پژوسیتروئن

دوئل پژو 108 و سیتروئن C1

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال در قسمتی دیگر از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی، به گروه هاچ‌بک‌های کوچک سگمنت A رسیده‌ایم. در دومین دوئل این گروه، اوپل آدام به مصاف فیات ۵۰۰ رفت که مجموعاً طی این دوئل تعداد ۱۱۹۱ رأی به ثبت رسید اما در این دوئل هم نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که در سایت اوپل و در تلگرام فیات برتر میدان است. بااین‌حال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که این یکی از نزدیک‌ترین دوئل‌هایی است که تاکنون برگزار کرده‌ایم چراکه طی آن فیات ۵۰۰ موفق به کسب ۵۹۲ رأی و اوپل آدام ۵۹۹ رأی شده است. بدین ترتیب آدام با اختلافی بسیار جزئی و با کسب ۵۰.۳ درصد از کل آراء به مرحلهٔ بعدی صعود کرد. امروز اما دو پسرعموی بسیار شبیه به هم یعنی پژو ۱۰۸ و سیتروئن C1 باهم به رقابت می‌پردازند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

؟

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

؟

؟

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

؟

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

؟

فولکس‌واگن آپ

پژو ۱۰۸

پیشینهٔ محصولات سری ۱ پژو به سال ۱۹۷۲ و معرفی مدل ۱۰۴ بازمی‌گردد. این خودرو تا سال ۱۹۷۶ به‌صورت چهاردر سالن و از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید رسید اما پس از خاتمهٔ تولید آن، برای چند سال خبری از سری ۱ پژو نبود تا اینکه این سری در سال ۱۹۹۱ با معرفی مدل ۱۰۶ بازگشت. پس از ۱۰۶، در سال ۲۰۰۵ نوبت به مدل ۱۰۷ رسید که البته تفاوتی بنیادین با اسلاف خود داشت چراکه به یک هاچ‌بک کوچک سگمنت A تبدیل شد که حتی از نسخهٔ پنج‌در ۱۰۴ هم طول کمتری داشت. همچنین ۱۰۷ بر اساس پلت‌فرم مشترکی با تویوتا آیگو و سیتروئن C1 ساخته شده بود و این سه خودرو اشتراکات فنی بسیار زیادی با یکدیگر داشتند. سپس سرانجام در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسل جدید این هاچ‌بک کوچک با نام ۱۰۸ رونمایی شد که بازهم بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با آیگو و C1 ساخته شده است. به همین دلیل به‌طور همزمان با معرفی ۱۰۸، نسل جدید این دو خودروی مذکور هم معرفی شدند. برای هر سهٔ این هاچ‌بک‌ها، دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی تنفس طبیعی شامل ۱.۲ لیتری چهار سیلندر و ۱ لیتری سه سیلندر ارائه می‌شود که برای این دوئل پیشرانهٔ کوچک‌تر را برگزیده‌ایم. این موتور ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

سیتروئن C1

سیتروئن C1 اما برخلاف پسرعمویش، تاریخچهٔ بسیار کوتاه‌تری دارد چراکه برای اولین بار در همان سال ۲۰۰۵ همزمان با پژو ۱۰۷ به‌عنوان کوچک‌ترین محصول سیتروئن معرفی شد. سپس همان‌طور که در بالا اشاره شد، نسل دوم C1 نیز همزمان با پژو ۱۰۸ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ رونمایی گردید. C1 در نمای عقبی به‌جز لوگو و گرافیک داخلی چراغ‌ها، به‌طور کامل با ۱۰۸ یکسان است و تنها تغییرات جلویی مانند چراغ‌ها و جلوپنجره، این دو هاچ‌بک کوچک فرانسوی را از یکدیگر متمایز می‌کند. این موضوع به داخل دو خودرو هم کشیده شده و در اینجا هم شاهد کابین تقریباً یکسانی هستیم؛ اما تویوتا آیگو تا حدودی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و حداقل در ظاهر با C1 و ۱۰۸ متفاوت است. این پسرعموی ژاپنی در اولین دوئل این گروه رودرروی فولکس‌واگن آپ قرار گرفت. سیتروئن C1 مانند پژو ۱۰۸ و تویوتا آیگو در دو نسخهٔ پنج‌در و سه‌در تولید می‌شود درحالی‌که نسخهٔ سقف بازشوی هر سهٔ آن‌ها نیز تولید می‌شود. در این نسخه، بجای سقف فلزی، سقف پارچه‌ایِ قابل جمع شدن قرار دارد اما درعین‌حال ستون‌ها ثابت هستند که این هاچ‌بک‌ها را به خودرویی نیمه کابریولت تبدیل می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، برای C1 آیگو و ۱۰۸ پیشرانه‌های یکسانی ارائه می‌شود که بنابراین در این دوئل هم موتور C1 دقیقاً با ۱۰۸ یکسان بوده و همان واحد ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی است.

مشخصات فنی

 

پژو ۱۰۸

سیتروئن C1

پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۷۰ اسب بخار ۷۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۱ لیتر (ترکیبی) ۴.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن ۸۴۰ کیلوگرم ۸۴۰ کیلوگرم
طول ۳.۴۷ متر ۳.۴۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۲۴ متر ۲.۲۴ متر
حجم صندوق بار ۱۸۰ لیتر ۱۹۵ لیتر
قیمت پایه ۸,۹۹۵ پوند ۸,۹۹۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9795440]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. PaRHaM

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    این دیگه چیه؟??
    چقدر باحاله دقیقا دوتا عین هم! هم ظاهر هم فنی هم کابین
    سیتروئن چقدر بی ریخته?
    آقا منم ی دوئل میزارم?
    پژو ۲۰۶ تیپ ۶ سفید —> لایک
    پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مشکی —> دیس لایک
    ???

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. رضا

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (243 ديدگاه)

      این دقیقا همون موتوریه که سایپا با سیتروئن میخواد بسازد به درد کشیدن گاری هم نمیخوره

    2. Moein

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      من واسه رای دادن ده بیس سی چهل کردم.راه دیگه ای نداشتم ،میفهمید؟؟؟؟

    3. ستاره های بی فروغ(Daniel)

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (955 ديدگاه)

      یعنی موریس ایتال از اینا قشنگ تره

    4. aston martin

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      خخخخخخ پرهام لپ کلامو گفتی : ))))
      منم بگم گزینه ی هیچ کدومم بزارین
      جفتشونم مزخرفن هیچ کدومو ترجی نمیدم : ))

  2. ALI

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دوتا دوقلو دوئل نداره …هیچ کدوم مزیت خاصی ب اون یکی نداره فقط ی میل طول و 5 لیتر حجم…خخخخخخخخ

    1. سامان اذری

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      چراغهای سیتروئن رو
      انگار از جای تاریک اومده جلو نور خورسید چشماشو جمع کرده تا نور اذیتش نکنه (عکس سوم) ??

  3. كوروش

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    اینا دوتا کلا یکی هستند
    من فقط بخاطر برند به سیتروئن رای دادم که اونم راستش …

  4. ?Chalenger?

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    ده-بیست-سی_چهل_پنجاه_شصت-هفتاد-هشتاد_نود-صد????? شانسی زدم به سیتروئن

  5. Amir Schumacher

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    اینا که جفتشان یکی هستند !
    اتفاقاً من به این سگمنت و کلا هاچ بک های کوچک خیلی علاقه دارم. به خاطر راحتی بی نظیری که در داخل شهر دارند. هاچ بک ایده‌آلی رو هم که شدیداً دوست دارم داشته باشم A45 هستش.

    اما این دویل …
    جدا از تفاوت های ظاهری ،۲ دقیقه هست دارم تو جدول می‌گردم که یک تفاوت پیدا کنم نمیتونم !
    بالاخره یکی پیدا شد.
    پژو از جلو قشنگ تره اما اسم سیتروئن حس و حال بهتری بهم میده.
    به سی‌وان رای میدم چون حجم صندوق بارش بیشتره ، ۱۵ لیتر زیاد نیست اما واسه یک هاچ⁦بک کوچیک نمیشه ازش کاملا صرف‌نظر کرد.

  6. Landscape

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    هیچکدوم ارزش رای دادن نداره

  7. Meysam..Laferrari

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    همه چیز این اعداد مشابه نیستن تا وقتی سوار این دو تا نشده باشی نمیتونی نظر درستی بدی چون دو تا ماشین با مشخصات فنی یکسان هم در تجربه ی واقعی بسیار متفاوت میتونن باشن ولی از اونجایی که ظاهر برای من بسیار مهمه به پژو رای میدم.

  8. سامان اذری

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    هیچکدوم ???

    (نظر شخصی )

  9. MOBIN POURMAND

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (78 ديدگاه)

    دوست نویسنده عزیزم،امیر جان،در اول متن که از عبارت نیمه کابرلیوت استفاده کردید تقریبا اشتباه است.
    به طور تخصصی ب این کلاس خودرو ها لانداولت میگن.
    من برای صندوق ب سی۱ رای دادم.همه چیزشون یکیه.اینقد شباهت تو دوتا چیز ندیده بودم خداییش

    1. امیر دهقان

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (743 ديدگاه)

      دوست عزیز
      لانداولت به خودروهایی اطلاق میشه که در آن‌ها سقف قسمت راننده ثابت بوده و فقط سقف قسمت سرنشینان عقب باز میشه، از این نوع سقف عمدتاً در لیموزین‌های لوکس و تشریفاتی استفاده میشه مثل مایباخ 62S.
      اما سقف این هاچ‌بک‌ها در اصل یک سقف پارچه‌ای قابل باز شدن هست که اجازۀ ورود هوای آزاد رو به داخل ماشین میده و حسی نزدیک به یک ماشین کابریولت رو تداعی میکنه.
      لطفاً این تصویر رو ملاحظه کنین:
      https://www.netcarshow.com/citroen/2015-c1/1024×768/wallpaper_2b.htm

      1. MOBIN POURMAND

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (78 ديدگاه)

        ممنون از اطلاعتون.

  10. فیصل

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    بعد از دوئل دیروز پورشه و مرسدس به این دوئل نیازه که استراحت کنیم

  11. فرشاد

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    هاچ‌بک‌های کوچیک رو خیلی دوست دارم اما این رسما مسخره‌ترین دوئل پدال بود.

    1. فرشاد

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      حالا که فکرشو میکنم، اونقدرا هم مسخره نیست این دوئل! پژو سپرای قشنگ‌تری داره، چراغ جلوش عامه‌پسند‌تره، جلو پنجرش شیک‌تره، رنگ‌بندی جالب‌تریم داره، رای من پژو، اما در کل تو این کلاس اسمارت به نظرم بهترین باشه.

  12. سعید(تهران)

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    فک کنم بانوان در این مورد صاحب نظر تر هستن، راستش من اگه پول پیدا هم بکنم از اینا نمیخرم.

  13. Omid622

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    با عرض معذرت خواهی از عوامل پدال و کاربران و خوانندگان گرامی چرت ترین دوّئل تا به الان
    نه به اون شورش شور بنز و پورشه نه به این تلخی پژو و سیتروئن
    یه پایان تلخ بهتر از یه تلخیه بی پایانه

  14. Omid622

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    با عرض معذرت خواهی از عوامل پدال و کاربران و خوانندگان گرامی چرت ترین دوّئل تا به الان
    نه به اون شوری شور بنز و پورشه نه به این تلخی پژو و سیتروئن

  15. حمیدرضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی شکل همن انتخاب من پژو چون ظاهرشو بیشتر دوست دارم

  16. بیژن

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اینقد زشت…!!
    مگه داریم….؟??

  17. ACR VIPER

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    این دو تا مثه کیا هیوندا هستن
    فرق اساسی باهم ندارن
    و تهش بحث سلیقه مطرحه

  18. Meysam..Laferrari

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    این دوستانی که هی میگن هیچ کدوم هیچ کدوم موقع خرید خودرو تو دنیای واقعی هم بجای 405 و پراید میگن هیچکدوم یا فقط اینجا بلدن بگن؟؟

  19. حسام

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (152 ديدگاه)

    یه روح در دو بدن

  20. رامتین

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    کاملا مشابه همند ولی پژو زیباتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا