شرکت پارس خودرو هفته آینده از محصول جدید و اختصاصی خود با نام کادیلا رونمایی خواهد کرد. کادیلا اولین محصول بر پایه پلتفرم ایرانیزه رنو تندر ۹۰ (P90) است که بدون حضور رنو در ایران به تولید انبوه میرسد.
پس از خروج ایالات متحده از برجام و تحریم صنعت خودروی کشور، شرکت رنو فرانسه به عنوان بزرگترین شریک خارجی ایران خودرو و سایپا، بدون پاسخ به تعهدات بصورت یکجانبه قرارداد خود را به حال تعلیق درآورده و از کشور خارج شد. با این اتفاق خط تولید تندر ۹۰ و ساندرو دو محصول پرتیراژ و اقتصادی رنو در ایران متوقف شد.
تندر ۹۰ و ساندرو بر پایه پلتفرم B0 رنو-داچیا توسعه پیدا کردهاند. در طول ۱۳ سال تولید این محصولات در کشورمان دانش فنی طراحی و تولید قطعات این پلتفرم (به جز موتور) بومی سازی شد. با خروج رنو از ایران، خودروسازی سایپا و شرکت پارس خودرو برای جبران خلاء تولید اقدام به تعریف پروژه تندر ۹۰ ایرانی کردند.
پس از ۲ سال تحقیق و توسعه، اولین محصول P90 به عنوان جایگزین تندر ۹۰ با نام کادیلا به مرحله تولید انبوه رسیده است. این خودرو با ارتقا نسبت به محصول قدیمی رنو، مجهز به استانداردهای ۸۵ گانه و با طراحی زیباتر روانه بازار خواهد شد.
بنابر اعلام مدیرعامل سایپا محصول جدید کادیلا و سایر محصولات این پلتفرم ( شامل ساندرو ایرانی و وانت P90) با تیراژ بالا علاوه بر بازار داخلی به روسیه و بلاروس نیز صادر خواهند شد. همچنین محصولات ایرانیزه رنو در سالهای آینده به تدریج جانشین خانواده محصولات X200 شامل کوییک، ساینا، اطلس و سهند میشوند.
مشخصات فنی پارس خودرو کادیلا
پارس خودرو کادیلا در رده ابعادی C کوچک و کلاس بدنه سدان اقتصادی دستهبندی میشود. با توجه به اشتراک کامل اسکلت بدنه این خودرو و رنو تندر ۹۰ طول، عرض و ارتفاع آن مشابه به تندر ۹۰ و فاصله محوری آن نیز ۲۶۳۰ میلیمتر است.
ال نود ایرانی مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا ( تیوفایو پلاس) بوده که ۱۵۸۷ سیسی حجم داشته و همچنین ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۰۰۰ ارائه میدهد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۵ سرعته دستی (5F18) به چرخهای جلو منتقل میشود. موتور کادیلا مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵ و حجم باک و صندوق آن بهترتیب ۵۰ و ۵۱۰ لیتر است.
با توجه به نصب موتور ME16 (EC5 سیتروئن) بر روی تندر ۹۰ ایرانی هنوز اطلاعات تکمیلی در خصوص عملکرد این موتور بر روی این بدنه در دست نیست. به ادعای مهندسین سایپا و مگاموتور، موتور EC5 ساخت این شرکت که ME16 نام داشته، کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو دارد؛ چرا که سایپا از قالبها و نقشههای اورجینال سیتروئن برای ساخت این موتور استفاده میکند. این درحالی است که موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو بر اساس مهندسی معکوس و نقشههای بومی در حال تولید است. علاوه بر این پارس خودرو به جای استفاده از گیربکس دستی قدیمی و بی کیفیت BE ایرانخودرو، از گیربکس ۵ سرعته دستی جدید و بروز سایپا شاهین (5F18) استفاده میکند؛ دو نکته فوق باعث میشود کیفیت سواری کادیلا نسبت به رقبای ایرانخودرویی که با پیشرانه مشابه عرضه میشوند (رانا پلاس، پژو پارس TU5 و تارا)، بالاتر باشد.
مشخصات ایمنی پارس خودرو کادیلا
سیستم تعلیق کادیلا، در قسمت جلو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق تورشن بیم (تیر H همراه با فنر لول) است. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانه ضد قفل (ABS و EBD) و کمکی ترمز (BAS) میباشند. در فازهای تکمیلی پروژه تولید این خودرو، سامانههای کمکی حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) نیز به لیست امکانات ایمنی آن اضافه خواهد شد.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ۲ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
- سنسور پارک عقب
- دوربین دید عقب
- چراغ روشنایی روز (DRL)
- روشنایی خودکار چراغها (Auto light)
- استاندارد حفاظت از عابر پیاده
- هشدار نبستن کمربندهای ایمنی
- نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)
- سامانه راهنمای تعویض دنده (GSI)
تجهیزات و امکانات رفاهی پارس خودرو کادیلا
کادیلا نسبت به تندر ۹۰ از امکانات رفاهی بیشتری بهره میبرد. لازم به ذکر است طراحی داخلی کادیلا مشابه رنو ساندرو و تندر ۹۰ پلاس بوده و از صندلیها و مجموعه داشبورد تندر فاز ۲ بهره میبرد:
- رنگ متفاوت سقف و بدنه (مشکی)
- طراحی جدید پنل وسط داشبورد
- چراغهای اتوماتیک و ال ای دی جلو و عقب همراه با عدسی
- صفحه کیلومتر جدید دیجیتالی
- سیستم تهویه مطبوع الکتریکی به همراه بخار زدای خودکار
- مالتی مدیای ۷ اینچی اندروید همراه با نویگیشن، ۴ اسپیکر و درگاه USB
- آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی
- فرمان کمکی برقی
- شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
- کروز کنترل
- بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق
- رینگ های ۱۵ اینچی آلیاژی
- غربیلک فرمان با طراحی جدید
- دکمههای کنترل مالتیمدیا بر روی فرمان
- کامپیوتر سفری
رقبا و قیمت تقریبی کادیلا
این خودرو قرار است در همان ردهای از بازار عرضه شود که تندر ۹۰ حضور داشت؛ از این رو این خودروی اقتصادی بایستی در محدوده محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس، رانا پلاس و سورن پلاس به فکر تصاحب بازار باشد. سایر سدان های ایرانی یعنی شاهین، تارا و دنا پلاس در رده بالاتری نسبت به بقیه قرار میگیرند. پیشبینی میشود پارس خودرو کادیلا با قیمتی در حدود ۱۰ درصد ارزانتر نسبت به سایپا شاهین به بازار عرضه شود.
امیررضا
۹ بهمن ۱۴۰۱آدم اون ورودی های هوا رو میبینه فکر میکنه یه موتور توئین توربو 8 سیلندر روشه :/
امین
۹ بهمن ۱۴۰۱دو چیز تو دنیا مایه حیرت و شگفتیه
اول صنعت خودرو ایران
دوم اجرام فضایی
علیرضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۱حق
م
۹ بهمن ۱۴۰۱یک شتر گاو پلنگ دیگر…وای بر ما
عبدالله
۱۰ بهمن ۱۴۰۱سلام…
در هر کشوری به ساخت داخل خودشان ی نگاه خاص ملی داران و دوست داران سر امد کشورهای دیگر باشه.. ما باید اعتماد به نفس مان بالا ببریم مگه مغز جوان ایرانی چه از آلمانی . ژاپنی. فرانسه کم داره… مگه ما با کشور کره جنوبی وارد صنعت خودرو نشدیم .. چرا ما نسبت به اونا عقب تر هستیم ــ اول نقاط ضعف خودرو سازی پیدابشه بعد ی محصول تولید بکنن.. اول کیفیت. دوم کیفیت. سوم اقتصادی بودن چهارم رقابت پذیر بودن کالا….. من خودم از سال 90 تا حالا ال 90 دارم بسیار راضیم..
Poria
۱۰ بهمن ۱۴۰۱فرمایش شما متین ه
ولی خودت چرا از تولید ملی حمایت نکردی
الان میشه ۱۲ سال
ناشناس
۱۰ بهمن ۱۴۰۱تا موقعی که مفت خورزاده ها و انگل زادهها تو صنعت هستن پیشرفت کردن فقط توهم و تخیله ……
ناصر
۱۰ بهمن ۱۴۰۱درصنعتی که ۵۰ سال ازدنیا عقبی واردشدن یک اشتباه محض است اگر این سرمایه گذاری که از اوایل سال ۷۰ درصنعت خودروسازی انجام شدرا درکشاورزی وبهینه کردن مصرف آب میکردیم آلان دنیا روبا تولیدات کشاورزی فناوری شده خورده بودیم درضمن صنعت خودروسازی دولتی فقط رانتخواراست والبته مافیا.
نمونه های زیادی وجودداردازاین مافیا
ناصر
۱۰ بهمن ۱۴۰۱درصنعتی که ۵۰ سال ازدنیا عقبی واردشدن یک اشتباه محض است اگر این سرمایه گذاری که از اوایل سال ۷۰ درصنعت خودروسازی انجام شدرا درکشاورزی وبهینه کردن مصرف آب میکردیم آلان دنیا روبا تولیدات کشاورزی فناوری شده خورده بودیم درضمن صنعت خودروسازی دولتی فقط رانتخواراست والبته مافیا.
نمونه های زیادی است وجودداردازاین مافیا
ایران
۱۱ بهمن ۱۴۰۱نه عزیز کم نداریم، قانون و منطق و انصاف نداریم و همینطور بها نمیدیم به جوانان باهوشمون ،
باید پول ها و برای اقتصاد و پیشرفت خرج بشه نه این خرجهایی که الان میشه بنظر شما این معضل و میشه درست کرد و از ریخت و پاش های بی مورد دولت دست بکشن
علی
۱۲ بهمن ۱۴۰۱اولا رضایت یک چیز نسبی هست چون ما موردی برا خرید نداریم و البته قدرت خرید هم نداریم که مثلا چند وقت تویوتا کرولا که ارزونترین محصول تویوتا هست رو سوار شی بعد برگردی ال ۹۰ رو سوار شی تا بفهمی رضایت یعنی چی!!!
دوما مشکل از مغز ایرانیها نیست مشکل مدیریت، فساد، انحصار و در یک کلمه سیاسیه که به کسی اجازه نمیده کار اقتصادی کنه و باید حتما دست یه عده خاص باشه تا از مواهبش بهره مند باشن عامه مردم که اصلا مهم نیستن
pouya98645
۱۲ بهمن ۱۴۰۱دوست عزیز ال۹۰ که ایرانی نیست
اگر بود که وضعش از بقیه خودرو ها هم بد تر بود
میثم
۱۵ بهمن ۱۴۰۱داداش این L90 که شما داری و راضی هم هستی مال فرانسه هستش نه ایران، درسته ما نخبه زیاد داریم اما دزد هم زیاد داریم، مسئول دلسوز هم کم داریم متأسفانه.
سید
۱۶ بهمن ۱۴۰۱1_مشکل اصلی لوگان بددرایو بودن این خودرو بدلیل فاصله کم محورها از همدیگه است که سر پیچ ها چپ میکنه، برای حل این مشکل ظاهرا راه حلی پیش بینی نکردید.
2_ وانت بار همینو کی میسازید!!!!
ایرانی
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ال نود تنها مزیتش موتور و گیربکس با کیفیت و بادوامش بود اونم ازش بگیری چی میشه .موتور هم فقط طراحیش مهم میست که کپی کنی جنس مواد مهم و روش ساخت مهمتره
Hamilton1970
۱۰ بهمن ۱۴۰۱شرم بر اونایی که میتونن کارهای فوقالعاده ای بکنن و نمیکنن و شرم بیشتر بر اونایی که با خریدن این خودرو و امثالش اوضاع رو همیشه بدتر میکنن
#نمیخریم
Fp
۱۰ بهمن ۱۴۰۱خود داچیا هر چند سال یه نسل جدید میده رو لوگان که قابل مقایسه با قبلش نیست.
اینا بعد از حدود ۱۸ سال از معرفی نسل اول لوگان بعد از دو سال تازه بزکش کردند، اونم مطمئنا با کیفیت افتضاح تر.
مهرداد
۱۱ بهمن ۱۴۰۱تو سال 2023 ماشین میزنن با دنده دستی اونم با 110 اسب
عجب!
پدرام
۱۱ بهمن ۱۴۰۱فقط چراغ های جلو عقب وجلو پنجره اش عوض کردن احتمالا حجم موتورشم پایین آوردن با قیمت نجومی میکنن تو پاچه مردم
یاسین
۱۱ بهمن ۱۴۰۱جلوی ماشین بسیار زشت و بی ریخت و غیر حرفه ای طراحی شده است
امیر
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ما ایرانیها اینقدر بیچاره و بدبخت هستیم که برای همه چی باید منت بکشیم و انتظار و حتی الان برای نان و گوشت و و و باید زیر منت باشی تا شاید کمتر بهت بندازن و رحمی بهت بکنن تو همه چی دزدی میشه خدایا داریم به کجا میریم دین و ایمان مردم را ازشون گرفتن
محسن
۱۲ بهمن ۱۴۰۱به نظرم خوبه . اینهایی که همش انتقاد میکنند از تعمیر دوچرخه بچه شان هم بر نماییند.
صنعت خودروسازی یه صنعت پیچیده ای هست که یه کشور با چند کشور درگیر میشه و همکاری دارند ولی ما تنها هستیم .
یه دوره کپی سازی کنیم خوبه اما بعد از آن باید مستقل بشیم مثل کره جنوبی. ترکیه
مسخره کردن هم راهکار نیسن!
مهدی
۱۷ بهمن ۱۴۰۱داداش با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
چون خودرو سازی صنعت پیچیده ایه یعنی اصلا نباید پیشرفت کنیم؟ یا سوال درست تر اینه که چرا پیشرفت نکردیم؟
هیوندا هم زمان با ما خودرو سازی رو شروع کرد اما الان ما کجاییم اونا کجان
سها
۱۴ بهمن ۱۴۰۱فک کن بری دم نمایشگاه یا نمایندگی درعرض نیم ساعت با یه قیمت منصفانه و معمولی خودرو خریداری کنی خیلی شیک و معععمووووولی مثل همه جای دنیا! سه چار سال سوار شی بفروشی یه مدل بالاتر… مثل الانِ ما🐧🐧🐧… خودرو سوار شیا نه پارس و سمند و ال نود و پراید و کوئیک و… 300میلیون 600 میلیون 700میلیون و… خدایا آخه کیلویی چند دارن فرو میکنن تو پاچه خلق الله… اونم چند سال ثبت نام کنی منتظر باشی و منت سرت بذارن! من که نه ثبت نام کردم نه میکنم خِ تف به این وضعیت
سینا
۲۸ بهمن ۱۴۰۱واقعاقشنگه