فرایند ادغام دو گروه خودروسازی FCA و PSA همچنان پیش میرود و حالا این دو شرکت اعلام کردهاند که شرکت مشترک جدیدی که از طریق این ادغام شکل گرفته، استلانتیس (Stellantis) نام خواهد گرفت. دو شرکت توضیح دادهاند که این نام از فعل لاتین «Stello» به معنای «درخشانتر شدن با ستارهها» گرفته شده است؛ اما انتخاب این نام کمی عجیب به نظر میرسد چراکه هیچ ارتباطی با تاریخچهٔ هیچکدام از طرفهای ادغام ندارد. بااینحال دو شرکت در این باره گفتهاند:
ریشههای لاتین این نام ادای احترامی است به تاریخ غنی شرکتهای بنیانگذار ادغام
به گفتهٔ FCA و PSA که حالا باید آنها را استلانتیس بنامیم، جستجو برای نام گروه اندکی بعد از اعلام ادغام در سال گذشته آغاز شد و مدیریت ارشد هردو شرکت در انتخاب این نام نقش داشتهاند. مرحلهٔ بعدی هم ایجاد یک لوگو برای شرکت جدید است اما این نام صرفاً در سطح گروه مورداستفاده قرار میگیرد که این یعنی روی هیچ خودرویی نام و لوگوی استلانتیس را نخواهیم دید. غیر از اعلام این نام، دو شرکت حرف چندانی در مورد ادغام نزدهاند اما خاطرنشان کردهاند که انتظار میرود فرایند ادغام در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۱ تکمیل شود. البته این زمان تضمین نشده است.
FCA و PSA برنامههای ادغام خود را در دسامبر ۲۰۱۹ نهایی کردند و سپس مدیر ارشد کنونی PSA یعنی «کارلوس تاوارس» بهعنوان مدیرعامل کل گروه برای پنج سال اول انتخاب شد. استلانتیس قصد ساخت دو پلتفرم را دارد که در بیش از دوسوم محصولات همهٔ برندهای گروه مورداستفاده قرار گیرد. همچنین اشتراکگذاری تکنولوژی در سطحی بسیار گسترده بین همهٔ برندها نیز موجب کاهش هزینهها خواهد شد. پیشبینی میشود استلانتیس که مجموعاً از ۱۳ برند مختلف مثل پژو، سیتروئن، اوپل، دوج، جیپ و فیات تشکیل شده است، با فروش سالانه حدود ۸.۷ میلیون دستگاه خودرو، به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شود.
ارشیاsvj
۲۷ تیر ۱۳۹۹اینا که به هم پیوستن
دوماه دیگه هم لابد فولکس واگن میپیونده به gm
رنو نیسان و تویوتا هم با هم ادغام میشن.
ممد ژانگولر
۲۷ تیر ۱۳۹۹داداش اینا همه نشان از فنا رفتن شرکتها به علت فروش کمه
از دلایل هم میتونه برقی شدن خودروها ، ویروس کورونا ، جنگ تجاری میان آمریکا و چین باشه و ….
بدبختی یکی دوتا نیست که گریبان صنعت خودرو گرفته
کیان
۲۷ تیر ۱۳۹۹اینکه خودروساز ها ادغام بشن قطعا در تولید نهایی خیلی صرفه جویی میشه خیلی جهات، و مصرف کننده هم منتفع میشه قطعا (این صحبت در مورد ایران صادق نیست).
ولی عیب بزرگی ک داره اینه ک تنوع ناخواسته میاد پایین، البته بیشتر داخل خودرو، اجزای مشترک زیاد میشه، مثلا دی اس هایی ک الان هم داخل ایران هستن دسته چراغشون با یه ۲۰۶ مشابه هست، بیرون دی اس داری توش بعضی جاها ۲۰۶, شاید یکم تو ذوق بزنه.
AMIR-REZA
۲۷ تیر ۱۳۹۹بله درست میفرمایید علاوه بر بعضی قطعات پلت فرم ها موتور ها با هم یکی میشن مثلا همین پی اس ای پلت فرم ها یکی موتور ها یکی و فقط میمونه بعضی تفاوت ها تو پرفورمنس ماشین (مثلا هندلینگ بهتر سیتروین ها) و یا متریال ماشین و مهم تر از بزرگترین تفاوت طراحی ماشین ……
البته این بحثی که گفتم بیشتر مربوط به یه اتحادیه که شرکت هایی که توش هستن در یک رده فعالیت میکنن (همین پی اس ای خودرو های اقتصادی تولید میکنه به جز دی اس برا همین ویژگی های مشابهی بینشون وجود داره ولی مثلا تو گروه فولکس واگن نمیشه از پلت فرم و موتور گلف توی لامبورگینی اوراکان استفاده کرد )
ولی در کل این ادغام شدنه موجب جلوگیری از ورشکستگی میشه و رشد ارزش رو به همراه داره و هزینه های شرکت هارو کاهش میده ولی باعث یه مقدار یه نواختی میشه که من با این موضوع حال نمیکنم …….
در ضمن میدونید ارزش سهام ایران خودرو از رنو بیشتره !!!برید تحقیق کنید اگه من لینکشو پیدا کردم حتما براتون میفرستم..
NAVID۰۰۹۸
۲۷ تیر ۱۳۹۹بایدم ارزش سهام ایرانخودرو بیشتر از رنو باشه .
تعجب نداره وقتی ۸۰ میلیون ایرانی را به اسارت گرفتن که مجبور به خرید هر آشغالی هستند با سود کهکشانی و جلوی دوربین صداسیما نالیدن که هروز داریم ورشکست میشیم .
الان ۲۰ ساله این ویرانخودرو میخواد ورشکسته بشه ولی ول کن ماجرا نیست و همه را گذاشته تو خماری !!!
AMIR-REZA
۲۷ تیر ۱۳۹۹درست میگی ولی جالبه بدونی توی همون خبری که خوندم نوشته بود سود آوری منفی داشتن این دو لگن ساز و برام عجیبه با سود منفی به این جایگاه رسیدن البته واضح ترین دلیلش افزایش سرمایه چند هزار برابری سایپا و ایران خودرو بدون پشتوانه مالی هستش که بازم برام عجیبه….متن اون خبره:
با وجود افت سهام بسیاری از شرکتهای خودروسازی جهان همزمان با شیوع کرونا؛ ارزش بازار سهام شرکت ایرانخودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت و سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاده است.
رشد بورسی مثبت، سود منفی
به نوشته دنیای اقتصاد؛بررسیها نشان میدهد از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، سهام ایرانخودرو با نماد«خودرو» رشدی معادل هزار و ۲۱۱ درصد را ثبت کرده است. سایپا با نماد «خساپا» دیگر غول خودروسازی ایران نیز در این بازه زمانی با افزایش ۷۸۳ درصدی همراه شده است. این در حالی است که به نوشته دنیای اقتصاد؛ وضعیت سودآوری این شرکتها چنگی به دل نمیزند ایرانخودرو در ۱۲ ماه منتهی به پایان سال ۹۸، به ازای هر سهم ۵/ ۱۷ تومان و سایپا نیز با زیان ۵/ ۱۴ تومانی مواجه شد.
ضربه دلار به سهام خودروسازیها
با وجود این ارزش بازار دلاری شرکت ایران خودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز داخلی، از ۸ میلیارد دلار فراتر رفت تا شاهد سبقت شرکت ایرانخودرو از رنوی فرانسه باشیم. به این ترتیب شرکت ایران خودرو با وجود زیان در میان ۱۵ شرکت بزرگ خودروساز دنیا قرار گرفت. این مهم در حالی رقم خورد که به موجب رشد شتابان ارزش دلار در برابر ریال، قسمت عمده ارزش بازار این خودروساز نیز سوخت شد و حتی در صورت ثبات نرخ دلار در محدوده ۱۶هزار تومان، ایرانخودرو میتوانست شرکت خودروسازی کیا را نیز پشت سر بگذارد و پس از پژو مقام چهاردهم میان بزرگان خودرویی را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر با احتساب دلار ۲۳هزار تومانی، شرکت سایپا نیز با ارزش بازار ۸/ ۳ میلیارد دلاری، در آستانه رسیدن به شرکت مزدا است.
AMIR-REZA
۲۷ تیر ۱۳۹۹اینم لینکش البته تو خیلی جا ها این خبر پخش شده ولی جالبه سود آوری منفی بوده و با افزایش سرمایه این اتفاق افتاده من نمیفهمم شرکتی که سود آوری منفی داره و به سوی ورشکستگی میره و پشتوانه مالی نداره چطوری سهامش اینقد ارزشمنده؟؟(نسبت به رنو) اگه کسی میدونه بگه….
(پدال خوهشا حذف نکن)
https://kamapress.com/%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%86%D9%88/
امیر
۲۷ تیر ۱۳۹۹هیچدید خوبی به این ادغام ندارم و فک میکنم به این زودی ادغام کامل نشه !
MehdiTurbo
۲۷ تیر ۱۳۹۹از ادغام اصن خوشم نمیاد،انگار رنگ و بوی هر کمپانی که مخصوص خودش تغییر میکنه،ای کاش نشه که بشه.هر چند برای ما فرقی نداره ولی خب با عکساشونم حال میکنیم.
Sajjad
۲۷ تیر ۱۳۹۹چلنجر با موتور tu5
هاتف
۲۷ تیر ۱۳۹۹پژو چند وقته داره شدید تلاش میکنه زودتر آشغالای تولیدیشو توسط فیات تو آمریکا بفروشه، جایزه ای که آمریکا بهش داده واسه خارج شدن از بازار ایران.
فروش خودرو تو آمریکا بستگی خیلی زیادی به نمایندگی فروش و تعمیرات فراوان در همه ایالتها داره، که فیات با خرید کرایسلر به نمایندگیهاش (دیلرشاپ) دست پیدا کرده و داره مازراتی و آلفا رو در کنار داج و جیپ و کرایسلر میفروشه.
با این ادغام پژو سیترون هم به این شبکه عظیم وصل میشه و شاید به زودی حتی شاهد فروش دی اس تو آمریکا باشیم.
فرزاد
۲۷ تیر ۱۳۹۹پژو اشغاله خخخخخ همه خوب میدونن اشغال تر از فیات وجود نداره که الان چند ساله هم به خودش و هم به ِِِِِِِِکرایسلر داره گند میزنه پژو چه با ادغام چه بدون ادغام قصد ورود به بازار امریکارو داشت و برای ورود به بازار امریکا برنامه بلند مدت داشت هیچ ربطی هم به خروجش از بازار ایران نداره پژو قبل از اینکه این قضیه برجام و خارج شدنش از بازار ایران اعلام کرده بود که قصد داره تا سال 2025 وارد بازار امریکا بشه (پدال لطفا تایید کن)
♤ANGUS_812♤
۲۷ تیر ۱۳۹۹آشغال؟؟؟؟؟!!!!!
اگه پژو آشغال فروشه
پس پژو ۳۰۰۸ نباید دومین کراس اوور پرفروش اروپا میشد
پژو ۲۰۸ نباید خودرو سال اروپا میشد
کمپانی پژو بیش از ۶ بار برنده خودرو سال اروپا شده
FCA هم یه چیزی میدونسته که رفته با PSA ادغام شده
ما ایرانیا فقط از رو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس که ماشینای ۲۵ سال پیش هستن داریم کل کمپانیو قضاوت میکنیم
(Saeed(peugeot
۲۷ تیر ۱۳۹۹بابا کم آشغال آشغال کنید ناموسا ….
اینقد که نفع میبره فیات کرایسلر پژو کمتر میبره ….
یانکی
۲۷ تیر ۱۳۹۹خدا وکیلی رو چه حساب طرفدار ماشین فرانسوی هستی.کلا یه موتور 160.همشون هم دف جلو
Ferrari
۲۷ تیر ۱۳۹۹با همون دف جلو رالی داکار رو سه فصل پیاپی برده. خیلی از دودیفراسیل های نامدار رو شرمنده کرد. پژو یه برند فوق العادست جزو معدود برندهایی هستش که موتورهای کم حجمش استاندارد الایندگی اروپا رو پاس کرده برندهای معروفتر از پژو نتونستن این استاندارهارو پاس کنن
مدل ۲۰۸ هم چند ماه پیش ماشین سال اروپا شد
حدودا یک سال پیش بود که جی دی پاور ۱۱ هزار ماشین پژو رو که کارکردی یک تا سه ساله داشتن رو مورد برسی قرارداد و به رقم ۷۷ خرابی به ازای ۱۰۰ ماشین رسید فقط به زمانش دقت کنید بعد از سه سال کارکرد این امارو ثبت کرد نه سه ماه
OMID
۲۷ تیر ۱۳۹۹ماشین رالی داکار پژو دیفرانسیل عقب بود
کلا ماشینای داکار زیاد ربطی به ماشینای تولیدی ندارن نه اشتراک موتوری دارن نه گیربکس نه تعلیق
تقریباً هیچ ربطی به ماشینای تولیدی ندارن
Ferrari
۲۸ تیر ۱۳۹۹بله درسته دف عقب بود ولی مسابقات همیشه جایگاه ویژه ای برای بعضی برندها داشته پژو هم سابقه خیلی خوبی داره
حسین دهمرد
۲۷ تیر ۱۳۹۹ادای احترام به تاریخ غنی دیگه چه صیغه ایه؟ ایران و مصر و یونان هم تاریخ غنی دارن.بزار در کوزه آبشو بخور.
zeg
۲۷ تیر ۱۳۹۹رم و دوج رفت زیر نظر پژو؟!
امریکایی سوار
۲۷ تیر ۱۳۹۹بهتر از اینکه زیر نظر فیات باشن خخخخخ!!!!!!!! فیات خخخخخخ!!!!!!!!! از همون اولم درک نمیکردم چرا کرایسلر به اون غولی باید زیر مجموعه یه شرکت درب و داغون باشه ؟ خب نتیجشم دیدیم ولی با پژو همه چی حل میشه همانطور که اپل واکسهال و سیتروئن از این رو به اون رو شدن
Moein
۲۸ تیر ۱۳۹۹خوب بود همون فیات اینقدر پر و بال نمیداد به این کرایسلر که اینقدر طرفدارانش نیان مجیز بگن
بابا اگه همین فیات نبود که الان به زباله دانی تاریخ پیوسته بود کرایسلر
دیگه حالا الان وضعش رو بهبود میره کری نخونین