به همان اندازه که شرکتهای خودروسازی برای درک بهتر بازارهای جهانی تلاش میکنند، در ایالات متحده آمریکا به رانندگان فرصت کشف تعدادی از خودروهای ویژه و استثنایی داده نمیشود. بازار ژاپن مملو از هوندا Type-R شده است، نسخهی TDI دیزلی آئودی SQ5 که همانند یک خودروی ظریف اروپایی میباشد و حتی کاناداییها از فرصت خرید شورلت SS سدان محروم شدهاند (شورلت Orlando در بازار کانادا عرضه خواهد شد ولی این خودرو به سختی میتواند یک جایگزین برابر با SS باشد). در حالی که بحث ما در مورد یک خودروی سوپر اسپرت نیست، من میخواهم توجه شما را به یک خودروی کامپکت کوچک جدید پژو که تأثیر زیادی بر بازار اروپا خواهد گذاشت جلب میکنم.
پژو ۳۰۸ هاچ بک جدید که همانند سایر خودروهای کامپکت اروپایی زیبا و مدرن میباشد، به طور رسمی در لیست فروش سال جدید این کمپانی فرانسوی که در حال سپری کردن روزهایی سخت میباشد قرار گرفته است، آنها سال گذشته با جنرال موتورز به منظور توسعهی پلتفرم یک خودروی کوچک وارد همکاری شده بودند، اما اواخر سال ۲۰۱۳ برای آنها به منزلهی پایان این همکاری بود و جنرال موتورز سهام خود در پژو که معادل هفت درصد از کل سهام پژو بود را به فروش رساند.
از آن جایی که این خودرو در ایالات متحده امریکا فروخته نمی شود، مقایسهی پژو ۳۰۸ با یک خودروی مشابه موجود در بازار سمت غربی اقیانوس اطلس منطقی و معقول به نظر میرسد. با ورود شورولت کروز توربو دیزل ۲۰۱۴ به بازار آمریکای شمالی، اجازه دهید تا با قرار دادن پژو ۳۰۸ در مقابل شریک قبلی آنها، به مقایسهی این دو خودرو بپردازیم.
موتور:
شورلت کروز دیزل
به عنوان اولین خودروی دیزلی جنرال موتورز برای فروش در بازار آمریکا از زمانی که اولین تلاش ضعیف و نافرجام آنها سرانجام در سال ۱۹۸۵ لغو شد، شورولت کروز دیزل ۲۰۱۴ دارای یک موتور آزموده شده و قوی از خط تولید اروپایی شورلت میباشد. این موتور ۲ لیتری توربوشارژردار دیزلی، ۱۵۱ اسب بخار نیرو و ۳۵۸ نیوتون بر متر گشتاور تولید میکند. با مصرفی معادل ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر، میزان خروجی گاز گلخانهای نیتروژن اکسید در این خودرو تقریباً نود درصد کمتر از موتورهای دیزلی قبلی میباشد.
پژو ۳۰۸
یکی از هشت موتور مختلف که در پژو ۳۰۸ قابل عرضه میباشد موتور ۱.۶ لیتری BlueHDi با تکنولوژی پیشرفته میباشد. موتور ۱.۶ لیتری جدید BlueHDi در زیر کاپوت پژو ۳۰۸ مصرف سوختی فوق العاده و مدیریت پیشرفته خروجی گازهای گلخانهای را ارائه مینماید. اندازه گیری شده در یک مقیاس بهره وری که به شدت در اروپا و به ندرت در آمریکا به کار گرفته میشود، خروجی کربن دی اکسید پژو ۳۰۸ معادل ۸۲ گرم در هر کیلومتر میباشد. برای این که بتوانید این میزان را مقایسه کنید، خودروی اسمارت ForTwo با موتور دیزلی ۱ لیتری در هر کیلومتر ۱۳۰ گرم کربن دی اکسید در بازار آمریکای شمالی تولید میکند. موتور ۱.۶ لیتری BlueHDi که قبلاً روی پژو ۵۰۸ نصب شده بود، نیرویی معادل ۱۲۰ اسب بخار را ارائه میکند.
طراحی خارجی
شورولت کروز دیزل
با توجه به این که شورولت کروز دیزل بر اساس خودرویی که بیش از دو میلیون از نمونههای مختلف آن در سراسر دنیا به فروش رفته طراحی شده است، این خودرو در مقایسه با مدل بنزینی خود تغییر چندانی نکرده است. چندین ویژگی بهبود یافتهی آیرودینامیکی در طراحی خارجی مدل Eco این خودرو وجود دارد که شامل سیستم شاتر جلو پنجرهی فعال به منظور افزایش بهره وری میباشد. یک سیستم تعلیق Z link در محور عقب شورولت کروز دیزل وجود دارد که باعث بهبود هندلینگ خودرو میشود در حالی که وجود سیستم فرمان الکتریکی به تیز بودن فرمان در هر سرعتی کمک زیادی میکند.
با توجه به این که این خودرو در حال حاضر به عنوان یک خودروی هاچ بک ۵ در عرضه میشود، ظاهر پژو ۳۰۸ نمایی از یک خودروی کوچک باشکوه میباشد. با قیمتی نزدیک به آئودی A1، مدل استاندارد پژو ۳۰۸ مجهز به چراغهای LED روشن در طول روز میباشد. سیستم فول LED چراغهای جلو در نسخههای تزئینی Allure و Feline پژو ۳۰۸ جدید قابل عرضه میباشد. پژو ۳۰۸ Feline دارای یک سقف شیشهای استاندارد پانورامیک میباشد. به منظور تبلیغ کارایی این خودروی کامپکت، پژو تمرکز زیادی بر یادآوری کاهش وزن معادل ۱۴۰ کیلوگرمی این خودرو نسبت به مدلهای قبلی خود میکند.
طراحی داخلی
شورولت کروز دیزل
با توجه به اهمیت فروش خودورهای دیزلی در بازار آمریکای شمالی، شورولت کروز دیزل ۲۰۱۴ کابین مجهزی را به عنوان تجهیزات پایه به خریداران ارائه میکند. تجهیزات داخلی استاندارد این خودرو شامل صندلیهای چرمی و سیستم گرم کنندهی صندلیهای جلو، سیستم Chevrolet MyLink با بلوتوث و سیستم صوتی و تصویری با صفحهی نمایش لمسی ۷ اینچی میباشد. کابین پنج سرنشینه ی آن توسط ۱۰ ایربگ محافظت میشود، حجم فضای بار شورلت کروز دیزل معادل ۳۶۷ لیتر میباشد.
پژو ۳۰۸
فضای داخلی پژو ۳۰۸ دارای مقدار زیادی از دکمهها و صفحات لمسی مجلل میباشد. کانسپ i-Cockpit پژو که در این خودرو به کار رفته برای افزایش قابلیت درک راننده تنظیم شده است. در مدلهای پایهی پژو ۳۰۸، یک سیستم رادیویی دیجیتال DAB همراه با بلوتوث و اتصالهای USB به صورت استاندارد وجود دارند. در مدل دارای موتور BlueHDi، یک صفحهی نمایش لمسی رنگی همراه با سیستم ناوبری ماهوارهای در امر مسیریابی راننده را یاری میکند. به لطف طراحی هاچ بک آن، حجم فضای بار این خودرو معادل ۴۱۹ لیتر میباشد.
نظر نهایی
برای خریداران آمریکای شمالی، تفکر خودروهای کامپکت دیزلی با تجهیزات خوب هنوز یک امر بیگانه و نا آشنا میباشد. نتایج بررسیهای تخصصی شورولت کروز دیزل ۲۰۱۴ در ایالات متحدهی آمریکا خیلی خوب و فوق العاده نبودهاند. هزینهها و استهلاک موتورهای دیزلی توربوشارژردار همچنان نظر منتقدان را به خود جلب کرده است. در اروپا، معرفی پژو ۳۰۸ جدید در نمایشگاههای خودرو در یک بازار رقابتی تر نشان داده شده است. در این بخش از بازار مملو از اتومبیلهای کامپکت اروپایی، پژو ۳۰۸ مجهز به موتور دیزلی BlueHDi وظیفهی سنگین ایستادگی کردن در این بخش شلوغ را به خوبی انجام داده است.
Reza
۲۴ دی ۱۳۹۲اصلا قابل مقایسه نیستند
علی
۲۴ دی ۱۳۹۲پژو در طراحی خیلی عالی عمل میکنه و دلنشینه
اما بعد از 12 سال و 5مدل پژو سوار شدن به این نتیجه رسیدم:
اتومبیل های آمریکایی،آلمانی و ژاپنی با اسباب بازی های فرانسه قابل مقایسه نیستن. ماشین فرانسه برای 2،3 سال سوار شدن خوبه و بعد از اون میشه سرطان و سوهان روح…
Hooman
۲۴ دی ۱۳۹۲طراحی داخلی ۳۰۸ دلنشینتره البته نظر شخصیمه
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲اونا دارن پژو 308 تولید می کنند ما تو 206 گیر کردیم!!!!!!!!!
mahsa
۲۴ دی ۱۳۹۲من نمیفهمم چرا ما ایرانیا راجب محصولات پژو انقد بد میگیم یا نظر منفی داریم.اگه ایران خودرو پژو 206و405 رو خرابش کرده این دلیل نمیشه که بگیم پژو بده.مگه ما مدل های جدیدشو سوار میشیم که انقد راجبش نظر میدیم آخه؟؟؟
علی
۲۴ دی ۱۳۹۲بله دوست عزیز من تجربه سواری محصولات دیگر فرانسوی به غیر از محصولات تولید وطن رو دارم.
پژو و هر محصول فرانسوی دیگری اصلا مناسب بازار ایران نیست به این دلیل:
عمر مفید خودروها در ایران باید بالای 15 سال باشه(با توجه به اسقاط دیرهنگام) که محصولات پژو برای بازاری طراحی میشن که عمر مفید خودروها 5ساله و بعد از 5 سال میتونن اسقاط بشن و خودروی مستهلک محسوب میشن(بازار اروپا)
شما یه خودروی ژاپنی با کیفیت رو شاید تا 500هزار کیلومتر هم هیچ خرجی جز لوازم مصرفی براش نکنید. اما خودروهای فرانسه کیلومتر 100هزار رو که رد میکنه انواع و اقسام هزینه ها رو برات لیست میکنه(تجربه سواری و مالکیت چندین مدل فرانسوی و دو مدل ژاپنی اینو بهم ثابت کرده)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
موافقم باهات علی جان.
من بارها و بارها تو مجله ی ماشین و هفته نامه ها و دیگر
نشریات خودنم که خرج ماشین های فرنسوی بسیار بالاست و پیچیدگی
فنی الکی دارند.
((( ایران و المان )))
امین
۲۷ شهریور ۱۳۹۳توی کدوم رنج قیمتی مقایسه می کنین؟؟؟؟؟؟؟؟
سامان از تبریز
۱۸ آبان ۱۳۹۳زانتیا رو با تویوتا کرولای قدیمی مقایسه کنی میبینی که کرولا خیلی نرم تر و بسیار با کیفت و استحلاک کمتریه
زانتیا اشغاله هر هفته باس ببریش تعمیرگاه ولی فامیلمون کرولا داره فکنم مال 15 یا 20 سال پیشه ازش پرسیدم گفت عاشق ماشینم هستم مثل دوست صمیمیم هست اصلا خرج رو دستم نمیزاره
منم یه بار سوارش شدم 300 هزار کیلومتر تا حالا راه رفته بود ولی نه اتاقش صدا میداد نه تو شتاب و سرعتش تغییر کرده بود خیلی نروم و روان
در کل ماشینهای فرانسوی اشغال هستند
ایران رو هم تحریم. کرده بودند تو بد ترین شرایط مارو تنها گذاشته بودند :)
e.scamp
۲۴ دی ۱۳۹۲فکر کن اینو ویران خودرو تولید بکنه مانیتور وسطش رو بر میداره به جاش ضبط کاست میزاره
زیگما
۲۴ دی ۱۳۹۲میدونی چرا با پژو مخافیم؟چون حاضر شده لوگوی شرکتش بر روی خودرو های قاتل ایران خودرو قرار بگیره!پژو=قاتل
در ضمن نوسنده محترم.کروز یه ماشینی هست که 5 سال از عمرش میگذره در مقابل 308 که جدیدا معرفی شده و این موضوع این مقایسه را کاملا غیر حرفه ، مسخره(متاسفانه) و بدون کاربرد میکند.
شروین
۲۴ دی ۱۳۹۲فقط برند شورلت برای قضاوت بدون خوندن متن کافیه…
زیگما
۲۴ دی ۱۳۹۲راستی
نویسنده عزیز بحث حضور نداشتن برخی خودرو ها در برخی از کشور ها کاملا طبیعی هست! مثلا فروش اس اس در کانادا یک دیوانگیه! چرا؟ چون سلیقه ی کانادایی ها با این خودرو اصلا و ابدا سازگار نیست
یا مثلا انتظار حضور خودروهای پژو در امریکا خنده داره.چرا؟ چون هنوز داشبورد اکثر محصولات پژو از پاستیکه و این از دید مصرف کننده ی امریکایی فاجعه هست! چون از نظر شتاب و سرعت که خیلی براشون مهمه حرفی برای گفتن در بسیاری از محصولات نداره! البته پژو یکبار وارد بازار امریکا شد و دید که نمیتونه در اون کشور دوام بیاره ، برای همین همیشه رفت!
به شخصه انتظار و درخواست اصلاح این متن در سریع ترین زمان ممکن را دارم.(تو خواه پند گیر ، خواه ملول )
amin
۲۴ دی ۱۳۹۲نیست که هیوندایی و تویوتا داشبوردشون چرم بوفالو هستش و شتابو سرعتشون هم خیلی عالیه به خاطر همین تو بازار آمریکا خوب فروش می کنن
به شخصه انتظار دارم رو انتظاراتت یکم بیشتر تامل کنی عزیزم
زیگما
۲۴ دی ۱۳۹۲امین همین دیگه.کرولای جدید داشبوردش از چرم هست.کمری همین طور.بقیه مدل ها هم حداقل از مواد نرم در داشبورد استفاده کردن! شما بهتره بری داخل این خودرو ها رو ببینی و چرم دوزی رو هم ببینی بعد بیای نظر بدی.
زیگما
۲۵ دی ۱۳۹۲متشکرم که گروه پدال اینقدر به نظر ما احترام میگذارد و خود را حتی موظف نمیداند که به یک انتقاد که با دلیل و مدرک است حتی پاسخ بدهد!
اصغری
۱۴ بهمن ۱۳۹۲اگر داستان به همین راحتی که شما میگی بود خوب پژو ورمیداشت چرم میذاشت رو داشبورد فروشش میشد خدا تو آمریکا!شما فکر میکنی عقل بازاریاب های پژو به این نمیرسید؟
داستان اینجوری نیست. هر بازاری مشخصات خاص خودش رو داره. بازار امریکا یه صورتیکه که مردم سنتی خرید میکنن یعنی اگر یک برندی براشون جا بیافته برند مشابه ولی جدید باید خیلی برتری داشته باشه تا یه امریکایی به جای برند شناخته شده بره اونو بخره. همین کیا و هیوندای با بزرگترین برگ برنده یعنی قیمت های بسیار پایین فروش از دم قسط پرداخت مالی به خریداران در زمان خرید خودرو (وام بدون بهره!)پوستشون کنده شد تا بتونن سهمی از بازار آمریکا و کانادا رو به خودشون اختصاص بدن. ولی پژو نه پشتوانه مالیش رو داره که بخواد اینجوری سرمایه گذاری کنه نه مسیر پیش روش همچین اجازه ای رومیده
علیرضا جباری
۲۰ مرداد ۱۳۹۳من هم با شما موافقم
احسان(احسان سابق)
۲۴ دی ۱۳۹۲طراحی داخلی کروز بنظرم بهتره و تناسب خوبی داره اما 308 ظاهر جذابتری داره.اما از نظر فنی کروز یک برنده کامله(الودگی کمتر برای من اولویت اول نیست) پس کروز رو انتخاب می کنم
طوفان
۲۴ دی ۱۳۹۲روح 206 رو میشه تو طراحی خارجی 308 هم دید یک ویژگی مثبت پژو اینه که هیچ وقت اصالت خودشو فراموش نمیکنه به همین دلیل طراحی هاش خیلی دیر قدیمی میشه
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۲من میگم این چینیا عقب ولکس رو از چی کپی کردن ! میگم یه جا دیدم . از عقب
شورولت کروز کپی پست کردن !!
pentagon usa
۲۴ دی ۱۳۹۲با این که به ماشین های آمریکایی علاقه دارم ولی اینجا 308 زیباتر از کروزه..
محسن.د
۲۴ دی ۱۳۹۲با اینکه از فرانسوی ها خوشم نمیاد، اما بین این دو، حقیقتا پژو زیباتره، هم نمای خارجی و هم داخلی. ضمن اینکه باتوجه به مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای، به نظر میاد موتور مدرن تری هم داره.
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲طراحی های فرانسوی ظاهر مناسبی دارن اما عملکرد و ارگونومی خوبی ندارن. تو یه آزمایش فنی peugeot rcz کارشناسه میگفت این ماشین برای کسایی درست شده که پاهای خیلی کوتاه و دست های خیلی بلندی داشته باشن. وقتی تکیه میداد به صندلی دستش به ۱۰ سانتی کنسول هم نمیرسید و زانوهاش به فرمون گیر میکرد. البته مشکل قدبلندی خودش هم بود!!!
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲نمونش هم فضای پای سرنشینای عقب ۲۰۶ که حتی نسبت به ام وی ام ۱۱۰ هم کمتره. یا مثلاْ خیلی از خودروهای پژو یه جعبه فیوز داخل داشبورد دارن که ۸۰ درصد جعبه داشبورد رو گرفته و فقط میشه ۱ بطری کوچیک کنارش جا داد.
احسان(احسان سابق)
۲۴ دی ۱۳۹۲باهات موافقم اما برای من هم که قدم کوتاهه 1 ساعت صندلی عقب 206 بشینم حس میکنم فلج شدم انقدر که کم جا پا داره
Kurosh
۲۴ دی ۱۳۹۲تشکر پدالی ها…
خیلی دوستتون دارم..
کافر مقدس
۲۴ دی ۱۳۹۲اولین باره میبینم یه فرانسوی داره با یه آمریکایی مقایسه میشه!!!!!
[…]
esi
۲۴ دی ۱۳۹۲جنس فقط امریکائی
مصطفی
۲۴ دی ۱۳۹۲پژو قشنگ تر بود ولی ماشین های امریکایی هم ابهت خاص خودشون دارن
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۲اون دوستی که نوشته داشبورت خودرو های پژو اکثرا پلاستیکیه و این از دیده مصرف کنده امریکایی فاجعه است بهتره یزره مطالعشو بیشتر کنه و بدونه اکثر خوردو های بیکیفیت چینی تو امریکا به فروش میره و همچننین خودرو های کره ای که اکثرا از مواد بیکیفیت و پلاستیکی ساخته شده توی امریکا بهترین فروشو دارن!!
زیگما
۲۵ دی ۱۳۹۲اکثر خوردو های بیکیفیت چینی تو امریکا به فروش میره
خودرو های کره ای که اکثرا از مواد بیکیفیت و پلاستیکی ساخته شده توی امریکا بهترین فروشو دارن!!
درود بر شما.دوستان ببینید ما با چه دانشمندانی سر وکار داریم.معتقد هستند در امریکا خودروی چینی به فروش میرسد. سکوت مرا پذیرا باشید.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
محمد جان شما چطور به این مساله پی بردی ؟؟؟
ائودی ماشین های جدیدشو داره تقویت میکنه تا بتونه استانداردهای جدید
ایمنی امریکارو بگیره و اونوقت ماشینهای بی کیفیت چینی اونجا فروش
میرن؟؟؟
مطمئنی؟؟
((( ایران و المان )))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
من شورولت رو به این اسباب بازیه فرانسوی ترجیح میدم.با همه ی کاستی هاش.
((( ایران و المان )))
پژو
۲۵ دی ۱۳۹۲دوستانی که میگن پژو اینجوریه یا اونجوریه بهتره یخورده دیدشونو عوض کنن و یخورده در مورده این برند بیشتر تحقیق کنن و سوابقشو بهتر بشناسن به جرات میگم پژو در اروپا هنوزم حرف دومو بعد از فولکس واگن میزنه
این پژو 308 عالیه مرسی پژو …
پژو
۲۵ دی ۱۳۹۲در ضمن اگه ماشینه فرانسوی بده پس بوگاتی هم که فرانسویه اسباب بازیه واسه دوستان آمریکایی دوست
یارو
۲۵ دی ۱۳۹۲بوگاتی فرانسویه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کل شرکت بوگاتی مال فولکس واگنه . متور بوگاتی به تور کامل توی المان تولید می شه طراحیش رو مهندیسن المانی کردن فرانسوی ها فقط اونو سر هم می کنن . لطفا اول اطلاعات جمع کنید بعد راجع به یه برند نظر بدید
amir
۱۳ بهمن ۱۳۹۲چی میگی “یارو”؟ درسته موتورش تو آلمان تولید میشه اما کلی متخصص فرانسوی در زمینه طراحی خودرو و طراحی و ساخت لاستیکها در میشلن فرانسه ساخته میشه ، کنترل کیفیت و آزمایش خودرو نیز توسط فرانسویا انجام میشه.
ALIRAD
۱۷ اسفند ۱۳۹۲سلام داداش مگه لاستیک میشلن ماله المان نیست.
تو رو خدا جواب بدید 12 ساله میگم المانیه :)
حسین
۷ شهریور ۱۳۹۳فرانسویه
PEUGEOT
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳هر دو ماشین برندای خوبین من اصلا قصد ندارم بگم کدومشون خوبه و کدومشون بد
از نظر طراحی و موتور پژو بهتر عمل کرده ولی از نظر کیفیت قطعات من مطمئنم شورولت بهتره
سینا
۱۶ شهریور ۱۳۹۳پژو شرکت خوب و معتبری هست به قول دوستانی که نظر دادن گفتن پژو های ایران قدیمی وآشغال هستن ولی دلیل نمیشه بگیم پژو آشغاله ولی محصولات پژو قابل مقایسه با محصولات آمریکا مخصوصا مخصوصا برند معتبر شورلت که سابقه طولانی در بازار های بین المللی داره شاید طراحی داخلی این پژو دلنشین تر باشه ولی از نظر کلاس امکانات و کیفیت اصلا قابل مقایسه با کروز نیست من کروز هاچ بکو تو کیش برای 2 روز اجارش کردم خیلی خوب بود حرف نداشت