خودروهای هاچبک امروزه از محبوبترین خودروهای بازار محسوب میشوند و اکثر خودروسازان نمایندههایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکتهای خودروسازی تصمیم میگیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچبکهای خود اضافه کرده و آنها را بهصورت ناچبک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند. ملموسترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD است که با همکاری ایرانخودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچبک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل ۳۰۷ خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود؛ بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچبک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدامیک در اضافه کردن صندوق موفقتر عمل کردهاند.
معرفی خودروها
پژو ۲۰۶ یک هاچبک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخههای کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره میبرد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند. پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپهای فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید میشد و حتی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد. این هاچبک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایرانخودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.
در سوی دیگر پژو ۳۰۷ نیز بهعنوان نسل جدید ۳۰۶ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این خودرو، هاچبکی در کلاس C است و مانند ۲۰۶ نمونههای استیشن و کابریولت آنهم ساخته شد. ۳۰۷ در طراحی کاملاً از ۲۰۶ الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچکترش داشت. همچنین ۳۰۷ هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید ۳۰۸ جایگزین آن شد اما تولید ۳۰۷ همچنان در چین ادامه دارد آنهم درحالیکه هماکنون نسل دوم ۳۰۸ در بازارهای جهانی عرضه میشود.
هاچبکها صندوقدار میشوند!
همانطور که اشاره شد، پژو ۲۰۶ بهعنوان یک هاچبک جمعوجور و جوانپسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجاییکه خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایرانخودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار ۲۰۶ را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانوادهها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن ۲۰۶ با سرمایهٔ ایرانخودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایرانخودرو آغاز شد. سرانجام در سال ۲۰۰۶ نسخهٔ صندوقدار پژو ۲۰۶ معرفی شد درحالیکه ایرانخودرو قصد داشت آنرا با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو ۲۰۶ SD در ایران عرضه شد. البته ۲۰۶ صندوقدار توسط ایرانخودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.
پژو ۳۰۷ هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه ۲۰۶ دارد بهگونهای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار ۳۰۷ را تولید کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ سدان ۳۰۷ توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همانطور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیسلیفت در چین ادامه دارد.
کدام سدان طراحی بهتری دارد؟
اضافه کردن صندوق به خودروهای هاچبک امر پیچیدهای است خصوصاً هاچبکهایی مثل پژو ۲۰۶ و ۳۰۷ که طراحی خاصی داشته و اضافه کردن صندوق به آنها چالشبرانگیزتر است. بااینحال این کار برای هردوی این خودروها انجام شده است اما کدامیک در این زمینه بهتر عمل کرده و طراحی هماهنگتری دارند؟ برای پاسخ به این سؤال مقایسهای میان طراحی آنها خواهیم داشت.
ابتدا با ۲۰۶ شروع میکنیم. این خودرو در نسخهٔ هاچبک طراحی بسیار هماهنگ و زیبایی دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمی این هماهنگی و زیبایی مخدوش شود. با توجه به اینکه در طراحی ۲۰۶ صندوقدار پای ایرانخودرو به میان بوده است، همواره به کاهش هزینهها توجه شده است بهگونهای که در بخش جانبی خودرو تا ستون C، هیچ تفاوتی میان نسخهٔ هاچبک و صندوقدار وجود ندارد. به همین دلیل با نگاه به قسمت جانبی ۲۰۶ SD، صندوق مانند قطعهای اضافه به نظر میرسد که به بخش عقبی خودرو چسبانده شده است. برای طراحی صندوق نیز از نسخهٔ کابریولت ۲۰۶ و همینطور پژو ۶۰۷ الهام گرفته شده است اما بازهم به دلیل کاهش هزینهها، برای چراغهای عقب از همان چراغهای نسخهٔ هاچبک استفاده شده است درحالیکه عمدتاً هاچبکهایی که صندوقدار میشوند از چراغهای عقب متفاوتی بهره میبرند.
در سوی دیگر ۳۰۷ اما رویهٔ متفاوتی در پیشگرفته است. در نسخهٔ سدان این خودرو برخلاف ۲۰۶ در قسمت ستون C تغییراتی ایجاد شده و یک لچکی به آن اضافه شده است؛ بنابراین همین تغییر کوچک تأثیر زیادی در زیبایی نمای جانبی ۳۰۷ سدان داشته و کاملاً هماهنگتر از ۲۰۶ SD به نظر میرسد. همچنین در این بخش حس اضافه بودن صندوق نیز به چشم نمیآید چراکه صندوق فرم معقولتری داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلی ماشین یکپارچه و هماهنگ به نظر میرسد. در قسمت عقب ۳۰۷ سدان نیز بازهم برخلاف ۲۰۶ شاهد استفاده از چراغهای کاملاً متفاوتی با نسخهٔ هاچبک هستیم که این هم موجب برتری طراحی ۳۰۷ نسبت به ۲۰۶ میشود. البته هرچند چراغهای عقب ۳۰۷ سدان طراحی جذابی ندارند اما هماهنگی کاملی با این بخش داشته و مناسب یک خودروی سدان هستند درحالیکه چراغهای عقب ۲۰۶ هاچبک در نسخهٔ سدان چندان نمای جالبی ندارند.
بااینحال هرچند هردوی این خودروها سالها است که از سبد محصولات اصلی و جهانی پژو کنار گذاشته شدهاند اما به دلیل اینکه هر دو در کشورهای ایران و چین همچنان در حال تولید هستند، بد نبود که مقایسهای میان طراحی آنها داشته باشیم تا ببینیم کدامیک در امر تبدیل یک هاچبک به یک سدان موفقتر عمل کردهاند. در پاسخ به این سؤال میتوان گفت که پژو ۳۰۷ سدان تا حدودی در این زمینه برتر است چراکه با لچکی ستون C، چراغهای عقب متفاوت و فرم زیباتر صندوق، طراحی هماهنگتری نسبت به ۲۰۶ SD دارد که در آن بیشتر به کاهش هزینهها توجه شده است.
بیژن
۱۷ دی ۱۳۹۵مخالفم
peyman
۱۷ دی ۱۳۹۵قدیما خودرو صندوقدار رو هاچ بک میکردن الان هاچ رو صندوقدار میکنن????
4x
۱۷ دی ۱۳۹۵206
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۵۲۰۶ بهتره!
چون ۲۰۶ جلو و عقب اش یه حالت گرد داره اما اونیکی جلوش گرده اما عقبش ادمو یاد سمند میاندازه!
درسته جفتشون صندوق اضافه شده و تو ذوق میزنه اما حداقل ۲۰۶ sd جلو و عقبش با هم تناسب داره !
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۵اما اینکه اشاره به این شد که ۲۰۶ با پول ایرانخودرو صندوقدار شد و مالکیت معنوی اش (حداقل قسمتی اش) مال ایرانخودرو هست جالبه!
sewes
۲۰ دی ۱۳۹۵۲۰۶ اس دی رو هنوز هم بعدها سالها که میبینم از جلو میرم پشت و یا عکس باورش برام غیر ممکنه یک خودرو میبینم از بس بی تناسبه. واقعا درکتون نمیکنم که میگید طراحی هماهنگی دارن پشت و جلو مگر اینکه بخواید طراحی کوبیسم و به همه چی بکشونید ! اونم با زور و دیکتاتوری مطلق …
Sina
۱۷ دی ۱۳۹۵حالا چون چندین ساله داریم تو خیابونا میبینم دیگه چشممون عادت کرده ولی کسی که برای اولین بخواد 206 SD رو ببینه واقعا نمای عقبش قناص و نا هماهنگ بنظر میاد
كوروش
۱۷ دی ۱۳۹۵بنظر من ۲۰۶ هماهنگ تره چطور می گویید۳۰۷ خطوط بدنه و خط سیر دید تز طرفین هماهنگی داره اما ۳۰۷ عقبش خیلی فلت هستش و طراحی زیبایی نداره جدا
KING 918
۱۷ دی ۱۳۹۵هر دو از هم بد ترن …..
یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه ….
به یه یارویی میگن تفو خوبه یا مفو گفت تف به این لعنت به او ….
روح الله
۱۷ دی ۱۳۹۵به نظرمن طراحی 206بهتر از 307هست
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۷ دی ۱۳۹۵هر 2 تاشون خیلی قدیمی شدن.
ارزش بحث ندارن.
.
زشتی و قشنگیشون برای خود پژو دیگه مهم نیست.
Efk
۱۷ دی ۱۳۹۵این چه مقایسه و قضاوتیه؟206خیلی خوشگل تره و هماهنگ تر
جلو 307گرده پشتش جعبه ای اما 206 درسته 100% هماهنگ نیست اما در کل خوشگله و اسپرته(البته در مقایسه با 307)
یوسف
۱۷ دی ۱۳۹۵206 که در زمان معرفی یک طراحی انقلابی و بی بدیل در بخش هاچ بک های شهری بود و برادرش ۳۰۷ روزهای طلایی پژو در بازارهای جهانی رو رقم زدن، این رویه با طراحی های ضعیفی مانند ۲۰۷ و سری اول ۳۰۸ متوقف شد ولی با عرضه سری دوم ۳۰۸ و همچنین ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ پژو در حال بازگشت به روزهای خوب طراحیشه.
شهین
۱۷ دی ۱۳۹۵207 سدان هم قرار بود ایران بزنه ولی به لطف تلاش ایران خودرو دادن به برزیل
mehran.Jy
۱۷ دی ۱۳۹۵اگه ۲۰۶ انگار صندوق بهش چسبوندن
اون ۳۰۷ انگار از وسط ماشین یه بنز ای کلاس ۲۰۰۱ بهش وصل کردن.
اصلا نابوده
سیدامین فاخر
۲۲ دی ۱۳۹۵هیچ کودوم فقط رانا
حامد
۱۷ دی ۱۳۹۵هردوشون ناهماهنگن. مخصوصا 206. انگاری یه جعبه به پشتش خوروندن. از اون مهمتر اینکه برای تبدیل یه هچ بک به سدان خانوادگی به جز صندوق عقب به فضا برای سرنشینان عقب هم نیاز هست ! که تو 206 اصلا براش فکری نشده.
حمیدرضا
۱۷ دی ۱۳۹۵هر دو این خودروها برای این صندوقدارشدن چون فضای باری کمی داشتن هیچ کدوم هم چهره خوبی ندارن اما کمی کاربردی تر شدن که همین برای هر دوشون کافی هست و البته قراره سدان های ارزان قیمتی باشن که در ایران متاسفانه نیست
ali
۱۸ دی ۱۳۹۵از رده خارج…..
بهزاد
۲۰ دی ۱۳۹۵واقعا مقایسه بدی بود چون نتیجه گیری بدتری داشت آخه برادر من کجای ۳۰۷ زیبایی ۲۰۶ رو داره هرچی به تصاویر بیشتر نگاه میکنم برام اینکه پژو بعد از ۲۰۶ اومده ۳۰۷ رو اونشکلی ساخته مضحکه و اینکه انصافا ۲۰۶ هم هاچ بک و هم سدان از نظر طراحی علی الخصوص سپر و کاپوت بسیار هماهنگ تر و جذابتر از ۳۰۷ ها هستش اینو هم بگم که لچکی ۳۰۷ مسخره تر از لچکی این پراید خودمون هستش لچکی خوب رو میخوای نمونش سوناتا ببینین چقدر هماهنگ و معنی داره
اصغر
۳۰ فروردین ۱۳۹۹داداش تو داری لچکی یه خودروی ده دوازده سال پیش رو با سوناتا مقایسه میکنی؟
محمد بیاناتی
۲۱ دی ۱۳۹۵هر چند از 206 SD متنفرم ولی خداییش 307هم نمای عقب جانبیش کپی سمنده که?
TSHDN
۴ بهمن ۱۳۹۵206sd خیلی طراحیش بهتره . پشت 307 آدمو یاد تیبا میندازه!
ياسر عشق ماشين
۲۰ بهمن ۱۳۹۵سلام.حیفم اومد نظرندم.متاسفانه داخل خودرو 206 اس دی به بیرونش نمی خوره ولی تناسب طراحی داخل وبیرون 307 واقعا عالیه.مخصوصا طراحی صندوق عقب 307 ولی 206 واقعا صندوقش افتضاحه.