹۰ ، مگان ، فلوئنس ، ساندرو ، کپچر و …
میخوان باهاشون آشنا بشم و ببینم در حال حاضر ارزش خرید دارن یا نه و رقبای هم قیمتشون چطورن
شخصا رنو فلوئنس و ساندرو رو خیلی دوس دارم
البته تو این بازار کساد و بی محصولی کشور ما
چارهای جز دوس داشتن این چنین ماشینایی نیست
و گرنه به عنوان کسی که ماشینای هاچ بک دوس داره ، آرزوم یه تویوتا کرولاس
شاهین
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام سری مقالات راهنمای خرید پدال رو دنبال کنین اکثر خودروهایی که فرمودین اونجا بررسی شدن به همراه مزایا و معایب و خیلی موارد دیگه.
بازم سوالی بود در خدمتم.
Drifter
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بسیار ممنون 🙏
امید
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
رنو یا کیا بخر
با خیال راحت تا پنج سال فقط روغن و فیلتر عوض کن
علی جردن
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای چینی صد برابر ارزش خرید تر دارن به نسبت فرانسوی های بدون آپشن که در حد پیکانن
Hamid3x
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بله چینی ها خیلی ارزش خرید دارن
فقط موقع حرکت باید دعای توسل بخونی اکسل در نره ماشین یهو تیک اف کنه بسمت اسمون ها 😂😂😂😂
عبدالله
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خدایی از سال 91من تندر 90 دارم فقط روغن بنزین توش ریختم.. و چند قطعه مصرفی مثل لنت ترمز. تسمه تایم. با شمع عوض کردم.. خدا راضی باشه منم راضیم….
فرزاد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳همه ماشینا اگر باهاشون تصادف نکنی خرجشون فقط روغن ریختن هستش
پویا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مطمئنی تاحالا ماشین داشتی ؟
منصور
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳عالیه
B
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳قشنگ داد میزنه طراحیشو چندتا سهمیه ای با شلوارک زیرپوش انجام دادن
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳حس میکنم ابعاد ال نود بزرگ تره ازش
Sevlan
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خوب که چی ??مردم ال90رو نه واسه قیافه اش ،بلکه واسه اینکه تو بحث فنی و تعلیق کم ایراد و کم استهلاک بود و هماهنگی موتور و گیربکس و اینکه کلا به اصطلاح ماشین سگ جونی بود میخریدن ، حالا که این نه موتور 𝗄4𝗆رو داره و نه قیافه و تناسب ، چه کاریه میرن همون 207رو میگیرن که از این خوشگل تره با همون موتور 𝗍𝗎5
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳۲۰۷ رو همه تو عقبش جا نمیشن
میرن اصلا تارا میگیرن یا سورن پلاس یا دنا که اونم مثل ۲۰۷ تو عقبش همه جا نمیشن
یا اصلا اریزو ۵ دسته دوم میگیرن
شهروند ایرانی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش ۲۰۷ فضای پا و سرش از ال نود خیلی کمتر البته من بزرگترین ضعف این خودرو مجموعه گیربکس میبینم چون سایپا فوق العاده ضعیف اگه با گیربکس Dae بیاید شاید بهتر باش در کل تولید همچین خودرو خیلی دیر هند خیلی سال پیش تندر هاچبک تولید میکرد یا مثلا روسیه لادا تولید کرد روی همین پلتفرم البته خیلی وقت استفاده میکنن
Tondar L90
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش من الان یه ال ۹۰ مدل ۹۱ دارم که خیلی عالیه
با موتور k4m فابریک هر روز دارم کاتاف میزنم رو ۶۵۰۰ و دنده هارو پر میکنم
ترمز سنگین میگیرم
دستی میکشم
لایی میکشم
اما یک ریال خرج هم نداشته
حتا با اون همه گاز دادن که ماشین خوره ی بنزین میشه مصرفش میاد رو صدی ۱۲
تو اتوبان هم ۶ رسوندمش
رنگشم میکشه و آفتاب سوختگی نداره حتا یک ذره
این ماشین با ۲۳۰ تا کارکرد تو فشار سنگین ارزشش از چینی ها و جدیدای ایرانی بیشتره
اینو ۳۰ میلیون خرجش کنی تا ۱۲.۱۳ سال دیگه فقط پول بنزین و روغن یا نهایتا لاستیک و تسمه تایم رو باید بدی
دیسک و صفحه کارخونه هم حدود ۱۱ سال روش کار میکرد و کشش عجیب و غریبی هم داشت با اینکه کلاچش مثل تراکتور بود
Yaghoob
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها دلیل خرید لوگان انجینش بود .
وقتی اون انجین نباشه دلیلی برای خرید وجود ندارند .
گاس فرینگ
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳وقتی خلاء چندانی بین سهند و شاهین وجود نداره بهتر بود به جای این کارها تیپ S شاهین رو با موتور me16 یا m15 توربو عرضه کنن (که رینگ آلومینیومی و سانروف و مانیتور نداره قرار بود همزمان با تیپ G عرضه بشه ولی نشد)
محمد مهدوی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳این همه در نمای جلو و عقب طراحی و هزینه و قالب ها عوض شده ولی در بغل خودرو بجز اینکه راهنما از بدنه به روی آینه و جای خالی راهنما پلاستیک گذاشتن هیچ تغییری نکرده حداقل یک خط لچکی روی پنجره عقب تغییر دستگیر به آسان باز شو تغییر درب باک تغییر پایه ای آینه ها ، سانروف سقف انجام می شد
رضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خلاصه مطلب میخوان از محبوبیت ال نود سواستفاده کنند و یه ماشین شتر گاو پلنگ تحویل مردم بدند واقعا خداحافظ کنه شرکت رنو رو از دوستی که در اون مجموعه کارمیکرد میگفت گروه رنو تنها محصول پارس خودرو بوده که از ابتدا ی تولید تا زمانیکه ماشین از کمپانی بره بیرون نماینده هاش بالا سرشند ولی خودروهای مونتاژی چینی کسی به کسی نیست
amirboss
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳P90 بیشتر شمایل زامبی گرفته تا یه خودرو.
سایپا تو طراحی یه سروگردن از ایران خودرو جلوتر بود ولی این ماشین کاملا ناامید کرد
انگار تو چایی بجای شکر فلفل بریزی
خیلی مضحک شده.
تو آینده نزدیک یه دلیل به اعصاب خوردی های من در طول روز اضافه میشه…
علیرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ال نود مدل ۱۳۹۲،کارکرد ۷۵۰ هزارتا
هنوز موتور پلمپه،بدون کوچیکترین ایراد فنی
و کم کردن روغن👍
عجایب
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳۷۵۰ هزار کیلومتر؟؟؟!!!! مدل ۹۲؟!سالی ۳۵ بار رفتی مشهد برگشتی؟چخبره سالی ۷۰هزار کیلومتر؟
مطمئنی ماشین اوکیه؟من مدل ۸۶ دارم ۳۵۰هزار کارکرد.انقدری که تو از ماشینت راضی هستی من نیستم. چرا؟!
فاضل حسینی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳لطفا همه شما زحمت بکشید مطالعات خودتون ببرین بالا مثلآ مجله ماشین مطالعه کنید تا اظهار نظر غیرفنی نکنیدتشکر
منصور
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خود ال ۹۰ هم همچین ماشین شاخی نبود که بخاد ایرانیزه شده اش ویز خاصی دربیاد.
متاسفانه تو کشور ما مردم فقط از روی شنیده ها نظر میدن.
من ال۹۰ داشتم نه اونچنان ماشین کم خرجیه که میگن
نه از لحاظ ایرودینامیک و بدنه استاندارده.خود شرکت رنو هم اعلام کرده بود که این خودرو توسط نمایندگیش تو کشور رومانی(داچیا) اقتصادی ساخته شده برای کشاورزان کشور رومانی.ولی اینجا طرف توقع یه ماشین داخلرشهری هم از ال۹۰ داره و جالبه که میگه عالی هست!!!!!!!!!!
عجیب ترین کشور دنیاییم واقا
Ali
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من مدل ۹۱ ال۹۰ دارم ، تا الان هم فقط خرج تعویض روغن و لوازم مصرفی کردم و خیلی هم راضی هستم
درسته امکانات کمی داره ولی سگش شرف داره به خودرو های چینی و دیگر
تولید داخل،،،،قیافه نداره ،،، ادم سوار
قیافش نمیشه ، خودرویی باشه که تو راه نذارتت،،،،
میثم
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
تاریخچهای که رنو برای طراحی مکان و لوگان اعلام کرد این بود که رنو خواست بخش بزرگی از بازار دنیا داشته باشه و با دو خودرو میخواست سهم بزرگی از بازار جذب خودش کنه
لوگان یا همون ال۹۰ یک ماشین اقتصادی و برای همه جور شرایط محیطی و آب و هوایی ساخت و اینکه مردم با هر قد قواره ای بتونند استفاده کنند و بیشتر برای کشاورزان و حاشیه شهرها بازار هدف بود
خودرو مکان هم لوکس تر و آیرودینامیک تر طراحی شد برای شهرها و مسافرت های بین شهری که انصافاً هم بسیار عالی بود.
و در نهایت موفق شد این دو خودرو در ۵۰ کشور بفروش و تولید برسونه.
ناشناس
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳باور کن همون ال نود قبیله پارس خودرویی که چراغ های عقبش و تغییرشکل دادن اون ال نود قبیله قشنگ تره،حالاچراچراغ هایش و تغییردادن نمی دونم،چراغ های جلو و تغییر بدن اونش خوبه ولی از چراغ های عقب مورده پسند من نیست.
هادی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کدام مقایسه؟ بفرمائید مقایسه چراغ وراهنماهای ال نود با پی نود فقط چراغ وداشبورد وراهنماعوض میشه توایران بعدمیگن خودرو جدید ، لامصب خودرو سازی ایران به چالش کشیده تمام غول های خودروسازی دنیا رو، دارن بازار جهانی رو به دست میگیرن ایران خودرووسایپا
مهندس
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شهر که بی صاحب و بی شهردار باشد قورباغه هم هفت تیرکش میشود یه مشت مافیای خانمان سوز ملت افتادن به جون پولهای مردم دربدر و هر آشغالی را بعد ۴۰ سال تولید با دریافت وامهای کلانی جهت دانش بنیان کردن و داخلی سازی و از این گونه جفنگیات اینآشغالها را بافروش به قیمت ۱۰برابر قیمت جهانی جیبهای مردم را خالی میکنند.
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳باز هم اشتباه تارا در کاپوت ماشین تکرار شده دید رانند بسیار ضعیف است
نادر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ال نود واقعا خیلی ماشین مقاومیه درست ظاهر خوبی نداره انشالله که P9خراب نکنه
رضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحیش افتضاحه،آه،اوف.صد رحمت به طراحی خوده ال۹۰.ممنون.نخرین برن درستش کنن،تاکسی کنین.
ابوالفضل
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ال ۹۰ از لحاظ موتور و مقاومت بدنه خیلی خوبه
اما ظاهر بیرونی و داخلی بسیار زشتی داره
هزار ماشالا سلطان چپ کردن هم که هست
این p90 حداقل قشنگ تره
ملانصرالدین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳هموطنا تو را خدا اینقدر بهانه نگیرید
ما کشور نیستیم به حقوق مصرف کننده احترام بزاریم.
مشکل مسیولین کشور ما در همه ادوار گذشته همین بوده.من نماینده مجلس هستم نماینده یک شهری هستم تاچهارسال قبل تهران رو در نقشه هم ندیده بودم.اما در انتخابات آنقدر گفتم گفتم مردم بیچاره فکر کردن من عددی هستم می تونم نظر نمایندگان کلانشهرهای مانند تهران تغیر بدم خدا زدها به من رأی دادن
وقتی رسیدم تهرون چشمم به این برجها افتاد وشهر افتاد لذت بردم مشکلات ساکنین حوزه انتخابیه خودرا فراموش کردم هم اکنون در تهرون جوگیر هستم.
آنقدر باندهای مافیایی نفوذی انگلیسی وچینی تحت فرماندهی لایه های جاسوسی خودروسازا داخلی از بی کیفیتی خودرو پراید وخودرو206 هاچبک وپژو نفرت پراکنی کردن تا آن خودروهای محبوب ارزانقیمت رو برای غارت کردن ثروت ملت ایران وکوچک کردن سفره مردم از خط تولید خارج کردن.
حالا چه خودروی دمدستی جایگزین پراید وپژوه هاچبک206کم مصرف محبوب کردن؟؟
خدا میداند کارمندیا بازنشسته بیچاره با چهارفرزند محصل ماهیانه 9میلیون تومن کرایه اسنپ میدهد حقوق دریافتی اش12میلیون تومن است.3روز قبل صاحب خوانه بدلیل اینکه نتوانسته بود اجاره را سرماه دریافت کند اثاثیه او را پشت درب خانه تخلیه کرده بود.وقتی شنیدم دو دستی تو سرم زدم گفتم کیا نماینده مجلس شدیم.
آقا برای کی ال90وغیره؟؟؟
مگر خانوار روستایی با هفت فرزند الآن دوسال توانسته از روستای خود به بخش سفرکند.لطفأ یه سر به مناطق دوردست کویری بزن پای درد دل مردم روستاهای دشتیاری بنشین.
از این طرف هر3ماه خودروساز قیمت یک دستگاه خودرو مونتاژی را به مهندس مونتاژ کننده بعنوان کارگر تولید پرداخت میکند.تو را خدا شما بگین آیا توهین به شعور ملت ایران نیست هزاران مهندس مونتاژکار را کارگر تولید خطاب میکنند؟پس کارگری که در کشور چین قطعات را تولید میکند نامش کارگر چیست؟
آیا کارگر چینی تولیدکننده است یا هزاران مهندس در سالن مونتاژکاری شرکت ایرانی که قطعات کارگر تولیدکننده چینی را تولید میکند؟
امان دهید بیش از این افشاگری نکنم
ملانصرالدین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳هموطنا تو را خدا اینقدر بهانه نگیرید
ما کشور نیستیم به حقوق مصرف کننده احترام بزاریم.
مشکل مسئولین کشور ما در همه ادوار گذشته همین بوده.من نماینده مجلس هستم نماینده شهری هستم تاچهارسال قبل تهران رو در نقشه هم ندیده بودم.اما در انتخابات آنقدر گفتم گفتم مردم بیچاره فکر کردن من عددی هستم می تونم نظر نمایندگان کلانشهرهای مانند تهران روتغیر بدم خدا زدها به من رأی دادن
وقتی رسیدم تهرون چشمم به این برجها وزیبایی شهر افتاد لذت بردم مشکلات ساکنین حوزه انتخابیه خودرا فراموش کردم هم اکنون در تهرون جوگیر هستم.
آنقدر باندهای مافیایی نفوذی انگلیسی وچینی تحت فرماندهی لایه های جاسوسی خودروسازا داخلی برای ایجاد منافع برای خود از بی کیفیتی خودرو پراید وخودرو206 هاچبک وپژو نفرت پراکنی کردن تا آن خودروهای محبوب ارزانقیمت رو برای غارت کردن ثروت ملت ایران وکوچک کردن سفره مردم از خط تولید خارج کردن.
حالا چه خودروی دمدستی جایگزین پراید وپژوه هاچبک206کم مصرف ومحبوب کردن؟؟
خدا میداند کارمندیا بازنشسته بیچاره ای می شناسم با چهارفرزند محصل ماهیانه 9میلیون تومن کرایه اسنپ میدهد حقوق دریافتی اش12میلیون تومن است.3روز قبل صاحب خونه بدلیل اینکه مستاجر نتوانسته بود اجاره را سرماه دریافت کند اثاثیه او را پشت درب خانه تخلیه کرده بود.وقتی شنیدم دو دستی تو سرم زدم گفتم کیا نماینده مجلس شدیم.
آقا»»»برای کی ال90وغیره؟؟؟
مگر خانوار روستایی با هفت فرزند الآن دوسال توانسته از روستای خود به بخش سفرکند.لطفأ یه سر به مناطق دوردست کویری بزن پای درد دل مردم روستاهای دشتیاری بنشین.
از این طرف هر3ماه خودروساز قیمت یک دستگاه خودرو مونتاژی را به مهندس مونتاژ کننده بعنوان کارگر تولیددستمزد نجومی پرداخت میکند.تو را خدا شما بگین آیا توهین به شعور ملت ایران توهین به تولید ملی نیست هزاران مهندس مونتاژکار را کارگر تولید خطاب میکنند؟؟؟؟؟پس کارگری که در کشور چین قطعات را تولید میکند نامش کارگر چیست؟
آیا کارگر چینی تولیدکننده است یا هزاران مهندس در سالن مونتاژکاری شرکت ایرانی که قطعات کارگر تولیدکننده چینی را مونتاژ وسرهم میکند؟
امان دهید بیش از این افشاگری نکنم
مسعود محمدابادی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳هر خودرویی که کارخانه ازش زیاد حمایت کنه و بیشتر وارد بازار بشه و تولیدش ادامه دار بشه… در چشم ملت زیبا میشه و همه گیر میشه….. و داستان زیبایی خودروها در این است…. البته صحبت سر خودروهای داخلی هس
سینا صیاد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳کلا مغز طراحای ایرانی که البته اصلاح میکنم مغز طراحان دولت دو سلولیه جز سپر و چراغ چیزه دیگه ای مد نظرشون نیست.و خاک برسرشون با این تولیداتشون و همینطور توذات کسایی که میرن 500 میدن پول کوئیک و پراید. اینا خائن هستن. ما با اینا زندگی داریم میکنیم.موتور هوندا شده صد تومن هشتاد تومن.خریت تا کجا اخه.یک ملیون پول این موتور بود فقط. تحریم تو سرتون بخوره کدوم تحریم چرا اینقدرر دروغ اخه.
معراج
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳اقا باشه شما هاهم مارو کشتید با این ماشین حلبی هاتون
ببینید کسی که لیاقت ماشین ایرانی رو داره بره همونو سوار شه هفتگی 3 بار باید تعمیرگاه باشه
بنده پسری 17 ساله هستم و عاشق لوگو رنو و ماشین هاش هستم به کسی مربوط نیست که کی چی سوار میشه
واشر سوارا😂👌🏻
شده جریان زانتیا
قطعاتش تو ایران میگفتن کمه اتفاقا قطعاتش از خود شرکت های سایپا و ایرانخودرو بیشتره
بازم میگم ایران عرض داشته باشه موتوری مثل k4m بزنه بعد بیایید ادعا کنید
سلامتی اون ماشینی که هیچ وقت دم تعمیرگاه نمیبینم
رضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳اقا باشه شما هاهم مارو کشتید با این ماشین حلبی هاتون
ببینید کسی که لیاقت ماشین ایرانی رو داره بره همونو سوار شه هفتگی 3 بار باید تعمیرگاه باشه
بنده پسری 17 ساله هستم و عاشق لوگو رنو و ماشین هاش هستم به کسی مربوط نیست که کی چی سوار میشه
واشر سوارا😂👌🏻
شده جریان زانتیا
قطعاتش تو ایران میگفتن کمه اتفاقا قطعاتش از خود شرکت های سایپا و ایرانخودرو بیشتره
بازم میگم ایران عرض داشته باشه موتوری مثل k4m بزنه بعد بیایید ادعا کنید
سلامتی اون ماشینی که هیچ وقت دم تعمیرگاه نمیبینم