در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال به مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده میپردازیم.
شرکت سایپا بیش از یک دهه پیش از اولین خودروی خود با نام تیبا رونمایی کرد. این خودرو که از همان ابتدا نیز با انتقادات زیادی در بخش طراحی و فنی روبرو بود به مرور زمان تکامل یافت و نوادگان زیادی از آن راهی بازار شدند. تیبا در واقع ترکیبی از پراید و ریو به شمار میرفت و علیرغم کاستیهای فراوانش به گزینهای محبوب برای افراد کمدرآمد تبدیل شده بود. با کنار گذاشته شدن تیبا فضا برای عرضه نسخههای تغییر یافته از آن همچون ساینا و کوییک باز شد و حالا نوبت به حضور دیگر مدلهای ارتقا یافته از آن همچون سهند و اطلس رسیده است.
در همین زمینه بخوانید:
- مزایا و معایب سهند پارس خودرو؛ کیفیت فنی و تجهیزات و قیمت
- مقایسه سهند و شاهین؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت
- مقایسه سهند پارس خودرو و رانا پلاس، ارزانترین سدانهای بازار
تندر ۹۰ هم به عنوان یکی از کم استهلاک ترین و باکیفیتترین خودروهای تولید داخل به شمار میرود هرچند تولید آن چند سالی است متوقف شده و البته نسخههای کارکرده آن همچنان طرفداران زیادی دارند. البته قرار است در آینده نزدیک نسخه ایرانیزه شده تندر ۹۰ با نام کادیلا تولید شود که در پدال بهطور مفصل آن را معرفی کردهایم. از آنجایی که تحویل سهند S به خریداران طی روزهای آتی شروع خواهد شد، شاید برخی افراد در دوراهی خرید این خودرو یا انتخاب تندر ۹۰ کارکرده قرار بگیرند و به همین خاطر میخواهیم مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده را داشته باشیم و به نقاط قوت و ضعف هریک اشاره نماییم.
همچنین بخوانید:
مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده
طراحی ظاهری
سهند S نسخه پایه این خودروست که در برخی تجهیزات نسبت به مدل فول G تفاوت دارد. این خودرو همانطور که گفته شد بر پایه ساینا شکل گرفته و خود ساینا هم فیس لیفتی از تیبا به شمار میرود. طراحان سایپا اقدام به بازنگری در بخش جلو و عقب خودرو کردهاند تا آن را محصولی متفاوت جلوه دهند هرچند با نگاه به نمای جانبی میتوانید شباهت کامل آن با ساینا و تیبا را متوجه شوید. با این وجود در نمای جلو چراغهای کشیده به طرفین و جلوپنجره چندضلعی بکار رفتهاند و نمای بهتری نسبت به تیبا و ساینا ایجاد کردهاند هرچند سپر میتوانست طراحی بهتری داشته باشد. در بخش عقب نیز چراغهای کشیده و سادهای بکار رفتهاند و سپر نیز در اوج سادگی طراحی شده است. با اینکه طراحی سهند S در مقایسه با ساینا و تیبا پیشرفت داشته اما در برابر خودروهای اقتصادی روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
در مقابل باید گفت تندر ۹۰ خودرویی متعلق به دو دهه پیش است و از آنجایی که برای بازارهای کمتر توسعه یافته و کمدرآمد طراحی شده بنابراین نباید انتظار چندانی از آن را داشت. طراحی تندر ۹۰ در نهایت سادگی صورت گرفته و در بخش جلو چراغها و سپر سادهای را میبینیم که البته هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. در نمای جانبی آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند پنجرههای بزرگ و ارتفاع نسبتاً زیاد خودروست. نهایتاً به نمای عقب میرسیم که چراغهای عمودی آن چنگی به دل نمیزنند و سپر نیز طراحی سادهای دارد. طراحی تندر ۹۰ به عنوان خودرویی اقتصادی پذیرفتنی است و با اینکه به دو دهه قبل تعلق دارد اما در مقایسه با خودرویی همچون سهند S قابلقبول به نظر میرسد. در مجموع باید گفت طراحی هر دو خودرو از محصولات روز دنیا فرسنگها فاصله دارد اما شاید سهند S به ویژه در نمای جلو کمی زیباتر جلوه کند.
طراحی داخلی
سهند S در بخش داخلی یک دگرگونی کامل را نسبت به ساینا تجربه کرده است. طراحان سایپا از داشبورد جدیدی برای این خودرو استفاده کردهاند و آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند پشت آمپرهای جدید و ورودیهای هوای متفاوت است. البته غربیلک فرمان دی کات به ساینا تعلق دارد. با این وجود نباید انتظار چندانی از کیفیت متریال بکار رفته داشته باشید. فضای کابین نیز نسبت به ساینا تغییر خاصی ندارد.
طراحی کابین تندر ۹۰ در نهایت سادگی و کارایی صورت گرفته و اثری از زیبایی و ظرافت در آن دیده نمیشود. در جایجای کابین پلاستیک خشک بکار رفته و داشبورد نیز مشابه خودروهای چندین دهه قبل به نظر میرسد. با اینکه کیفیت متریال بکار رفته در کابین تندر ۹۰ هم جای تعریفی ندارد اما تجربه چند سال گذشته نشان میدهد در صورت نگهداری اصولی این خودرو سروصدای کمتری در کابین وجود خواهد داشت. در حقیقت تمام تمرکز رنو و داچیا ارائه خودرویی اقتصادی و بیدردسر برای خریداران بوده است. از نظر طراحی داخلی میتوان سهند S را برتر دانست اما در بحث متریال بکار رفته و کیفیت ساخت تندر ۹۰ خودروی بهتری خواهد بود.
تجهیزات و امکانات
سهند S به عنوان مدل پایه این خودرو دارای تجهیزات و امکاناتی همچون غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، تنظیم برقی آینههای جانبی، سنسور دندهعقب، دیلایت، کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است و تجهیزات مدل فول همچون نمایشگر لمسی، سانروف، رینگ آلیاژی، دوربین دید عقب و صندلی چرمی در آن عرضه نمیشود.
تندر ۹۰ هم در سه تیپ E0، E1 و E2 عرضه شده که E2 فول ترین آنها محسوب میشود هرچند حتی در این تیپ نیز امکانات زیادی وجود ندارد. شاخصترین تجهیزات و امکانات تندر ۹۰ شامل مواردی همچون چراغ داخل صندوقعقب، بلندگوی دربهای جلو، جای لیوان صندلی جلو، گرمکن شیشه عقب، بلندگوی طاقچه عقب، ریموت کنترل سوییچ، نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت)، چراغ داخل داشبورد، آفتابگیر سمت مسافر با آیینه، کفپوش، آیینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی و دارای گرمکن، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و… هستند. همانطور که دیده میشود تندر ۹۰ تجهیزات بسیار کمی دارد و از این نظر به پای سهند S نمیرسد.
قوای محرکه
مقایسه سهند S با تندر ۹۰ کارکرده به بخش قوای محرکه میرسد و اینجا میتوان بزرگترین مزیت تندر ۹۰ را دید. سهند از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ساینا استفاده میکند هرچند به لطف برخی تغییرات ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. تجربههای پیشین در خودروهایی همچون کوییک و ساینا نشان داده این پیشرانه برای ترددهای شهری کافی خواهد بود اما با بالا رفتن دور موتور سروصدای زیادی ایجاد میکند. در صورت ترددهای جادهای با ظرفیت کامل نباید انتظار سرعت و شتاب چندانی را از خودرو داشته باشید.
همچنین بخوانید:
اما نقطه قوت تندر ۹۰ به قوای محرکه آن مربوط میشود. این خودرو در طول چند سال گذشته کیفیت خود را کاملاً اثبات نموده است. تندر ۹۰ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخهای جلو میرساند. پیشرانه و گیربکس تندر ۹۰ کاملاً هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و با اینکه صدای پیشرانه در دورهای بالا به کابین نفوذ میکند اما از نظر شتاب گیری و مصرف سوخت عملکرد بسیار خوبی در مقایسه با خودروهای داخلی دارد. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
سهند S | تندر ۹۰ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۹۰/۱۳۷ | ۱۰۵/۱۴۰ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳ | ۱۰.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۰ | ۱۷۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۷ | ۷ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۲۱۵/۱۶۷۷/۱۴۸۵ | ۴۲۵۰/۱۷۴۰/۱۵۲۵ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (میلیمتر) | ۲۴۱۰ | ۲۶۳۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۰۰ | ۱۱۱۵ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۴۱ | ۵۰ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۳۷۰ | ۵۱۰ |
سواری و هندلینگ
سهند S نسخهای ارتقا یافته از ساینا و تیبا به حساب میآید و بنابراین انتظار میرود تجربه سواری مشابه آنها را داشته باشد. شتاب گیری این خودرو کاملاً پاسخگوی نیازهای شهری خواهد بود هرچند قبلاً در ساینا S مشکلاتی همچون تعلل عجیب پیشرانه در پاسخ به پدال گاز و سروصدای بالای آن را شاهد بودهایم. البته زمانی که در جاده و با ظرفیت کامل تردد کنید پیشرانه کاملاً وا مانده و امکان شتاب گیری و سبقت وجود نخواهد داشت. سیستم تعلیق خودرو نیز از عهده دستاندازهای کوچک برمیآید اما چالههای بزرگ سواری را کاملاً آشفته میکنند. انتظار میرود هندلینگ سهند نیز با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری بهبود یافته باشد اما نباید به فکر عبور سریع از پیچها با این خودرو بود.
در مقابل تندر ۹۰ با پیشرانه و گیربکس هماهنگ خود سرعت و شتاب مناسبی دارد و سیستم تعلیق آن نیز اکثر ناهمواری را دفع میکند هرچند بزرگترین مشکل این خودرو را میتوان عدم پایداری در سرعتهای بالا و به ویژه در عبور از پیچها دانست که نبود سیستم کنترل پایداری و کشش یکی از دلایل اصلی این موضوع هستند. به غیر از این موارد تندر ۹۰ در اکثر موارد رضایتبخش عمل میکند. از نظر فضای کابین و بار نیز برتری کامل با تندر ۹۰ است.
قیمت
در حال حاضر سهند S فعلاً راهی بازار نشده اما قبلاً پیشفروش آن آغاز شده است. با توجه به قیمت ۳۴۰ میلیون تومانی ساینا S در کارخانه و ۴۴۲ میلیون تومانی در بازار، انتظار میرود قیمت سهند S نیز حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد و قیمت آن در بازار به حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان برسد؛ اما همانطور که گفته شد تندر ۹۰ صفرکیلومتر دیگر در بازار حضور ندارد و برای خرید مدلهای کارکرده آن بسته به سال ساخت، وضعیت بدنه و فنی، کارکرد و… باید مبلغ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان را برای آن در نظر بگیرید. اگر بودجهای در حدود ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشید، امکان انتخاب تندر ۹۰ کارکرده با مدلهای ۹۰ تا ۹۳ وجود خواهد داشت. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
قضاوت نهایی
با کمال تأسف و درحالیکه خودروسازان معتبر دنیا به فکر تولید محصولاتی مدرن و ایمن هستند، شاهد معرفی محصولاتی همچون سهند هستیم که فرسنگها با استانداردهای جهانی فاصله دارند. تأسفبارتر آنکه همین خودروهای قدیمی نیز از دسترس افراد زیادی خارج هستند. با این تفاسیر، باید گفت سهند S به عنوان نسخهای ارتقا یافته از ساینا S میتواند نظر افرادی را که از خودروهای قبلی سایپا خسته شدهاند به خود جلب کند. درصورتیکه علاقهای به خرید خودروی کارکرده ندارید و میخواهید یک خودروی شهری با ظاهر نسبتاً بهتر را انتخاب نمایید سهند S گزینه مناسبی خواهد بود هرچند شاید برخی افراد انتخاب ساینا S را به آن ترجیح دهند مخصوصاً اینکه از نظر فنی تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد.
اما اگر به دنبال خودرویی قویتر، ایمنتر، جادارتر و باکیفیتتر هستید یافتن نسخههای کارکرده و مناسب تندر ۹۰ گزینهای بهتر خواهد بود هرچند که نباید انتظار وجود تجهیزات چندانی را داشته باشید. این خودرو از کیفیت مطلوبی به ویژه در بخش قوای محرکه برخوردار است و اگر بتوانید مدلهای تمیز و کم کارکرد آن را پیدا کنید بیشک نظرتان را جلب خواهد کرد.
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۳اگه از ال ممد استفاده اصولی بکنی غیر از روغن و مصرفی ها چیز دیگه ای نمیخواد خیلی ماشین بی آزاری هست اگه مصرف کننده یه خورده بیشتر بتونه هزینه بکنه و رنو سیمبل بخره هم کیفیت بالاتری داره هم موتور و گیربکس بهبود یافته تری نسبت به ال ممد ها داره
froG-driVer
۱۴ تیر ۱۴۰۳فقط همون جدول مقایسه همه چیز رو بازگو میکنه
زیزیگولو
۱۴ تیر ۱۴۰۳آقااااااااااااا …… ایرانخودرو و سایپا رو تعطیل کنین و اگرم نگران بیکاری کارگرای این دو فرغون ساز هستین ((که به ظاهر میگین)) بذارینشون تو شرکتای واردات خودرو و خدمات پس از فروش وارداتیا چون دیگه واقعاً محصولات ایران خودرو و سایپا الکی گرون و کاملاً بی ارزش هستن
Carbonado Aventador
۱۴ تیر ۱۴۰۳خدایی مقایسه ی ال ۹۰ با هر خودروی داخلی دیگه ای توهین به ارزش های این ماشینه..
از سال ۹۱ دارم هر بلایی که بگید سرش اوردم (حتی چپش کردم)
ولی هنوز که هنوزه جز خرج لوازم مصرفی هیچ هزینه ی اضافی برام نداشته!!
سعید
۱۶ تیر ۱۴۰۳داداش شما چپش نکردی ال 90 خودش استاده چپ کردنه وبراحتی چپ میکنه، بخاطر قیافشم بهش میگن فرغون البته سهند هم آش دهن سوزی نیست😂
Barsheen
۱۴ تیر ۱۴۰۳من 12 ساله ال90 دارم! 14000کار کرده بوده که من گرفتمش، تا الان 322000کیلومتر باهاش رفتم، بجز مصرفی ها تا الان مشکل تعمیر نداشته، فقط سیستم استارتش رو یکبار به کل عوض کردم. اگر لاستیک هانکوک 205 زیر ال 90 باشه هندلینگش خیلی بهتر میشه. این ماشین هیچ تجهیزات جانبی نداره اما بسیار رفیق خوبیه اگر قلق رفاقتش دستت بیاد خیلی دمش گرمه. در مقایسه با سهند، اگر دوتا سهند صفر بدن شاید من حاضر به معاوضه بشم! اون دوتا رو هم میفروشم یه ال 90 مدل بالاتر می گیرم!
RIO
۱۴ تیر ۱۴۰۳لاستیک ۲۰۵ کومهو هم عالیه برای ال ۹۰
تاری
۱۵ تیر ۱۴۰۳اسمش اول رنو لوکان نود هستش اتومات من دارم با قدرتی که دارد هیچ ماشینی به پایش نمی رسه خرجش روغن خوب تسمه تایم تسمه دینام روغن گیربکس توربین لاستیک خوب لنت خوب سواری عالی در حد اندازه شد اگر یک اتاق ایتالیا ئی الفا رو مائو روش سوار می کردند محشر بود لا مذهب ولی این اتاق هم شخصیت خود را دارد قیاس مع الفارغ است
i love japan
۱۴ تیر ۱۴۰۳ال 90 خیلی بهتره خیلیییییییییی
کیفیت ودوامش خیلی بالاست
شتاب وسرعتش هم که خوبه
گزینه بسیار عالی هستش
شمال
۱۴ تیر ۱۴۰۳وقتی به آشغالی مثل L90 میگی عالی !!!! دیگه هیچ حرفی باقی نمیمونه !!!
پرهام
۱۶ تیر ۱۴۰۳از این بهتر میتونی پیدا کنی ؟😂
Hadi
۱۴ تیر ۱۴۰۳آقای احمدزاده چجوری دلتون آمد این دو را با هم مقایسه کنید
ایمنی: داچیا لوگان *3 و سهند *0
کلاس ماشین: لوگان کلاس C و سهند کلاس B
شتاب 0 تا 100: لوگان 10.2sو سهند 13s
فضای صندوق : لوگان 510L و سهند 370L
از لحاظ استهلاک و کیفیت هم لوگان با 300 هزار کیلومتر اگه درست استفاده شده باشه بهتر از سهند صفر کیلومتره
لوگان تنها ماشین مونتاژی نسبتا ارزانی هست که تمام گزینه های خوب رو داره
در مورد هندلینگش هم اگه کسی شوماخر بازی در نیاره لوگان به راحتی چپ نمیکنه
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۳نمیفهمم خودروهای دنده دستی چرا تولید میشن
سهند قرار بود مدل اتوماتیک هم داشته باشه چرا فقط وعده الکی میدید….. مدل اتوماتیکو هم بدید بیرون عصر دنده دستی ها نیست که
HKS
۱۴ تیر ۱۴۰۳حالا خوبه تا همین پارسال رانا پلاس داشتی
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۳فقط فقط به همون خاطر فروختم چون مدل اتوماتیک نداشت
۱۴ تیر ۱۴۰۳علی جردن
راستی میدونستی یه نسخه اتومات از رانا پلاس میخواد بیاد دنده اتوماته؟
البته دندش عین در نوشابه هست میچرخونی میره D یکم دیگه بچرخونی میره P یا R
خیلی باحاله ها !
ولی حیف در نوشابه اونجا گذاشتن
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۳فقط یک نمونه اتوماتیک ساختن و گذاشتن توی موزه ایران خودرو بگن صدسال بعد به اسم رانا ایکس پلاس اتومات عرضه کنن😂😁😂
Avan
۱۴ تیر ۱۴۰۳یکی نبود به این بی خردها بگه خودروهای فوق اقتصادی مثل سهند(تیبا) نیازی به تجهیزات تجملی مثل سانروف که هزینه مشتری را زیاد میکند ، ندارد!
همایون علی نژاد
۱۴ تیر ۱۴۰۳من کارشناس قالبسازی هستم
از ۸۷ ال ۹۰ داشته ام
اون موقع به خودم گفتم مربا خریدم عسل در اومد.
۵۷۰ هزار کیلومتر رانندگی کردم اولی ۳ سال ۱۷۵ هزار کیلومتر
ایرانخودرویی بود دومی پارس خودرویی مدل ۹۱ مشکلات کوچکی داره ولی گزینه بی دردسر تو قیمت وهم رده هاش هست.
۱۲ سال تو مسیر اشتهارد کرج رانندگی کردم
بعد از ۴۰۰هزار کیلومتر کار کرد سیبک طبق عوض کردم هنوز کمک فنر ها فابریکند.
الان گزینه بی درسر رو یه رنو یا نیسان دیگه می بینم ولی سه برابر این ماشین باید هزینه کنم
مثلا درب داشبورد کج هست !
دلیلش فشار فنر کلید فشار ی روشنایی داشبورده که ضعیفتر بشه درست میشه
یا صدای داخل کابین که با لاستیک چینی
بلک لاین یا چائو چنگ به حداقل میرسه.
در کل عرض کنم این نوشتار مقایسه درستی نبود.
نمیدونم چرا گشتاور موتور ال ۹۰ سال ۸۷ ، ۱۵۲ بود الان شده ۱۴۰ نیوتون متر ؟
در اخر برای خر ید خودرو به نیازتون نگاه کنید.
فواد رضوی
۱۵ تیر ۱۴۰۳تولید همچین لگن های صفر کیلومتری با این ارقام قیمت نجومی واقعا توهینی عظیم به مردمه!!
اصلأ مقایسه تندر با هر داخلی کسر شأن حساب میشه برای این ماشین
سال 86 یه تندر90 E2+LP فول خریدم یازده میلیون تومان!! بعد از هفده سال فقط دوبار گردگیر پلوس پاره کرده همین و بس . اون هم در جاده ناهموار
اوایل که این ماشین رو خریدم یکم تو دلم نبود و خانواده هم حتی بهم میگفتن اما بعد چند سال خودشو به بهترین شکل ثابت کرد و حتی همون شخص که از ماشین من ایراد گرفته بود سال 96 یک تندر اتومات خرید!
اگه از ماشین خوب ، خوب نگهداری بشه بدون شک بهترین ماشین عمرتون خواهد بود و تندر همون ماشین هست.
اگه دودل هستید ، من به عنوان کسی که هفده سال تندر داشته و داره ، بهتون میگم هیچ ماشین داخلی به پای تندر نخواهد رسید
من از ماشین به خوبی نگهداری کردم و حدود ۱۶۰ هزار تا هم کارکرد داشته از 86 و غیر پلوسا خرج فنی دیگه ای نداشته
داریوش روایی
۲۴ تیر ۱۴۰۳من کاملاً با شما موافقم
خودم هم یک تندر ۹۰ مدل ۸۸ دارم با ۵۵۰ هزار کارکرد!
کارم هم طوری هست که دائم تو جاده کرج رفت و آمد دارم
این ماشین برخلاف هیکل قناسش از کیفیت بالایی برخورداره
تنها خرج فنی که سر این ماشین داشتم رادیاتور کولر بود که سوراخ شده بود و تعویض کردم
وقتی ماشین بنده که ۵۵۰ هزار کارکرد داره خرج بسیار کمی روی دستم گذاشته ، ماشین شما عملا کارکردی ندارم نسبت به مدلش ، و البته پلوس های تندر هم کلا در معرض آسیب هستند
همایون علی نژاد
۱ مرداد ۱۴۰۳درود بر شما
یک نکته راجع به گردگیر پلوس عرض کنم
واسکازین استفاده شده حتما باید elf باشه
چون این واسکازین پایه گیاهی هست وباعث خشک شدن وفرسایش گردگیر لاستیکی پلوس نمیشه
شما اگر بهترین واسکازین با پایه نفتی رو داخل گیربکس ال ۹۰ برزید سر یک سال گردگیر فاسد و پاره میشه.
همایون علی نژاد
۱ مرداد ۱۴۰۳درود بر شما
یک نکته راجع به گردگیر پلوس عرض کنم
واسکازین استفاده شده حتما باید elf باشه
چون این واسکازین پایه گیاهی هست وباعث خشک شدن وفرسایش گردگیر لاستیکی پلوس میشه
شما اگر بهترین واسکازین با پایه نفتی رو داخل گیربکس ال ۹۰ برزید سر یک سال گردگیر فاسد و پاره میشه.
مومنی
۱۵ تیر ۱۴۰۳تیبا رو با خودرویی که زمانی در ۳۸ کشور که یکیش ایتالیا بود و بطور همزمان تولید میشد مقایسه میکنید؟
این مقالات رو برای اینکه ما فکر کنیم ماشین ایرانی با خارجی قابل رقابت و مقایسه است مینویسید؟
یجور امید به زندگیه این مقالات.
مقایسه اسب و الاغ فقط چون هردوشون چهارتا پا دارن.
واقعا الان فکر کنیم سهند یه خودروی جدیده؟
محصولات سایپا و ایرانخودرو دقیقا تکه های یک پیتزا هستند که همه چیزشون یکیه . فقط رو یه تیکش سس کچاپ زدن ، روی تیکه دیگه مایونز زدن و رو یکی دیگه آویشن ریختن و رو یه تیکه دیگه هیچی نزدن . ماشین ایرانی یعنی همین . همشون از بی کیفیت ترین مواد اولیه با پایین ترین استاندارد های جهانی تولید میشن.
یه سری خودروسازها از پوست گاوهای خاصی برای تولید چرم صندلی و جیر سقف استفاده میکنند . ولی ایران با ذوب کردن دمپایی و آفتابه و توپ تریم داخلی و فرمان درست میکنه.
نویسنده عزیز بهتر نیست برای موضوعات بهتری وقت و عمرت رو مصرف کنی؟
رضا
۱۵ تیر ۱۴۰۳خداییش مقایسه ال نود با سهند اصلا درست نیست ال نود کجا سهند کجا سهند را با پراید مقایسه کنید ال نود پرشتاب در سربالایی بدون خرج اضافی دارین گرگ را با گربه مقایسه میکنید
امیر مسعود
۱۵ تیر ۱۴۰۳سهند خودروی بسیار زیبایی هست
بابک
۱۵ تیر ۱۴۰۳آخه این دو تا خودرو چه مورد مشترکی با هم دارند که با هم مقایسه می کنید و مقاله می نویسید درباره شان…
نه سایز خودروها
نه توان موتور و عملکرد و بازدهی فنی شان
نه تکنولوژی و….
ال ۹۰ باید باید با دنا و تارا مقایسه شود
سهند باید با ساینا و ۲۰۶ تیپ ۲ یا ۲۰۶ صندوق دار با موتور ۱۳۰۰…V20…مقایسه شوند
رضا
۱۵ تیر ۱۴۰۳چه مردم ثروتمندی داریم که ماشین های اقتصادی مون از چهارصد پانصد میلیون شروع میشه،تمام دنیا بعد ده سال ماشین میره اسقاط ما باید همون ماشین رو بعد از پانزده سال کار 500درصد بیشتر بخریم!!!!
طاها
۱۵ تیر ۱۴۰۳ال نود کم خرج ترین ماشین هست و خیلی هم عالیه هم از نظر شتاب هم از نظر جا و هم از نظر مصرف سوخت
ما یه ال نود مدل ۸۷ داریم
بزرگ ترین خرجش عوض کردن تسمه تایم بود که چون کهنه شده بود اونم با ۲ میلیون..
😍
علیرضا کندزی
۱۵ تیر ۱۴۰۳من ۱۷سال دارم ،توی ماشین ایرانی حرف ندارد.
احسان
۱۵ تیر ۱۴۰۳از سال 94 ال 90 دارم تا الان
وجدانا رو دست این ماشین نیست
هیچ خرج موتوری و گیربکسی نکردم.فقط مصرفی و تمام.
پولتون رو با ساینا و سهند و این چرت و پرتا آتیش نزنید.
405 و پارس هم که دیگه معلومه وضعیتشون.
ی کلام،ال90 سالم پیدا کردی تو خریدش شک نکن.باور نداری،از جلوی مکانیکی های شهرتون رد شو ببین چند تا ال90 اونجاس…
عزت زیاد
سبدنبی حسینی
۱۶ تیر ۱۴۰۳سلام بنده درسال ۹۶ حودروی ال ۹۰ اتومات خرید م تا امروز بجز هزینه بنزین و تعویض روغن خوشبختانه هیچ هزینه ای برایم ایجاد نکرده حتی تسمه تایم و شمع تاکنون هم عوض نکردم وخیلی از ش هم کار کشیدم حتی علاء رغم داشتن گارانتی یک بار هم ازش استفاده نکردم
سیدحسین حسینی
۱۶ تیر ۱۴۰۳خواهش ال نود رو کنار هیچ اشغالی اونم ایرانی نیارید ه هم بمن هم به سالار توهین میشه رو دست نداره توی ای انیها حتی به چینی ها هم باج نمیده فوق العاده کم مصرفه تنها ضعفش توی پیچها است که نباید توی هیچ پیچی بزنی روی ترمز دلیل دارم بخاطر اینکه هر ماشینی که میخواد باشه هر ۴تا چرخش یک جور ترمز نمیگیره واین تنها دلیله ه ا ن چرخی ه ترمز ضعیف تری میگیره ماشین بخ همون سمت میل به چپ شدن داره توی پیچها بایستی گاز رو ول کنی تا ماشین با د ر خودش بره هر ماشینی ممکنه توی پیچها چپ کنه
مجید
۱۵ مرداد ۱۴۰۳شرکت سایپا یا به عبارت بهتر پارس خودرو ، این فیس لیفت ساینا ، رو که به نام خودرویی جدید به نام سهند معرفی کرده ، در اصل برای رقابت با خودرو رانا ، ایران خودرو بود . البته پارس خودرو ، قبلا به تولید محصولات بهتر شهرت داشت ، ولی حالا متاسفانه مسیر قدیمی خودروسازان رو پیش می بره . یعنی تولد چراغ های جدید به همراه تغییر نام خودرو.در گذشته وقتی چراغ خودرو عوض میشد ، اسم خودرو عوض نمی شد و قیمت دوبرابر نمیشد ، مثل پیکان جوانان که چراغی متفاوت با پیکان عادی داشت ولی اسمش پیکان بود . در مورد این تایپیک ، همون طور که نویسنده گفته ، عملا خودرو جدیدی تولید نشده و اسم خودرو با تعویض چراغ ، عوض شده و قیمت بیش از صد میلیون افزایش یافته ! متاسفانه بنده ، در زمان ثبت نام ، امکاناتی نظیر سانروف ، رینگ آلمینیومی ، سنسور دنده عقب ، مانیتور و کابین دو رنگ رو در توضیحات دیدم و فکر کردم که خودرویی که ثبت نام کردم با این امکانات ، و قیمتی حدود ۴۳۰ تومان داشته باشه . حالا هیچ کدام از این امکانات بر روی سهند اس نیست و قیمت ۴۶۰ میلیون !!! چه اشتباه بزرگی کردم که ثبت نام کردم و اکنون اگر بتونم انصراف خواهم داد . چون با این پول میشه خودروهای بسیار بهتری ، مثل یک ال نود کارکرده مناسب ، رانا ، سورن و .. خرید . مقایسه این خودرو به اصطلاح سهند با ال نود ، مقایسه ای درست نیست ، چون سهند ، قابل مقایسه با ال نود نیست . من و امثال من اشتباه بزرگی مرتکب شدیم و حالا مجبوریم در صورت عدم امکان انصراف ، ساینا رو نزدیک ۱۱۰ میلیون یا بیشتر گران تر بخریم .
این خودرو با این قیمت ، در بازار خودرویی ایران ، قطعا شکست خواهد خورد و تولیدش چندان طولانی نمیشه . در نسخه سهند اس ، این خودرو همان ساینا اس هست که خریداران ، به خاطر تغییر چراغ ، ۱۱۰ میلیون بیشتر نخواهند داد . ضمنا چراغ های ساینا اس ، به نظر من جالب تر هم هستند ، در نسخه فول ، قیمت این خودرو نزدیک خودروهایی مثل رانا و پژو پارس قرار خواهد گرفت ، خودرویی کوچک با هشت سوپاپ و وزنی سنگین ، به اسم سهند جی با خودروهای رانا و … که ۱۶ سوپاپ بوده و موتوری بسیار قوی تر و ایمنی بیشتر دارند ، نمیتونه رقابت کنه ، در این رنج هم که ساینا جی در آن قرار میگیره ، کسی این مبلغ که احتمالا بالای ۵۰۰ خواهد بود رو ، زمانی که خودرویی مثل رانا هست ، خرج سهند نمی کنه ، پارس خودرو خواسته با تزیین خودرو سهند جی با سانروف و آنتن و مانیتور و … خریداران بازه قیمتی اون رو به سمت خودش ببره. ولی من بعید میدونم ، وقتی پیش فروش رانا و سورن و ۲۰۶ باشه، کسی به دنبال این خودرو به اصطلاح سهند جی بره . پس در مدل پایه یا همان سهند اس ، خود ساینا اس به مراتب مقرون به صرفه تر هست و در مدل فول یا سهند جی ، خودروهای رانا و . مقرون به صرفه تر
ال نود هم که همیشه محبوب بوده و هست.
با توجه به امکانات ناچیز و افزایش قیمت نجومی خودرو سهند ، در هر دو مدل اس و جی ، محکوم به شکست است ، مگر اینکه قیمت پایین بیاد که بعیده . پس تولید کارخانه ای این خودرو کم و قیمت کارخانه با بازار هم کم خواهد بود