رنو مگان با پیشرانهی بنزینی کمحجم جدیدی عرضه شده است اما آیا این فرانسوی زیبارو میتواند رقبای خود یعنی واکسهال آسترا و پژو ۳۰۸ را شکست دهد؟
پیشرانههای بنزینی کمحجم شده این روزها فراگیر شدهاند چراکه هدف آنها ارائهی کارایی خوب بدون صرف هزینهی زیاد است؛ بنابراین جای سورپرایزی نیست که بدانیم رنو اخیراً پیشرانهای ۱.۲ لیتری و توربو را در جدیدترین نسل مگان بکار برده است.
زمانی که این پیشرانه با تریم GT Line ترکیب شود شاهد خودرویی هیجانانگیز، کممصرف، مجهز و کاربردی هستیم. پیشرانهی ۴ سیلندر ۱۲۸ اسب بخاری این خودرو از نظر قدرت کم نمیآورد. جزئیات اسپورت داخل و خارج خودرو جذابیتهای ظاهری این خودرو را دوچندان کردهاند.
این خودرو تنها گزینهی دوستدار خانوادهها نیست. واکسهال آسترا SRi نیز در جای خود مدلی برجسته است. زیر پوست این خودرو شما پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو را خواهید یافت که نسبت به وزن خود بسیار آرام و قوی است.
تکمیلکنندهی رقابت ما هموطن رنو یعنی پژو ۳۰۸ است. با پیشرانهای توربو، ظاهری شیک و لیست بلندبالای تجهیزات، این خودرو مدلی سرسخت در برابر مگان است. خب کدامیک از این سه هیجانانگیزترین مدل بوده و کمترین تأثیر را روی حسابهای بانکی دارند؟
شاخبهشاخ
پیشرانهها
هر شرکت با روش خود کم کردن حجم پیشرانهها را در پیش گرفته است. همهی پیشرانهها از نوع توربو هستند اما واحد قدرت ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری رنو تنها نسخهی ۴ سیلندر است. پیشرانهی پژو نیز ۱.۲ لیتری است اما قدرت ۱۰۸ اسب بخاری دارد. پیشرانهی ۱ لیتری آسترا کوچکترین پیشرانه مصاف است اما دندههای کوتاه کمک میکنند تا آسترا نسبت به وزن خود قوی عمل کند.
مگان حاضر در تست از نسخهی ارتقا یافتهی سیستم R-Link 2 با بهای ۳۰۰ پوندی سود میبرد که دارای صفحهنمایش ۸.۷ اینچی میباشد. استفاده از این سیستم آسان بوده و گرافیک مناسبی دارد. سیستم IntelliLink واکسهال با سرویس OnStar و اینترنت 4G عرضه میشود.
حالتهای رانندگی
سیستم Multisense رنو به شما اجازه میدهد تا بین حالتهای خنثی، اکو، کامفورت و اسپورت یکی را انتخاب کنید. در مقابل آسترا تنها از گزینههای نرمال و اسپورت استفاده میکند درحالیکه سیستم مشابه در پژو بهای ۳۷۰ پوندی دارد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: واکسهال آسترا
آسترا برندهی این مصاف است. مدل ۱ لیتری Sri بیشک یکی از بهترین مدلها به لطف ترکیب مناسب کارایی، هندلینگ فرز، ظاهر تیز و تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه است. این خودرو به اندازهی مگان جادار و راحت نیست اما به عنوان یک هاچبک خانوادگی هیجانانگیز و مقرونبهصرفه انتخابی مناسب است.
رتبهی دوم: رنو مگان
مگان هنوز هم یکی از هاچبک های مورد علاقهی ماست اما این نسخهی GT Line با پیشرانه ۱.۲ لیتری آنگونه که بایدوشاید عمل نمیکند. درحالیکه مگان از ظاهر اسپورت سود میبرد اما سواری آن با مدلهای استاندارد تفاوتی ندارد و پیشرانه باید به سختی کار کند؛ اما نیمهی پر لیوان شامل تجهیزات مناسب، جاداری، راحتی و خرید با روشهای متفاوت و آسان است.
رتبهی سوم: پژو ۳۰۸
رتبهی سوم برای پژو رسوایی نیست. جذابیت، کیفیت خوب و سواری مناسب از ۳۰۸ خودرویی شیک و توانا ساخته است. تریم Allure با همهی تجهیزات اضطراری عرضه میشود به علاوه ویژگیهای مناسبی چون چراغهای جلوی LED نیز به آن اضافه شدهاند. هرچند قیمت بالا، ارزش کم مدل دستدوم و سیستم اطلاعات سرگرمیای که پشت سر رقبا قرار میگیرند از نقاط ضعف این خودرو به شمار میروند.
دیگر گزینهها با بهایی مشابه
جدید: فورد فوکوس ۱.0T ST-Line
قیمت: 20845 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری ۱۲۳ اسب بخاری
فورد از پیشرانهی کمحجم اما قدرتمند ۱ لیتری اکوبوست سود برده و تریم نام برده نیز جذابیتهای مسابقهای را به فوکوس اضافه کرده است. این هاچبک همیشه سبز از نظر فضا یا جذابیت زیاد با رقبا قابل مقایسه نیست اما هنوز هم سواری خوبی دارد.
کارکرده: سئات لئون کوپرا ۲۸۰
قیمت: 20 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری ۲۷۶ اسب بخاری
لئون جدید به تازگی رونمایی شده اما نمونهی کم کارکرد کوپرای فعلی اگر نگران مصرف سوخت و مالیات نباشید گزینهای مناسب است. این خودرو هنوز هم کاربردی و خانوادگی است.
واکسهال آسترا ۱.0i Turbo SRi Nav | رنو مگان ۱.۲ TCe GT-Line | پژو ۳۰۸ ۱.۲ e-THP Allure | |
قیمت مدل تست شده (پوند) | ۲۱۸۳۰ | ۲۲۴۹۵ | ۲۱۰۲۰ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۳۷۰/۱۸۰۹/۱۴۸۵ | ۴۳۵۹/۱۸۱۴/۱۴۴۷ | ۴۲۵۳/۱۸۰۴/۱۴۵۷ |
پیشرانه | ۳ سیلندر خطی، ۹۹۹ سیسی | ۴ سیلندر خطی، ۱۱۹۸ سیسی | ۳ سیلندر خطی، ۱۱۹۹ سیسی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۴ | ۱۲۸ | ۱۰۸ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۷۰ | ۲۰۵ | ۲۰۵ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
حجم باک سوخت (لیتر) | ۴۸ | ۴۷ | ۵۳ |
ظرفیت محفظه بار (لیتر) | ۳۷۰/۱۲۱۰ | ۴۳۴/۱۲۴۷ | ۴۲۰/۱۲۲۸ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۸۸ | ۱۳۴۰ | ۱۳۴۵ |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۵ | ۱۰.۲ | ۱۰.۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۵ | ۱۹۶ | ۱۸۸ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۵.۳/۴/۴.۵ | ۶.۷/۴.۶/۵.۴ | ۵.۸/۴/۴.۶ |
sina
۲۵ آبان ۱۳۹۵من مگان رو انتخاب میکنم.
سیاوش
۲۵ آبان ۱۳۹۵از هیچکدوم خوشم نیومد
سعيد رنجكش
۲۵ آبان ۱۳۹۵پشت امپر واکسهال استرا من یاد پیکان جوانان داد
رامتین
۲۵ آبان ۱۳۹۵خودروی زیر 200 اسب کلا ارزش خرید نداره. البته ممکنه بعضیها اینطور فکر نکنند. گزینه های آتی ایران:
بنز CLA250 با 210 اسب- کمری 2018 با 241 اسب- فولکس جتا GLI مدل2017 با 230 اسب (گرچه ممکنه نسخه 1800 معمولی با 180 تا 200 اسب بیاد ایران)- نیسان جوک 2018 با 200 اسب که معروف به نیسمو است – رنو کپچر RS با 200 اسب (که مشکوکه وارداتی بیاد ایران)- النترا اسپرت با 200اسب و…
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۵ آبان ۱۳۹۵رتبه بندی کاملا منصفانه …….
حميد
۲۵ آبان ۱۳۹۵خودروهای معمولی
بیژن
۲۶ آبان ۱۳۹۵پ ن پ….فوررد رپپتور ، دوج رام ، شورلت کلورادو…..
همه ی اینا و خودروهای شبیه اینا که منو شما وخیلی های دیگه دوست داریم بالا 400 اسب قدرت واز همه مهمتر بالای 55000 دلار حداقل آب میخورن.
بابا فقط سه تا هاچبک معرفی شدن…که هرسه تا ممکنه چن وقت دیگه وارد کشور شن…
جون داداچ به این سه تا راضی شو توروخدا…
X5
۲۵ آبان ۱۳۹۵من ۹۹ درصد مواقع با گوشی به سایت پدال سر میزنم میخواستم بگم با گوشی که میام الان ردیف سوم از سمت چیپ هیچیش معلوم نیست ! همیشه آخر جدول معلوم نیست چی نوشته شده
قسمت صفحه اصلی خبرهام نوشتها توهم توهمه
Madjid
۲۵ آبان ۱۳۹۵میتونی گوشیت رو کج کنی و landscape ببینی.
X5
۲۶ آبان ۱۳۹۵چه جالب اصلا به فکرم نرسیده بود حل شد ??
البتهPortrait م همیشه قفله
حسین
۲۵ آبان ۱۳۹۵گوشی رو از حالت عمودی به صورت افقی کن .. اگرم باز درست نشد، مرورگر کروم
سمت راست بالا چندتا نقطه هست که برای منو تنظیماته . بزن روش و تیکrequest desktop site رو بردار . درست میشهه
حمیدرضا
۲۵ آبان ۱۳۹۵سه خودروی اقتصادی و بسیار کم مصرف با توجه به مالیات ها در اروپا واکسهال انتخاب بسیار منطقی تری به نظر میرسه
شاهین
۲۶ آبان ۱۳۹۵من مزدا 3 هاچبک میخرم با این پول و تو این دسته
فرشاد سجادیان
۲۶ آبان ۱۳۹۵برخلاف دید بد اکثر دوستان به برند پژو، اینجا ۳۰۸ واسم جذاب تره، طراحیش پخته تر و شکیل تره و کابینشم با کیفیت تر به نظر میرسه. طراحی خارجی مگان تو بخش جلو زیادی شلوغه، ظاهر آسترا هم نسبت به نسل قبلیش افت داشته به نظرم. یادش بخیر آسترا نسل قبل، به خصوص opc ، یکی از بهترین طراحی ها رو داشت. در کل اینجا ۳۰۸ عامه پسندتر به نظر میرسه
یاس ی
۲۶ آبان ۱۳۹۵به نظر من از بعد طراحی خارجی در قسمت جلو اول مگان ، واکسهال و پژو ،در قسمت عقب واکسهال ، مگان و پژو، طراحی داخلی واکسهال، پژو و مگان، طراحی داخلی مگان اون قسمت دور مانیتور یک حس ارزون قیمتی شدید به آدم دست میده. ولی در کل هر سه ماشین واسه استفاده روزمره خوبن ولی هاچبک باید اسپرت باشه تا به دل جوونها بشینه.
AK_007
۲۶ آبان ۱۳۹۵سعات لوون کوپرا که از لحاظ فنی همشونو میخوره!
ASA
۲۶ آبان ۱۳۹۵مگان خوشگلتره
مخصوصا چراغ هاش
سوشا حمیدford
۲۶ آبان ۱۳۹۵مزخرف ترین ماشین های جهان واسه فرانسوی های ***
C ar love
۱۱ آذر ۱۳۹۵پژو 308 عالی نر از هکش هست
DODGE
۲۸ آبان ۱۳۹۵مقایسه ی این 3 تارو تو یه نشریه فرانسوی دیدم که 308 اول بود استرا دوم و مگان سوم.
308 هنوز هم بهترینه.
sunmartin
۲۸ آبان ۱۳۹۵قطعا 308 خودروی سال اروپا را انتخاب میکنم که طراحی جذاب و متفاوتی داره
saeid
۳۰ بهمن ۱۳۹۵اوپل آسترا خودرو سال 2016 اروپا ، پژو 308 خودرو سال 2014 اروپا
پس تقریبا هر سه هاچبک عالین . انتخاب بیشتر بر میگرده به سلیقه .( البته انتخاب برای بقیه مردم دنیا )
این هاچبک های دوست داشتنی رو باید با حسرت نگاه کنیم
انتخاب ما هم یه مشت آشغال چینی و ایرانیه اونم با قیمت فضایی.