پژو با عرضهی مدل ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ باعث جلبتوجه خریداران خودروهای کوچک شد. این خودرو که بر پایهی ۲۰۸ هاچبک بنا شده، گزینهای متفاوت را به رانندههای سوپرمینیها پیشنهاد میدهد. ۲۰۰۸ که بهطور مستقیم نیسان جوک را هدف گرفته تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه فروش را در سرتاسر جهان تجربه کرده است.
اما سه سال بعد از عرضه زمان آن بود تا پژو دستی بر سر و روی این خودرو بکشد. ۲۰۰۸ صاحب یک چهرهی جدید و لیست آپشن های بهروز شد. همچنین تریم سطح بالای GT Line که اینجا تست شده نیز به لیست خرید اضافه گردید. داشبورد آشنای خودرو باقیمانده و اکثر مدلها از صفحهنمایش ۷ اینچی استفاده میکنند. بزرگترین تغییرات در بیرون خودرو رخدادهاند. در نمای جلو جلوپنجرهای جسور و عمودی را میبینیم که در کنار چراغهای تیرهی خودرو نمایی خشمگین و جذاب را به وجود آوردهاند. قوسهای بزرگ چرخها نیز نمایی چشمگیرتر را ایجاد کردهاند. در نمای عقب دستهای از لامپهای ۳ بعدی، طراحی متمایز و جالبی را ارائه دادهاند.باید خاطرنشان ساخت که کاربرد بیشتر اسمارت فون ها به یک امر ضروری در دنیای مدرن تبدیل شده و پژو هم از این امر غافل نبوده است. نبودِ دکمههای فیزیکی اذیت کننده است هرچند که احتمالاً این مورد در مدلهایی همچون ۳۰۰۸ بهبود خواهند یافت. پژو ۳۰۰۸ اواخر امسال با نسل دوم داشبوردهای iCockpit عرضه خواهد شد. همانند مدلهای موفق ۲۰۸،۳۰۸ و ۵۰۸، این نسخهی GT Line نیز از جزئیات مشکیرنگ، رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی و نشانههای منحصربهفرد سود میبرد. خریداران همچنین پدالهای آلومینیومی و دوختهای قرمز داخل کابین را به همراه سقف پانورامیک کامل و سیستم ناوبری دریافت میکنند.
اگرچه که این تریم GT در بالاترین مدل ۲۰۰۸ قرار میگیرد اما این جزئیات اضافی بهای زیادی را طلب میکنند. خودروی حاضر در تست تقریباً ۲۸ هزار دلار قیمت دارد که بهایی گزاف برای چنین خودرویی با حد و اندازهی یک سوپرمینی محسوب میشود. همچنین این خودرو با پرفروشترین پیشرانهی ۸۱ اسب بخاری PureTech عرضه نمیشود به این معنی که ارزانترین نسخهی GT Line از قیمت ۲۶۸۸۵ دلاری آغاز میشود.
در جاده ۲۰۰۸ جدید باعث شگفتی نمیشود و همانند ۲۰۰۸ قدیمی است. تغییری در شاسی، سیستم تعلیق و فرمان انجام نشده است بنابراین جذابیتهای رانندگی آن نیز تغییر چندانی نداشته است. فرمان کوچک خودرو حس چابکی را بالاتر برده اما در پیچهای تند بیحس است. برای خارج کردن حداکثر قدرت از پیشرانه باید دور موتور را بسیار بالا برد.
پیشرانهی بنزینی ۱۲۸ اسب بخاری PureTech بهطور قابلتوجهی لطیف و تصفیهشده است. یک صدای مشخص از پیشرانهی ۳ سیلندر در زمان شتاب گیریهای سنگین شنیده میشود که در سرعتهای بالا تبدیل به یک ریتم میشود. جای شرمندگی و خجالت است که گیربکس دارای تعویضهای دندهی طولانی است و این عمل، تعویضهای نرم و دقیق را دشوار میسازد.
اما باید گفت که در بحث هزینههای سوخت ۲۰۰۸ میدرخشد. این خودرو سوخت بسیار خوب ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر را نشان میدهد و از رنو کپچر با پیشرانهی ضعیفتر، کممصرفتر است. مالیاتهای جادهای این خودرو نیز به لطف آلایندگی کم خودرو ارزان است.
کاربردی بودن این خودرو یکی از نکات خوب است و ۲۰۰۸ بدون آنکه ابعاد بزرگتری همانند ۳۰۸ یا ۳۰۰۸ داشته باشد، از تطبیقپذیری بالایی بهره میبرد. فضای عقب نیز برای سرنشینان بالغ مناسب بوده و محدودهی وسیع باز شدن درها به این معنی است که میتوانید از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید. فضای صندوق ۳۵۰ لیتری این خودرو نیز حجمی تقریباً برابر با نیسان جوک و اوپل موکا دارد. البته با تا شدن صندلیهای عقب این فضا به ۱۱۹۴ لیتر افزایش مییابد.
مشخصات پژو ۲۰۰۸
قیمت: ۲۷۴۵۶ دلار
پیشرانه: ۱.۲ لیتری/۳ سیلندر توربوی بنزینی
قدرت: ۱۲۸ اسب بخار
گشتاور: ۲۳۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته ی دستی/ دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت
منبع: autoexpress
AYRIK
۵ مرداد ۱۳۹۶اولا که اون دوستانی که گفتن خودروی المانی ژاپنی و کره بهتره بگم زیر صد تومن هیچ کدوم اینا مگه ماشینای زمان بوقشون گیر نمیاد و دوما اینکه با توجه به حجم موتور کم و قدرت بالا و امکانات قابل قبول واقعا ماشین خوبی هست من تو نمایشگاه پشتش هم نشستم واس کسایی که میخوان یه ایل بریزن توش درسته کوچیکه اما برای یک خانواده چهار یا پنج نفری فضای صندوق و سرنشینان خیلی خوبه کیفیت داخل ماشین قابل قبوله و به قول دوست عزیزمون سقف پاناروما بسیار جذابش هم فراموش نکنین
نعیم
۳۰ مرداد ۱۳۹۶سقف پانوراما مربوط به نسخه فرانسوی هست. تو نسخه مونتاژ ایران خودرو ، سانروف وجود نداره!