پژو به منظور از دست ندادن بازار در برابر رقبا، ۲۰۰۸ را نونوار کرده است. آیا این خودرو میتواند در برابر فورد اکواسپورت و سیتروئن C4 کاکتوس قد علم کند؟
پژو با عرضهی کراس اوور کوچک ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ تکانی به این بخش از بازار دارد. در آن زمان، مدل عرضه شده جهتی جدید به خودروهای کوچک کاربردی این خودروساز داد زیرا این خودرو ضرورتاً جایگزین استیت کوچک ۲۰۷ SW شده بود.
و این حرکتی هوشمندانه بود چرا که ۲۰۰۸ ثابت کرد که از محبوبیت زیادی در این سالها برخوردار بوده است. پژو اخیراً فیس لیفتی را روی ۲۰۸ اعمال کرده بود و ۲۰۰۸ نیز از قضیه مستثنا نشده و نمایی آشناتر نسبت به سایر برادران خود یافته است. آیا این فیس لیفت برای اعطای جایگاهی والا به این خودرو در کلاس کافی بوده است؟ برای پی بردن به این موضوع، ما رقبای بسیار متفاوتی را رودرروی این خودرو قرار دادهایم.
اولین رقیب فورد اکواسپورت است. این خودرو در هنگام عرضه روزگار سختی داشت اما فورد تغییرات خوبی را در این کراس اوور کوچک انجام داد تا جذابتر به نظر بیاید. از اینطرف آیا این تغییرات برای رقابت با پژو کافی است؟
در طرف دیگر رینگ سیتروئن C4 کاکتوس قرار دارد. این مدل برخی از قطعات مشترک با ۲۰۰۸ را به اشتراک میگذارد اما در مفهوم خود بسیار متفاوت است و طراحی هوشمندانهای در بیرون و خارج از خودرو دارد و ابعاد آن بیشتر به هاچبک ها میخورد.
شاخبهشاخ
کاربردی بودن
علیرغم ابعاد متفاوت این ۳ خودرو، پژو و سیتروئن فضای بار مشابهی را ارائه میکنند که به ترتیب برابر است با ۳۶۰ و ۳۵۸ لیتر. هر دو خودرو جادارتر از فورد هستند، فوردی که فضای بار ۳۵۵ لیتری دارد و دسترسی به صندوق آن کمی سختتر است. فضای صندلی عقب اکواسپورت تنگتر است درحالیکه C4 فضای پشتی بیشتری از ۲۰۰۸ دارد.
C4 کاکتوس ۴۰۵ پوند ارزانتر از ۲۰۰۸ است اما بهصورت استاندارد از سیستم ناوبری و دوربین پشتی بهره میبرد. درحالیکه فورد هنوز هم ارزانتر است اما اضافه کردن سیستم ناوبری، رادیوی DAB، حسگرهای پارک عقب و یک دوربین این ارزانی را محو میکند. بهعلاوه، این خودرو هزینههای رانندگی بالاتری دارد.
سیتروئن با تولید ۹۵ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر پاکتر پژو ۲۰۰۸ با آلایندگی ۹۷ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر است. قیمت پایینتر C4 این خودرو را بالاتر از رقبا قرار میدهد. پژو و سیتروئن به راحتی فورد را پشت سر میگذارند چرا که این خودرو در هر کیلومتر ۱۱۵ گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
قضاوت
رتبهی اول: سیتروئن C4 کاکتوس
C4 کاکتوس غرابت زیادی را به این کلاس تزریق کرده است. نمای خودرو باب میل همه نیست اما بحث و شکی دربارهی کارایی و راندمان و همچنین فضای داخلی این خودرو وجود ندارد. بهعلاوه این خودرو به حد کافی سریع بوده و تجهیزات مناسبی را عرضه میکند. به این موارد لیست بلندبالای ویژگیها و قیمت مناسب را اضافه کنید و میبینید که C4 حتی جذابتر از قبل نیز هست.
درحالیکه ۲۰۰۸ عمل جراحی کوچکی را پشت سر گذاشته اما خیلی تغییر نکرده است. این خودرو چیز بدی نیست و به لطف کابین با کیفیت، صندوق جادار و لیست تجهیزات برجسته یکی از بهترین کراس اوورهای کوچک به حساب میآید. سیستم کنترل چسبندگی این خودرو یک توافق معقول به جای سیستم چهارچرخ محرک است اما برچسب قیمت بالاتر پژو به این معنی است که ۲۰۰۸ در رتبهی دوم جای میگیرد.
شکی وجود ندارد که اکواسپورت بهبود یافته است اما این تغییرات به اندازهای نبوده که فورد از عهدهی سیتروئن و پژو برآید. درحالیکه پیشرانهی ۱.۵ لیتری TDCi نرم و روان و گیربکس نیز خوب است اما اکواسپورت در مواردی همچون دینامیک رانندگی، تجهیزات کم (علیرغم قیمت ارزان) و هزینههای رانندگی بالاتر کم میآورد.
دیگر گزینهها در این کلاس
رنو کپچر ۱.۵ dCi Dynamique S Nav
قیمت: ۱۸۷۷۵ پوند پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری، قدرت ۸۹ اسب بخاری
کپچر در نمای بیرونی به خوبی کار کرده اما در زمینه های کیفیت و پرفورمنس نمیتواند به پای ۲۰۰۸ برسد. البته این خودرو طیف شخصیسازی مناسبی دارد و هزینههای رانندگی آن نیز کم است. برگ برندهی کپچر، گارانتی ۴ ساله و سرویسهای دورهای آن است.
نیسان جوک ۱.۵ dCi 110 N-Connecta
قیمت: ۱۹۰۲۵ پوند پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۰۹ اسب بخاری
جوک با قدرتمندترین پیشرانهی موجود خود یعنی نسخهی ۱۰۹ اسب بخاری دیزل عرضهشده و قیمت گران آن با لیست بلندبالای تجهیزات جبران میشود اما نمای ظاهری آن بحثبرانگیز و دوقطبی است. این خودرو همچنین فضای بار کمتری نسبت به کپچر دارد.
فورد اکواسپورت ۱.۵ TDCi 95 Titanium | پژو ۲۰۰۸ BlueHDi 100 Allure | سیتروئن C4 کاکتوس BlueHDi 100 Flair | |
۱۷۵۹۵/۱۹۳۳۰ | ۱۸۸۶۵/۲۰۷۶۰ | ۱۸۴۶۰/۱۹۴۶۰ | قیمت پایه/قیمت مدل تست شده (پوند) |
۴۰۱۷/۱۷۶۵/۱۶۴۸ | ۴۱۵۹/۱۷۳۹/۱۵۵۶ | ۴۱۵۷/۱۷۲۹/۱۵۳۰ | طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
۴ سیلندر خطی/۱۴۹۸ سیسی | ۴ سیلندر خطی/۱۵۶۰ سیسی | ۴ سیلندر خطی/۱۵۶۰ سیسی | پیشرانه |
۹۴ اسب بخار | ۹۹ اسب بخار | ۹۹ اسب بخار | حداکثر قدرت |
۲۱۵ نیوتون متر | ۲۵۴ نیوتون متر | ۲۵۴ نیوتون متر | حداکثر گشتاور |
۵ سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته ی دستی/دیفرانسیل جلو | گیربکس |
۱۲۹۷ | ۱۱۶۰ | ۱۰۶۸ | وزن خالص (کیلوگرم) |
۱۱.۹ | ۱۰.۹ | ۱۱ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۱۶۰ | ۱۸۱ | ۱۸۴ | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۴/۳.۵/۳.۷ | ۳.۶/۲.۸/۳.۱ | ۳.۵/۲.۸/۳ | مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
منبع: autoexpress
امیرحسین (Lion26)
۴ آبان ۱۳۹۵خیلی ممنون بابت این مطلب و دست نویسنده درد نکنه.
از نظر ظاهری هم اون دو خودرو،از فورد بهتر هستند.البته به نظر من.
سیتروئن کاکتوس و نیسان جوک ظاهر جذاب و قشنگی دارند.
Just France and Japan
ELEMENTO
۴ آبان ۱۳۹۵.ِِ
واقعا سیتروئن رو خیلی دوست دارم.
ماشیناش خیلی محبوب ؛ متفاوت و دوست داشتنی هستن.
واقعا عالیه.
کاکتوس هم که گل کاشته.
خیلی جوون پسند و شیک هست.
.
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۴ آبان ۱۳۹۵فورد بر خلاف ظاهرش کابین بسیار زیبا و اسپرتی داره که فقط مانیتورش کوچیکه که اونم فکر کنم قابل تعویض باشه
اما هر جور نگاه کنیم از هر نظر سیتروئن خیلی بهتر از بقیه بود
اتفاقا ظاهر خیلی شیک و خوبی هم داشت //////
ونوم
۵ آبان ۱۳۹۵نمیخوام تعصبی بگم ولی اخه این چه تستی بود حجم صندوق و قیمت حداقل چند کیلومتر رانندگی کنین بعد نتیجه گیری ضمنا فورد اوله بی شک
یاسین
۴ آبان ۱۳۹۵طراحی سیتروئن جالبتر از اون دوتای دیگس قیمتشم نسبت به تجهیزاتش بهتره
سينا
۴ آبان ۱۳۹۵من به شخصه رنو رو میپسندم بعد پژو
چون رنو یکی از 5 برند مطرح و اصیل اروپایی
Mahmood
۴ آبان ۱۳۹۵انتخاب اول و آخر من بین تمام کراس اوورهای بالا فقط سیتروئن C4 کاکتوس هست.
احمد باقری
۵ آبان ۱۳۹۵ظاهر پژو و سیتروئن، بهتراز فورد هستند.
carlove
۵ آبان ۱۳۹۵من پژو رو می پسندم این سیتریین فقط اومده پلاستیک به اینورو اونورش چسبونده اه حالم بدشد پراید هم انقدر پلاستیک به دورو برش نچسبونده پژو شاید قیمتش یکم بیشتر باشه ولی هرچی باشه بهتره فورد هم که اصلا هیچی
carlove
۵ آبان ۱۳۹۵فیس لیفت پژو خیلی تغییرش نداده
رامتین
۵ آبان ۱۳۹۵همه این گزینه ها خوبند. اما بنظرم بهترین گزینه رنو کپچر هست. البته نه این رنو کپچری که در ایران میبینید. بزودی نسخه جدیدی از رنو کپچر بنام RS در دنیا و جالبه در ایران هم وارد میشه که 200 اسب توان داره. بنظرم اغواکننده خواهد بود شتابش. خودرویی که براحتی با وزن 200-300 کیلو کمتر از توسان و توان 30 اسب بیشتر و کیفیت برتر اروپایی، حریفهای کره ای را نابود میکنه. موافقید؟