پژو

معرفی کانسپت پژو e-Legend، پیوندی بین گذشته و آینده

با ۱۲۰ سال سابقهٔ خودروسازی، پژو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در این صنعت بوده و تاکنون خودروهای واقعاً زیبایی را خلق کرده است. در سال‌های پایانی دههٔ ۶۰ میلادی، پژو برای طراحی و ساخت نسخهٔ کوپهٔ مدل ۵۰۴ با پینین‌فارینا همکاری کرد که نتیجهٔ آن تولد یکی از زیباترین خودروهای تاریخ این شیر فرانسوی بود. حال پژو با معرفی کانسپتی بنام e-Legend، تصویر مدرنی از ۵۰۴ کوپه ارائه کرده است.

طراحی رترو به گذشته نگاه می‌کند درحالی‌که قوای محرکهٔ الکتریکی متعلق به آینده است اما پژو با معرفی کانسپت e-Legend نشان داده است که می‌توان این دو مقوله را به هم پیوند زد. این کوپهٔ کانسپت که ماه آینده در نمایشگاه پاریس به نمایش درخواهد آمد، همان‌طور که گفته شد با الهام از کوپهٔ کلاسیک ۵۰۴ طراحی شده و ویژگی‌های کلاسیک را با عناصری مربوط به آینده تلفیق کرده است.

در بخش جلویی خودرو، دماغهٔ مربع شکل و چراغ‌های دوگانه با الهام مستقیم از ۵۰۴ کوپه طراحی شده‌اند اما جلوپنجرهٔ خودرو تزئینی است چراکه زیر کاپوت e-Legend پیشرانهٔ درون‌سوزی قرار ندارد. در نمای جانبی این کانسپت نیز رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی بزرگی جلب‌توجه می‌کنند که نه‌تنها جذاب هستند بلکه به‌عنوان عنصری آئرودینامیکی برای افزایش جریان هوا نیز عمل می‌کنند. همچنین در پایین ستون عقبی هم به یاد ۵۰۴ کوپه قطعهٔ مشکی‌رنگی کار شده است اما این چیزی بیش از یک ویژگی نوستالژیک است زیرا این بخش مشکی‌رنگ حاوی یک صفحه‌نمایش است که سطح شارژ و موارد دیگری را نشان می‌دهد.

هرچند تِم و رویکرد رترو در داخل e-Legend هم ادامه پیدا کرده اما کابین این ماشین پُر از نمایشگرهای گوناگون است. یکی از این نمایشگرها یک صفحه‌نمایش لمسی شش اینچی است که به همراه یک کنترل‌گر دوار جایگزین کنترلرهای سنتی شده و در سمت راست راننده قرار گرفته است. ازجملهٔ دیگر نمایشگرهای موجود در کابین این کانسپت نیز می‌توان به نمایشگرهای ۲۹ اینچی در روی درب‌ها، دو نمایشگر ۱۲ اینچی بجای آفتاب‌گیرها، یک نمایشگر منحنی بسیار بزرگ ۴۹ اینچی و نمایشگرهای دیگری اشاره کرد که کابین e-Legend را پوشانده‌اند. درمجموع در کابین این خودرو شانزده نمایشگر در اندازه‌های گوناگون نصب شده است.

در زیر این استایل رترو اما موتورهای الکتریکی قرار گرفته‌اند که مجموعاً ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند. این نیرو که به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند، خودرو را ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسانده و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم می‌کنند. انرژی موردنیاز این موتورها نیز توسط یک پکیج باطری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با یک‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا ۶۰۰ کیلومتر به‌پیش ببرند. این در حالی است که می‌توان با استفاده از سیستم شارژ سریع القایی، باطری‌ها را برای پیمودن ۵۰۰ کیلومتر ظرف تنها ۲۵ دقیقه شارژ کرد.

کانسپت e-Legend از قابلیت رانندگی خودکار کامل هم برخوردار است و به همین دلیل امکان جمع شدن غربیلک فرمان و صفحه آمپر آن وجود دارد. سیستم خودران ماشین همچنین تنظیمات و حالات مختلفی را هم ارائه می‌کند که از این طریق راننده می‌تواند رانندگی خودرو را در حالت بسیار نرم و آرام یا حالت اسپرت و تهاجمی قرار دهد. هرچند امکان تولید کانسپت e-Legend بر اساس نسل جدید سدان ۵۰۸ وجود دارد اما پژو هیچ برنامه‌ای برای تولید آن ندارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. فرید

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (525 ديدگاه)

    خیلی با حال طراحی قدیمی و تگنولوژی رو با هم یکجا اوردن. ایول

  2. (Ali (Chevy nova

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    جالبه خىلى
    الگوى کلاسىک رو خىلى خوب روى مدل مدرن پىاده کرده
    پژو هاى کلاسىک واقعا ماشىنهاى قابلى بودن
    تمام رانندهاى باسابقه که سوار اون مدلها شدن تاىىد مىکنن

    1. محمد

      ۱۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      علی جان اتفاقا مقداری هم شبیه ماسل کارهای آمریکایی شده
      بطور کلی طراحیش جالبه و خاص
      و اگه تولید بشه قطعا فروش خوبی میکنه
      .
      اما بطور خاص از ایده فرمان تاشو با استارت زدن خودرو
      لوگوی متفاوت با سایر محصولات پژو
      رنگ بندی داخل کابین
      آینه بغل های باریک و احتمالا دوربین دار همخوان با نسل جدید خودروها خصوصا الکتریکی ها
      هماهنگی طراحی جلو با پشت
      و همینطور تقابل طراحی جلو پنجره با فلسفه خودروهای الکتریکی
      که احتیاج به ورودی هوا ندارن و اکثرا اون قسمت نمایشی و زشت از آب در میاد
      اما پژو به شکل قابل توجهی این مشکلو حل کرده که توی ذوق هم نزنه
      دریچه هوای کشیده و در امتداد خطوط کاپوت هم جالبه
      اما بعید میدونم با توجه به الکتریکی بودنش کاربردی باشه

  3. علی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    پژو واقعا کارش درسته!!!!
    نسل جدید 508 هم واقعا تو اروپا امپراطوری میکنه!

  4. mahdy

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا از پژو انتظار نداشتم
    حتی اگ مرسدس یا بیمر یا هر شرکت گنده دیگه همچین چیزی بیرون میداد فقط میتونستم با دهن باز تشویقش کنم چه رسد به پژو
    البته داخلش انقدر نا مفهوم و بد طراحی شده که کلا دوس دارم بهش فکر نکنم لذت دیدن اینو حروم میکنه

  5. datsun

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3943 ديدگاه)

    Nissan idx

    1. اشکان

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      نیسان و و این پژو هر دو از خودرو های قدیمی خودشون بهره گرفته اند و از روی هم کپی نکرده اند

  6. علی رضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (223 ديدگاه)

    504 زیباتر بود

  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    فوق‌العادست ? رنگ‌بندی کابین با روح و روانم بازی میکنه

  8. سعید

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (44 ديدگاه)

    تلفیق سنت و مدرنیته؛ عالی شده

  9. AmirGT-R

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    واقعا پژو چه فکری با خودش کرده که این ماشینو انقدر شبیه نیسان idx طراحی کرده؟
    واقعا کار از الهام گرفتن گذشته، رسما کپی کرده :|
    لطفا حتما NISSAN IDX CONCEPT رو سرچ کنید تا ببینید من چی میگم….

  10. Mercede kaviani

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلامم به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطلب عالی شما
    ولی بنطر من مثل جاگوار در مورد مدل ایی تایپ الکتریکی عمل می کرد عالی میشد
    بدنه کلاسیک 504 و سیستم داریو الکتریکی
    با سپاس دوباره دوستدار شما مرسده کاویانی

  11. (Saeed(peugeot

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    سلطان… پژو با این طراحی و این رویه ای که پیش گرفته داره نشون میده ۱۲۰ سال قدمت کم اعتباری نیست که داره یدک میکشه…..بالاخره همه خودرو سازها فراز و نشیب هایی داشتن که پژو هم داشته ولی الان وقت غوغای پژو…..با خرید شرکت اوپل….خودروی ۳۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ و ۵۰۸ جدید که انقلابی به پا کرده..‌‌‌…این طراحیم تو یه کلمه با آدمممممممم حرف میزنه …..
    دوست عزیزی هم که گفته بود این مثل نیسان idx …امروزه دیگه نمیشه گفت کپی کاری …چون الان سوزوکی جیمنی هم باید گفت از جیپ کپی کرده و خیلی های دیگه….این نیسان هم از جلو مقداری شباهت داره فقط….و این پژو هم الهام از نسل های پیشه خودشه….شاید نیسان از نسل های قبل پژو الهام گرفته ….اون پژو فوق العاده بوده تو زمان خودش….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا