بررسی کامل پژو 508 کارکرده نسل اول

چهارشنبه 25 تیر 1399 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
Used Peugeot 508 pre facelift 2011-13
پژو تاریخچه‌ای درخشان در تولید خودروهای خانوادگی با تمرکز روی راحتی، قیمت مناسب و فضای کابین و بار زیاد دارد. شاید شما نیز بدانید که پژو پس از...
تبلیغات

پژو تاریخچه‌ای درخشان در تولید خودروهای خانوادگی با تمرکز روی راحتی، قیمت مناسب و فضای کابین و بار زیاد دارد. شاید شما نیز بدانید که پژو پس از مرسدس قدیمی‌ترین خودروساز دنیا بوده و اولین خودروی خود را در سال 1889 ساخته است.

با معرفی طراحی‌های محافظه‌کارتر توسط رقبایی همچون رنو و سیتروئن، پژو به مدت چندین دهه خودروهای خانوادگی درخور با تجهیزات و ارزش خوب را عرضه کرده است. حداقل در بازار مدل‌های کارکرده که این دو ویژگی به خوبی دیده می‌شوند. اولین نسل پژو 508 نیز دارای همین ارزش‌ها بوده، خودرویی که دنباله‌روی مدل‌های قبلی همچون 405، 406 و 407 می‌باشد.

اما پژو معمولاً با برخی چالش‌ها روبرو بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به جذابیت کلی محصول و کیفیت ساخت اشاره کرد. از این نظر رقبا بهتر عمل کرده‌اند و این سوال پیش می‌آید که 508 در این بخش‌ها چه امتیازاتی دریافت می‌کند؟

  • مدل بررسی شده

پژو 508 نسل اول (سال 2011 تا 2018) – یک سدان 4 درب یا استیشن 5 درب که جزو خودروهای خانوادگی بزرگ و ارزان بوده است.

  • تاریخچه

نسل اول پژو 508 در آوریل 2011 وارد بازار بریتانیا شد. این خودرو در نسخه VTi از پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی 120 اسب بخاری و گیربکس دستی استفاده کرده است. پیشرانه 1.6 لیتری توربوی 156 اسبی نیز در دسترس بوده هرچند این مدل نیز فقط با گیربکس دستی عرضه شده است. طرفداران مدل‌های دیزلی می‌توانستند از بین پیشرانه‌های 1.6 لیتری 112 اسبی با گیربکس دستی یا 2 لیتری 140، 163 و 200 اسبی یکی را انتخاب کنند. پیشرانه 140 اسبی فقط با گیربکس دستی عرضه شده درحالی‌که نسخه 200 اسبی هم فقط با گیربکس اتوماتیک در دسترس بوده است.

این خودرو به دو فرم سدان یا استیشن عرضه شده است. مدل هیبریدی (دیزلی/الکتریکی) RXH که در بهار سال 2012 معرفی شد فقط به‌صورت استیشن در دسترس بود. از می سال 2013 به بعد نیز تمامی مدل‌ها با تجهیزات استاندارد بیشتر معرفی شدند و در سپتامبر 2014 نیز این خودرو فیس لیفت شد. تغییرات این خودرو شامل جلوپنجره جدید، تجهیزات استاندارد بیشتر و سیستم مولتی‌مدیای بهتر بوده است.

  • چه مدلی را باید انتخاب کرد؟

مدل بسیار کمیاب RHX نسخه‌ای سریع و کم‌مصرف بوده اما گیربکس جالبی نداشته است. از طرف دیگر مدل 1.6 VTi هم فاقد پرفورمنس کافی بوده است. ما مدل 1.6 لیتری توربو را ترجیح می‌دهیم اما نسخه‌های دیزلی به‌ویژه مدل 2 لیتری درخشان تر ظاهر شده‌اند. مدل پایه 508 کمیاب و فاقد تجهیزات زیاد بوده هرچند دارای سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های جلو و عقب برقی و سیستم صوتی می‌باشد.

تریم محبوب‌تر SR از سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، ناوبری، بلوتوث و رینگ‌های 16 اینچی سود برده است. مدل اکتیو به تعداد بیشتر وجود داشته و به چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، رینگ‌های 17 اینچی، سانروف پانورامیک و... مجهز بوده است.

اما پرفروش‌ترین تریم این خودرو Allure بوده که علاوه بر تجهیزات پیشین مواردی همچون ورود بدون کلید، حسگرهای پارک عقب، ترمز پارک الکترونیکی، آینه‌های تاشونده برقی، صندلی‌های جلوی برقی و گرم شونده، تریم چرم و رینگ‌های 18 اینچی را ارائه کرده است. مدل پرچم‌دار GT فروش کمتری نسبت به تریم قبلی داشته اما به تریم چرم ناپا، هدآپ دیسپلی و چراغ‌های جلوی زنون مجهز بوده است.

  • رقبای پژو 508

فورد موندئو شناخته‌شده‌ترین رقیب 508 بوده که خودرویی جادار، مجهز، قابل‌اعتماد و با سواری خوب است. البته فروش این خودرو به اندازه‌ای که تصور می‌شود نیست. مزدا 6 هم جایگزین فوق‌العاده‌ای برای 508 است که سواری عالی، طراحی چشم‌نواز و کابین باکیفیتی دارد. البته این خودرو گران‌تر از رقیب فرانسوی است.

دیگر رقیب این خودرو اوپل اینسیگنیا با ارزش خوب، کابین جادار و تریم های متنوع است. رقبای گران‌تر نیز عبارت‌اند از فولکس‌واگن پاسات و آئودی A4 که از ارگونومی بهتر و کابینی لوکس‌تر سود می‌برند.

تمامی این موارد درباره ب ام و سری 3 و مرسدس C کلاس نیز صدق می‌کنند. نهایتاً هم به دو رقیب دیگر یعنی کیا اپتیما و اشکودا اوکتاویا می‌رسیم که کابین جادار، سواری خوب و قیمت مناسب را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند.

  • مواردی که باید در هنگام خرید موردتوجه قرار داد

آلایندگی: از سپتامبر 2014 به بعد پیشرانه‌های دیزلی 2 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 6 همخوانی داشته درحالی‌که تمامی پیشرانه‌های دیگر استاندارد یورو 5 را پاس می‌کنند.

گیربکس: گیربکس EGC اتوماتیک کمی ناهنجار عمل می‌کند. گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور موجود در مدل‌های 2 لیتری بسیار بهتر است.

یدک کشی: اگرچه ظرفیت یدک کشی مدل هیبریدی RXH فقط 775 کیلوگرم است اما دیگر مدل‌ها بسته به نوع بدنه و پیشرانه ظرفیتی بین 1375 تا 1975 کیلوگرم دارند.

سیستم اطلاعات سرگرمی: عادی‌ترین مشکل مربوط به قابلیت اطمینان 508 به سیستم اطلاعات سرگرمی آن مربوط می‌شود که در برخی موارد حاد به‌صورت کامل از کار می‌افتد.

  • کابین

در ابتدا به نظر می‌رسد که کابین پژو 508 بسیار خوش‌ساخت است اما کیفیت ساخت آن به پای برخی رقبای کلیدی همچون مزدا 6 و فولکس‌واگن پاسات نمی‌رسد.

صندلی‌ها بسیار راحت بوده و سواری خودرو بسیار نرم است و همچنین فضای کافی برای 5 نفر وجود دارد. البته فضاهای ذخیره‌ای در نظر گرفته برای خودرویی با این ابعاد ناامیدکننده بوده و برخی دکمه‌ها نیز کیفیت بالایی ندارند.

اما فضای بار 473 لیتری خودرو بسیار خوب بوده در نسخه استیشن به 512 لیتر هم می‌رسد. وقتی صندلی‌ها خوابانده شوند این فضا به 1598 لیتر افزایش خواهد یافت.

  • هزینه‌های مالکیت و نگهداری

مدل‌های مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری دیزلی سرویس دوره‌ای یک‌ساله یا 26 هزار کیلومتری خواهند داشت. دیگر مدل‌ها سرویس یک‌ساله یا 32 هزار کیلومتری دارند.

این سرویس‌ها به دو صورت کوچک و بزرگ هستند که البته قیمت آن‌ها 179 و 299 پوند می‌باشد. همچنین تسمه تایم نیز باید تعویض شود که هزینه 399 پوندی دارد.

  • فراخوان‌ها

نسل اول پژو 508 تاکنون 9 بار فراخوان شده که دو بار اول به خاطر نشتی سوخت بوده است. کیسه‌های هوا سومین فراخوان را رقم زده‌اند و مشکلات مربوط به گیربکس نیز فراخوان بعدی را تشکیل داده است.

استارتر معیوب، کمبود قدرت پیشرانه و حتی خاموشی آن نیز باعث فراخوان‌های بعدی شده است. مشکل داغ شدن پیشرانه نیز وجود داشته که با به‌روزرسانی نرم‌افزاری مرتفع شده است. جدیدترین فراخوان هم به آلایندگی بیش‌ازاندازه اگزوز مربوط بوده است.

  • نظرسنجی رضایت مالکان

508 هرگز در نظرسنجی رضایت مالکان اتو اکسپرس حضور نداشته و آخرین بار در سال 2016 به رتبه 83 از بین 150 خودرو را کسب کرده است. پژو در بین برندهایی که در سال 2020 حضور داشته‌اند رتبه هشتم را کسب کرده و بالاتر از برندهایی همچون فورد، ب ام و، آئودی و فولکس‌واگن قرار گرفته است. مالکان عموماً درباره این خودرو احساس رضایت داشته‌اند و مدل سدان به‌صورت متوسط از 5 ستاره 4 ستاره را به دست آورده است.

برای محصولی رده میانی، نسخه‌های کارکرده 508 بسیار کمیاب هستند و این باعث تعجب شده است. تنها حدود 200 دستگاه از این خودرو در بازار کارکرده‌های بریتانیا پیدا شده است. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد اما اصلی‌ترین آن‌ها محبوبیت شاسی بلندها و عدم رغبت برای خرید سدان ها و استیشن‌های بزرگ است. این امر به معنی افت قیمت زیاد است اما نسخه کارکرده 508 ارزش بسیار خوبی دارد.

البته واضح است که مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان و کیفیت در 508 کارکرده وجود دارند بنابراین در صورت انتخاب این خودرو باید به موارد یاد شده دقت کرد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.