با همکاری پارسخودرو و زوتی چین، مونتاژ یک کراساور کامپکت در ایران آغاز میشود. این مدل زوتی T300 است که در کشورمان به نام DL5 عرضه خواهد شد.
سایپا در حدود سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، زوتی Z300 را برای بازار ایران مونتاژ کرد. این خودرو تا حد زیادی موفق به جذب مشتری و جلب رضایت خریدران شد اما با ظهور تحریمهای جدید علیه کشورمان، به پایان عرضه رسید. حالا با گذشته چند سال، پارس خودرو زیرمجموعه سایپا همکاری جدیدی با زوتی چین را آغاز کرده است و میخواهد کراساور کوچک T300 را در ایران مونتاژ کند.
علاوهبر آریو، دو کراساور اندازه متوسط و بزرگ زوتی نیز در سالهای اخیر وارد کشور شدند اما به دلایل مختلف، فروش محدود داشتند. زوتی T210 توسط ریگان خودرو به نام کوپا مونتاژ شد و دامای X7 هم توسط یاران خودرو به بازار ایران رسید.
حدود ۱۷ سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت میکند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کمسابقه به نظر میرسد، امروزه انواع خودرو شامل کراساور، سدان، وانت پیکاپ، هاچبک و مدلهای کوچک شهری را در خط تولید دارد. این مجموعه، از نظر کیفیت محصولات، در سطح متوسط خودروسازان چینی، ارزیابی میشود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. میانگین فروش محصولات زوتی در چین، سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه است.
با نگاهی به محصولات مختلف زوتی، متوجه میشویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران شرکت، خرید پلتفرم و الگوبرداری از مدلهای خارجی را مورد توجه قرار دادهاند و در بسیاری موارد، مثل آریو S300 که توسط سایپا مونتاژ میشد؛ حق امتیاز استفاده از پلتفرم و طراحی بدنهی تویوتا را استفاده کردند.
مدل T300 در کلاس کراساور کوچک (Subcompact crossover) یکی از موفقترین خودروهای تولیدشده توسط زوتی است. این خودرو بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در چین تولید شد و حالا پارسخودرو برای مونتاژ این مدل قدیمی و از رده خارج، آماده میشود.
طراحی بیرونی و نمای ظاهری پارس خودرو DL5 زوتی T300
چراغهای بزرگ و اسپرت با جلوپنجره ۶ ضلغی برای DL5، حس یک خودروی اسپرت و جوانپسند را تداعی میکند. این سبک طراحی به وفور در مدلهای چینی، مثل جک S5 و S3 دیده میشود.
نصب ادوات فلزی داخل جلوپنجره و حضور مهشکن مدرن در طرفین سپر، نکات مثبت زوتی T300 هستند. همچنین، ادوات سیاه پلاستیکی در نمای اصلی خودرو، نسبتا کوچک و خارج از دید استفاده شدهاند. حجمدهی بدنه برای سپر، کاپوت جلو و گلگیرها نیز، قابل قبول به نظر میرسد.
نمای جانبی DL5 پارس خودرو یادآور چانگان CS35 است؛ اما فرم کلی درها و دستگیرهها، آینه بغل، شیب سقف و بخش پایین بدنه نزدیک رکاب، طراحی بهتری برای زوتی فراهم میکنند. این خودرو با رینگهای ۱۵ اینچ تولید میشود که البته برای کراساورها، ابعادی حقیر و ناخوشایند دارد.
مشابه بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت چین، زوتی T300 هم با ضعف طراحی در نمای عقب تولید میشود. بخش بزرگی از درپوش صندوق، چراغ یا تزئینات خاص ندارد اما در کمال تعجب، محل نصب پلاک به پایین سپر منتقل شده است. حجمدهی بدنه و ابعاد چراغها نیز، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر نمیرسند.
در مجموع میتوان با ارفاق، زوتی T300 محصول احتمالی پارس خودرو را به شرط عرضه و ثبت قیمت منطقی، خودرویی با طراحی مناسب برای عامه مردم ایران توصیف کرد. کراساور DL5 طول ۴,۳۸۷ میلیمتر، عرض ۱,۸۳۵ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱,۶۴۲ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۰۰ میلیمتر دارد.
طراحی کابین و نمای داخلی پارس خودرو DL5 زوتی T300
فرم کلی داشبورد، نمایشگر و فرمان T300 شباهت زیادی با کراساورهای کامپکت چری مثل X22 و X33 مونتاژ مدیران خودرو دارد. البته نصب پنل دیجیتال پشت فرمان، حس مدرن و جوانپسند محصول پارسخودرو را تقویت میکند.
در بخش سمت چپ داشبورد، ادواتی شبیه فیبرکربن استفاده شده است که البته پلاستیکی است. نمایشگر لمسی ۷ اینچ هم مشابه دیگر نمونههای دیده شده در خودروهای اقتصادی ساخت چین به نظر میرسد. ظاهرا مواد به کاررفته در فرمان، داشبورد و کلیدها نیز پلاستیک ارزانقیمت هستند. حتی برای طراحی دسته دنده نیز، مدل قدیمی استفاده شده است.
نصب سانروف، استارت دکمهای و کلیدهای گردان روی فرمان، نکات مثبت در طراحی داخلی زوتی T300 هستند. بعضی تصاویر تبلیغاتی منتشر شده از این خودرو، چرم قهوهای در داشبورد و تودریها را نشان میدهند که امیدواریم برای پارس خودرو DL5 استفاده شود.
پیشرانه و تجهیزات فنی پارس خودرو DL5 زوتی T300
در بازار چین، دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ ۱/۵ لیتر برای زوتی T300 وجود دارد. ارزانترین مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نسخه توربوشارژ، ۱۴۵ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتنمتر دارد.
خودروی احتمالی پارسخودرو با موتور قویتر و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه خواهد شد. این مدل، ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. دیگر اطلاعات فنی از DL5 منتشر نشده است اما میتوان احتمال داد سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت داشته باشد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پارس خودرو DL5 زوتی T300
در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمیتوان انتظار فناوریهای مدرن داشت. با این شرایط، زوتی T300 نیز فاقد سیستمهای مفیدی مثل کنترل لغزش (TCS) یا مدیریت تعادل (ESP) است. این خودرو در تستهای تصادف موسسه استاندارد جادهای چین (C-NCAP) پنج ستاره ایمنی دارد.
دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سانروف، نمایشگر لمسی با ناوبری فارسی، ورود و استارت بدون کلید (Key Less)، تهویه اتوماتیک، دوربین پارک، سنسور عقب، رابط USB و امکان اتصال بلوتوث، امکاناتی هستند که احتمالا در پارس خودرو DL5 ارائه خواهند شد.
قیمت پارس خودرو DL5 در ایران و مقایسه با رقبا
روی کاغذ، شباهت فنی زوتی T300 و X55 مدیران خودرو واضح است. حتی از نظر ابعاد بدنه و فضای کابین نیز، تفاوت خاصی دیده نمیشود؛ اما در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، X55 برتریهایی نسبت به پارسخودرو DL5 دارد.
در چین، آستانه قیمت زوتی T300 با پیشرانه ۱۱۲ اسب بخار و گیربکس دستی، ۷ هزار دلار است. مدل توربوشارژ همراه جعبه دنده CVT و امکانات اضافی به قیمت ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار فروخته میشود. با این شرایط، میتوان قیمت احتمالی پارس خودرو DL5 را حدود ۱/۲ میلیارد تومان پیشبینی کرد.
البرز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲7هزار دلار 🧐🧐🧐 یا خدا ما چقدر خوشبختیم
ممد ژانگولر
۱۱ تیر ۱۴۰۲طراحیش چقدر نیسان کیکه ( جوک جدید)
Python
۱۱ تیر ۱۴۰۲۱۱۲اسب بخار.
مهدی
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲طراحی بیرونیش زیاد جالب نیست.مخصوصا از نمای کناری.
شاپور ایوبی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲۱۲۰۰۰×۵۰۰۰۰=۶۰۰۰۰۰۰۰۰تومان
(۵۰۰۰۰تومان قیمت هر دلار در بازار آزاد)
پیدا کنید پرتقال فروش را!!
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲به عبارت دیگر دزدی رسمی و قانونی، وملت فهیم و خواب زده
Hadi
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا نسخه 7000 دلاریشو نمیارن که تعداد افراد بیشتری بتونن بخرن
همون نسخه ارزونشم هم قدرت مناسبی داره حالا اتومات نیست اشکالی نداره
واقعا 5000 تا برای توربو و دنده اتومات زیاده
ERS
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲معلومه . چون هدف این نیست که همن بتونن بخرن
هدف اینه که شرکت سود بیشتری کنه .
پس مدل گرونتر میاد چون به بهانه هزینه ی بیشتر ، قیمت تمام شده ی محصول هم بیشتر میشه .
Kato
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲پشمک ایکس ۵۵ هم نمیشه …
اونوقت قابل مقایسه است ؟
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲چینی هر نوع که باشه آشغاله
حمید
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی عجیبه ,ماشین کشور دوست و برادر رو هم باید دو برابر بخریم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲خلایق هرچه لایق باید ده برابر بخریم
Aliasg5
۱۱ تیر ۱۴۰۲فازه شما سایبریا چیه زیر همه پستا اینو کامنت میکنی؟میخوای مثلا القا کنی مردم لیاقت رفاه بیشتر ندارن؟تو اگه خودت لیاقتت سی جی ۱۲۵ عه ننداز گردن بقیه ، مردم این مملکت لیاقتشون کادیلاک و بنزه طرز فکر شما ها بقیه رو هم سوزونده
محمد
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲از رو بورگوارد bx5 کپی ناشیانه زدن … اون خودش بدرد نخور بود دیگه ببینید این چه سمیه
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲زوتی ورشکسته لایق ایران ورشکسته
Rahman
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲باز یکی از این موتور هزار و پنصدیا امد یا خدوااااااا.
ممد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲نمیخواستید یه اشارهای ورشکسته شدن شرکت زوتی بکنید؟؟؟؟؟
خجالت نمیکشید؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲زوتی ورشکسته نشده و مدل های جدید هم رونمایی کرده
مثل شاسی بلند T700 که الان در چین و خاورمیانه قابل خرید هست
https://www.autopediame.com/ksa/en/cars/details/6028/zotye-t700-standard-118-2023?model=standard-118
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲زوتی چند سال پیش ورشکسته شد حالا باید آشغالهای انبار زوتی رو بدن به ایران یه سری هم که یه عمره خوابن بگن زوتی خیلی خوبه اصلا هم ورشکسته نیست کجای برادر
مرتضی هندوئی
۲۱ شهریور ۱۴۰۲اخوی کافیه به سایت رسمی خودشون یا سایت های مرتبط برید به کلمه Defunct نگاه کنید زده 2021 یعنی کلا 2012 بساطش جمع شده اونایی که شما میگی ته ابناریه مثل همین لگن های پارس خودرو
DF
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲اون لیفان بود که از صحنه ی گیتی محو شد .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲لیفان هم ورشکست نشده و فعال هست، مدل 2023 داره
https://autopronews.ru/lifan-rl9-2023-oficzialno-prodaetsya-v-kitae/
Genius
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲من سهندی رو که پارس مونتاژ کنه به محصولات کمپانی درجه۵ زوتی ترجیح میدم.یادمون نرفته زوتی کاین رو ورداشت کپی کرد و دنیا رو عصبی!
احمد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲۷ هزار دلار اونوقت میاد ایران به ۵ برابر قیمت میدن!
البته بیراه نیست وقتی خودرو ساز داخلی با این کیفیت داغون و بدون امکانات با مسخره ترین نوع طراحی شده ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد!
احسنت.خیلی درسته.
۹ تیر ۱۴۰۲میشه توضیح بدید 7هزار دلار به تومن میشه 350ملیون تومن.درسته چطور میگید که 1ملیاردو 200.
و اینکه دولت چه مسخره بازی در میاره به شهروندانش که چهل ساله خوشی ندیدن باید امکانات از قبیل خودرو را رایگان که نه ولی بدون دریافت گمرکی و حمل و نقلش بده.والله به امارات نگاه کنید .داریم حسرت یه کشور یا یه جزیره تازه تاسیس رو میخوریم ما یی که با این همه تمدن و فرهنگ عظیمی که داریم.
محمود
۱۱ تیر ۱۴۰۲ما خودمون خواستیم که اینجوری زندگی کنیم ،یادتون نرفته که…
Ehsan Teymoori asl
۹ تیر ۱۴۰۲دکمه esp و کشش سربالایی دیده میشه
باز لگن سازا اپشنا رو کم میکنن قیمت دوبرابر فرو میکنن
کلا یه رسم شده تو این کشور
امکانات کمتر قیمت بیشتر
حالا بعدا میزارن روش دویست میلیون گرونترش میکنن
shetab-car
۱۲ تیر ۱۴۰۲ماشین 7 هزار دلاری رو می خوان 1/200 بفروشن بعد یه عده خوش خیال انتظار دارن ماشین وارداتش باز بشه
خب اگه ماشین غیر چینی بیاد دیگه کسی اینا رو نمی خره
amine
۱۲ تیر ۱۴۰۲افسوس
یک زمانی توی این کشور بنز و بی ام و آخرین مدل بدون هیچ محدودیتی وارد میشد
خودرو های باکیفیت امریکایی مثل کادیلاک و بیوک مونتاژ میشد
اما الان این خودرو های اشغال رو به اندازه دوبرابر قیمت میدن به مردم
محمد.ا
۲۳ تیر ۱۴۰۲من s300 داشتم پس با سند میگم که ماشین خوبی به نظر میاد.
ولی حتماً قیمتش باید پایین تر باشه نه 1.200
الف
۱۹ مرداد ۱۴۰۲قیمت پایه، حدود 7000 دلار می باشد که چنانچه هر دلار هم 50000 تومان باشد،. می شود 350 میلیون تومان،. چه جوری حساب کردند که شد یک میلیارد و دویست میلیون تومان؟!
… خودتونید.
حسین راد
۱ اسفند ۱۴۰۲دوستان الان ما در شرایطی هستیم که باید بین بد وبدتر یکی رو انتخاب کنیم چون درامدمون جواب گو نیست و گرنه کیه که دوست نداره یه ماشین خوب سوار شه!
من خودم ماشین دنا پلاس داشتم ۶ سال سوار شدم مشکلی باهاش نداشتم اما برای تعویض اون ماشین های وارداتی ثبت نام کردم اونجا هم ارزونترین ماشین همین زوتی بود خوب چیکار باید کرد بعضی ها میگن با اون
ماشین خوب دست دوم بگیرم که اونم باید از دست بگیری وگرنه همش باید تعمیرگاه باشی!!!