بازهی قیمتی ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان جولانگاه چندین خودروی تا حدودی قدیمی است که از قضا طرفداران زیادی دارند. هرچند بخشی از این پرطرفدار بودن به خاطر عدم وجود خودروی قابلاعتنای دیگر و بخشی هم به فراوانی خدمات و قطعات آنها مربوط میشود. در این نوشتار به بررسی و مقایسهی دو خودروی پژو پارس LX و تندر ۹۰ E2 میپردازیم و تلاش داریم تا راهنمای افرادی باشیم که بین انتخاب این دو خودرو مردد ماندهاند.
پژو پارس بیتردید موفقترین فیس لیفت صنعت خودروی نیمقرنی ما بوده و از تولید در سال ۷۹ همواره به خاطر ظاهر مشتریپسند طرفداران فراوانی داشته است؛ اما تندر ۹۰ محصول پروژهی پر سروصدایی است که سرانجام در سال ۸۶ با تولید محصول تندر ۹۰ به بار نشست. تندر ۹۰ در ابتدا قرار بود جانشینی برای پیکان باشد اما هماکنون نسخهی فول و اتوماتیک آن بهایی حولوحوش ۴۵ میلیون تومان داشته و دسترسی به آن برای مالکان قدیمی پیکان که هیچ (!) برای بخش اعظمی از افراد امکانپذیر نیست.
- طراحی خارجی
در سال ۷۹ و پس از حضور چندین سالهی ۴۰۵ در بازار تصمیم بر این شد که نسخهای فیس لیفت از این خودرو به بازار وارد شود. به همین منظور تغییراتی در چراغها، سپرها و زههای جانبی داده شد و کابین خودرو نیز نسبت به ۴۰۵ حالت لوکستری (!) به خود گرفت. ضمن اینکه پرشیای آن زمان و پارس کنونی بیشتر شبیه محصولات روز پژو گردید. در طی نزدیک دو دهه حضور این خودرو در بازار گرد پیری به خوبی بر چهرهی پارس نشسته و همه از دیدن آن خسته شدهاند.
از طرف دیگر با محصولی ارزانقیمت از رنو که برای بازارهای کمتر توسعه یافته طراحی شده روبرو هستیم. شاید پاشنه آشیل تندر ۹۰ بدنهی جعبهای شکل و بلندقد آن باشد که هیچ بویی از زیبایی، حداقل برای اکثر افراد نبرده است. هرچند این فرم جعبهای منجر به ایجاد فضایی وسیع در داخل کابین شده که برای خانواده انتخاب ایده آلی به شمار میرود. در مجموع علیرغم سن بالای پارس، طراحی بیرونی این خودرو هماهنگتر و دلچسبتر از رقیب خود است.
- طراحی داخلی
از اواسط سال ۹۳ تغییری عمده در ۴۰۵ و پارس رخ داد و آن تغییر داشبورد قدیمی و از مد افتاده اما هماهنگ با نمونهای جدید بود. داشبورد جدید پارس اگرچه طراحی بهروزتری نسبت به کابین قبلی دارد اما با اعتقاد ما از نظر کیفیت پس رفت داشته و جنس داشبورد از پلاستیک خشک است که امکان ایجاد و سروصدای بیشتری را در درازمدت دارد. دربارهی کابین تندر ۹۰ فقط میتوان از یک کلمه استفاده کرد: پلاستیک، پلاستیک و پلاستیک! داشبورد این خودرو بسیار ساده بوده و برای کاستن از این سادگی حتی دکمههای بالابرهای شیشهبرقی زیر پخش صوت قرار گرفتهاند. تصور کنید اگر این دکمهها وجود نداشتند داشبورد و کنسول تندر چقدر سوتوکور میشد!
اگرچه کابین تندر نظر چندانی را به خود جلب نمیکند اما از نظر به سروصدا افتادن در درازمدت بهتر از پارس نشان داده است. البته یکی از بزرگترین انتقادات وارده به تندر ورود بیشازحد صدای پیشرانه به داخل کابین است. از جمله تجهیزات پارس LX که از مجهزترین مدلهای پارس بوده میتوان به سیستم صوتی با کنترلهای روی فرمان، آینههای برقی، شیشههای برقی تمام پنجرهها، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دندهعقب، صندلیهایی با تنظیم برقی و… اشاره کرد. تندر نیز از این حیث تقریباً در سطح مشابهی قرار داشته و از آن جمله میتوان به سیستم صوتی با قابلیت اتصال USB، آینهها و شیشههای برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، کامیپوتر سفری و… اشاره کرد؛ اما به لطف فرم جعبهای تندر فضای کابین این خودرو بیشتر بوده و سه نفر سرنشین بزرگسال به راحتی میتوانند در بخش عقبی جای بگیرند. محفظهی بار تندر ۹۰ گنجایش ۵۱۰ لیتری داشته درحالیکه این میزان در پارس ۴۷۰ لیتر است.
- پیشرانه و قوای محرکه
پارس چندین سال از پیشرانهی ۱.۸ لیتری معروف پژو که با کد XU7 شناخته میشود استفاده میکرد اما با توجه به قابل استفاده بودن پیشرانهی TU5 پژو که در ۲۰۶ بکار رفته این پیشرانهی به نسبت کممصرفتر روی مدلهای مجهزتر پارس سوار گردید. این پیشرانهی ۱.۶ لیتری قدرت ۱۰۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته ی دستی به چرخهای جلو انتقال مییابد. بنا به ادعای سازنده پارس با این پیشرانه در ۱۳.۲ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. این پیشرانه مصرف کمتری نسبت به نسخهی قدیمی قبلی داشته و دورگیری آن نرمتر و صدای آن نیز کمتر است. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این خودرو برابر با ۷.۵/۶/۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است؛
اما تندر قوای محرکهی به نسبت بهروزتری داشته و پیشرانهی آن که با کد K4M شناخته میشود قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری دارد. این خودرو با توجه به وزن کمتر و قوای محرکهی بهروزتر در ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی تندر ۹۰ نیز ۶.۹/۵.۶/۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. با توجه به تجربیات گذشته پیشرانه و گیربکس تندر ۹۰ از جمله نقاط قوت این خودرو بوده و استهلاک کمتری نسبت به رقیب خود دارد. همچنین تکنولوژی این پیشرانه بهروزتر بوده و مصرف و آلایندگی کمتری دارد.
- ایمنی و هزینههای مالکیت
تاکنون تست تصادف قابلاعتنایی از پارس LX وجود نداشته اما بنا به حدسیات شاید این خودرو دوستارهی ایمنی را بتواند کسب نماید. هرچند به دلیل ساختار بهغایت قدیمی نباید این خودرو را ایمن نامید. از تجهیزات ایمنی خودرو میتوان به ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، سیستم ترمز ضد قفل،EBD و دو کیسهی هوا اشاره کرد. تندر ۹۰ ساختار بهروزتری نسبت به پارس داشته و توانسته سه ستارهی ایمنی از یوروانکاپ دریافت کرده است. از تجهیزات ایمنی این خودرو نیز میتوان به ترمزهای جلوی دیسکی و عقبی کاسهای، سیستم ترمز ضد قفل و EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.
در بحث هزینههای مالکیت بنا به تجربیات فراوان تندر ۹۰ استهلاک کمتری داشته و کمتر شما را به تعمیرگاه خواهد کشاند؛ اما پارس استهلاک بیشتری داشته و بنا به جدول کیفیت خودروهای تولید داخل کیفیت پایینتری نسبت به تندر دارد.
- نتیجهگیری
تعیین نتیجهی نهایی چندان آسان نیست اما در اینجا تعیین برندهی نهایی به اولویتها شما بازمیگردد. اگر به ظاهر خودرو بیش از هر چیزی اهمیت میدهید بیتردید سمت تندر ۹۰ نخواهید رفت! پارس LX هماکنون بهایی حولوحوش ۴۱ میلیون تومان در بازار داشته و با توجه به امکانات و پیشرانهی کممصرفتری که روی آن قرار گرفته انتخاب افراد زیادی است. هرچند با اندکی افزایش بودجه میتوان نیمنگاهی به دیگر خودروی تولیدی ایرانخودرو یعنی دنا نیز داشت؛ اما اگر دنبال خودرویی بیدردسر با کیفیت نسبتاً بالا نسبت به دیگر مدلهای موجود در این طیف قیمتی هستید تندر ۹۰ انتخاب خوبی است.
کیفیت ساخت مناسب به همراه استهلاک پایین و مصرف سوخت کم میتواند تندر ۹۰ را باب میل افراد محافظهکار و دوراندیش نماید. جالب آنکه این خودرو توسط دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو تولید شده و نمونههای پارس خودرویی گرانتر هستند. چندی پیش نیز نسخهی فیس لیفت پارسخودرو از این خودرو به بازار عرضه شده که از نظر ظاهری چندان جالب نبوده و البته حدود ۱.۵ میلیون تومان گرانتر از نسخهی عادی است.
ونوم اف ۵
۱ تیر ۱۳۹۶پدال جان باز زدی تو کار مقایسه سوپر اسپرتها
پژمان
۱ تیر ۱۳۹۶خخخخخخخخخخخخخخ.
دهن ایران خودرو سرویس شد با این جملت.(هرچند بیدی نیس که با این بادا بلرزه)
سعید
۱ تیر ۱۳۹۶یه چیز میگم که ربطی به این موضوع نداره . آقا جان ما پژو ۲۰۰۸ نخرین رسما مردم رو مسخره کردن !!
aston martin
۱ تیر ۱۳۹۶به نظر من هیچ کدومه این دوتارو نخرید
برید سمند lx بخرید نمیگم بهتره ولی قیمتش میلیون ها تومن از این دو ارزون تره و آپشن های خیلی بهتری داره
ده میلیون ارزونتره ولی اکثر این آپشن هارو داراست…
و البته همچنان توصیه میکنم دیگه تن به خرید خودروی صفر ندید
فرزاد
۱ تیر ۱۳۹۶من ی جایی رو گیج شدم
مصرف ترکیبی رو ۳لیتر بالاتر شهر و بزرگراه زدی ….چطوریه؟ با هم جمعشون کردی ولی یادت رفت تقصیم کنی
شاهین
۲ تیر ۱۳۹۶سلام دوست عزیز مصرف سوخت جابجا افتاده توی نوشته.
بیشترین عدد مال مصرف شهری هستش.
ارادت
سعید
۱ تیر ۱۳۹۶از این مقایسات تکرار در تکرار خسته شدیم
پراید یا تیبا؟
سمند یا 405؟
واااااااای مگه اینا چی دارن که همش مقایسه میکنید اه
همشون یه …هی هستند.
صد سالم هست خدا رو شکر یه سر سوزن چیزیشون عوض نشده دیگه چیز جدیدی دارن مگه مقایسه شون میکنید.
الف.ی
۱ تیر ۱۳۹۶چه جالب همونطور که انتخاب بین خوب و خوبتر سخته انتخاب تو اینجا بین بد و بدتر هم سخته.من با پارس LX موافقم
ای خدا چه کنیم
مقایسه اونا : مرسدس C-Class در برابر BMW 4Series یا Porsche Panamera در برابر CLS
مقایسه ما : تندر 90 با پژو پارس – دنا پلاسیده با تندر 90 پلاسیده-وانت پراید با آریسان و …
سامان اذری
۱ تیر ۱۳۹۶درسته قیافه پرشیا از تندر بهتره ولی اشغال بودنش از نظر فنی قیافش رو مخدوش میکنه
از کسانی که تندر داشتند اکثرا راضی اند
در کل هر دوتاشونم خیلی گرونند
Masoudx
۱۶ آبان ۱۳۹۶منم پارس lx دارم کیفیتش خوب نیست
asa
۱ تیر ۱۳۹۶الف. ی اصلا نباید به نظرم انتخاب کنی.
مثل این میمونه که بخوای بین اشغال تر و خشک یکی رو انتخاب کنی.
هر دو اشغالن فرقش چیه.
من باشم پراید میگیرم که حداقل ارزونه
الف.ی
۱ تیر ۱۳۹۶هیچ کدومو خوب نمیدونم ولی به نظرم اقلا از پراید بهترن
ahmad
۲ تیر ۱۳۹۶من باشم نه اینا رو میگیرم و نه پراید!
ترجیح میدم پیاده گز کنم ولی با سوار شدن این آت و آشغالای درپیت به شخصیت خودم توهین نکنم!
نهایتش هم اگر شرایط طوری بود که با این بودجه حتما به یک ماشین نیاز داشتم، روی گزینه های دسته دومی غیر از تولیدات داخلی این قماش فکر میکردم!
Masoudx
۱۶ آبان ۱۳۹۶حرف حقو شما زدی اینا خودرو ساز نیستن دلالن. این مافیای خودرو مردم بیچاره کردن دولت تدبیرخودرو های هوشمند الکتریک مهندس ارینو نذاشت بیاد که سودشون قطع نشه، صفر نخرین ورشکست شن
پژمان
۱ تیر ۱۳۹۶نظر سنجی …….
پارس +++++++++++
تندر90———-
نظر خودمم رو دنا بیشتر هست تا این دوتا..
آریا
۱ تیر ۱۳۹۶پدر من پارس LX خرید به خاطر زیباییش ولی بعد که مشکلات پارس رو دید الان پشیمون شده میگه کاش تندر 90 میخریدم.
مشکلات پارس ما: کلاچ خشک،صدای داشبورد،کشش ضعیف تو شیب و…
aston martin
۱ تیر ۱۳۹۶راستی رو چه حساب پارس 2 ستاره ایمنی داره ؟ :|
حدسی؟ :|||||
از پدال بعید بود
شاهین
۲ تیر ۱۳۹۶حسابی که نداره چون تست دقیقی ازش وجود نداره اما با توجه به اینکه زانتیا اون موقع 2 ستاره بدست اورده بوده میشه با اغماض پارس رو هم دو ستاره ای دونست. البته من خودم بعید میدونم بتونه توی تستای امروزی ستاره ای رو کسب کنه!
سامان اذری
۲ تیر ۱۳۹۶شاهین داش زانتیا تنها 1 ستاره کسب کرده
و نتایجشم بسیار وحشتناک بود
aston martin
۳ تیر ۱۳۹۶شاهین بنظرم نتیجه تست زانتیا با پژو قابل قیاس نیست
زانتیا اصا مشکل اساسی داشت توی تست تصادفش و از خیلی از ماشینای دیگه ی اون زمان هم حتی کمتر امتیاز گرفت
ولی بازم گفتنش بصورت حدسی خیلی سخت و تقریبا غیر ممکنه
شاید برابر باشن شاید بهتر شاید کمتر…
و در انتها توی تابوته مرگ بودن هیچ کدومشون شکی نیست -_-
حسین
۱ تیر ۱۳۹۶دوستانی که تجربه استفاده از خودرو های داخلی رو دارید
من با 20 تا 25 میلیون سرمایه چی بگیرم ؟؟؟دست دوم البته
نظر خودم روی 206 هست ، منتها شدیدا به تجربه استفاده کننده ها نیاز دارم در محدوده این قیمت
M
۱ تیر ۱۳۹۶عمق فاجعه اونجایی مشخص میشه که خیلی از مردم حتی توانایی خرید این دو لگن رو هم ندارند …
امیرمحمد
۱ تیر ۱۳۹۶تیپ دو مدل 89-90 زیر 100 تا کار گیر بیار 500 تومنم واسه اولش بزار کنار !
فقط مشکل برقی نداشته باشه دو سه سال بی دردسر استفاده می کنی !
سعید
۱ تیر ۱۳۹۶سلام حسین ودوستان – من پرشیا سال84 دارم که ازاول دست خودم بوده- بجز مواردمصرفی مانندروغن ولاستیک ولنت ترمزو…وتعمیرسالانه جلوبندی که اونهم بخاطرکیفیت آسفالت خیابوناست بعداز200هزارکیلومترسواری برای عیدامسال برای اولین بار گیربکس ماشین رویک تعمیرجزیی کردم .به توصیه مکانیک وایرشمعها وکمک فنرهای ماشین روهم عوض کردم که بعدازچندبار تعویض وایرها بالاخره نجات یافتم وبعداز4ماه دوباره همون کمک فنرهای قبلی روشستم وانداختیم زیرماشین -توصیه میکنم بگردی وازخانواده پژویک ماشین بدون تصادف تمیزنه چندان مدل بالا پیدا کنی ومبلغی هم برای سرویس اولیه ماشین بذاری کنارکه بشه مطابق سلیقه خودت – حتما بدون تصادف وگرنه بحث موتوری وگیربکس مدلهای قدیمی تربایک هزینه معقول نسبت به مدلهای بالاتربخاطرسادگی تکنولوژیشون حل میشه – امیدوارم یک ماشین بارکاب خوش یمن پیداکنی .
سامان اذری
۲ تیر ۱۳۹۶با 25 تومن مزدا 323 مدل 83 میتونی بخری
امیرحسین
۲ تیر ۱۳۹۶206 تیپ 5 بگیرید به نظر من
مهدی
۱ تیر ۱۳۹۶البته تندر پلاس یک مقدار نسبت به تندر معمولی بروز تر شده داشبورد و داخلش مال ساندرو هست و بیرونش هم فیس لیفت سال ۲۰۱۰ رومانی که باعث شدی کمی از حالت قبلی بهتر بشه توصیه من تندر پلاس هست بخصوص که من قبلا ساندرو داشتم و بسیار بی ازار بود البته در مقابل هم رده های اروپاییش اصلا کیفیت نداره
احسان
۱ تیر ۱۳۹۶همردهی اروپایی؟ ساندرو تو اروپا همرده نداره چون ارزونترین خودروی اروپاست!
محمدرضا
۱ تیر ۱۳۹۶تو این رنج سورن elx هم بد نیست که اخیرا دو ستاره کیفی گرفته مثل دنا
ال نود درسته کیفیت خوبی داره اما بعد از چند وقت واقعا خسته کننده میشه !
از طرفی تعداد دفعات مراجعه پارس به تعمیرگاه خسته کننده !
تفاوت بین ظاهر و کیفیت هست .
شاهین پسر
۱ تیر ۱۳۹۶پارس رو اگه بدی سفارشی برات داشتبرد قدیم (چرم اون زمان) درست کنن بنظرم بهتره.حداقلش پلاستیکی نیست و صدای اضافه نمیده.
ال نود که اصلا هیچ جوره بدل نمیشینه حالا شما بگو اصن ساخت ژاپنه و سگ جون ولی ماشین حداقلش باید زیبایی داخلی و خارجی داشته باشه نه اینکه داشتبرد تخت اتوبوسی و بدون هیچ طراحی عام و خاصی!!!
ولی درکل گزینه دنا رو خوب اومدین و واقعا بصرفه هستش.من اگه باشم سورن توربو رو انتخاب میکنم تو رنج این قیمت یعنی 38تومن
پرسپولیس
۱ تیر ۱۳۹۶چقدربدریختن چون مدتی تونگاه دوئل خودرویی ومقاله های خودرویی توسایت سرگرمیم عکس این خودروهای تولیدداخل یعنی توهین چقدرزشتن حیف نیست یک صفحه رابه این لگن بددردنخورهااختصاص بدهیدتوایران هرروز خودروی تولیدداخل می بینم ولی این صفحه قشنگ ریختشان رانشان داده
بیژن
۲ تیر ۱۳۹۶پدال جون، زشته خداییش، دیگه سمت اینجور مقالات نریا…
واس اعضا افت داره…
ahmad
۲ تیر ۱۳۹۶هععععیییییی خدا!
Raha
۲ تیر ۱۳۹۶از طرفدارایه سر سخت ماشین صفر ایرانی من بودم آخه یه زمانی یه نیمچه کیفیتی داشت ولی امروزه دور از جونتون کسی که میره پولش رو به ماشین صفر ایرانی میده از خودش احمق تر کسی رو پیدا نمیکنید ادم یه کم فکرشو ب کار بندازه ازش چیزی کم نمیشه بخدا
امیر.عارف
۲ تیر ۱۳۹۶میگن سگ زرد برادر شغاله . هر دو آشغالن
MjM
۲ تیر ۱۳۹۶الاغ مش قربون…یا قاطر عام رجب..هردو سالم و جوونن زیادم بار نکشیدن….انتخاب بینشون سخته!
این مقایسه و انتخاب بهتر باشه فکر کنم تا مقایسه این دوتا!
Pooriya
۲ تیر ۱۳۹۶از نظر همه لحاظ به جز زیبایی تندر خیلی بهتر از پارس هست ولی من هیچ کدام انتخاب نمیکنم به نظر من پژو۲۰۷، ۲۰۶ هاچ بک یا صندوق دار انتخاب بهتری است هرچند با افزایش بودجه رنو ساندرو استپ وی بهترین گزینه هست.
ایمان
۲ تیر ۱۳۹۶واقعا جای تاسف داره که ما تو این مملکت سال 2017 خودروهای قرن بیستمی رو با هم مقایسه میکنیم تازه نصف بیشتر مردم توان خرید همین اشغالها رو هم ندارن.واقعا ننگ اوره
محمد
۲ تیر ۱۳۹۶آقا حرف دنا رو نزنین که صاحباشو بیچاره کرده از لحاظ موتوری
207 هم از لحاظ برقی،اپدیت و… پدر صاحباشو دراورده…
به نظرم پارس lx گزینه معقول تریه
مهدی
۴ تیر ۱۳۹۶یک مقایسه بین اریسان و فورد اف ۱۵۰ هم بزارید بی زحمت
hossein.458
۴ تیر ۱۳۹۶من 5ساله ال 90 دارم
اصلا باهاش خوب رانندگی نکردم و بی رحمانه گاز دادم و دست انداز و چاله چوله رو مراعات نکردم
خلاصه راندگی تحت فشاری رو داشته این ماشین زیر پای من
فقط روغنشو به موقع عوض کردم و حواسم به فنی ماشین بوده
باورتون میشه اخ نگفته
به جرات می تونم بگم ال 90 دو برابر پرشیا ماشینه
محمد
۱۲ مهر ۱۳۹۶ما که فعلا به جز پراید سواری چاره ای نداریم. خدا رو شکر کنید لااقل چند پله از ما بالاترید هر چند که هیچکدوم از این ماشینا به قیمت نیستند ولیکن چاره ای نیست
مهدی
۲۶ آبان ۱۳۹۶لطفا دوستانی در مورد ال ۹۰ اظهار نظر کنند که حداقل یه رانندگی نیم ساعته باهاش انجام داده باشند نه اینکه فقط از دور این ماشین رو دیده باشند و بگند خوب نیست توی هم ردیف های خودش از لحاظ قیمت بهترینه متوجه میشی بهترین
سیدرضا بازیار
۱۷ آذر ۱۳۹۶پارس ظاهرش خوبه. اما کلی هزینه روی دستتون میزاره…!
اما تندر 90 واقعا از نظر فنی بهترین ماشین در رنج قیمت زیر ۵۰ میلیون هست. حداقل تا ۴ سال مطمئن باشید هیچ مشکلی از نظر فنی براش پیش نمیاد. فقط ظاهرش جذاب نیست.
اگه توی پیج تصادفات هم نگاه کنید متوجه میشید از نظر ایمنی تندر ۹۰ بسیار بسیار بهتر از پارس هست!
بین پارس و تندر ۹۰ من بدون شک “تندر ۹۰” رو انتخاب میکنم
سمند سورن توربو از نظر آپشن و زیبایی خوب شده اما متاسفانه اونم خیلی خرج میزاره روی دستتون و فعلا جوابش رو خوب پس نداده…
احسان
۴ اسفند ۱۳۹۶من ۶ سال ال ۹۰ داشتم کیفیت پلاستیک خشک در داشبردش و دریچه های کولر دیونه کنند است هر سه ماه یک بار درب داشبرد می خروم تعادلش هم اصلا خوب نیست موقع تعویض تسمه تایم هم حسابی گوشاتون داغ میشه . تعویضش نکردم چون پول خرید بهتر از این رو نداشتم .
جواد
۲۰ خرداد ۱۳۹۷اول برید قیافه و ظاهر داغون ال 90 رو باحاش کنار بیاید …بعد برید سراغ بقیه چیزا
مجید
۱۶ تیر ۱۳۹۷یه جوری می گن قیافه ، انگار داران اوپتیما رو با ال۹۰ مقایسه می کنن. پارسم طراحی ظاهریش همچین مالی نیست .
علی
۲ دی ۱۳۹۷همشون آشغالن حیف نیست ۹۰ملیون بدی واسه این آهن پاره ها
صادق
۴ دی ۱۳۹۷یه اشغالی به اسم پژو پارس که معلوم نیس پدر مادرش کیه و مردم باسواد ما این ماشین رو لوکس میدونن و جوری پشت فرمون این ماشین میشینن که بنز سوارها اینجور نمیشینن
جفتش یه اشغاله از رده خارجه ولی با ال ۹۰ هم از بابت کمتر به مکانیکی رفتن هم از بابت استهلاک خیییییلی بهتر از اون پارس اشغاله
Ss
۱۳ تیر ۱۳۹۹داداش انصافا فکر کن و نظر بده
ال نود کی شد خودرو با اصالت. پارس فیس لیفت ۴۰۵ ئه که یه رگه از ۴۰۶ هم داره.
شما میفرماید ظاهر ال نود داغونه ولی مهم نیست چون عوضش فنیش یه کوچولو از پارس بهتره.
خودرو های داخلی همه آشغالن ولی بینشون ال نود از همه بدتره. صد ساله به شکل قدیم تولید میشه و هر روز یه چیزی ازش دزدیده میشه تحت عنوان آپشن!
محسن
۲۱ دی ۱۳۹۷سلام من هم هی ماشینای ایرانی رو سوار شدم
الان سمند دارم قبلشم تندر داشتم اصلا نخرین واقعا اشغاله تو جاده نا بودم کرد من به خاطر کارم مسافرت زیاد می رم سمند واقعا ماشین خوبیه پلپا رسم نخرین پشیمون می شید
فقط سمندxu7