از آنجایی که خودروهای دیزلی بیش از هر زمان دیگری تحت فشار هستند، خریداران جدید در اروپا به پیشرانههای بنزینی روی خوش نشان میدهند. پیشرانههای بنزینی توربو و کمحجم در قلب تمامی خودروها، از سوپرمینیها گرفته تا شاسی بلندها قرار میگیرند اما کلاس هاچبکهای خانوادگی بخشی است که استفاده از اینگونه پیشرانهها بیشترین توجیه را دارد.
کلاس هاچبک های خانوادگی یکی از رقابتیترین بخشهای بازار بوده و به عنوان نتیجه خودروهای حاضر در این کلاس هر روز بهتر از قبل شده و ما هم تلاش داشتهایم سه نمونه از بهترینهای این کلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم.
نسل جدید پژو ۳۰۸ در بین این سه خودرو جدیدترین بوده و درحالیکه فیس لیفت اخیر آن تنها تغییراتی ملایم داشته اما هاچبک فرانسوی همچنان ترکیب مناسبی از فضای کابین، راحتی و تجهیزات را ارائه میکند. پس از آن به فولکسواگن گلف میرسیم که سال پیش بهروز شده و برخی تکنولوژیهای جدید و اصلاحات بصری را تجربه کرده است. نسخه حاضر در تست برای اولین بار از پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی ۱۲۸ اسب بخاری استفاده میکند. این پیشرانه در برابر پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری پیور تک ۳۰۸ قرار میگیرد اما رقیب دیگر یعنی هوندا سیویک را هم نباید از یاد برد. این خودرو از پیشرانه ۱ لیتری کوچکی استفاده میکند که قدرت آن تقریباً با دو رقیب دیگر یکسان است.
خب اگر از مالیاتهای سنگین خودروهای دیزلی در آینده میترسید میتوانید یکی از این سه خودرو را بخرید؛ اما سؤال اصلی این است: کدام خودرو بهتر است؟
-
پژو ۳۰۸
مدل | پژو ۳۰۸ ۱.۲ PureTech 130 GT Line |
قیمت (پوند) | ۲۲۳۹۰ |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی ۱۲۹ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۵ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۳ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
پژو ۳۰۸ از حولوحوش سال ۲۰۱۴ در بازار حضور داشته اما فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۷ روی آن اعمال شد آن را بهروزتر کرد. این تغییرات شامل سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته و برخی اصلاحات کم ظاهری میباشد. نسخهای که در تست حاضر بوده از پیشرانه ۱.۲ لیتری ۱۲۹ اسبی و تریم GT Line استفاده کرده و بهای پایه ۲۲۳۹۰ پوندی دارد.
هر سه خودرو قدرت کمتر از ۱۳۰ اسب بخاری داشته اما پژو قویترین انتخاب بوده و البته بیشترین گشتاور یعنی ۲۳۰ نیوتون متر را دارد. هر دو خودروی سیویک و گلف از پیشرانهای با گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر استفاده میکنند.
این خودرو ظرف مدت ۹.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده که یکدهم ثانیه از گلف و ششدهم ثانیه از سیویک سریعتر است. بخشی از این مزیت به وزن پایینتر پژو که تنها ۱۰۸۹ کیلو میباشد مربوط است. در مقابل گلف و سیویک به ترتیب ۱۲۸۰ و ۱۲۷۵ کیلوگرم وزن دارند.
نظرات آزمایشکنندهها: علیرغم بهروزرسانی سیستم اطلاعات سرگرمی، پژو یکی از بزرگترین نقاط ضعف ۳۰۸ را برطرف نکرده است: صفحهنمایش کندی که سیستم تهویه و بخاری را کنترل میکند.
-
فولکسواگن گلف
مدل | فولکسواگن گلف ۱.۵ TSI EVO 130 SE Nav 5dr |
قیمت (پوند) | ۲۲۲۵۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۶ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۹ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
فولکسواگن گلف دومین خودروی پرفروش بریتانیا در سال ۲۰۱۷ بوده و فهمیدن دلیل این موفقیت نیز آسان است. هاچبک آلمانیها خودرویی جادار و راحت بوده و سواری خوبی دارد. فیس لیفت سال پیش باعث اضافه شدن پیشرانه ۱.۵ لیتری جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی بهروز و ویژگیهای ایمنی بیشتر شده است. نمونه حاضر در این بررسی دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری با بهای پایه ۲۲۲۵۵ پوندی است.
تغییرات ظاهری گلف فیس لیفت شده کم هستند زیرا این خودرو راحت و آرام بوده و از پشت فرمان نیز احساس فوقالعادهای دارد.
نظرات آزمایشکنندهها: پیشرانه ۱.۵ لیتری TSI گلف تنها پیشرانه ۴ سیلندر حاضر در تست است. این پیشرانه از تکنولوژی پیشرفتهای سود میبرد که میتواند دو سیلندر را به منظور بهبود مصرف سوخت غیرفعال کند.
-
هوندا سیویک
مدل | هوندا سیویک ۱.۰ VTEC Turbo EX |
قیمت (پوند) | ۲۳۶۱۵ |
پیشرانه | ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۲۷ اسب بخاری |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۰.۱ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۴ |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | ۱۴۰ |
دهمین نسل از هوندا سیویک به لطف هندلینگ هیجانانگیز و کابینی جادار ما را تحت تأثیر قرار داد. نسخه اسپورت تایپ R بسیار محبوب بوده و DNA آن را میتوان تا حدی در نسخه استاندارد نیز دید. مدل حاضر در تست از تریم EX بوده که بهای پایه ۲۳۶۱۵ پوندی دارد. البته مدلی که در تصاویر مشاهده میکنید تریم SR است.
هوندا رویه کنونی صنعت خودرو در کمحجم کردن پیشرانهها را دنبال کرده بنابراین سیویک نیز از پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو به منظور افزایش قدرت و گشتاور استفاده کرده است. حداکثر گشتاور پیشرانه یاد شده از دور ۲۲۵۰ پیشرانه در دسترس بوده و احساس رقابت با رقبای پرحجمتر را ایجاد میکند.
در بحث شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت، سیویک نیم ثانیه کندتر از گلف بوده اما در بحث شتاب بین دندهای تنها یکدهم ثانیه عقب میافتد.
این اعداد نزدیک نشان میدهند که تفاوت زیادی از نظر پرفورمنس بین سه رقیب وجود نداشته اما هوندا یک مزیت برای رانندگان مشتاق داشته و آن اینکه سیویک هیجانانگیزترین خودروی این مقایسه است.
نظرات آزمایشکنندهها: هوندا کوچکترین باک سوخت را داشته که تنها ۴۶ لیتر گنجایش دارد. به این ترتیب شما بیشتر از مالک ۳۰۸ به پمپبنزین سر خواهید زد.
قضاوت نهایی
رتبه اول: فولکسواگن گلف
نتایج به دست آمده بسیار نزدیک بوده گلف به اندازهای خوب است که بیشترین احساس را برای اکثر افراد ایجاد میکند. گلف خودرویی راحت و آرام بوده و سواری خوبی دارد. همچنین تجهیزات زیادی داشته و ارزش فوقالعادهای در برابر مبلغ پرداختی دارد و سیستم اطلاعات سرگرمی آن یکی از بهترینهای کلاس خود و بازار است. گلف در حالی این خصوصیات را دارد که هنوز هم برای اکثر مالکان خودرویی کاربردی محسوب میشود.
رتبه دوم: هوندا سیویک
جدیدترین نسل هوندا سیویک به خوبی گلف نمیتواند همه را راضی کند. البته سیویک کاربردیتر بوده و هیجان سواری آن بیشتر از گلف است اما از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی کم میآورد. به لطف هزینههای پایین و هندلینگی درگیر کننده، سیویک بالاتر از پژو ۳۰۸ قرار میگیرد و البته پرفورمنس آن نیز با محصول فرانسوی برابری میکند. اگرچه که سیویک به اندازه فولکس دلچسبتر نبوده و از نظر آرامش و راحتی نیز یک پله پایینتر قرار میگیرد.
رتبه سوم: پژو ۳۰۸
308 خودرویی شیک و کاربردی است اما به اندازه گلف توانا نیست. سواری این خودرو به پای سیویک هم نمیرسد و اگرچه که از نظر قیمت رقابتی است اما شرایط لیزینگی آن هم با هوندا برابری نمیکند. پیشرانه پیور تک این خودرو بهترین قلب آهنین این مقایسه بوده اما از نظر ارزش کلی پژو در برابر رقبا کم میآورد و البته سیستم اطلاعات سرگرمی آن نیز بهبودهای زیادی نداشته است.
دیگر گزینهها در این کلاس
- اوپل/واکسهال آسترا ۱.4i Elite Nav 150PS
- قیمت: 22135 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۴ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری
با دینامیک رانندگی جذاب، راحتی زیاد و فضای کابین چشمگیر، واکسهال آسترا ارزش بررسی کردن را دارد. پیشرانه ۱.۴ لیتری تریم الیت این خودرو ارزش خوبی دارد زیرا قویتر بوده و البته تجهیزات خوبی هم نسبت به رقبای گرانتر این مقایسه دارد.
- رنو مگان ۱.۲ TCe Signature Nav
- قیمت: 21790 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری
پیشرانه ۱.۲ لیتری مگان با سه رقیب ما همخوانی داشته و تقریباً تجهیزاتی مشابه با آسترا دارد همچنین رنو در بحث طراحی ظاهری و کابین شیکتر بوده و چیزی متفاوت را در این کلاس ارائه میکند.
منبع: autoexpress
حامد
۴ اسفند ۱۳۹۶انتخاب از روی عشق به ماشین: سیویک
انتخاب عاقلانه: گلف
انتخاب ؟؟؟؟: ۳۰۸?
Wrx
۴ اسفند ۱۳۹۶کاملا باهات موافقم مخصوصا اون جمله سوم در مورد پژو عاالی بود??
علی
۴ اسفند ۱۳۹۶نه عمو فدا اصلانم این طور نیست
308 شتاب بهتری ارائه میکنه
طراحی بهتری داره نسبت به اون گلف پیر مردی و سیویک اسباب بازی
ولی با وجود علاقه بی حد و اندازه من به پژو اگه تو ایران بخوام انتخاب کنم انتخابم سیویک خواهد بود
اگه تو اروپا اگه بخوام گزینش کنم بی شک انتخابم پژو ۳۰۸ خواهد بود
Amir
۵ اسفند ۱۳۹۶مهم دله ک میگه پژو
علی
۵ اسفند ۱۳۹۶ای ول امیر
مهم دله دل
دلم میگه پژه
Abbas
۴ اسفند ۱۳۹۶واقعا سیویک فراتر از یه هاچ بکه از نزدیک هم اگه دیده باشین عقبش خیلی شیکه
انتخاب من سیویک
امید
۴ اسفند ۱۳۹۶آقا حامد واقعا کامنت جالب و هوشمندانهای گذاشتی
sina
۴ اسفند ۱۳۹۶سیویک نهایت آمال ماست :)
گلف هم خعلی دوست دارم خدایی ولی خب سیویک عالمی دیگرست.
پژو هم که … :/
F۲۲RAPTOR
۴ اسفند ۱۳۹۶تو نمایه عقب و ستون سی به بعد پژو از همه هارمونی بیشتری داره و بسیار زیباتر
Alirezaasg5
۴ اسفند ۱۳۹۶گلف رو خیلی دوسدارم هوندا هم برام خیلی جذابه
Fk
۴ اسفند ۱۳۹۶این قیمتا بالا نیست جناب سردبیر
۲۲هزار پوند!!!!؟؟؟؟
فک میکنم اشتباهی صورت گرفته
شاهین
۴ اسفند ۱۳۹۶سلام
قیمت ها درست هستند.
کلا قیمت خودرو تو بریتانیا به دلایل گوناگون گرون تر هست.
ارادت
مهدی
۵ اسفند ۱۳۹۶اینکه دوستان فکر میکنند قیمت خودرو در اروپا پایین هست کاملا اشتباهه، بلکه قیمت خودرو نسبت به درآمد افراد مناسب میباشد. قیمت خودرو در برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک و ایسلند ( بنده در هر دو کشور بودم) بسیار بالاتر از کشور خودمون هست بعنوان مثال هیوندای i10 مدل پایه در ایسلند حدود ۸۰ میلیون تومان یا ۱۷۹۰۰۰۰ کرونای ایسلند هست. هر دلار ۱۰۰ کرونای ایسلند میباشد. تازه این مدل دنده دسته و بدون حتی اینه برقی هست. اینم وبسایت هیوندای ایسلند
https://www.hyundai.is
البته ناگفته نماند که اونجا با ۵ ماه حقوق پایه چنین ماشینی میتونی بخری ولی اینجا با ۵۰ ماه
ali a
۵ اسفند ۱۳۹۶اول گلف بعدش سیویک…پژو هم هیچ وقت به خوبی این دو نمیرسه…
doubt
۵ اسفند ۱۳۹۶آره منم خیلی تعجب کردم از قیمتا
ShoMpeT
۵ اسفند ۱۳۹۶اینجا که ما هستیم، اونایی که عشق ماشین هستند اصلا هوندا و مخصوصا سیویک رو بهش نگاه هم نمیکنند. اگر یک گشت و گزاری توی اینترنت و یوتییوب بکنید میبینید که همیشه وقتی میخوان یک ماشین رو مسخره کنند میگن مثل سیویک هست و یا صدای سیویک میده! خود سیویک سوار ها هم تویوتا پریوس رو ماشین مزخرفی میدونند! این ها رو نگفتم که بگم سیویک ماشین بدی هست. خیلی هم خوبه برای قشر کم در آمد، مثل تویوتا و هیوندای.
خدایش با اینکه میدونم الان خیلی ها ناراحت میشن اینجا، اما سلیقه ها توی ایران خیلی جالب هست! همه عشق هوندا، هیوندای و تویوتا هستند!
موفق باشید
Ali
۵ اسفند ۱۳۹۶برام جالبه ایرانیا حتی تخریب کردن هم بلد نیستن!
برادر من بگو کجا زندگی میکنی که این همه ادعات میشه؟ ناکجا آباد؟ یا نکنه جایی زندگی میکنی همه پورشه سوارن که به سیویک میگن مسخره؟ والا پورشه سواراشم از جمله همین بررسی کنندگان خودرو، به این ماشین نمیگن مسخره. خیلی راست میگی، سه تا، فقط سه تا از اون فیلم هایی که میگی توش به سیویک میگن مسخره، لینکشو بذار اینجا تا بدونیم برای تخریب نیومدی کامنت بذاری. ده برابر تو تو زندگیم فیلم و بررسی خودرو دیدم، هیچ جا ندیدم به سیویک بگن مسخره. جز اخیرا تو گرند تور که جیمز می سیویک برداشته بود، جرمی کلارکسون و هموند، ظاهرشو مسخره کردن، که اونم طبیعیه. کلا برای مخالفت با می، حتی اگه رولز رویس و بنز اس کلاس هم برداره، مسخرش میکنن.
میگی سیویک برای قشر کم درآمده؟؟ مگه گلف و پژو برای چه قشری هستن؟؟ نکنه انجایی که شما زندگی میکنی، ثروتمندا و مرفهینش گلف و پژو سوار میشن و به بنز و … ترجیح میدن؟؟!!!
نه داداش. توهم برت داشته. نه سیویک مسخرست، نه اونجایی که شما زندگی میکنی ماشین باز داره (احتمالا ماشین اسباب بازی بازن) و نه گلف و پژو، ماشین مرفهین جامعست.
الحق که ایرانی هستیم. حتی تخریب هم بلد نیستیم. همه از تعصب شما به فولکس و گلف خبر دارن تو این سایت. معلومه این حرفا از کجا میاد. راستی شنیدم سیویک با رشد 21.7 درصدی افزایش فروش، خواب رو از چشم فولکس و گلفش ربوده و با سرعت نور داره بهش نزدیک میشه. (گلف کاهش3.5 درصدی). ببخشید که مردم دنیا اندازه شما ماشین اسباب بازی باز نیستن و نمیفهمن و میرن سیویک مسخره میخرن. ببخشید که این همه ماشین باز واقعی تو دنیا (فیلماش تو یوتیوب هست. یه ذره به خودت زحمت بده یه گشت و گذاری بزن میفهمی) هستن که جز تعریف از سیویک فوق العاده چیزی ندارن بگن. ببخشید که از دید اکثر سایت های معتبر دنیا سیویک رو بارها برترین تو کلاس خودش میدونن. همه مثل شما ماشین اسباب بازی باز نیستن داداش. خدارو شکر میکنم ناکجاآبادی که شما زندگی میکنی زندگی نمیکنم. چون معلومه از ایران هم جهنم تره برای ماشین بازا که به سیویک میگن مسخره. ضمنا اینجا اصن هوندا وجود نداره که مردم عاشقش باشن. 90 درصد مردم جامعه هم نمیدونن اصن هوندا ماشین میزنه یا نه. اینجا عاشق ماشینای کره ای و فرانسوین. معلومه کلا از همه چی بی خبری شما. اگه هم عشقی به هوندا و سیویک وجود داره، عشق واقعیه. با علم و بررسی و دیدن فیلم ها و نظرات مختلفه. نه مثل اکثر مردم این مملکت که فقط به خاطر اینکه از بچگی فقط اسم بنز و بی ام و و پورشه رو میبردن جلوشون، عاشق (به گمان خودشون) اینا باشن.
ShoMpeT
۵ اسفند ۱۳۹۶والا من هر چقدر که کامنت خودم رو میخونم نمیتونم بفهمم کجاش گفتم که پژو یا گلف ماشین لوکس هستند و یا قشر مرفه سوارش میشن! اتفاقا نزدیک خونه ما طرف با GTI داره jimmy johns دلیوری میکنه! کلا منظور حرف من این بود که سلیقه مردم توی ایران خیلی جالبه. همچین از آب از لب و لوچه برخی ها با دیدن تویوتا و سیویک آویزون میشه انگار که در مورد R8 صحبت میکنند.
متاسفانه قسمت کامنت های سایت پدال خیلی بچه بازی هست، فقط توهین و اهانت میکنند به سایرین. من حتی توی مطالب مخصوص گلف هم نیومدم بگم بقیه هاچ بک ها بد هستند! شخصا مخالف این هستم که مثل قدیم آدم بیاد بگه فقط بنز خوبه و تویوتا بد!
امثال شماها صبح تا شب توی کامنت ها دارید از زمین و زمان توی ایران گله میکنید، بعد حتی طاقت شنیدن حرف کسی که نظر مخالف شما رو داره رو هم ندارید. فوری حمله میکنید و توهین.
موفق باشید، امیدوارم یک روز شما هم بتونید یه تویوتا یا سیویک بگیرید.
Mohamad
۵ اسفند ۱۳۹۶شومپت جان!
از اونجایی که شما رولزرویس فانتوم با راننده شخصی در اختیارته بنده تقاضا دارم سیویک سواران و تویوتا سواران را عفو کنید که دیگه جسارت نکنن.
انقدر ژاپنیا فوق العاده بودن و برندهای مورد علاقه امثال شمارا له کردن که حسادت و توهم و تخیلات و تنفرات باهم درآمیخته و چنین شخصیتی والایی ساخته که با دو سه تا پروفایل میاد و به ژاپنیا توهین میکنه. توصیه میکنم یه لیوان آب یخ بخور در چنین مواقعی
ShoMpeT
۵ اسفند ۱۳۹۶شرمنده دوست عزیز. نمیدونستم که کمپانی های نام برده جزو املاک شخصی شما هستند. وگرنه طوری کامنت میزاشتم که به شما بر نخوره. در کل من صحبتی از ژاپنی، آلمانی و آمریکایی نکردم. بیخود هم سعی نکن حرف تو دهن دیگران بزاری.
اگرطاقت شنیدن حرف مخالف رو نداری، بهتره توی جاهای عمومی شخصیت خودت رو نشون ندی و به دیگران توهین نکنی. من مطمئن هستم اگر دفاعی برای اون ماشین های دشتی، نمییومدی توهین شخصی کنی و فقط نظرت رو میگتی.
موفق باشید
حسام
۵ اسفند ۱۳۹۶انتخاب من اول سیویک دوم پژو308 و سوم گلف…خواسم بگم کسایی که اینقدر از پژو متنفر اند بگم که درسته پژو 10 ساله ماشین های اشغال میزنه که شاید به خاطر اهداف و سیاست های غلط شرکتش باشه… ولی اگه به کارنامه اش نگاه کنید ماشین های خوبی مثل پژو 504-205 /405/206 داشته که تو دوران خودش عالی بودن و 308 هم که جایزه ماشین سال اروپا رو داره.
م ت ی ن
۵ اسفند ۱۳۹۶پژو و کلا فرانسوی ها بعد از المان و ژاپن هستند و مشکلات زیادی تو اروپا و کشورهای سرد دارند از جمله مشکل برق اما سیویک از هر نظر عالی هست و خیلی ازش راضیند تو فولکس هم که گلف ستاره ست . پس شد سیوک ، گلف و پژو
کیوان
۶ اسفند ۱۳۹۶هوندا عالیه هوندا رو به تویوتا ترجیح میدم من سیویک رو انتخاب میکنم
Amir
۸ اسفند ۱۳۹۶رنو مگان جذابتره بنظرم
ولی اگر قصد خرید داشته باشم گلف رو میخرم ..