در ادامهٔ دور دوم از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای اسپرت رسیدهایم. گروه نسبتاً خلوتی که در دور اول آن آئودی RS3 و سئات لئون رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل درمجموع در سایت و کانال تلگرام پدال ۱۱۹۵ رأی به ثبت رسیده است که از این میزان، آئودی توانست ۱۰۰۶ رأی را کسب نماید درحالیکه سئات تنها ۱۶۹ رأی را به خود اختصاص داده است. بدین ترتیب آئودی با کسب ۸۴ درصد آراء با قاطعیت پیروز این رقابت شد. در دور دوم رقابتهای گروه هاچبکهای اسپرت حالا فولکسواگن گلف R به مصاف پژو ۳۰۸ GTI رفته است.
آئودی RS3 | سئات لئون کوپرا | مرسدس بنز A45 AMG | فورد فوکوس RS |
آئودی RS3 | ؟ | ||
فولکسواگن گلف R | پژو ۳۰۸ GTI | سوبارو WRX STI | هوندا سیویک تایپ R |
؟ | ؟ | ||
بامو M140i | هیوندای i30 N | رنو مگان RS | اشکودا اکتاویا RS |
؟ | ؟ |
فولکسواگن گلف R
گلف را میتوان بهواقع برترین و محبوبترین هاچبک دنیا دانست. این هاچبک افسانهای برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ بهعنوان جایگزین بیتل راهی بازارهای جهانی شد و توانست راه پرافتخار پدرش را ادامه دهد. موفقیت گلف در طول نسلهای مختلف همچنان ادامه دارد بهگونهای که معیاری در کلاس هاچبکهای سگمنت C محسوب میشود و هماکنون در بین پرفروشترین خودروهای اروپا قرار دارد. این ماشین در حال حاضر در نسل هفتم خود قرار دارد که برای نخستین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۳ نیز توانست عنوان خودروی سال اروپا را کسب نماید. نسل هفتم این خودرو بهتازگی فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای خود را نیز تجربه کرده است که شامل تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل و ارتقاء تکنولوژی میشود. گلف هماکنون در انواع بسیار گوناگونی تولید میشود که پرچمدار آنها یعنی گلف R به این نبرد آمده است. این هاچبک داغ مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته امکان سفارش یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG نیز وجود دارد.
پژو ۳۰۸ GTI
۳۰۸ بزرگترین هاچبک پژو است که در سپتامبر سال ۲۰۰۷ بهعنوان جایگزین ۳۰۷ رونمایی شد. البته پیشینهٔ این ماشین در اصل به سال ۱۹۹۳ و معرفی مدل ۳۰۶ بازمیگردد؛ اما پژو ۳۰۸ هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۳ به بازار آمد و در سال ۲۰۱۴ بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد؛ بنابراین هر دو هاچبک این دوئل تجربهٔ پیروزی در رقابتهای خودروی سال اروپا را دارند. ۳۰۸ که هماکنون در سه نسخهٔ هاچبک، استیشن و سدان تولید میشود، بر روی پلتفرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن مشترک با خودروهای پژو ۴۰۸، پژو ۳۰۰۸، پژو RCZ، سیتروئن C4 و سیتروئن C4 پیکاسو ساخته شده است. مطمئناً در گروه هاچبکهای اسپرت قویترین نسخهٔ ۳۰۸ را شرکت دادهایم که ۳۰۸ GTI نام دارد. این هاچبک داغ فرانسوی مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر است که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما برخلاف گلف R این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی تنها به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
فولکسواگن گلف R | پژو ۳۰۸ GTI | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار | ۲۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۴.۶ ثانیه | ۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر | ۲۵۰ کیلومتر |
مصرف سوخت | ۷ لیتر (ترکیبی) | ۶ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۲۵ متر | ۴.۲۵ متر |
وزن | ۱۴۱۰ کیلوگرم | ۱۲۲۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۷,۲۰۰ یورو | ۳۴,۰۰۰ یورو |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9756052]
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶پژو 308 لایک++
فولکس گلف دیسلایک __
سامان اذری
۶ خرداد ۱۳۹۶داش دیکه خودشون نظر سنجی گذاشتند اون بالا
Ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۶نکنه امیر جان تئوری توطئه داری.
نترس بابا حق پژو خوردن نداره.
PaRHaM
۶ خرداد ۱۳۹۶علاقه ای که پژو به موتور ۱.۶ داره ب طرز دیوانه کننده ای زیاده!
خیلی زیاد!!!!
خیلی خیلی زیاااااد!!!!!!
رای هم گلف✌
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶یه ویژگی خوب گلف اینه که چهار چرخ متحرکه در صورتی که پژو فقط دیفرانسیل جلو عرضه میشه.این بزرگترین مزیت گلفه .در عوض پژو نزدیک 200 کیلو سبکتره که پوئن مثبتیه.
علی
۶ خرداد ۱۳۹۶کاش گلف R32 میاوردن بجاش . اینطور نزدیکتر بودن
sina
۷ خرداد ۱۳۹۶ماشینایی مث گلف ک چهارچرخ متحرکن همیشه در حالت چهار چرخن یا مثلا اپشنال میتونی از اون استفاده کنی یا نه؟
سامان اذری
۶ خرداد ۱۳۹۶منم گلف
سجاد
۶ خرداد ۱۳۹۶مکلارن پی یک رکورد تازه ای در نوربرگرینگ زده
یاسین
۶ خرداد ۱۳۹۶دوئل قشنگیه دوتا ماشین که واقعا رقیب هم هستن به هم خوردن
من به گلف رای دادم
ولی من قبلا تعریف کردم که تو یه سفری به مالزی سوار پژو 308 تیپ جی تی یکی از اشناهام شدم و واقعا این ماشین نظر من رو به پژو عوض کرد کیفیت عملکردش متریالش و…. و ایمان اوردم که پژو به روزهای خوبش برگشته یادمون نره که این ماشین ماشین سال 2014 اروپاس و چند وقت پیشم همینجا تو پدال مقاله ای از مقایسه این دوتا ماشین گذاشته شد که نتیجه گیری این بود که واقعا 308 چیزی از گلف کم نداره جالبه بدونیم که 205 جی تی ای هم ماشینی بود که وقتی وارد اروپا شد رقیب اصلی گلف جی تی ای اونموقع شد و تمامی ژورنالهای اروپایی 205 جی تی ای رو یکی از بهترین ماشین های هاچبک اسپرت دنیا میدونستن
ولی به گلف رای دادم به این دلیل که مجهز به سیستم چهارچرخه و این تو هندلینگ و عملکرد اسپرت این ماشین تاثیر بسزایی داره ولی خب پژو هم سبک تره و مصرف سوخت بهتری داره امیدوارم هردو این ماشین ها به ایران بیان بخصوص 308 این ماشین یه تنه تصویر بد برند پژو رو تو ایران درست میکنه
sunmartin
۶ خرداد ۱۳۹۶دقیقا حرف دل منو زدی 308 فوق العاده اس بخصوص طراحی و جوایز متعددش اما در مقابل گلف که خیلی خاصه حرفی برای گفتن نداره کلا آلمانی ها که میان وسط اکثر رقبا کنار زده میشن حتی اگه در سطوح بالایی باشن
مث مقایسه کادنزا و آئودی
رامکال
۶ خرداد ۱۳۹۶پدال جان دیروز voa فارسی داشت در مورد تقلب در میزان آلایندگی در 100 ها هزار وانت در آمریکا خبر میداد.
آیا حقیقت دارد؟
یک چیز دیگه چرا کاربرا باید بیان یک چیزی رو بگن تا شما پیگیر بشید؟
منظورم خبر بالا یی نیست.
منظورم چندین خبر مربوط به دست آورد های جدید در حوزه باطری هاست.
حداقل دوتاشو یادمه.
حتی چندین مورد خبر جالب دیگر هم بود که دیگر یادم نمیادشون و این هم 100 در 100 تقصیر شماست.
توی دوئل آئودی و جنسیس هم پرسشی رو از آقای دهقان کردم که بی پاسخ موند.
امیر دهقان
۶ خرداد ۱۳۹۶سلام دوست عزیز
اون خبر مربوط به احتمال آلایندگی تراکهای جنرال موتورز در حال ترجمهس و بزودی منتشر میشه.
در مورد خبرهای دیگه هم گاهی به قدری تعداد خبرها زیاده که ممکنه بعضی خبرها ازقلم بیفتن یا اینکه بدلیل تعداد بالای خبرها ممکن از خبرهای کماهمیتتر چشمپوشی کنیم.
در مورد پرسش شما، همونطور که در ابتدای برگزاری دوئلها گفتیم برای جذابیت بیشتر و بالا رفتن میزان آراء، نظرسنجیها رو هم تو سایت و هم تو کانال تلگرام انجام میدیم.
بنابراین شما و همه مخاطبین میتونین دوبار به ماشین موردعلاقهتون در هر دوئل رای بدین.
سپاس از همراهی شما
sina
۷ خرداد ۱۳۹۶جناب دهقان
من خعلی از سایتای خبری تو حوزه های مختلف رو دیدم ک یه بخشی داذن ب اسم “تلنگر” ک کاربرا میرن و خبرهایی ک می بینن رو اونجا میذارن تا سایت ب اونا هم توجه کنه. پیشنهاد میدم شما هم داشته باشید همچین بخشی .
نکته بعد هم خبر مربوط ب لیست ۵۰ شرکت ثروتمند دنیا ک فوربس چاپ کرده بود رو هم کار کنید.
تشکر
رامکال
۶ خرداد ۱۳۹۶در ضمن رای من گلف است.
Mahdi US CARS
۶ خرداد ۱۳۹۶گلف اینجا سر تر از پژو هست
تنها مزیت پژو قیمت و مصرفشه
رای من گلف
محمد
۶ خرداد ۱۳۹۶قاطعانه ترین برتری،گلف
Mohamad
۶ خرداد ۱۳۹۶علاقه ای به این دو برند ندارم پس رای نمیدم اما ظاهر پژو زیباتره.
NИ
۶ خرداد ۱۳۹۶308 رو خیلی دوست دارم ولی وقتی پای گلف R وسط باشه فقط گلف
silver
۶ خرداد ۱۳۹۶فقط ببینید اونا چه گزینه هایی برای خرید دارند
حالا ما اینجا بین تیبا ۲ و ۲۰۶ ایرانیزه باید انتخاب کنیم!!!!
رای من گلف.
روزبه
۶ خرداد ۱۳۹۶قطعا رای من 308 ه . قیمت پایینتر , وزن کمتر , مصرف بهتر و طراحی فوق العاده جذابتر و اسپرت تر هم دلایلشه .
الان یکی میاد میگه خب شتابش بیشتره به نسبت گلف . تو جواب اون دسته از دوستانم باید عرض کنم که نه گلف مال مسابقست و نه 308 . ضمن اینکه شما مالک هر کدوم از اینتا باشی چند درصد به نظرت ممکنه بخوای با اون یکی ماشین درگ بزاری ؟ ضمن اینکه عدد های مربوط به ماشینا الزاما قرار نیست روی کاغذ و روی جاده یکی باشن و ممکنه 308 گلفو بزنه تو شرایط مختلف . اینجا زنده باد پژو
Ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۶واسه شما شتاب =درگ
واسه ما شتاب= سبقت با خیال راحت از یه کامیون تو جاده شلوغ.
Sajjad.a8
۶ خرداد ۱۳۹۶احسنت داداش
واقعا گل گفتی
شتاب خوب فقط به درگ ختم نمیشه و تصور غلطی هست که شتاب خوب فقط به درد درگ میخوره
amir
۷ خرداد ۱۳۹۶.
بالاخره یکی متوجه این قضیه شد
همه فکر میکنن شتاب = درگ
Ferrari SFXSuperFast
۷ خرداد ۱۳۹۶با این حساب
شتاب 5 با 2.5 چندان تفاوتی نداره!
Sajjad.a8
۷ خرداد ۱۳۹۶شتاب 2.5 ثانیه با 5 ثانیه زمانی فرق داره که تو خط سبقت کامیون داره از روبه روت میاد، اون موقع حتی شتاب 2.3 ثانیه نسبت به 2.5 ثانیه میتونه حیاتی باشه
MehdiTurbo
۶ خرداد ۱۳۹۶با اینک طراحی داخلیه پژو خیلی جذابه برا هاچبک اسپرت ک قشر جووناست اما رای من گلف
سعید(تهران)
۶ خرداد ۱۳۹۶این گلف R فوق العادس، با قیمت خیلی مناسبی میشه تجربه نزدیک به یه سوپر اسپرت رو داشت، پژو حتی نمیتونه توی این دوئل نزدیک گلف بشه…
آریا
۶ خرداد ۱۳۹۶واقعا بدون هیچ تعصبی گلف R بهتره.
نیازی به تعصب نیست.
حمیدرضا
۷ خرداد ۱۳۹۶خیلی سخت بود به پژو رای دادم قیمت کمتر مصرف کمتر ولی گلفم خیلی چشمو گرفت
پوریا
۸ خرداد ۱۳۹۶از نظر طراحی بیرونی و خارجی برتری مطلقا با پژو.ولی عملکردی مطمِِئنان با گلف که این بخاطر چسبیدن پژو به موتور 1.6 هست
اگه اشتباه نکنم فناوری موتور پژو با کمک بی ام و صورت گرفت
لا این حجم 270 اگه 2 لیتر بود چقد میشد؟