پژوفیات

سنگ‌اندازی نوه موسس کرایسلر در راه ادغام FCA و PSA

برنامه ادغام ۳۸ میلیارد دلاری فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن سرانجام مراحل پایانی خود را طی کرد و حالا می‌رود که چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شکل بگیرد. تأییدیه رسمی این ادغام در چهارم ژانویه ۲۰۲۱ صادر خواهد شد و توافق‌نامه نهایی نیز قرار است در ۳۱ مارس امسال امضا شود. شرکت جدید حاصل از این ادغام استلانتیس نام داشته و شامل برندهای جیپ، رم، فیات و کرایسلر و همچنین پژو، سیتروئن و اوپل است. البته همه از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است خوشحال نیستند.

فرانک بی رودس که نوه بزرگ مؤسس شرکت کرایسلر است با ارسال نامه‌ای به فیات-کرایسلر خواستار در نظر گرفتن برنامه جایگزین برای این ادغام شده است. به‌طور خلاصه باید گفت او ایده تبدیل شدن شرکت پدربزرگش به یک شرکت چندملیتی را دوست ندارد. او گفته است:

این پیشنهاد جایگزین از نظر من به برنامه ادغام قبلی ارجح بوده و می‌تواند منجر به بازگشت برندهای کرایسلر، داج، جیپ و رم به آمریکا و عدم کنترل خارجی روی آن‌ها شود.

رودس به‌صورت خاص می‌خواهد نام شرکت به کرایسلر-داج-جیپ-رم تغییر یابد و مقر آن نیز در آمریکا باشد. او همچنین پیشنهاد استعفا یا اخراج مدیریت فعلی را داده است. سهامداران نیز حق خرید و فروش سهام را در صورت تبدیل شدن آن به شرکت سهامی عام خواهند داشت. تمامی بدهی‌های فعلی نیز باید پرداخت شوند.

او همچنین به ادغام این دو شرکت و تشکیل استلانتیس اعتراض کرده است. رودس با برخی سناتورهای آمریکایی تماس گرفته تا آن‌ها را قانع کند که ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن ایده خوبی برای آمریکا مخصوصاً از نظر سوددهی و تکنولوژی نیست. شایان ذکر است یکی از دلایلی که فیات-کرایسلر خواهان ادغام با پژو-سیتروئن بوده عقب‌ماندگی در بحث توسعه خودروهای الکتریکی و پلتفرم‌های مربوطه بوده است. واضح است که پژو-سیتروئن به دنبال دسترسی به خودروهای سوددهی همچون جیپ رانگلر و رم ۱۵۰۰ است اما به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد دقیقه نودی آقای رودس شانسی داشته باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (746 ديدگاه)

    خیلی دیر به فکر افتاده و راهکارش هم خیلی کلی و شعارگونه به نظر میرسه.
    فیات سال 2009 خرید سهام گروه کرایسلر رو شروع کرد و در سال 2014 پروسه خرید کل سهام این خودروسازی آمریکایی و ادغامش در فیات رو تکمیل کرد، این آقا که نگران کنترل خارجی ها بر کرایسلره اون موقع کجا بود؟
    گروه استلانتیس عملا تشکیل شده و امیدوارم راهی باشه برای احیای برندهای خوب و خاطره انگیز که حال و روز خوشی ندارن، یک موردش همین برند کرایسلر که زمانی یک برند لوکس در حد کادیلاک و لینکلن بود ولی الان سبد محصولاتش محدود شده به یک سدان سنگواره و یک ون خانوادگی!!! یا لانچیا که عملا از بین رفته یا حتی آلفارومئو که عملا داره تبدیل میشه به سازنده چند کراس اوور با کیفیتی در حد فیات.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (251 ديدگاه)

      درود بر نوه عشق بر نوه شاعر میگوید حرف راست رو از نوه بپرس

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      باید برای داشتن چنین نواده‌ای ایستاد و ستایشش کرد که احساس مسئولیت کرده و اِعاده‌ی حیصیت کرده ??? !

      من عاشق بچه‌های مسئولیت‌پذیر از خانواده‌های بزرگم و ثروتمندم ، چون اکثر خانواده‌های مطرح دارای فرزندی بیعُرضه و مغرور هستند که همیشه غرور جلوی تفکر را میگیره اما خانواده‌هایی مثل خانواده‌ی تویودا ، پورش ، فورد و کرایسلر خوب ژن‌هایی تحویل آینده دادند !

      فقط زدن زیر قرار داد و داشتن سهام کرایسلر توسط اروپائی‌ها کار را سخت میکنه ولی اگر چنین بشه ، میشه امیدوار بود به این دوج هنوز همون دوج قدیمی و بااصالت قدیمیست !

      وقتی حجم مدیران تصمیمگیر زیاد میشه ، جلوی خلاقیت و مدریت تحاجمی بسته میشه که حتی برای یه لیوان آب خوردن هم باید از هفت‌خان رستم گذر کرد که در شرکت‌های خودروسازی باعث عقب‌ماندگی و محافظه‌کاری میشه !

      نمونه‌اَش کرایسلر ۳۰۰ که میتونست هر ۵ سال نسل جدید بده بیرون چون نامی سرشناس و خودروئی با علاقه‌ی عمومیست ولی کو کجاست چی شد پس ، یک به یک آمریکایی‌ها از چرخه رقابت محو شدن !

      به شخصه یک کشور را مدیر و پیشرو میبینم که حقیقتاً برندهای کشورهای دیگر را زنده و متحول میکنه و اون هم آلمان‌ها هستند ، استاد مدریت و زنده کردن مرده‌ها و موفقیت پی در پی آن‌ها ? !

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Hadi

        ۱۳ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        نباید این ادغام صورت بگیره…
        اصن حس خوبی به این ادغام ندارم
        آمریکاییا باید امریکایی بمونن و نباید هیچ کشوری دخالت کنه همینطور فرانسوی و ایتالیایی ها…….

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. Moein

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (913 ديدگاه)

    دست بر قضا منم با نوه موافقم
    اصلا دید خوبی به این ادغام ندارم

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. MR.JJ

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (109 ديدگاه)

      حیف شد کرایسلر حیف !!!
      واقعا چرا جنرال موتورز یا فورد به این کرایسلر بینوا کمکی نکردند تا به این روز افتاد ؟
      اول فیات مثل یک کفتار برای لاشه کرایسلر آمد الان هم لاشخور های فرانسوی طمع کردند

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. PaRHaM

        ۱۳ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (741 ديدگاه)

        قبل از قرارداد بین کرایسلر و فیات، حرفایی بود ک GM میخواسته ب طور کامل کرایسلر رو بخره.
        ولی خب از چیزی ک اتفاق افتاد مشخصه ک نشد ک بشه.

  3. Ramin

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    فیات کرایسلر. پژو. سیتروئن….

    یا مسیح…..

    فیات با اون کوچیکیش. کرایسلر با اون ابهتش. پژو با اون گرونیش. سیترئئن با اون موتورش…..

    چه شود….. ??????

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Ahmedreza2002

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      دقیقا
      یکی از عجیب ترین اتحاد ها میشه
      فکرشو بکن فرانسوی ها با اون انجین هایی که از 1.6لیتر تجاوز نمیکنه بیان با انجین های 6-7 لیتری سوپر شارژر امریکایی ها ادغام بشن
      در گروه با استراتژی کاملا متفاوت…

  4. مهدی،:امید اینده

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    فراری که رفت خدارو شکر

    1. امیر

      ۱۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      دقیقا حس میکنم تنها برندی ک این بین ضرر نکنه، فراری باشه !!!

  5. AMG///

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (142 ديدگاه)

    حتما فردا با چارجر و چلنجر با موتور 1.6 لیتری tu5 میان??

  6. ツSAMURAIツ

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    کرایسلر باید از تجربه نیسان استفاده کنه و با این شرکت های فرانسوی هم کاری نکنه

  7. $Ãbţìň$

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    ای خدا کرایسلر رو ول کنین دیگه⁦?‍♂️⁩
    فرانسه و گروه پژو سیتروئن آشغال چه سودی واسه این کرایسلر بیچاره دارن؟!دلمون خوش بود تازگیا یه کارایی کردن،چین کم بود الان نوبت این دلقکای کلاه قرمزیه

  8. Elmiraj

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    آقای رودس عزیز :
    سال ۲۰۰۹ بجای اینکه بفکر ادغام با یکی دیگه بیوفتی و هر چی سهام بود و بفروشی به فیات ، بهتر بود مثل جنرال‌موتورز و فورد از دولت فدرال وام می‌گرفتی تا این حال و روز و نبینی…
    .
    امیدوارم این ادغام آسیبی به جیپ و رم نرسونه…

  9. (Saeed(peugeot

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    اینم گفته اول سال نو یه چیزی بگم ، خودم بندارم روی زبونها …. تو صنعت خودرو

    برو از خدات باشه ، مدیریت گروه psa بیاد اون همه برند معرکه زیر مجموعه فیات کرایسلر کمک کنه و نجات بده ….

    همون کاری که تو ۲ سال تو اوپل واکسهال کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  10. porsche

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (22 ديدگاه)

    تسلیت به دوست داران ماشی های اصیل امریکایی زیر مجموع کرایسلر

  11. حسین دهمرد

    ۱۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    مثلا تسلا همشونو بخره. همشوووون. کل خودروسازی فرانسه و ایتالیا رو مال خودش کنه ببره آمریکا . چه شود کرکر خندس خخخخخخ.
    درسته واسش سودی نداره همش دردسره ولی فکرشم باحاله. باید یه مدیریت شبیه فولکس تو آمریکا باشه تا برند خوبا رو بخره سر و سامون بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا