اوپلپژوسیتروئن

پژو-سیتروئن رسماً مالک اوپل شد

پس از انتشار خبرهای مبنی بر انجام مذاکرات میان جنرال موتورز و پژو-سیتروئن جهت فروش برند اوپل و بعد از چند ماه بحث و مذاکرات نهایی، سرانجام این معامله قطعی شده و بخش اروپایی جنرال موتورز شامل اوپل و تابعهٔ بریتانیایی‌اش، واکسهال رسماً به پژو-سیتروئن واگذار شد. PSA (پژو-سیتروئن) این شرکت را به مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار از جنرال موتورز خریداری کرده است و حالا پس از گروه فولکس‌واگن دومین گروه خودروسازی بزرگ اروپا محسوب می‌شود و گروه رنو-نیسان را هم پشت سر گذاشته است. بدین ترتیب حالا برندهای گروه PSA شامل پژو، سیتروئن، DS، اوپل و واکسهال می‌شود. برندهای اوپل و واکسهال شش مرکز مونتاژ، پنج کارخانهٔ تولیدی، یک مرکز مهندسی در روسلزهایم آلمان و حدود ۴۰۰۰ هزار کارمند دارد. البته جنرال موتورز مرکز مهندسی خود در تورینو ایتالیا که برای پروژه‌های بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد را حفظ نموده است.

94933370_peugeotopellogosgetty-830x467

فعلاً محصولات اوپل با مجوز مالکیت معنوی از فناوری‌های جنرال موتورز استفاده خواهند کرد تا اینکه به‌تدریج طی سال‌های آینده این محصولات به پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن منتقل شوند؛ اما در حال حاضر نیز مدل کراسلند X و مدل آیندهٔ گرندلند X اولین محصولات اوپل هستند که بر اساس پلت‌فرم PSA ساخته شده‌اند؛ اما در همین حال نگرانی‌های زیادی در بریتانیا وجود دارد مبنی بر اینکه این جابجایی مالکیت ممکن است به بسته شدن کارخانه‌های واکسهال در انگلستان منجر شود چراکه دولت فرانسه مالک ۱۴ درصد از سهام PSA بوده و گفته می‌شود به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا ممکن است به خاطر فرار از پرداخت تعرفه‌ها، تولیدات واکسهال را به فرانسه منتقل کند.

opel-crossland_x-2018-1024-01

از سوی دیگر مقامات هر دو گروه خودروسازی جنرال موتورز و پژو-سیتروئن این معامله را برد-برد خوانده‌اند چراکه بدین‌وسیله PSA می‌تواند میزان فروش خود را افزایش داده و در بازارهایی که نمی‌تواند با برند پژو یا سیتروئن وارد شود، با برند اوپل وارد گردد. از طرف دیگر جنرال موتورز نیز از برندی که طی سال‌های اخیر همواره ضرر ده بوده است راحت می‌شود چراکه بازوی اروپایی جنرال موتورز شامل اوپل و واکسهال برای ۱۶ سال متوالی ضرر داشته است و آخرین سوددهی آن به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد؛ اما مدیر اجرایی PSA کارلوس تاوارس گفته است که مطمئن است می‌تواند با اجرای یک طرح تجدید ساختار، اوپل/واکسهال را به سودآوری بازگرداند. همچنین این معامله موجب خواهد شد که PSA به فروش سالانهٔ ۵ میلیون دستگاه دست پیدا کند. این در حالی است که جنرال موتورز نیز می‌تواند با نقدینگی حاصل از این معامله در برندهای اصلی و آمریکایی خود سرمایه‌گذاری کند.

2017-peugeot-2008-vs-opel-m

شرکت اوپل در تاریخ ۲۱ ژانویهٔ سال ۱۸۶۳ توسط آدام اوپل جهت تولید چرخ‌خیاطی تأسیس شد و بعدها به ساخت خودرو روی آورد تا اینکه در سال ۱۹۲۹ به تملک جنرال موتورز درآمد. واکسهال نیز در سال ۱۸۵۷ به‌عنوان تولیدکنندهٔ موتورهای دریایی در بریتانیا تأسیس شد و در سال ۱۹۰۳ تولید خودرو را آغاز نمود. واکسهال هم در سال ۱۹۲۵ توسط جنرال موتورز خریداری شد. سپس از سال ۱۹۸۰ به بعد محصولات واکسهال تا حد زیادی مشابه همان محصولات اوپل شدند و بدین ترتیب واکسهال به شرکت تابعهٔ اوپل تبدیل شد که هر دو نقش بازوی اروپایی جنرال موتورز را بازی می‌کردند تا اینکه حالا این دو برند پس از حدود ۹۰ سال از تملک غول آمریکایی خارج شده و به زیرمجموعهٔ PSA تبدیل شدند.

te22_5812e738037d7

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. یاسین

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    حالا با ترکیب مهندسی المانی و فرانسوی یکی از بهترین ترکیب های خودرویی دنیا متولد میشه

    1. P.G

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (489 ديدگاه)

      شوخى نکن دوست من،
      مهندسى فرانسوى؟!بعد اون وقت فرانسوى ها رو چسبوندى به آلمانى ها؟
      بى روح تر و زشت تر و مزخرف تر از ماشیناى فرانسوى تا به حال ندیدم…

      1. یاسین

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (658 ديدگاه)

        اگه منظورت پژو 206 و پرشیا ایرانش شدس منم با نظرت موافقم ولی
        اون چیزی که من اینجا میگم از مهندسی فرانسوی همون مهندسی فرانسوی که نیسان باهاش شریکه و الان اتحاد خوبی مثل رنو نیسان بوجود اومده مهندسی فرانسوی که حالا میشه دومین خودرو ساز اروپا همون مهندسی فرانسوی که پنج تا جایزه ماشین سال اروپا رو برای
        پژو و چهار بار برای سیتروئن گرفته
        همون مهندسی فرانسوی که تیم با سابقه فرمول یک رنو ازش دراومده
        همون مهندسی فرانسوی که همیشه PSA رو یکی از اس های رالی دنیا در نظر میگیره و جالبه این حرفو زیر پستی میزنی که جنرال موتورز میگه معامله ما برد برده چون PSA استحقاق مدیریت این برند المانی رو داره مهندسی المانی یه چیزه مهندسی فرانسوی یه چیز دیگه
        اصلا نگفتم یکین گفتم ترکیبشون جالب میشه
        ما ایرانیا بدون مطالعه فقط از روی نظرات شخصیمون نظرات جهان شمول میدیم همینه که هیچی نمیشیم بخدا
        فقط یه جواب ساده وجود داره همیشه برای این حرفها شما نخر چیزیو که جایزه طراحی چندتا مجله معتبر دنیا رو گرفته

        1. AK_007

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (562 ديدگاه)

          البته همین ۴۰۵, ۲۰۵, ۵۰۴ و ۲۰۶ هم تو زمان خودشون ماشینای عالی بودن
          ۴۰۵ که کلا به خاطر صدای موتورش معروف یه هواپیما بوده !

        2. ahmad

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (659 ديدگاه)

          اینو دیگه همه دنیا اقرار میکنن که محصولات فرانسوی طراحی ضعیف و بی روحی دارن.
          محصولات پژو هیچوقت اشتیاق آدم رو بر نمی انگیزن!
          ربطی هم به قدیم و جدید نداره
          الان همین 208 و کلیو جزو خنثی ترین و بی روح ترین هاچ بک های روز دنیا (از نظر طراحی) محسوب میشن!
          واقعا جای تعجبه که میخوای طراحی فرانسوی ها رو با آلمان در یک طراز بذاری…
          آلمان خیلی جلوتره…

        3. Delport

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (73 ديدگاه)

          جالبه که بعضی دوستان از طراحی بی روح محصولات فرانسوی حرف میزنن.درسته در حده بنز و بی ام نیس ولی انچنان که میگید هم بد نیس.همین ۲06 تو زمان تولید بد بوده؟همین الانشم بد نیس.دلیل فروش بالای یه ماشین اسباب بازی مثه النترای اتاق قدیم با اون کشو قوسه الکیش همین سبکه علاقه دوستان ایرانیه که النترارو تراز اول میبینن و طراحی پخته اروپایی رو زشت

      2. کامران

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (83 ديدگاه)

        در اینکه مهندسی آلمانی حرف اول را میزنه شکی نیست
        ولی با کمی مطالعه بیشتر متوجه مییشی فرانسه کشوری هایتکی هست و هواپیما میسازه و یکی از صنعتی ترین کشور های دنیا هست.
        همین دیروز Peugeot 3008 بهترین ماشین سال 2017 اروپا شد.

  2. سینا

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    به نفع جی ام و پژو سیتروئن شد
    جی ام داره موچیکتر و متمرکز تر میشه رفته رفته و کیفیت رو ارجحیت میده و از طرفی پژو سیتروئن دارن روز ب روز تو اروپا گسترش پیدا میکنن.
    البت شخصا علاقه ام ب اپل کم شد و یه حسی بهم مبگه شاید ماشیناش کیفیت قدیم رو ن اشته باشن دیگه.

  3. <<<<<

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    جنرال موتور نماد صنعت امریکا فعلا اروپا را از دست داد تا ببینیم بعدا قراره دستش از کجاها کوتاه بشه
    عاقبت توهمات ترامپی!

  4. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    شرکتی که 16 سال ضررده باشه برای یک شرکت بزرگ که با رقیبان سرسختی مثل تویوتا و VW رقابت میکنه مثل نون خور اضافست و باید از شرش خلاص شد

    سلیقه ی مردم امریکا 180 درجه با مردم اروپا زاویه داره و خیلی سخته یک شرکت بخواد در2 جهت مختلف حرکت کنه (به نظر من که تقریبا غیرممکنه).

    این معامله برای هر 2 طرف درست و عاقلانه بوده.

    همون سال 2010، به جای تعطیل کردن هامر و پونتیاک میبایست اوپل رو میفروختن.

    GM اگر با پول فروش اوپل روی کادیلاک سرمایه گذاری کنه و بتونه حضور کادیلاک رو در بازار خودش و همچینین چین تقویت کنه میتونه خیلی موفق بشه.

    مثل اینکه میخوان Oldsmobile و Pontiac رو احیا کنن ( مطمئن نیستم این شایعات حقیقت داشته باشه.)

    اوپل ، واکسهال ، ساب ، و … ، خرید این شرکت ها اشتباه بود.

    1. Amir amini

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (225 ديدگاه)

      خیلی خوب میشه آگه احیاء بشن خداکنه هامرم بهشون اضافه بشه چون واقعا عالی بود اما آگه میخان شرکتیو بخرن به نظرم باید هنسیو بخرن تا با قدرت بشه رقیب بوگاتی و کونیخزگ

  5. us army

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    آره داداش پونتیاک و الدز تا 3 ماھ دیگه با 2تا کوپه دف عقب و 2 تا سدانه 8 سیلندر دارن میان

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      بهترین کار رو انجام داد جی ام
      اوپل برا جنرال موتورز دیگه سود دهی نداشت

  6. pooriya

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اگر مهندسی فرانسوی خوب نبود ب ام و غول آلمانی با گروه پژو سیتروئن جهت ساخت موتور های کوچک توربو شریک نمی شد شما الان رنو تلیسمن سوار شو گوشه گوشه این ماشین مهندسی ناب فرانسوی میبینی تیم پژو سیتروئن یکی از بهترین تیم های رالی داکار نبود یا بخش موتور اسپرت رنو یکی از بهترین تیم های فورمولا نبود

  7. pooriya

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    من عاشق کیا اپتیما بودم تا زمانی که رنو تلیسمن سوار شدم و روندم کلا نظرم در باره فرانسوی ها عوض شد و حس سر زندگی و شادابی داره این ماشین مثل اپتیما نیست که لش باشه کیفیت ساخت و هندلینگ و پرفورمنس اصلا با اپتیما و حتی کمری قابل قیاس نیست اگر مهندسی فرانسوی بد بود نیسان با رنو شریک نمیشد

    1. كوروش

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      البته دوست عزیز اطلاع داری که داستان رنو با پژو سیتروئن متفاوته هستش من خودم خودرو های فرانسوی رو قبول دارم چون تا حالا فرانسوی واقعی زیاد سوار شدم (۴۰۷ و c5 و ds5 ) بنظرم رنو واقعا از پژو بالاتره حتی همین مگان نیم ساعت می تونم مشکلاتش رو بهت بگم ولی جدا وقتی ۱۰ دقیقه باهاش رانندگی کنی و برای بار اول با فرمانش کار کنی واقعا بی خیال بقیه اش می شی
      بنظرم ادم بخصوص ماشین باز باید منطقی باشه من خودم عشق بیمر(و المانی ها ) بودم و هستم و خواهم بود اما واقعا ماشین خوب رو باید گفت و نباید بی خودی زدش

      1. Mehran

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (178 ديدگاه)

        رنو بی همتاست.من دارم با رنو داسترم زندگی میکنم عین بچه م دوسش دارم.در مورد تالیسمان هم با دوستمون موافقم.ولی وقتی بحث لوکس بودن پیش بیاد فک کنم پژو سیتروئن داره بهتر پیش میره.

  8. Mehran

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    (بدین‌وسیله PSA می‌تواند میزان فروش خود را افزایش داده و در بازارهایی که نمی‌تواند با برند پژو یا سیتروئن وارد شود، با برند اوپل وارد گردد) چه اشاره قشنگی کرده به محدودیت جغرافیایی که برند پژو باهش درگیره. تو بعضی از کشورها پژو رو اصلن ماشین حساب نمیکنن ولی تو اروپا میشه ماشین سال

  9. pooriya

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    * دکتر خودرو *:
    ?موتور EP6 یکی از موتور های مشترک پژو و BMW می باشد که با فناوری BMW طراحی و تولید شده است.

    ?این موتور بر روی محصولات جدیده پژو سیتروئن (PSA) مانند 508 ، 2008 و DS عرضه می شود و 8 بار نامزد بهترین موتور سال اروپا شده است.

    ? این موتور در اروپا به کم استهلاکی و کم مصرفی با بازده بالا معروف است.

    ? این موتور مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDi) به همراه سیستم تایمینگ متغییر سوپاپ (VVT) و زنجیر تایم می باشد.
    @DoktorKhodro

  10. Behruz_masumi

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (174 ديدگاه)

    امیدوارم با این معامله بشه خودروی تمام برقی ولت(البته نوع اوپلیش رو) وارد کشور کرد.

  11. آرش

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    بدترین خبری که شنیدم …
    حیف اوپل نبود ؟
    اینم از دست رفت ….

  12. amirhosein

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (92 ديدگاه)

    اتفاقا کار درستی کرد با این پولی که جنرال موتور به دست اورده باید به فکر احیا برند هایی که از دست رفته باشه بسیار موفق تر و سود اور تر هست
    معامله برد برد بود در واقع مطمئنم هم جنرال موتور و هم psa خوب میدونن دارن چیکار میکنن

  13. 1725CC

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    اصلا” محصولات و مخ فرانسه حدش چیه که با ابر صنعت و مخ نابغه آلمان مقایسه بشه
    او به ایتالیا و سوئد هم نمیرسه و شرط میبندم به انگلیس و اسپانیا مگه به گرد پاش برسه?
    محصولات فرانسوی وابستگی میاره با آن موتورتسمه تایم دارش
    و با قطعات بی کیفیتش
    آلمان درسته بعد از جنگ جهانی دوم صنعت هواییش تضعیف و در بعضی قسمتهایش نابود کردند و اجازه بهش ندادند
    ولی اکنون در تمام زمینه ها به جز نیروی هوایی قوی و برتر میباشد

  14. محمد

    ۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به طور کلی اگه صنعت خودروسازی فرانسه حرفی برای گفتن داشت که دوتا شرکت بزرگ مثل پژو و سیتروئن بدلیل احتمال ورشکستگی با هم ادغام نمیشدن. مثل این هستش که بنز و بی ام و با هم ادغام بشن.
    جنرال موتور فقط می خواسته از شر اوپل خلاص بشه.
    راستی اگه این برند آمریکایی بود پی چرا تولیداتش رسما” تو ایران عرضه میشه؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا