پژو ۲۰۶ بدون شک با رکورد فروش جهانی بیش از شش میلیون دستگاه در ۱۰ سال تولید خود در کشورهای مختلف و ایران ثابت کرده که باید آن را در کنار برخى از جاودانه ترین خودروهاى تولیدى همچون فولکس واگن گلف ، اپل کورسا و… حداقل به لحاظ محبوبیت قرار داد. طراحى تا حدودى اسپرت و جوان پسند ، مصرف سوخت مناسب و پیشرانه هاى گوناگون قدرتمند همگى دست به دست یکدیگر داده اند تا این خودرو حتى در گذر زمان نیز همچنان از کار افتاده نشود! ولى به هر حال در بازارهاى رقابتى امروز ، چرخه عمر محصولات ، بسیار کوتاه تر از قبل شده و این موضوع در بازار داخلى کشورمان نیز ملموس تر از پیش احساس مى شود. با توجه به موارد گفته شده ، از اوایل سال گذشته نمونه ارتقا یافته و فیس لیفت شده ۲۰۶ تحت نام 207i در فهرست محصولات سازنده قرار گرفت تا شاهد حضور خودروهاى به روزتر در سطح کشور باشیم. در ادامه نگاهى اجمالى خواهیم داشت به حضور بیش از یک ساله پژو 207i در بازار داخلى است.
به طور حتم آن چه موجب متمایز شدن 207i در برابر برادرتنى خود یعنى ۲۰۶ شده نه ظاهر کاملا متمایز و نه اضافه کردن برخى تجهیزات ایمنى و رفاهى جدیدتر به آن است بلکه یدک کشیدن نام نسل جدید پژو ۲۰۶ به اندازه کافى خود اهرم محرکى براى خریدارى این خودر به حساب مى آید. در 207i همان گونه که اشاره شد تنها به دلیل تغییر برخى قطعات و استفاده از پلتفرم کاملا یکسان با ۲۰۶ به هیچ وجه نباید به دنبال یک خودروى کاملا جدید و در واقع همان پژو ۲۰۷ فرانسه بود. پژو ۲۰۶ پلاس که در ایران به نام 207i عرضه مى شود با فیس لیفت کامل به خصوص در نماى جلو به نوعى همان چهره مهیج و خشن مدل هاى به روز این شرکت فرانسوى را به معرض نمایش مى گذارد ولى در نماى جانبى و البته نماى انتهایى خودرو به جز برخى تغییرات خاص همانند استفاده از سپر با طراحى جدید و چیدمان متفاوت و بسیار زیباى چراغ هاى عقب نکته قابل توجه دیگرى باقى نمى ماند.
در نماى جلو ، لوگوى بسیار بزرگ پژو در کنار جلو پنجره یک تکه عظیم که عملا تنها در سپر جاسازى شده چهره خودرو را در این بخش کاملا متفاوت با طرح ساده ۲۰۶ نشان مى دهد.
با کمى دقت به خوبى وجه تشابه 207i با سدان متوسط پژو یعنى ۴۰۷ هاى عرضه شده در داخل کشور را مى توان دریافت. چراغهاى بسیار بزرگ و کشیده جلو که عملا تا وسط گلگیرها نیز پیشروى کرده اند با طرح شفاف خود در روز نور بسیار زیادى را از خود انعکاس مى دهند که همین موضوع باعث مى شود تا این گونه تصور شود که چراغ ها روشن هستند!
با ورود به داخل کابین یکى دیگر از بخشهاى متفاوت و جدید خودرو به چشم مى آید. داشبورد با طراحى جدید ، غربیلک فرمان ، اهرم تعویض دنده ، نشانگرهاى پشت فرمان ، کلید ها و… در این قسمت فضایى بسیار به روزتر از ۲۰۶ را ایجاد کرده اند. پس اگر به دنبال خودرویى با طراحى به روز و قابلیت هاى خودرویى همچون ۲۰۶ باشید بدون شک تنها کابین متفاوت 207i و حس مدرن بودن آن خود یکى از تاثیر گذارترین پارامترها در انتخاب آن به حساب مى آید.
در بخش فنی داستان پژو ۲۰۶ تیپ پنج و یا شش بسته به انتخاب مدل دستى یا اتوماتیک 207i دقیقا قابل مشاهده است. پیشرانه TU5 به کار گرفته شده در این خودرو توانایى تولید بیشینه قدرتى برابر با ۱۱۰ اسب بخار را دارد که همانند ۲۰۶ براى جثه کوچک یک تنى این خودروى شهرى نه تنها کافى بلکه بیش از اندازه نیز به نظر مى رسد (البته در مدل مجهز به جعبه دنده دستى). هر اسب بخار در پژو 207i وظیفه حمل ۹،۵۷ کیلوگرم از وزن خالص آن را بدون سرنشینان بر عهده دارد که در یک رانندگى معمولى درون شهرى به طور حتم تمام نیازهاى سرنشینان خود را برآورده مى کند و عملا نمى توان خودرویى در محدوده قیمتى آن با چنین توانایى هاى حرکتى پیدا کرد!
207i در نمونه مجهز به جعبه دنده پنج سرعته دستی ، همچون هر ۲۰۶ دیگرى از تعویض هاى نرم و قابل قبولى سود مى برد که البته ترکیب آن با پیشرانه ۱۱۰ اسب بخارى عملا تعویضهاى معکوس کمترى را حتى براى عبور از سربالاییهاى با شیب زیاد مى طلبد و این همان موضوعى است که باعث برترى آن در مقابل خودروهایى حتى به مراتب گران قیمت تر از خود شده است. در طرف مقابل پژو 207i با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک درست مانند تیپ شش از عملکرد نرم و قابل قبولى بهره مى برد ،
در واقع حداقل به نظر نگارنده با توجه به نوع خودرو که یک رده لوکس تر و البته گران قیمت تر از ۲۰۶ به بازار عرضه شده و قیمت زیر ۲۰ میلیونى آن حتى در مجهزترین مدل ، بهترین انتخاب نمونه اتوماتیک این خودرو به نظر مى رسد.
بزرگ ترین مزیت پژو 207i در برابر ۲۰۶ هاى تیپ پنج و یا شش ، طرح فیس لیفت شده آن در داخل کابین و نماى ظاهرى آن است ولى پیشرانه قدرتمند آن نیز موجب برترى بى چون و چرا در میان خودروهاى هم رده قیمتى به خصوص در بزرگراه ها و جاده هاى بین شهرى مى شود ، جایى که پیشرانه TU5 آن با بیشینه قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور قابل قبول ۱۴۲ نیوتن متر که در چهار هزار دور در دقیقه تولید مى شود حکم شتاب گیرى سریع و برترى آن را به خصوص در سبقت ها امضا مى کند تا همان چابکى و سریع بودن ۲۰۶ را به راحتى بتوان در 207i مشاهده کرد.
هماهنگى جعبه دنده با پیشرانه خودرو بسیار خوب بوده و اگر تمایل به تند راندن از خود نشان دهید به راحتى مى توانید با تعویض لول فنرها با نمونه هاى کم ارتفاع تر و خشک تر حتى در مسیرهاى پر پیچ و خم نیز با آن تند برانید. البته در مجموع باید پایدارى مدل هاى صندوق دار را بهتر از انواع هاچ بک دانست و هرگز نیز نباید فراموش کرد که با وجود در اختیار داشتن یک پیشرانه ۱۱۰ اسب بخارى قدرتمند ولى هنوز هم سوار بر یک خودروى کوچک شهرى هستید!
در مورد میزان مصرف سوخت هم باید عنوان داشت با توجه به اینکه عوامل مختلفى در این مورد تاثیر گذارهستند ، از شرایط مسیر گرفته تا تعداد سرنشینان ، نحوه راندن و… ولى در مجموع پژو 207i کمتر از خودروهاى سدان خانوادگى هم رده بنزین مى سوزاند. طبق اعلام سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبى آن در بهترین حالت ۶،۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است (۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر براى خارج شهر و ۸،۸ لیتر در ترافیک شهری). البته باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به قواى زیاد پیشرانه بیشتر افراد اقدام به تند راندن با این خودرو مى کنند که طبیعتا باعث افزایش تصاعدى مصرف سوخت آن مى شود!
مشخصات فنى پژو 207i :
پیشرانه
نوع موتور : N6A – TU5
حجم موتور : ۱۵۸۷ سى سى
تعداد سیلندر : چهار سیلندر
1 / ۱۰ ، ۵ : تراکم نسبت
5800 دور در دقیقه HP110 : موتور قدرت
دور در دقیقه ۴۰۰۰ NM 142 : گشتاور بیشینه
سیستم انژکتورى : چند نقطه ای با پاشش الکترونیکى
نوع سوخت : بنزین با اکتان ۹۱
تعداد سوپاپ : ۱۶
سیستم احتراق : داخلی (جرقه اى)
استاندارد حد آلایندگى : یورو IV
سیستم سوخت : انژکتورى
عملکرد
سرعت بیشینه: 193km/h
شتاب صفرتا ۱۰۰ کیلومتر : ۱۱,۴ ثانیه
مصرف سوخت و آلایندگى
(KM 100/Lit) 5،۴ : شهر خارج مصرف میانگین
میانگین مصرف داخل شهر : 100km/Lit) 8،۸)
ایمنى :
سیستم ترمز ABS + سیستم
توزیع الکترونیکى نیروی ترمز EBD
کیسه هواى ایمنى راننده و سرنشین جلو
سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
کمربند هاى ایمنى سه نقطه اى جلو و عقب داراى ساز و کار
پیش کشنده براى جلو
تنظیم ارتفاع کمربند هاى جلو
چراغ مه شکن جلو وعقب
قفل مرکزى با کنترل از راه دور رادیویى
گرم کن شیشه عقب و آیینه هاى جانبى
برف پاک کن عقب
قفل شدن اتوماتیک درها پس از آغاز حرکت
ترمز هاى دیسکى عقب و جلو
هشدار دهنده صوتى باز ماندن درها و صندوق عقب ، جا ماندن
سوییچ در خودرو ، روشن ماندن چراغ ها ، کم شدن روغن موتور ،
کم شدن بنزین و بروز اشکال در موتور
رفاهى :
تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو
چراغ همراهى تا در منزل در محیط تاریک
رادیو پخش سی دی + MP3 خوان
چهار بلندگوى جلو و عقب به همراه تیونر جلو
تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل
قابلیت تا کردن صندلى عقب براى فضاى بیش تر
صندلى عقب دو تکه تا شونده
کنترل سیستم صوتى از روى فرمان
تنظیم نور صفحه نمایش خودرو (پشت آمپر)
سیستم فرمان هیدرولیک
آیینه هاى جانبى برقى
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
شیشه بالابر برقى درهاى جلو و عقب
پشت سرى هاى جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه پشت
سرى عقب
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلى راننده
قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان
دماسنج روى داشبورد
سیستم روشنایى موقت داخل اتاق
چراغ نقشه خوان
رینگ اسپرت آلومینیومى
قطعاتهمرنگبدنه (زهها ، دستگیرهها ، سپروپشتآیینه)
چراغ هاى کریستالى جلو
طرح زیباى سپر ، جلوپنجره ، درموتور و گلگیر
روکش صندلى طرح ناتیس (صادراتى)
طرح فلز بر روى دریچه هاى تهویه
پشت آمپر هلالى با قاب نقره اى
بادگیر شیشه عقب با چراغ ترمز سوم
جا لیوانى ، جا عینکى و جا خودکارى
نویسنده: آیدین وحید محمدی
سجاد
۳ بهمن ۱۳۹۵من قبلا سمند داشتم، یک ماه هست که 207 دستی دلفینی مدل 90 خریدم. کروز کنترل و لیمیتر داره و خیلی بکارم میاد. شتاب خوب. داشبور عالی. بخصوص اگه چراغ داخل کابین رو سفید کنی و یکم پولیش کنی محشره.
اما مشکل من با این ماشین اینه که شنیده بودن صدا کم میاد داخل کابین، اما متاسفانه رو هر دست انداز کوچیکم که رد میشم، صدا میاد داخل و کلا هم صدای موتور زیاد میاد داخل کابین. نمد صداگیرم گرفتم برای کاپوت، اما راضیم نمیکنه. البته نسبت به مثلا سمند، حداقل در حالت توقف ماشین، موتور بی صداس. اما حین رانندگی اذیتم میکنه. چیکار باید بکنم بنظر شما؟
طبیعی است یا باید کاری کنم؟
مرتضي كاظمي
۱۱ بهمن ۱۳۹۵با سلام خدمت دوست عزیز آقا کیان این ماشین به لحاظ موتوری و فنی با ۲۰۶ تیپ ۵ قطعاتش مشترک هست اما با توجه به تجربه ای که من دارم خدمتترعرض کنم اصلا نمایندگی نبر گند میزنن به ماشینت سعی کن پیش مکانیک با تجربه ببری که واقعا کارش این ماشینا باشه قطعات سعی کن فرانسه بگیری گرون هست اما یبار هزینه میکنی ، من روغن توتال اصلی با کل فیلتر تعویض میکنم ۱۲۵ هزار تومان هر شش هزار کیلومتر هم عوض میکنم
مرتضي كاظمي
۱۱ بهمن ۱۳۹۵آقا سجاد شما زحمت بکش ببر پیش فرد باهوشی که کارش تو دوزی و داخل دوزی کابین ماشین باشه و از قسمتهایی که بیشتر از اونجا صدا میوفته صداگیری کنه از درب صندوق عقب بگیر تا جلو داشبورد به طور کلی لال میشه اما اینم بگم صداگیری داشبورد سخته و باید بازش کنه و پشتش ابر و اسفنجی بزاره که معروف به شونه تخم مرغی هست و کلی جلو صدا موتور رو میگیره.
علی
۲ اسفند ۱۳۹۵من میخوام 207i ثبت نام کنم اما شهریور96 تحویل میدند
ممکنه کیفیت سری جدید که میخوان شهریور بیرون بدند پایین بیاد؟
اینکارو انجام بدم؟
محمد
۱۳ خرداد ۱۳۹۶من گرفتم خدایش ماشین خوبیه کم صدا کم مصرف در کل ماشین عزیزیه
m.badinloo67@gmail.com
۱۰ اسفند ۱۳۹۵سلام
من بعد از 5 ماه تازه 3 روزه تحویل گرفتم:
سیستم برقش سر تا پا ایراده.
1:آلارم مربوط به کمربند اصلا روشن نمیشه.
2:چراغ صفحه کیلومتر بعد از اینکه سوییچ رو در میاری همچنان روشن می می مونه.
از همه بدتر اینه وقتی ترمز می گیری و آروم می خوای راه بیفتی ی صدای ساییدگی از چرخها میادش. امروز تو ترافیک گیر کرده بودم آبروم رفت.
خدا بقیه اش رو بخیر کنه.واقعا پشیمونم
سجاد شاکرمی
۱۷ اسفند ۱۳۹۵با سلام خدمت دوستان عزیز میخوام یه ۲۰۷ مدل ۹۰اتاق تعویض به قیمت ۲۵م بخرم کارکردش هم صد هفت تاست به نظرشما دوستان خوبه بخرم یا نه لطفا راهنمایی کنید اگه خدا قسمت کنه بخرم باید کجای ماشین چک کنم که ماشین بهم نندازه ممنون از راهنمایتون
محسن
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶باید گل گرفت کمپانی رو که هرطور بخواهد ازت پول می گیره وشما باید باشک وتردید محصولش رو انتخاب کنی وقدرت انتخابت هم کم باشه.قیمتها هم ….
ليلا
۸ آبان ۱۳۹۶من تازه گواهینامه گرفتم و میخوام ماشین بخرم
بنظر شما ۲۰۶اتومات بگیرم یا ۲۰۷اتومات؟؟
البته هر دو مدل ۹۰
واقعا نمیدونم کدوم بهتره
میلاد
۲۶ آبان ۱۳۹۶با سلام خدمت عزیزان و اونایی که قصد خرید ۲۰۷ رو دارن. من ۱۴ سال ۲۰۶ داشتم و با وجود شباهت زیاد یا مثل بعضیا که میگن عین اونه! ولی باید بگم که خیلی متفاوته. واقعا رانندگی باهاش لذت بخشه و تا العان با هیچ مشکلی مواجه نشدم خدارو شکر. ماشین اصلا صدا نداره در حالی که صدای موتور ۲۰۶ خیلی زیاد احساس میشد. البته من که دوست داشتم صداشو و هنوزم عاشق ۲۰۶ هستم. صدای دست انداز ها و محیط بیرون داخل کابین احساس نمیشه. کروز ۲۰۷ واقعا بدرد بخور هست و وقتی با دکمه سرعتشو زیاد میکنی شتاب قابل قبولی میگیره. من سیستم ۲۰۶ روعوض نکرده بودم که باید فایل صوتی میزدم. ۲۰۷ سیستمش عالیه. فرمانشو خیلی دوست دارم. چراغ های جلو و عقبش حرف ندارن، که خیلی از ماشینای گرون قیمت از چراغ های زیبایی مثل این محرومن. یکم دنده اش سخت جا میگیره که اونم گفتن نرماله و بعد چند مدت نرم میشه. در رنج ۴۲ ملیون عالیه بنظر من. در ضمن نمیدونم از شانس منه یا نه، درست ۳۰ روز کاری ماشینو دادن و فرداشم کارت سبزش اومد دم در. یاعلی
میلاد
۲۶ آبان ۱۳۹۶ولی باید اینو بگم که از نمایندگی ها و رفتارشون اصلا راضی نیستم. هیچ کاتالوگی ندارن تا بتونی رنگ ماشینو انتخاب کنی. یه تیکه رنگ تو سایت نشونم میداد میگفت این چطوره. واقعا متاسف شدم.
مرتضي كاظمي
۶ بهمن ۱۳۹۶سلام خدمت دوستان ۲۰۷ جدید رو اصلا با سری قبل یعنی تا مدل ۹۱ مقایسه نکنید ، سری جدید برقش اکومکس هست و سیستم BSI اصلی از روش برداشته شده و یه سیستم مشابه که ذکر کردم ایران خودرو جاساز کرده که ایرادات زیادی داره به عنوان مثال برنامه کامپیوتر تعویض نمیشه کپ داره آپشنهای خاص روش نصب نمیشه ایرادات برقی زیاد پیدا میکنه، در کل موتور tu5 هست اما برق کاملا چینی هست و به گفته یکی از تعمیرکاران که دوست بنده هست مطمئناً بعد گارانتی راهی تعمیرگاه خواهند شد، ۲۰۶ تیپ پنج و v8، پارس ال ایکس و ۴۰۵slx همشون بعد مدل ۹۲ از یه سیستم بهره میبرن و فرقی ندارن، قبل ۹۱ تمیز و کم کار پیدا کردید خریداری کنید.